Kirjoittaja Aihe: Suuret suunnitelmat osa 1  (Luettu 3123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suonke-1

  • Jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« : 19.03.04 - klo: 00.31 »
Olisi tarkoitus asentaa 7.5 Infernooni Saiton 30 nelitahti. Olisinkin kiinnostunut onko kukaan rakennellut vastaavia? Ossillahan on auto käyttöön suunniteltu 26 nelari...

Käyttelin tänään vauhtipyörän kanssa kyseistä saiton kolmekymppistä nelitahtia ja tuntui käyvän hienosti. Moottori on aikahyvin rihlotettu sylinteriä myöten, mutta arveluttaa silti riittääkö jäähdytys, ilman jonkin näköistä lisä tuuletinta varsinkin lämpimillä ilmoilla. Vääntöä tuntuis olevan aika kivasti, mutta kierrokset varmaan jää alle 20 000 kier/min, joten huippuja ei kauheasti tulisi. En tiedä kuinka isoina kellokytkimiä saa, mutta  ajattelin ensin koittaa 15 hampaista.

Ainoa tässä moottorissa on, että se on lennokki käyttöön suunniteltu ja on asteen pitemmällä kampiakselin kierteellä.
Tarkoitus olisi itse sorvata siihen vauhtipyörä sekä kytkimen laakerin akseli. Varsin yksinkertaisia hommia, mutta aikaa ja tarkkuutta vaativaa.

Jahka saan projektini täysin käynnistyyn voisin mailata vaikka kuvia autosta. Olisihan se hieno lasketella nelari infernolla ;) Vai mitä!?
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #1 : 19.03.04 - klo: 00.36 »
Kyllä. Aina haaveillut nelarista.. jossain monsterissa ois kyl ihan sikahieno sellanen ku olisi vääntöä  :D
Taas kehissä.. ;)

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #2 : 19.03.04 - klo: 00.39 »
Jees, siellä OSssin sivuilla olisi yksi mielenkiintoinen mitä voisi omaan projektiin suunnitella. (tosin rahanpuutteessa on vaikea toteutella)

http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa suonke-1

  • Jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #3 : 19.03.04 - klo: 00.42 »
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"
Jees, siellä OSssin sivuilla olisi yksi mielenkiintoinen mitä voisi omaan projektiin suunnitella. (tosin rahanpuutteessa on vaikea toteutella)

http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html


En tiedä mitä ossin  26 nelari maksaa, mutta saiton karvan isompi 30 nelari tais olla uutena n. 180 ekee ei siis paljoa moottoriksi etenkään nelariksi.
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #4 : 19.03.04 - klo: 00.45 »
Paljonhan siittä saitosta irtoaa tehoja? Nimittäin jos ajatellaan asennettavaksi savageen tai mad forgeen.
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa suonke-1

  • Jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #5 : 19.03.04 - klo: 01.05 »
Vois olettaa, että hitusen enemmän kun ossin 26 nelarissa. On kuitenkin karvan verran enemmän iskutilavuutta. Ossilta oli kait 0.5 heppaa ilmoitettu. Se on vain niin, että nelarin ja 2-tahtisen tehojen vertailu on aivan turhaa koska se uupuva teho on korvattu väännöllä nelarissa  ;)
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Poissa suonke-1

  • Jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #6 : 19.03.04 - klo: 01.09 »
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #7 : 19.03.04 - klo: 07.50 »
Mulla on on ollut 2 kpl Ossin .26 nelareita. Ne on hienoja moottoreita mutta Infernoon aivan liian tehottomia (iso auto). Pitäs olla se 40 malli, jota myydään mm. Kyöstin LandMaxiin konversiosarjan kanssa (sama auto kuin Inferno).

Silti hieman epäilen pysyykö 2-tahtien perässä. Lähtönopeus ja vääntö on selkeesti parempi mutta huippukierroksissa jää jolloin 2-tahdit menee reippasti ohi. Ne on aika rauhallisia ajettavia ja sellasia "herrasmies" koneita eli ajaminen paljon rauhallisempaa, ne ei sammu ja käy kuin juna. Välityksillä voi toki vaikuttaa jonkin verran ja LandMaxissa se vaatiikin vaihteen mutta suht kalliin hinnan takia en lähtis edes kokeilee. Crossariin nimittäin vaihdetta ei kannata laittaa.

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #8 : 19.03.04 - klo: 12.15 »
Mutta monsterissa olisi lyömätön kapine... Harmi kun nuo boxerit on niin kalliita... Semmoinen pitäisi saada! Voisi olla vaan sovittelua savagessa tai mädissä  :mrgreen:

Se on tuo boxerin käyntiääni niin lumoava ettei uskoiskaan  :wink:
Siksi kait minä subaruilla ajelen  :mrgreen:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa BoOsTeR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #9 : 20.03.04 - klo: 13.03 »
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"
Mutta monsterissa olisi lyömätön kapine... Harmi kun nuo boxerit on niin kalliita... Semmoinen pitäisi saada! Voisi olla vaan sovittelua savagessa tai mädissä  :mrgreen:

Se on tuo boxerin käyntiääni niin lumoava ettei uskoiskaan  :wink:
Siksi kait minä subaruilla ajelen  :mrgreen:


Osta multa poies tällainen bokseri. Taatusti vääntää vaikka infernon solmuun.  :mrgreen:

Saito  :wink:
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #10 : 14.04.04 - klo: 07.19 »
Tälläinen saattaisi vääntää vetoakselit solmuun.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #11 : 14.04.04 - klo: 07.54 »
jeejee, muistaakseni olen sanonut tän ennenkin, ei enmpää tällasia ei ketään hyödyttäviä viestejä, jookos. muuten ryhdytään kovempiin toimiin

Poissa kalevi1

  • Jäsen
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #12 : 28.04.04 - klo: 12.37 »
ollaanpa sitä niin tiukkapipoista taas

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #13 : 28.04.04 - klo: 12.49 »
Lainaus käyttäjältä: "kalevi1"
ollaanpa sitä niin tiukkapipoista taas


Kalevi1, taidat olla seuraava ehdokas Jukan banjo listalle? Jos kuitenkin haluat vielä kirjoitella forumiin niin olisi paras muuttaa viestien sisältöä asiapitoisempaan suuntaan..

Sitä paitsi tuo mun ed. viesti on kirjattu 14. pv joten ei ihan uusi juttu..

EDIT: kolmanneksi, mä olen tässä parin vuoden moderoinnin aikana nähnyt näitä suuria suunnitelmia jos minkälaisia, mutta yleensä niistä ei jää kuin iso lasku ja sutta ja sekundaa käteen, jos ne ylipäätänsä edes koskaan alkavat.. ei tarvii kovin monta topiccia selata forumia kun löytyy jos jonkinlaista duracrappia ylitehoisilla koneilla, joilla ajetaan vko ja sitten myydään ne jollekin hyväuskoiselle pois kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä.

Tämä on sikälikin valitettava (amerikkalainen) trendi että kaikilla pitää olla pureTen alfoista lähtien 3x koneet siihen nähden mihin ne on tarkoitettu, josta seuraa muun muassa se ettei autoissa ole enää minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia jäljellä. Ja tylsäähän sekin sitten on. Kiva tietty nähdä kun alfa lähtee kerran kiertoradalle, mutta siinä se sitten onkin.

Tottakai tehoja pitää olla sen verran että ajaminen on hauskaa, mutta rajansa kaikella. Monet pilaavat homman liian isoilla koneilla, kun autot eivät sitten pysy enää tiellä vaikka olis millaset setupit, slicksit ja niksit. Ajaminen on oikeasti paljon mielekkäämpää kun moottori vastaa tehoiltaan sitä mitä insinöörit ovat autoon sen kehitysvaiheessa suunnitelleet, oli sitten rata-auto tai crossari. Näistä monstereista en sano tässä yhteydessä mitään, mutta eihän niillä kukaan vakavasti kilpaa ajakaan (suomessa) ??

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #14 : 28.04.04 - klo: 15.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
ei tarvii kovin monta topiccia selata forumia kun löytyy jos jonkinlaista duracrappia ylitehoisilla koneilla, joilla ajetaan vko ja sitten myydään ne jollekin hyväuskoiselle pois kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä.


Se oli juuri sopiva kone siihen, oisit vaan itse päässyt ajamaan sillä, niin olisi ollu hymy korvissa... Ja auto kesti paremmin kuin sillä vakiokoneella  :mrgreen: Ja möin sen sen takia kun ostan isomman auton... ja möin vakiokuntoisena sen pois. Tälläinen piti vuodattaa tähän, kun kysymyksessä oli taas mun rc-puuhat.
Taas kehissä.. ;)

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Re: Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #15 : 28.04.04 - klo: 19.31 »
Ainoa tässä moottorissa on, että se on lennokki käyttöön suunniteltu ja on asteen pitemmällä kampiakselin kierteellä.
Tarkoitus olisi itse sorvata siihen vauhtipyörä sekä kytkimen laakerin akseli. Varsin yksinkertaisia hommia, mutta aikaa ja tarkkuutta vaativaa.

heh, juu pienellä syötöllä saat laskee kellon sisäpinnan ja hyvällä terällä. että saat tod. tasasen muuten ei pidä ja syö kytkinpalat.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #16 : 28.04.04 - klo: 19.33 »
Silti hieman epäilen pysyykö 2-tahtien perässä. Lähtönopeus ja vääntö on selkeesti parempi mutta huippukierroksissa jää jolloin 2-tahdit menee reippasti ohi. Ne on aika rauhallisia ajettavia ja sellasia "herrasmies" koneita eli ajaminen paljon rauhallisempaa, ne ei sammu ja käy kuin juna. Välityksillä voi toki vaikuttaa jonkin verran ja LandMaxissa se vaatiikin vaihteen mutta suht kalliin hinnan takia en lähtis edes kokeilee. Crossariin nimittäin vaihdetta ei kannata laittaa.[/quote]

rakentelis jonkun off-road pelin niin siinä ois kova sana tollanen nelari, ja sit akselilta vaan ropelliin lenkki, ni sais hyvät jäähyt.

ootteko kattonu ahdettuja polttiksia?
http://www.tamiyanitro.com/bbs/topic.asp?topic_id=3031&whichpage=1
Kyosho Inferno MP9e

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #17 : 28.04.04 - klo: 19.39 »
no onhan noita tehty, kyosholta saa valmiita sovitussarjoja ossin FS koneisiin. mutta ei ne pysy 2-tahtien perässä, toki ihan makeita pelejä.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #18 : 28.04.04 - klo: 20.01 »
tuo tekniikka siinä onkin se viehätys, hei mikä polttis sulla on ? aijaa, mulla on turbotettu :D

viheltäisköhän nuo,
Kyosho Inferno MP9e

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #19 : 28.04.04 - klo: 20.33 »
Niinno, toiset ajaa toiset rakentaa... nelari on kuitenkin suhteellisen kallis kokeilu konversioineen, kokemusta on kahdesta nelariautosta. Hauskaahan se oli. Sillä ei kyllä ole mitään tekemistä turbojen kanssa.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #20 : 28.04.04 - klo: 20.43 »
tuota onko sulla videoo, nelareista?
Kyosho Inferno MP9e

Mika R

  • Vieras
Suuret suunnitelmat osa 1
« Vastaus #21 : 28.04.04 - klo: 21.09 »
On, mutta ei koneella vaan DV kamerassa ja mulla ei oo sopivia ohjelmia siirtää koneelle. Enkä varmaan löytäiskään "arkistosta", sen verran sekasin ovat kaikki DV nauhat.

Tossa kuva Kyöstistä Ossin nelarilla:



ja molemmat silloiset autot pari kesää sitten:



Supereita molemmat tietty, mutta ei HPIn.