Kirjoittaja Aihe: Tehoputki  (Luettu 1997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tehoputki
« : 25.09.03 - klo: 15.38 »
Ajattelin tossa et mitä eroa tehareilla on verrattuna tavallisiin pakoputkiin, mikä nissä lisää tehoa koneeseen?

Tossa tr-15:stä on tämmönen putki vakiona ja siellä sisällä on joku putki mikä niiku kaventaa tai kuristaa sitä putkea sisältä. Oiskohan mitään hyötyä jos se jutun ottas sieltä pois, muuta kun ehkä lisää ääntä?
HPI Nitro MT2

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #1 : 25.09.03 - klo: 16.03 »
Niitä 'kuristuksia' on siellä just oikea määrä oikean vastapaineen luomiseksi. Kokeileppa ottaa pari palikkaa pois, niin ei taida enää olla tehot ennallaan.
Sitä en sitten tiedä, että mikä niissä viripilleissä vaikuttava osa.
LRP - Ei tulta ilman savua

Mika R

  • Vieras
Tehoputki
« Vastaus #2 : 25.09.03 - klo: 16.37 »
Pillissä vaikuttava osa on sen muoto ei sen kummempaa. Mutta se muoto onkin sitten tärkeä tekijä jotta vastapaine ym asiat takaavat parhaan mahdollisen tehon.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #3 : 25.09.03 - klo: 18.33 »
Muoto ja pituus. Niiden avulla muodostuu tietty resonanssi eli tietyn taajuinen painepulssi, jonka avulla kaasut poistuvat juuri oikeaan aikaan ja tehokkaasti.
Eli kun halutaan saada tehopillillä paremmin tehoa yläpäähän lyhennetään pilliä, jolloin paineaallon taajuus kasvaa. Toimii paremmin yläkierroksilla.
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
Tehoputki
« Vastaus #4 : 25.09.03 - klo: 20.01 »
Joo, näin on. Mutta ei pidä sitten luulla että lyhentämällä "älyttömästi" saavutetaan jotain (miksu- huom).. tässä puhutaan kuitenkin muutamista milleistä ja yleensä sitä ei oteta pillistä pois vaan hoidetaan säätämällä yhdyskumin pituutta (= pakoadapterin ja pillin välistä etäisyyttä) sellaiseksi että se tarjoaa optimaaliset ala- ja yläkierrokset radalle.

Kukin moottori tarvitsee sille sopivan pilli, esim .15 motille ei käy .21 :n pilli ja päinvastoin. Sen sijaan .12 ja .15 ovat niin lähellä että monet valmistajat myyvät samaa pilliä molemmille. Kts. esim www.rdlogics.com sieltä löytyy hyviä pillejä useimmille koneille. Itse en ole testannut mutta ovat kuulemma hyviä. Kaikki pillit eivät ole kuitenkaan hyviä vaikka muodosta päätellen voisi luulla.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #5 : 25.09.03 - klo: 21.28 »
Jees, pituuden säätövara on yleensä todella vain joitain millejä. Ja pituutta näissä autoissa säädetään alkukäyrän pituudella yhdyskumin avulla.
Säädön merkityskin on todella pieni, moottorin täytyy olla ensin todella hyvin säädöissään jotta jotain eroa voisi löytää.

Omaan juttuun semmoinen tarkennus, että se paineaalto liikkuu edestakaisin siellä pillissä tietyllä taajuudella. Ja jollain kierrosluvulla taajuus on optimaalinen pakoaukon ajoitukseen nähden. Silloin paineaalto 'imaisee' savukaasut pois sylinteristä, jolloin myös sylinterin täyttyminen uudella polttoaineseoksella on paras mahdollinen.
Power-Save-Racing Team

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #6 : 28.09.03 - klo: 02.02 »
Ja miksu sen verran vielä TR-15 pakoputkesta joka ei, yllätys yllätys, ole resonanssipilli vaikka Kyoshon kataloogi niin väittää, vaan on ihan normaali kaksikammioinen Silent Streak muffleri kartion mallisella väliseinällä ja ulkoasultaan pilliksi naamioitu.

Lukekaa tuo http://www.saunalahti.fi/~mascot1/gs15rexh.htm

Resonanssipillin tilavuushan on se vaikuttavin tekijä oikean resonanssitaajuuden aikaansaamiseksi, yleensä säädetään pituutta muuttamalla. Autoissa käytetään ns. osa-aaltopillejä joissa pillin pituus on parillinen osa käyntitaajuuden aallonpituudesta.

kierrokset lisääntyy -> taajuus kasvaa -> aallonpituus lyhenee -> pilli lyhenee. Vrt. eräs lennokin resonanssipilli viritettynä 13000 rpm taajuudelle, pillillä on tällöin mittaa männän kyljestä ensimmäiseen pillin reflektoriin (väliseinä) n. 578mm. Hieman pitkä autossa käytettäväksi...

Resonanssipillin laskukaavoja en nyt rupea metsästelemään kenellekään että käyttäkää vain kauppiaan suosittelemia pillejä.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Mika R

  • Vieras
Tehoputki
« Vastaus #7 : 28.09.03 - klo: 09.24 »
Lainaus käyttäjältä: "mascot"
Ja miksu sen verran vielä TR-15 pakoputkesta joka ei, yllätys yllätys, ole resonanssipilli vaikka Kyoshon kataloogi niin väittää, vaan on ihan normaali kaksikammioinen Silent Streak muffleri kartion mallisella väliseinällä ja ulkoasultaan pilliksi naamioitu


pitää paikkansa! toisaalta sen hinta paljastaa asian myös ..

Tower $16.99
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXSC32&P=Z

Kunnon Kyosho pilli $60.99 ja siitä ylöspäin
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBDG8&P=7

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #8 : 28.09.03 - klo: 13.18 »
mascot: Asia hyvin ilmaistu. Tuli itselle uutta tietoa pillin pituuden mitoituksesta. Löytyykö vaikka lennokin pillin mitoituksesta lisää tietoa jostakin ? Kiinnostaisi tietinkin autojen pillit eniten, lähinnä mikä on parillinen osa käyntitaajuuden aallonpituudesta.
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
Tehoputki
« Vastaus #9 : 28.09.03 - klo: 15.16 »
tosiaankin! tämä meidän mascothan on aikamoinen fyysikko  :D

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tehoputki
« Vastaus #10 : 28.09.03 - klo: 16.22 »
Siltä vaikutttaa. Heittää koneinssiopiskelijan ihan ulalle. :wink:
Power-Save-Racing Team