Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - mteppo

Sivuja: [1]
1
Eli pojalla on moinen kampe. Harrastus alkoi ehkä hieman varkain ja voip olla että ihan kaikkia suosituksia ei tullut seurattua vaan haettin "lähikaupasta" se mihin rahat oli olemassa.

Nyt on tekniikkaa mennyt:
- vakiomotti kärysi - ensin laitettiin tilalle lähikaupasta löytynyt 9.99€ motti joka kesti
"muutaman akullisen" ennenkuin se porsi - hommattiin tilalle pari käytettyä pataa ja ankkuri
- ansmannin nopari päästi savut pihalle - tilalle robitronikin kampe
Sitten mentiinkin jo kappaleen matkaa (ostettiin pari nosramin akkua lomareissulla)
Koko ajan tosin moottori lämpesi aivan mahdottoman kuumaksi ja käämien väri muuttui sangen pian mustanpuhuvaksi.

Pinjoni ajettiin loppuun ja spurri meni samalla.
Siinä yhteydessä ruvettiin katsomaan välityksiä ja koko homman karmeus paljastui:
Kamppeessa on samat väitykset kuin Master Smackerissa jossa on reippaasti pienemmät renkaat.
Pinjoni ja pääratas 21/64 (sekä 62 vaihtorattaana). Päärattaalle on vakiona tilaa 40mm halkaisijan verran kun taasen minimietäisyys akseleitten välillä on lähes 24mm.
Lisäksi spurri ja pinjoni on (ilmeisesti) mod 0.6 jaolla yleisemmän 48p jaon sijasta.
Spurrin kiinnitys on lisäksi omalaatuisella jaolla ja 12mm keskireijällä.

Kierrettiin tämä ongelma väliaikaisesti seuraavasti:
- Hommattiin 48p long boss pinjoni 16 hampainen
- Spurriksi HPI:n 78 hampainen (halkaisija n 43mm)

Spurria modattiin rankasti - keskireikä avarrettiin hyllystä löytyneellä 12,8mm levyporalla.
4 eniten sopivaa kiinnitysreikää venyteltiin sopiviksi poralla ja senkkausterällä ajeltiin kolot ruuveille. Spurrin kiinnike on lähtöjään senverran huonolaatuinen että ei tuo meidän tekemä spurri heitä sen enempää kuin tehdastekoisetkaan...

Sitten voimansiirron "koppaa" avattiin niin paljon että saatiin spurri pyörimään. Runkolevyssä oli syvennys jo valmiina - vielä jäi milli väliäkin.
Tämänpäiväisen ajelun perusteella 23 lankaisella koneella voin todeta että silmämääräisesti huippunopeus asfaltilla ei juurikaan alentunut mutta kiihtyvyys parani paljon. Esim leikkaamattomalla ruohikolla auto kulkee selkeästi aiempaa kovempaa.

Eihän siitä tälläkään kisakampetta saa mutta ajattelin jakaa tämmöisen kokemuksen niille kaikille isille ja pojille jotka tämmösen kanssa tuuusaavat.
Jos jollain on vinkkejä mistä löytyisi spurrille pidike 5mm akselille (lukkosokka + tappi) johon passaisivat vakiorattaat modaamattomina niin olemme kiitollisia vinkeistä.











Sivuja: [1]