Linjalla ajamiseen auttaa kummasti kun otetaan koneesta tehoa pois vaikka epalla ja säädetään jarrua vähemmäksi. Mitä vähemmän auto räyhää, sitä paremmin oppii pitämään vauhtia radalla, ja silloin alkaa löytyä optimaaliset ajolinjat kun ei tarvii keskittyä auton radalla pitämiseen. Alkuun kannattaa unohtaa ne kärkikuskien kieroajat ja tulokset, eikä väkisin yritä runnoa autoa nopeiden kierrosaikojen toivossa, nopeus tulee ajallaan, kunhan ensin saa ajovarmuutta.
Poika kun aloitti 10 krossin niin kone pidettiin lussuna että oppi ajamaan ensin sen minkä auto kulki, joutu keskittymään vauhdin ylläpitoon ja sitä kautta ajolinjat ja ajovarmuus parani. Kun ajotaidot kasvoi niin tehokkaampaa konetta kiinni, ja taas alkoi ajamisen opettelu uudelleen, tällä kertaa ajolinjat oli jo hallussa.
Se mitä olen seurannut monien alkutaipaleella olevan kuskin ajamista, tehoa on aivan liikaa, kuten myös jarrua. Aina sutii 4 pyörää kun kaasuun kosketaan ja jarrusta 4 pyörää narahtaa melkein lukkoon. Kaasua/ jarrua pumpataan vuorotellen ja ajamisesta puuttuu kokonaan rauhallisuus, näyttää monesti siltä että kuskin energia menee tehokkaan auton radalla pitämiseen ja silloin niitä oho-tilanteita tulee tämän tästä.
Liiassa tehossa on myös se haitta että välttämättä ei tiedetä miten auton alusta todellisuudessa toimii. Auton poistumisia ja vikuroimisia laitetaan kokemattomuuden piikkiin, vikka ne vikuroinnit saataisiin poistettua kun kuski pääsisi kunnolla keskittymään ajamiseen, eikä tehojen kanssa taistelemiseen.
Tehoja pois koneesta niin että auton meno rauhoittuu, tulee fiilis että saa koko ajan ajaa kaasu pohjassa. Siinä sitten keskittymään ajolinjoihin ja toistoihin, kun auto alkaa pysyä lapasessa useamman kierroksen ajan, alkaa siinä vaiheessa huomaamaan että auton käyttäytymiselle pitäisi tehdä jotain että toimisi paremmin siinä mutkassa ja tossa hypyssä.
Ensin kannattaa opetella perusalkeet, suoritusvarmuus ja riittävät toistot. Matka nopeaksi kuskiski on pitkä ja jos ei omaa luonnollista lahjakkuutta niin ainoastaan ajamalla oppii ajamaan, siihen tosin sisältyy paljon auton säätämistä ja tuntemusta siitä mikä vaikuttaa mihinkin. Yksi hyvä keino on antaa oma auto jonkun kokeneen kuskin käsiin ja mennä itse seuraamaan radan viereen miten ajo luonnistuu, yrittää painaa mieleen kaasun käytön, jarrustuspaikat, jne.
Näin tuli tehtyä pojan kanssa jokunen vuosi sitten, poika istui pari tuntia radan varressa jakkaralla ja seurasi muutaman huippukuskin ajamista. Sen jälkeen ajamisen olemus avautui pojalle ja kehitystä alkoi tapahtua nopeuden ja varmuuden muodossa. Kannattaa ehdottomasti kuunnella ja katsella nopeiden kuskien neuvoja/vinkkejä, niistä on aivan älyttömästi apua, vielä kun sellaista on tarjolla koulun muodossa niin tilaisuus kannattaa käyttää hyväksi jos vaan on mahdollista.