1
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 02.10.09 - klo: 00.18 »
Onko hyöty ainoastaan siinä,että moottorin lämpöongelmat pienenee ja ajoaika pitenee (kai) vaikka olisi sama mah:määrä.
Miinuksena paino lisääntyisi,joten se tuntuu oudolta kun jotkut ajaa crossariansa 6s pakalla?
Niin ja autohan on 1/12 crossari..
Noh... Jos välitykset valitset niin, että virta pienenee kohonneen jännitteen suhteessa, et ota koneesta yhtään enempää tehoa ulos. Mahdollistahan se toki on.
P = U * I
Ja kun kerran pienennät virtaa (ja korotat jännitettä), niin ei sen kennonkaan tarvitse enään olla 5Ah vaan voi valita kapasiteetiltaan pienemmän kennoston. Akun energiamäärä on aina amppeerituntien (kapasiteetti) ja napajännitteen tulo.
E = Q * U
esim. 4Ah * (2 x 3.7V) = 29.6 Wh
Nyt esimerkiksi 2Ah 4S akku on energiamäärältään tismalleen sama kuin tuo 4Ah 2S pakka esimerkissä.
6S pakalla ajaminen on ihan perusteltua, kun tehoon tarvittavan virran tuotto kennoilla alkaa olemaan epätaloudellista. Tai jos vaikka haluaa parempaa hyötysuhdetta pihasuttaukseen. Krossareissa (1/8) 4S seteillä saadaan jo ihan riittävästi voimaa vastaamaan polttisversioita. Truggyissä menisin jo 6S puolelle, niin saa virrat järjellisimmiksi.