Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Matkamies

Sivuja: [1]
1
Vapaa keskustelu / Akkuja liidokkiin
« : 18.04.15 - klo: 19.20 »
Terve,

Konvertoin Fenix 60 heittoliidokin RC-liidokiksi ja käytin siihen servot, vastarin ym. vanhasta RTF-koneesta (jonka nimeä en valitettavasti muista). Moottoria en tähän versioon laita, koska ideana on antaa pian 6v täyttävän pojan lennätellä tätä kestävää EPP-liidokkia rinteessä ilman sen suurempaa rikkoutumisen vaaraa.

Törmäsin kuitenkin sellaiseen ongelmaan, että vanhat NiMH -akut ovat päässeet tyhjenemään ja menneet pilalle. Toinen toimi sellaiset 3-4 minuuttia ja toinen olisi nähtävästi kestänyt hippasen pidempään. Molemmilla oli kuitenkin jo latausvaiheessa sellainen ongelma, että täyttyivät mukamas 5 minuutin latauksella.

Kuva akusta alla:



Jo roskiin heitetyn RTF-koneen kanssa tämä akku kesti 15-20 minuuttia, vaikka tuolloin oli moottorikin kiinni. Nyt haluaisin tietää, että kun en tiedä pienten servojen merkkiä, mistä tiedän millä volttimäärällä ne toimivat; onko pakko olla juuri tuo 7.2V? Nyt tosiaan pitäisi saada riittävästi virtaa vain vastariin sekä kahdeen pieneen servoon ja voisi kuvitella, että kevyempikin ratkaisu voisi olla aivan riittävä. Mitenkäs neuvoisitte tästä eteenpäin vai meneekö ihan yritys-erehdys -periaatteeksi, jos servoista ja vastarista ei ole tarkempia tietoja? Vai onko olemassa jokin "standardi", että volttimäärän voi valita vapaasti joltain väliltä?

Tietysti kunhan en tuota 7.2V ylitä, niin pitäisi kai olla aika turvallista siinä mielessä, että mitään ei mene rikki.







2
Yleinen keskustelu / NiMh -akku rikki?
« : 07.02.15 - klo: 21.40 »
Kävi tuossa hiljattain niin, että onnistuin tiputtamaan NiMh -akun kivilattialle. Tänään kun kävin ajelemassa, akku tuntui hieman puhdittomalta verrattuna toiseen akkuun. Molemmilla akuilla n. 10 latauskertaa takana ja molemmat oli ladattu 100% täyteen ennen ajoa:

Lattialle pudonnut: NiMh 8.4V / 3700mAh
Perusakku (Traxxas alkuperäinen): NiMh 8.4V / 3000mAh

Äsken tuossa ajon jälkeen latailin molemmat täyteen ja tuo lattialle pudonnut näytti latauksen jälkeen 8.49V kun taas ehjä alkuperäisakku 9.95V. Molemmat ladattu samoilla arvoilla eli 2A:lla.

Ajossa Traxxasin alkuperäisakku tuntui todella pirteältä ja kaasun kanssa sai olla mutkista lähdettäessä todella tarkkana, mutta tuo toinen akku oli jotenkin lussun oloinen. Ajoajan puolesta ei sen sijaan tuntunut olevan merkittävää eroa, mutta onhan tuossa lattialle pudoneessa lähtökohtaisesti enemmän kapasiteettiakin.

Pystyykö akun toimintakuntoa mittaamaan vielä jotenkin tai pystyykö noista latauksen jälkeisistä varauksista päättelemään suoraan jotain? Niissä on joka tapauksessa aika suuri ero. Tosiaan tässä lattialle pudonneessa akussa aivan kuten alkuperäisessäkin on virtajohdon puoleisessa päässä kovamuovinen suoja ja pudotus rikkoi sen. En silti näe onko päätykennossa (tai jommassa kummassa niistä kahdesta) klommoa.


Sivuja: [1]