Tässä on nyt jotain tällain aluks. Tähän hakuja päälle ja paljon kysymyksiä vaikka radalla kokeneemmille nin eiköhän ala sujumaan. Itse ajan Hong Nor X1CR 1:8 Buggyllä joten ihan tarkkaan en tiedä "rimpulampien" autojen varaosatarpeesta. Mut veikkaanpa että valtamerkkien kalustoissa ei oo suuriakaan eroja siinä mielessä.
Autoo ostaessasi muista että uusi tai uutta vastaava on aina parempi taloudellisesti kun käytetty. Niin halvalla kukaan ei myy, että paljon ajettu kannattais ostaa. Varaosiin ja tarvikkeisiin kannattaa budjetoinnissa varata noin puolet uuden auton hinnasta ensimmäisen kauden ajaksi. Tietty jos ajat vaan kerran kuussa tunnin, et tarvi vissiin paljon mitään osia, mut tällanen yleisohje nyt kumminkin.
Nitromoottoristen crossiautojen (sis truggyt) kulutusosista on mahdotonta tehdä kattavaa luetteloa. Seuraavassa omiin kokemuksiini perustuvia luetteloita helpottamaan valmistautumista ajopäivän/-reissun varalle.
Työkalutista on kattava luettelo tälläkin foorumilla. Katso myös
Ari-Pekan RC-sivut.
HUOM! Valitse kunnolliset työkalut. Vältät sen karseen vaivan availla murjottuja ruuveja ja maksaahan nekin joskus aikalailla. Muutenkin kunnon kaluilla on mukava temmeltää :p
Muista aina ottaa kaikki tarvittavat työkalut mukaan. Vaikket aikoisikaan jotain tiettyä kohdetta remontoida. Onpahan sit ainakin yhellä tyypillä kaikki mukana siä radalla
Varsinaisia kulutusosia autossa on ainakin:
Renkaat. Saattaa mennä jo gallonan aikana huonoks jos on kovin pehmeetä kamaa ja kuluttava rata tai muu alusta. Asvaltille sliksit tmv. Nappularenkaat menee 5 minuutissa jos oikeen kurmuuttaa.
Renkaan laakerit. Kandee vaihtaa heti kun tuntuu väljistyvän. Yleensä 10€lla saa kymmenen kpl. Renkaan laakereita menee kahdeksan kpl ja diffeihin yleensä 3/diffi eli 9kpl. Diffien laakerit on yleensä samoja kun renkaissakin(8x16x5) mut ne ei kulu läheskään niin nopeesti. Autokohtaisia eroja on niin kulutuksessa kuin laakerien koossakin.
Kytkimen laakerit. Yleensä kandee vaihtaa heti kun vähänkin malttaa, mut viimestään jos laakeri pitää ääntä tai on yhtään väljä. Ite vaihdan noin gallonan välein. Saattaa kestää hyvinkin useita gallonallisia. Kytkinkellosta on paljon kii.
Kytkimen palat jousineen. Saattaa mennä (kone väärin säädettynä tai palat väärin asennettuna) alle gallonan aikana loppuun. Useimmiten hyvät palat (kolme-palaisessa) kestää useamman gallonallisen. Osta kumminkin Fioronin kytkin, se kestää ja kestää ja toimii ja toimii.
Tulppa. Oltava erilaisia jos et ole aivan varma mikä toimii parhaiten. Joka tapauksessa varatulppia on oltava mukana. Tutustu moottorin valmistajan ohjeisiin ja kysele neuvoja kokeneemmilta tulppavalinnoista.
Takasiipi. Saattaa haljeta jo ekasta kolhusta, mut keittämällä siihen saa sitkeyttä lisää jollei valmistaja oo jo hoitanut sitä. Hyvä siipi kestää kyllä useita gallonallisia mut menee aika pian rumaks.
Ilmansuodatin. Näitä on oltava öljyttynä tarpeeks mukana. Parinkin rundin aikana saattaa pinta mennä jo tukkoon, mut vaihda viimeistään puolen gallonan jälkeen. Jossain tällä foorumilla on neuvottu joku vahamainen aine joka esti tukkeutumisen. Käytä hakua.
Nesteitä:
Polttoainetta. Kulutus on noin tankillinen/5-6min eli tunnissa ahkeralla ajolla saattaa mennä jopa kuus tankillista. Kato valmistaja tiedoista polttoainejärjestelmän koko.
Iskarien öljyjä erilaisia jos haluat kokeilla eri säätöjä tai jos sattuu vuotamaan. Myös iskarien varaosasarja eli stefat kandee pitää mukana.
Diffien öljyjä. Ks ed.
Puhdistusainetta. Kandee varata jos haluat reissussa putsata autoa. WD-40 on hyvä yleispuhdistus- ja suoja-aine. Jos haluat kurat pois, suihkutat sitä ja harjaat vaikka maalisutilla.
Juotavaa itelle. Koko päivä menee helposti juomatta kun oikeen innostuu touhuamaan. Vesi on hyvä olla myös fuilin huuhteluun esim. silmistä tai suusta.
Mukana kannattaa myös pitää rikkumisen tai häviämisen varalta seuraavia varaosia:
Varamoottori. Tosiaankin on eri keljua jos oot ajamassa vähänkin pidemmällä ja kone menee. Toinen kone on muutenkin mukava jos ei tiedä mikä sopii itelle parhaiten. Toisen voi myös pitää reenikoneena ja toisella ajaa vaikka kisoissa. Tällöin oltava samalnlaiset ja tiedettävä mitä tekee.
Toiset renkaat vanteineen. Liimattuna tai liima mukaan. Kandee pitää erilaisia renkaita mukana jollei oo ihan varma mikä toimii kyseisellä radalla. Kysele paikallisilta neuvoja.
Tukivarret ja saranatapit. Katkee joskus melkein kun itellään (paitti Honkkarista
)
Tukivarsien kiinnikkeitä erilaisia (aurauspala). Katkee joskus ja varsinkin muoviset menee helpolla.
Renkaan muttereita. Saattaa hävitä joskus.
Ruuveja, muttereita ja prikkoja mahd. kattavasti. En nyt muista tarkalleen mut Englannissa tais olla kauppias joka myy melki mihin merkkiin tahansa täydellisen ruuvisarjan suht etullisesti.
Linkkien palloniveliä. Katkee joskus. Iskareihin kandee varata kans.
Servo(t). Niin se vaan on että ainakin Truggyissä ohjausservo on kovilla. Kosteus on kans servon vihollinen. Saatavana vesitiiviitä ja tiivistys on mahollista tehä itekin (Ari-Pekan RC-sivut).
Servon varsia.
Katkaisija tai sit hävität sen jo valmiiks ja vedät akun ja vastarille menevän jatkojohdon liittimet ulos kotelosta.
Vastari varsinkin märällä kelillä. Yhellä reissulla hajotin kolme servoo ja kaks vastaria kahen päivän aikana.
Ladatut vara-akut radioon ja toinen ajoakku tai laturi niille.
Käynnistimen (starttiboksi) vara-akut ladattuna tai laturi ellet ole aivan varma että akut riittävät hyvin.
Fuililetkua noin metri. Sen verran saattaa kulua kun letkut uusitaan kokonaan. Sitä tarvitaan muuhunkin joskus.
Antenniputki. Katkee silloin tällöin.
Sokkia. Kumminkin hävitää joskus.
Vetareita ja kardaanit sekä niihin päitä. Katkeavat/halkeavat joskus.
Myös pohjalevy katkeaa joskus kovasta tärskystä, mutta yleensä se vaan kuluu loppuun jossain vaiheessa.
Jos tiedät jonkun osan olevan kulahtanut, varaa myös sellainen mukaan vaikka se vielä meniskin jonkin aikaa.
Muita tarvikkeita ja muuta huomioitavaa:
Nippusiteitä.
Jeesusteippiä.
Pikaliimaa.
Ruuvilukitetta.
Narua.
Rautalankaa.
Paskista tai muuta puhdistukseen sopivaa paperia.
Muistiinpanovälineet.
Kaikki työkalut mukaan aina. Tasan tarvit jos jonkun unohdat.
Radioon eri taajuuksisia kiteitä jos käytät kideradioo.
Hehku ja sen laturi.
Tankkauspullo on kätevä (väh. 500ml).
Rahaa.
Lämmintä vaatetta. Tuuli on joskus yllättävän kova ajajakorokkeella.
Varikkopöytä. Radoilla ei useinkaan oo pöytiä.
Parasta on hommata oikee varikkolaukku mut esim lätkäkassi on myös toimiva.
Turvallisuudesta:
Käytä nostaessasi hanskoja, silmä- ja korvasuojia sekä vältä vetämästä pakokaasuja suoraan henkeen.
Jos mukana on lapsia, pidä niistä huolta. Ole ennen kaikkea tarkkana nitrometaanin ja metanolin kans (polttoaine). Sitä ei tarvi paljoo joutua silmiin kun tulee ongelmia. Nieltynä se on hengenvaarallista.
Varaa mukaan ensiapulaukku ja tallenna myrkytystietokeskuksen numero kännyyn.
Vettä huuhtelua varten mukaan. Silmähuuhtelupullo ei ole pahitteeksi ja metanolin vaikutusta verestä voi laimentaa etanolilla. Tästä aiheesta lisää metanolin vaaarat-keskustelussa tällä foorumilla. Käytä hakuja.
Eikä siinä vielä kaikki! Omaa järkeä saa käyttää ja tasan varmasti unohdin jonkun kriittisen jo tästä mut paikkailkaa perästäpäin lipsuja.