Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - arion

Sivuja: [1] 2 3
1
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 02.10.09 - klo: 00.18 »

Onko hyöty ainoastaan siinä,että moottorin lämpöongelmat pienenee ja ajoaika pitenee (kai) vaikka olisi sama mah:määrä.
Miinuksena paino lisääntyisi,joten se tuntuu oudolta kun jotkut ajaa crossariansa 6s pakalla?

Niin ja autohan on 1/12 crossari..

Noh... Jos välitykset valitset niin, että virta pienenee kohonneen jännitteen suhteessa, et ota koneesta yhtään enempää tehoa ulos. Mahdollistahan se toki on.

P = U * I

Ja kun kerran pienennät virtaa (ja korotat jännitettä), niin ei sen kennonkaan tarvitse enään olla 5Ah vaan voi valita kapasiteetiltaan pienemmän kennoston. Akun energiamäärä on aina amppeerituntien (kapasiteetti) ja napajännitteen tulo.

E = Q * U
esim. 4Ah * (2 x 3.7V) = 29.6 Wh

Nyt esimerkiksi 2Ah 4S akku on energiamäärältään tismalleen sama kuin tuo 4Ah 2S pakka esimerkissä.

6S pakalla ajaminen on ihan perusteltua, kun tehoon tarvittavan virran tuotto kennoilla alkaa olemaan epätaloudellista. Tai jos vaikka haluaa parempaa hyötysuhdetta pihasuttaukseen. Krossareissa (1/8) 4S seteillä saadaan jo ihan riittävästi voimaa vastaamaan polttisversioita. Truggyissä menisin jo 6S puolelle, niin saa virrat järjellisimmiksi.


2
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 16.10.08 - klo: 22.57 »
Noiden Plettien kanssa pitää sitten hoksata, että koneet ovat normaaleista poiketen neli- ja kuusinapaisia. MAXXimum ja BigMAXXimum. Tuo kaikken äykyin kone, Bolido (HP370), on 10 -napainen. Sisäpyörijät ovat yleensä kaksinapaisia pl. Neut (4 -napaa). Kaikki (auto)noparit eivät osaa ohjata noita. Castle on huomioinut asian uusissa nopareissa Neu -yhteistyön myötä. Myös MGM noparit osaa tulla toimeen useampi kuin kaksinapaisten koneiden kanssa.

Tuohon Bolidoon (5kW) menee muuten suoraan FG:n pinionit :D

3
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 27.09.08 - klo: 22.52 »
No ystävällisesti - onko tämä jo käsitelty vai vieläkö ihmetellään tuota emissiota vielä  lisää tässä topikissa ?  :grin: Vai beduiineja ?  :laugh:
Mun puolesta voidaan jättää Planckin, Wienin, Stefanin ja Bolzmannin aikaansaannokset rauhaan :D.

Mut takas aiheeseen. Vanhaa GXR28 ei saa enään kokonaisena koneena. Varastossa voi olla vielä jokunen kappale, mutta käytännössä ne on loppu. Osia saa kyllä.

4
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 27.09.08 - klo: 22.21 »
Niin, se mitä beduiinien teltoista tiedän, ne tehdään esim. kamelin nahasta, jonka vuoksi ovat tummia väriltään. Toisaalta itse beduiinit pukeutuvat hyvin mielellään valkoiseen, kuten muutkin kuumien maiden asukkaat, samon varmaan jokainen meistä, jos lämpöä auringon alla on noin 50 astetta?
Ajatellaans asiaa näin, että miten kappale "näkee" ympäristönsä. Lämpötilat pyrkivät säteilyn (ja johtumisen) avulla tasaantumaan. Nyt tämä valkoinen kappale, joka heijastaa suurimman osan siihen osuvasta säteilystä ei tietenkään lämpene. Valkoinen kappale siis ei luovuta juurikaan omaan massaansa varastoitunutta energiaa, kun suurin osa muiden kappaleiden näkemästä säteilystä valkoisesta otuksesta on siis heijastunutta. Musta ei taas heijasta mitään (tai hyvin vähän) siihen osuneesta säteilystä. Tällöin sen säteilemä energia on suurimmaksi osaksi siihen varastoitunutta lämpöenergiaa.

Lisää löytyy hakukoneella sanoilla "Black body" ja "Musta kappale".

5
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 07.09.08 - klo: 22.23 »
GT2 rattaat tuli, pääsee kokeilemaan näitä uusia välityksiä. Katotaan mihin suuntaan kello näyttää kun kerkiää.
Toi uusi kakkosen spurri on rajusti edellistä pienempi, voi aikalailla "lähtee" kakkosella. Ei tarvii varmaankaan rataa lyhentää nyt viimeistään enää.

Kello siis 15/21 ja spurri 46/40

Tuli omalla IGT:llä kokeiltua tänään. Ykkönen siis samaa maata kuin ennen, mutta... Tuon koneen vääntö tulee paremmin hyödynnetyksi. Tuntuu kuin kakkosen kytkeytyessä auto liki lentäisi vanhaan nähden. Järki sotii tätä vastaan, mutta siltä vaan tuntuu. Huippuja tuli kyllä tossa parkkiksella ihan reilusti :). Hjuva homma. Simmasin samalla vaihteen, ai että toimii :).

Multa tämä päivitys saa myönteistä nyökyttelyä.

EDIT:
Osat siis:
-IG110 (40/46 spurrit)
-IG112-15 tai GTW26-15 (ykkösen pinioni)
-IG112-21 (kakkosen pinioni)

Ja noi rattaathan vaativat GTW26 kellon ja laakerit kelloon.

6
Ton potikan arvot ei kuvasta selviä mutta niitäkin täältä:

http://www.yeinternational.fi/index.php?main=41&left=&right=&type=2&search=potentiometri&position=0&price1=0&price2=0&inStock=0&order=0

Paitti että tossa skemassa ei ole potikkaa... ilmeisesti menit vipuun tuon sisääntulojakin J1 kanssa?

7
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 18.08.08 - klo: 20.26 »
Älkää ruokkiko trolleja!

8
Luultavasti ne ovat vaihtaneet isompaa pinjonia eikä isompaa pääratasta. HPI:llä on vissiin noita pinjoneita hyllyssä, Mika tietää paremmin kuin vissiin hän hommas semmoiset.
Jerzi

Luultavasti... vissiin x 3...
Tuuli heiluttaa _vissiin_ huulia? :tongue:

Pinioneita löytyy kössiltä suurimmillaan 19 piikkiseen. Uuden GT2:n myötä on saatavilla toisenmoiset spurritkin. Tässä säikeessäkin oli noista jo juttua. Vakiolaatikon kanssa isommat kuin Kyöstin pinionit (HPI) vaatii muitakin muutoksia. Tästäkin juttua aiemmin tässä säikeessä.

http://rc10.fi/index.php?topic=25206.msg254058#msg254058
http://infernogt.proboards102.com/index.cgi?board=reference&action=display&thread=986

No mutu...


9
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 13.07.08 - klo: 14.51 »
Leikka ja liimaa.... mitä ei onnistu?  :grin:

10
Yleinen keskustelu / Vs: Lempäälän rc-toiminta
« : 08.07.08 - klo: 21.29 »
Luin pari kuukautta sitten ilmestyneestä akk:n lehdestä, että Lempäälässä olisi joka keskiviikko-ilta rc-kerho, mutta muita tietoja kyseisestä toiminnasta ei ilmoituksessa ollut.
Jep. Lempäälässä on kyllä toimintaa, mutta "pienoisautoilujaosto" ei tarkoita tässä tapauksessa rc-autoja, vaan jotain ihan muuta...

http://www.lempaalanua.net/gfhf/pienoisautoilu/

Tuossa paikallisen ostoskeskuksen pihamaalla on kierrelty satunnaisesti takkimyttyjä. Tai sitten tuolla Atalan varaston pihamaalla. Hyvinkäällä on tosiaan lähin silee... Tampereella on sitten tuota mattosceneä.

11
28xz saa kelvata reenailuun :grin:.
Suosittelen lämpimästi vaihdelaatikon poistoa ja tilalle lukkoon liimattu keskidiffi. Tuli tuota keskidiffiä kokeiltua jokunen päivä sitten ja tuntui liikuttavan autoa ihan mukavasti oikealla 28 koneella.
Laitan varmaan tuon joutilaan TCD diffin vaihteen tilalle. Katsotaan miten kukkuu. Vaihde voi joutua liian koville IMHO.

12
Veikkaan että alle 130e ei saa korjattua tuota konetta.
Jerzi
Jerzi. Veikkaan ettei sun kannata veikata :laugh:!

13
Paljonko remontti maksoi?

Uusia koneita (ml. käyrä, pilli, kaasari, tankki) saa $90 hintaan + kulut (alv., tulli ja rahti).


Johonka olisi saanut todennäköisesti vaihtaa heti laakerit :laugh:. Vrt. case Frantsi ja tää mun yhdengallonanihme.

Elikkäs rempan hinnaksi tulee käytännössä uuden mäntä ja sylinterisarjan hinta 28USD. Taitaa olla neljänkympin luokkaa Suomessa tiskillä.

EDIT: plus se kiertokanki tietty.

14
Kyllä luin hiukan väärin :evil: mutta jos sinulla on kiertokangen alalenkki mennyt ja männästä paloja irti niin voisin hyvin kuvitella että kone on saannut todella ikäviä vaurioita ja sen korjaaminen on kalliimpaa kuin uusi kone.
Jerzi

Kylläkyllä.

Mittasin kampuran ja lohkon 3d mittauskonella. Varsinaisen akselin ja kiertokangen akselin samansuutaisuudet olivat ihan jees. Samoin lohkon laakeripintojen samansuuntaisuus. Elikkäs ei vahinkoja muualle. Uusiksi meni siis: mäntä, sylinteri (parina männän kanssa), kiertokanki, takalaakeri (olisi ollut syytä vaihtaa aiemmin), etulaakeri (JP-Nitrolta keraaminen, vanhakin olisi ollut jees) ja varmuuden vuoksi vielä männäntappi+sokat. Koko sirkuksen olisi voinut vältää vaihtamalla se takalaakeri ajoissa :tongue:.

Sitten ei hokelta kommentteja, että joka jantterillahan moinen mittauslaite on pajassaan  :cool:.

Tuo kone jää kyllä kisakoneeksi, kun sen taas saa sisäänajettua. Ja ennen kisaamista pitänee vaihtaa se Hyperin koneen takalaakeri. 28xz saa kelvata reenailuun :grin:.

15
Ah... niin joo... jokaisella perus torstilla on toki kuivajäätä varastossa aina pahanpäivän varalta...
Tässä tapauksessa varmaan ihan tavalline pakastin ja märkäjääkin olisi ihan jees. Sattu vaan olemaan käsillä, ei tuo mikään vaatimus ole GXRn purkamiseksi :D.

Ei taas aleta takertumaan näihin... eihän. Tai toisaalta, saisi Mikakin sen kympin täyteen, jos vääntö aiheesta alkaa :police:.

Taidan nakata kokeeksi tuon OSsin 28XZ:n kiinni :evil:, kunnes saa osat tuohon GXR:n.

16
Voisin melkein väittää että siinä oli sen koneen historia. Jos saat sen sylinterin sieltä pois niin väitän että olet guru.
Uusi kone vaan peliin.
Jerzi
Ja sitten jerzi sisälukutaitoa... KANSI irti sylinteristä :D. Ja lähti muuten kuivajäällä ja lämmityksellä ihan nätisti. Sylkky tuli siis lohkosta ulos kannessa kiinni.

Visaisempi oli takalaakerin poisto, kun koneen rungossa oli pelkkä lakrun ulkokehä. Kuumaa vaan kunnolla lohkoon ja kopautus lyijyalasimeen.

Ja siitä laakerista lisää täällä.

17
Lämmitä sylinteriä siten että pidät kantta jotain isoa metallista vasten. Alumiinialasin on paras koska se ottaa lämpöä itseensä parhaiten. Pointti siis on että sylinteri lämmetessään enemmän kuin kansi, myös laajenisi enemmän.
Tai sit käytät raakaa voimaa. Älä kuitenkaan käytä pihtejä.  :grin:
Joo näinhän homma menee... toi vaan on poikkeuksellisen tiukasti kiinni. Tarttee leikkiä kuivajäällä työmaalla... tai sitten nestetypellä, jos vielä ahdistaa.

18
Tänään sitten alkoi tapahtua... reilu gallona takana ja kiertokangen alasilmukka repesi -> kone jumiin ja jumituksessa paloja irti männän helmasta. Syynä takalaakerin pettäminen. Uskoin, että tuossa laakerissa ei vielä olisi ollut mitään vikaa, kun minkäänlaisista välyksistä ei ollut tietoakaan. Laakeissa ei ollut minkäänlaista häkkiä kuulien paikallaan pitämiseksi. Myöskään minkäänlaisia jäänteitä ei ollut. Ainoastaan kaksi männän helmaa. Mitähän tuolle häkille on tapahtunut. Uudessa kyllä metallinen kuulahäkki.

Uudet laakerit oli hankittuna ja odottamassa... sehän tässä ottaakin pattiin.

Oli mulla kysymyskin. Millä sylinteri irti kannesta? Hieman mystinen???

Just tätä aina sitten kun saa kaiken toimimaan niin, että on naatinto ajella ympäri baanaa.

19
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 11.05.08 - klo: 19.56 »
Tuli Aminhobbiesista...

Tuliko tullin kautta? Eli meinikö alvi maksuun?

No comments :D. Tsägästähän toi on kiinni. Koko paketin arvo oli selkeästi merkitty lähettäjän toimesta toosaan $248.

20
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 11.05.08 - klo: 14.57 »
Olen elänyt siinä käsityksessä että tuo 12,5kg vääntö olisi truggyynkin aivan riittävä.
Kyllähän sekin riittää, mutta... mitä enemmän servoa kuormitetaan, sen hitaammaksi se käy. Ja lisäksi, kun servon lämpötila nousee laskee siitä ulos saatava momentti -> servo hidastuu entisestään. Erolla ei juurikaan merkitystä "normijampalle" (ei herneitä etc.). Vasta kriittiselle kuskille tai kisakäytössä alkaa merkitys korostumaan.
Noiden ACE -servojen tapauksessa hinnanero on niin pieni, että truggyyn ilmanmuuta toi järeempi.

21

Lainaus
Tuossa samalla vaihdoin etulaakerin, taka laakeri on menossa huonoon kuntoon. Mitähän se uusi maksaa ??

Osanumero 74025-11 ja listahinta Suomen Kyöstillä on 18.70€... elämä on.

22
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 11.05.08 - klo: 12.45 »
Tuli Aminhobbiesista viimeisen varaosaläjän mukaan tilattua pari ACE DS1313 servoa. Erittäin laadukas vaikutelma ko. servosta toistaiseksi. Saas nähdä... Ko. malli on hieman hitaampi (0.13s vs. 0.1s)  ja "vain" 12.5kg vääntävä kuin isoveljensä D1015 (ACE8127). Kuluttaa kuitenkin vähemmän virtaa, buggyssä varmaan ihan jees... trugyyn en noita ihan heti laittais, ainakaan ohjaukseen.

23
Olikohan kämmy Saksan Kyöstiltä. Linkki on poistettu tältä sivulta. Tuo suora aiemmin mainittu toimii edelleen.

24
Ohooho...

Inferno GT2

Noin äkkiseltään...

-Pidempi runko
-150ml tankki
-tuplalevyt

Meneekö vakioluokkaan? :D
+ uusi moottori GXR-28SG
+ etujäykkäri
+ iskarit näyttäs uusilta
+Vauhtipyörän halkaisijaa pienennetty 10mm
+Kuulalaakerit kytkinkellossa neulalaakereiden sijaan
+Digiservot
+Vantit ylätukivarsissa
+Moottori näyttäisi olevan normaaleissa palikoissa kiinni

25
Ohooho...

Inferno GT2

Noin äkkiseltään...

-Pidempi runko
-150ml tankki
-tuplalevyt

Meneekö vakioluokkaan? :D

26
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« : 01.05.08 - klo: 22.13 »
Olen kanssa tuon vakiokoneen kannalla. Ei se ole varmaankaan täydellinen, mutta huolellisella käytöllä uskon sen kestävän. Tänään tuossa parkkiksella oli yksi IGT joka oli ensimmäsiä maahantulleita. Oli vielä alkuperäisessä asussaan. Väljä kuin mikä, mutta kummasti se vaan Subarua liikutti :tongue:. Ei yksi pääsky kesää tee, mutta minuun ainakin valoi uskoa.

Summa summarum. Ei tehdä ongelmaa tästä ennekuin meillä on vankkaa näyttöä. Jos nämä osoittautuu vähemmän huoltovapaiksi, niin mietitään asiaa uudestaan. Huono homma on silloin, että aloituskustannuksiin tulee melkoinen lisäerä.

27
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« : 28.04.08 - klo: 12.45 »
Ymmärrän että nälkä kasvaa syödessä ja nopeutta halutaan lisää, pyritään kuitenkin pitämään tasaväkisyyden nimissä autot sääntöjen mukaisina niin ajotaitojen merkitys korostuu. Tuo vaihteen pääratassarja on luokkaa 8eur ja vakio kestää kuitenkin kohtuu pitkään, joten minusta kulupuoli ei tule kohtuuttomaksi vaikka sen ajoittain joutuukin vaihtamaan. Osa on kuitenkin nopea vaihtaa, alle vartin homma. Pisin välitys on 19/47 ja näkisin että sen pitää riittää. Etenkin kun autoja on useampi radalla.
Lainaus käyttäjältä: arion
...Tuossa joutuu jo sitten pajattamaan oikein kunnolla ja auto et tietty ole enään vakioluokan mukainen :).
Juuri näin Mika... Laitetaan vaikka sinne pääsuoralle pari keilaa sen sijaan, että alettaisiin hakeen huippuja lisää.

Muuten kuin kisatessa onkin sitten mukava hakea rajoja... Itsellä tuo luudaton IGT on niitä hetkiä varten kun oikein pojuttaa.

28
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« : 28.04.08 - klo: 11.34 »
Minulla oli 14/17 ja Mikalta ostin uuden kytkinkellon ja luulin että se olisi ollut samoilla välityksillä mutta se olikin 15/19. Tattarille se sopii paremmin, voisi olla jopa aavistuksen pitempi välitys minun mielestä.

Jos pidempiä välityksiä kaipaa, pitää katsella muualle kuin Kyoshon omien osien suuntaan.

HPI:n pinjoneita ja kytkinkelloja on käytetty. Linkissä esim 17/21...
http://infernogt.proboards102.com/?board=reference&action=display&thread=986&page=2

...Tuossa joutuu jo sitten pajattamaan oikein kunnolla ja auto et tietty ole enään vakioluokan mukainen :).

Jos tuolle tielle lähtee, niin Nilsin Evolvan osia hyödyntävä modi on huomattavasti viksumpi.
http://infernogt.proboards102.com/index.cgi?board=reference&action=display&thread=1111

EDIT: Ny hokasin, että tossahan on tuo mun haaveilema jarrusetuppikin asennettuna. Näköjään sopii.

29
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« : 28.04.08 - klo: 09.37 »
Mika kaikissa muissa, paitsi Ferrarissa on 14/17 pinjonit vakiona. Ferrarissa 15/19.

Laitoin itselle tuohon DBR9:n GTW26 kellon ja 15/19 välitykset. Pelaa hienosti, vaihteen jousta saa kiriä aikalailla, ettei vaihda liian aikaisin kakkoselle.

30
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 25.04.08 - klo: 12.04 »
Mulla ollut käytössä molempia. Vanhemmat monsterin karkaistut oli selkeästi hauraampia ja niistä napsui hampaita. Uudemmat ovat kestäneet sen mitä Megamotorsinkin. Malli vaihtui viime elokuulla. Vanhemmat olivat väritään mustia, uudemmat RCM:t tummanruskeita kuten Megamotorsinkin pinionit.

Sivuja: [1] 2 3