Kirjoittaja Aihe: Synteesiradioista  (Luettu 1235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Synteesiradioista
« : 17.03.03 - klo: 15.21 »
Kirjoottelen nyt tänne, kun a) radioille ei ole omaa aluetta b) en kuulu valittuihin ;).

Elikäs voisiko joku valottaa minulle, miten kilpailujen järjestäjät tulevat suhtautumaan uusiin synteesiviritteisiin radioihin? Niitähän on tulossa usealtakin valmistajalta tämän vuoden aikana. Mm Multiplex julkistaa omat vehkeensä kevään aikana, eikä hinnanerokaan "tavallisiin" Multiplexeihin ole kuin muutaman kymmenen euroa.

Siis ilmoittaako synteesiradion omistaja radionsa ja vastarinsa olevan synteesivehkeitä, jolloin taajuudella ei ole väliä, kunhan se on sallituissa rajoissa ja on vapaa. Vai ilmoittaako hän kuitenkin kolme taajuutta, joita sitten voi/saa käyttää? Pitääkö synteesimiehillä olla hallussaan hatullinen jaksolukumerkkejä, joita sitten voi vaihdella antenniin sen mukaan kun vaihtaa taajuutta????

Tulevaisuudessahan, kun synteesiradiot ovat käytössä kaikilla, taajuudet voidaan arpoa. Vaiko eikö?

Juu, en ole ajatellut kilpailla, mutta asia kiinnostaa kuitenkin akateemisella tasolla.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Synteesiradioista
« Vastaus #1 : 17.03.03 - klo: 17.11 »
Eiköhän nuo hyväksytä. Käytännössä homman luulis toimivan siten, että kilpailija ilmoittaa taajuuskaistan. Järjestäjä katsoo sitten sopivan taajuuden, mitä kilpailija voi käyttää. Ja kuten tähänkin asti se on sitten kilpailijan vastuulla, että autossa on oikea kide/taajuus. Ei sen hankalampaa.

Ja mitään tuollaisia jaksolukumerkkejä tai viirejä antenneissa ei ole käytetty kilpailutoiminnassa ainakaan niihin 13 vuoteen, kun minä olen ajanut kilpaa. Vapaa harjoituksessa on joskus käytetty "pinnataulu-systeemiä". Eli on olemassa taulu, jossa on jokaista kidettä vastaava pyykkipoika, mikä sitten ajamaan mennessä laitetaan omaan antenniin kiinni. Tuokaan tosin ei ole ollut käytössä yli kymmeneen vuoteen.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Synteesiradioista
« Vastaus #2 : 17.03.03 - klo: 18.19 »
Erinomaisen Graupner XS-6:n tyytyväisenä omistajana ilmoitin aluksi kolme taajuutta aivan normaaliin tapaan.
Kun nyt on käynyt selväksi, että kiteiden sovittaminen eriin ei olekaan ihan läpihuutojuttu, olen antanut käytettäväksi koko listan yksittäisiä taajuuksia, joita taisi olla 10 kpl 40MHz-kaistalla. Välistä puuttuu hauskasti parit taajuudet.
Kaistan ulkopuolella olisi vielä 12 kpl, mutta niitähän ei pidä edes tarjota.