En löytänyt searchilla kuin yksittäisiä viestejä tästä autosta, joten ajattelin avata ihan oman ketjun tälle autolle. Ilmeisesti samaa autoa myydään myös Ansmannin X8E nimellä ja taisipa vielä olla kolmannellakin valmistajalla samaan pohjaan perustuva auto.
Olen siis kyseisen auton (onnellinen?) omistaja, olisiko täällä muita henkilöitä joilla kyseistä autoa olisi?
Olen vasta-alkaja tässä lajissa, joten kyseessä on minulle ensimmäinen auto (jos niitä lelu-nikkoja ei lasketa, yksi sellainen minulla oli noin 20 vuotta sitten), joten hommasin RTR-mallisena tämän. Jos joku on foorumia seurannut, niin jonkinverran minulla on ihmettelyä auton kanssa ollut, mutta nyt olen käynyt läpi noin puolet auton osista omin käsin ja ajelua on takana jonkin verran, joten kokemuspisteitä on hieman jo ropissut.
Aloitetaan vakiokamoilla, jotka auton kanssa tulevat. Eli korina on siis T8E kitti Team C:ltä ja kokoluokka on tässä vehkeessä 1:8 ja kyseessä on siis nelivetoinen sähkövehje.
Moottori on Team C:n "oma" harjaton 1900kv, josta ei tietenkään löydy mitään speksejä mistään, mutta kyselin sitä Team C:n foorumilta ja sain tällaisen vastauksen:
6 Pole
Max Voltage 28A
Max Power 3000W
Support 2S
Weight 360g
Tainnut mennä puurot (V) ja vellit (A) sekaisin vastaajalta, mutta kyllähän tuosta jotain voi päätellä. Minulla ei ole vertailukohtaa tietenkään kuin 1:10 takavetoisten 8,5T moottoreihin, mutten osaa kyllä verrata noita mitenkään, tuskin se olisi edes järkevää kun on kyseessä eri kokoluokan moottori. Voimakkaalta vehkeeltä tuo ajellessa tuntuu, liikahtaa yli 3kg auto ihan kiitettävästi ja hiekalla pidon menettää täysin jos haluaa sen tehdä. Moottori lämpeää revitellessä aika reippaasti, tuntuu jopa kuumalta sormiin, mutta jos ajaa tasaisella kaasulla ja/tai vähän rauhallisemmin (eli ei kiihdytä täysillä kokoajan) niin sitten se on vain lämmin.
Nopeudensäätimenä toimii mikä-lie-80A vehje, jossa on tuuletin päällä. Noparia ei voi mitenkään kalibroida, ainakaan ulkoisesti siitä ei löydy mitään painikkeita, joten kyseessä lienee itsestäänsäätyvä malli. En ole huomannut noparin kuumenevan juuri lainkaan, eli aika haalealta se tuntuu revittelysessioidenkin jäljestä. Voidaanko todeta, että kaippa se jollain tapaa toimii?
Servona toimii 6kg hobbypro 0,18s nopeuksinen metallirattailla oleva servo, joka on kyllä laiskan tuntuinen ajellessa, eikä ajotuntuma ole ihan hirveän tarkka. Tämä meni itselläni aika nopeasti vaihtoon, tosin posti lagasi enkä saanut pakettia tänään, vaikka sen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tulla.
Radiona Ansmannin W5/R5 combo, josta minulla ei sen kummempia valittamasia ole, tuntuisi toimivan niinkuin pitääkin ja kantamakin on sellainen, etten edes näe autoa mihin se on menossa, jolloin on pakko itse yrittää kääntää auto takaisinpäin.
Siirrytään sitten ihan ajokokemuksiin ja muihin huomioihin:
Ajaminen tuolla vehkeellä on "helppoa" ja hauskaa, neliveto yrittää kompensoida parhaansa mukaan kuskin kädettömyyttä. Auto menee nurmikollakin, joten jos ajaa hiekalta pöpelikköön, on todennäköistä että auton saa sieltä pois pakilla tai muutoin. Koska tämä vehje on 1:8 kokoluokkaa, tuntuu sillä ajaminen myös siltä, että "iso auto" on alla. Siinä ei paljon nelivedot auta, kun auto alkaa puskea eteenpäin, eli pakko sitä kaasua on höllätä, jos jotain hallintaa autolle haluaa kovasta vauhdista tullessa.
Verrokkina olen ajellut 1:10 kokoluokan takaveto durangolla ja schumacherilla, jotka tuntuvat vihaisilta ja kevyiltä ampiaisilta, jotka lähtevät kokoajan käsistä jos tekee pienimmänkään ajovirheen. Noihin verrattuna TR8E on läski herhiläinen, joka ei turhasta pyöri ja hypi. Auton massa ja iskarit tekevät sen, että autolla kivisellä tiellä ajo (semmoista peukalonpään kokoista kiveä) on aika suoraviivaista, eli auto menee suoraan eikä juurikaan hidastele/hypi matkalla.
Semmoisen olen kanssa noteerannut, että jos menee hieman reilulla puolikaasulla suoraan ja sitten painaltaa kaasun pohjaan, alustasta riippuen auto vielä kehtaa revittää metrin tai pari ja menettää hetkeksi pidon rataan. Hieman kovemmaksi tampatulla pohjalla, missä hiekkaa/soraa ei nimeksikään ole, samaisessa tilanteessa tuntuu hieman siltä, että auto lähtee käsistä (ihankuin se leijaisi reitillä hetken) vaikka sen saa pidettyä kyllä lopulta aika suorassa.
Noh, tässä vasta opetellaan pikkuhiljaa hallitsemaan autoa, joten kaikkihan nämä on testattava. Yleisestiottaen autolla on kuitenkin tosikiva ja helppo ajella, kuten jo mainitsinkin. Huiput vakio-osilla on ilmeisesti noin 50km/h tietämillä, spurri on 44T ja pinion 15T ja olen harkinnut pinionin tilalle 18T kokoa, mutta saas nähdä. Pitäisi käydä testaamassa tämä radalla savipohjalla, niin tietäisi sitten ihmetellä enemmän.
Mainitaan itse autosta vielä pari asiaa:
2kpl gens ace 7,4V 5000mAh 50C lipoja kestää ajelua 25-45min riippuen siitä, miten niitä rääkkää. Välillä tuntuu että akut loppuvat kättelyssä, kun taas välillä tuntuu etteivät ne koskaan väsähdä.
Servon varsi (servohorn) on autossa jotain muovikomposiittia, joka on ihan höpöhöpö juttu. Onnistuin hyppyyttämään pari kertaa servon metallihammasta, niin servohornin hampaat menivät piloille. Tämän jälkeen auto kääntyi ohjauksen vastakkaiseen suuntaan, kun ohjauksesta päästi irti. Sen lisäksi jos autolla ajoi suunnilleen kävyn päältä, niin hyppäsivät renkaat täysin linkkuun kun muovihampaat eivät enää pitäneet. Väliaikainen ratkaisu (joka toimii jollain tavalla) tähän oli teollisuusliima hampaiden väliin, jolla sain auton menemään taas suoraan ja sillä voi ajaa sinne asti, kun saan postista jo aikaisemmin mainitseman paketin.
Auton vastaanottimeen joutui lisäämään 2200µF 10V kondensaattorin VCC-porttiin, tai nopeudensäädin katkaisi vedon heti paketista avattuna. Kiinapoikien QA ei ilmeisesti ollut hereillä autoa testattaessa. Onneksi takuukorjaus toimi ja auto toimii.
Vakiorenkaat kuluivat slickseiksi parissa päivässä (soralla) joka korpeaa toki hieman. Olivat kyllä aika pienellä kuvioinnilla olevat kiinaihmeet, joten en ihmettele tuota kulumista ollenkaan. Vaihtorenkaat on hommattu, mutta nuukana poikana säästelen niitä parempia päiviä varten
Olisiko tuossa kaikki tärkeimmät? Aikamoinen romaanihan tuosta tuli, mutta jos herää kysymyksiä autosta tai jotain neuvoja mitä minun kannattaisi autolle tehdä, niin antaa tulla vaan. Vastailen minkä pystyn ja otan neuvoja vastaan sitäkin enemmän.
Kuvia: