Eri merkeillä tuo elinkaaren loppumisen raja on ilmoitettu eri tavoin.
Näin maininnan, että takuun mukaan ehjä akku ei ole hukannut kolmannesta kapasiteetistaan mainitulla maximisyklimäärällä. Saman suuntaisia numeroita näkyy hybridiautojen lupauksissa.
Silti akku suositeltiin vaihtamaan, kun kapasiteetti on pudonnut puoleen. Jyrkkenevä loppu?
Usein jätetään asiakas itse miettimään pienemmän kapasiteetin enää antamaa kuormitettavuutta.
Tuntuma on, että 5000mAh-40C akuston uutena lupaama 200a kuormitettavuus on vain lupaus.
Ehkä se toteutuu oikein lämpimässä, pari ekaa kertaa, suomen viileässä, no ei mulla.
Puoleen pudonnutta akkua ei todellakaan saa ruokkimaan likikään 100a virtoja enää! Mennään hk-laisissa vielä alle puoleen tuostakin, 30-40A maximissaan ne ruokkii tuolloin. Siis laadukkaan nikkeliakun verran.
Edelleen, mielikuvan mukaan kylmänarkuus korostuu lipoakun elämän loppusykleillä.
Kokeilut Hyperionin merkillä jäi kokeiluiksi, mä en saanut koronneelle hinnalle mitään vastinetta.
Sama tietty koskee latausvirtaa: melkein kaikille litiumakuille suositeltu 1C jäljellä olevalle 2500mAH:lle kun on vain 2½ A.