Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Jyke_

Sivuja: [1]
1
Kilpailijoiden kanava / Kokeilkaamme sähkökrossia!!
« : 03.07.08 - klo: 12.08 »
Kirjoitan tämän tänne, jotta polttiskrossaajatkin innostuisivat lataamaan muitakin kuin vastarin tai lähettimen akkuja.

Tänä kesänä nousee ainakin Jyväskylään ja pääkaupunkiseudulle saviradat. Hyvinkäällä on se helppo ja reikänen rata, Vaasassa on upea rata ja mieleni halajavi nurtsikisat Heinosen pelto-tyyliin.

Autot kuluttaa kisoissa keskimäärin 2 tukivartta ja 2 sarjaa takarenkaita. Tiukkaa kisaamista riittää. Viime kisojen finaalissa tein 2 tai 3 minuutin kohdalla 3 sekunnin virheen (auto katolleen hypystä) ja tipuin 3. sijalta viimeiseksi. Eli pääryhmä ajo jonossa vähintään 2 minuuttia putkeen. sellaista näkee harvemmin suomes (no en oo käyny kattelee turistikisoja viimeaikoina)

Auto pysyy itsessään suht puhtaana. Itse tarkistan tukivarsien saranatapit puhtaiksi ja harjaan pensselillä savipölyn pois kisan jälkeen. Kisan aikana vääntelen vanttiruuveja fiiliksellä vähän sinne ja tänne sekä pyörittelen maavaraa kelin mukaan. Rata "elää" koko päivän, eli joka kierroksella se on vähän erilainen. Se tekee joka lähdöstä jännittävän.

Täytyy tässä kyl viel mainita et polttigrossiguru Jose (jonka ainoa huoli sähkörossissa on auton kestävyys. Lukekaa PM:stä Josen jutut pomminvarmasta polttiksesta :)) vie kyl nätisti sähkökrossiakin. Harmi ettei hän kerkiä loppukauden kisoihin.

Että ei muutaku B44 tai B4 kouraan ja sutimaan :)
T: Jyri
Avesta Welding
"löysempien pipojen puolesta"

2
Tulokset / Nostajan toiminta.
« : 21.10.04 - klo: 17.56 »
Luin tuon oppaan kilpailun alottamisesta. Selasin sen läpi aika nopeasti ja hyvältähän tuo näyttää. Myöhäiset kiitokset siitä VesaK:lle.

Pysähdyin siinä lukemaan tarkemmin nostovuoro kohdan. Sekin on hyvä. Mieleeni nousi monta tapausta auton laitosta radalle.

Liian monta kertaa näkee kun joku laittaa auton väärälle puolelle rataa. Miten on mahdollista, nostaja ei suorita tehtäväänsä edes sen verran mallikkaasti että kuljettajan ei tarvitse hypätä autolla riman yli takaisin radalle tai kääntää auto u-käännöksellä, jotta voisi jatkaa matkaa.

Tietysi tähän nostajan aktiivittomuuteen on syynä monikin asia. Päällimmäisenä tulee mieleen keskustelu kaverin kanssa tai vielä pahempaa toisen nostajan kanssa, kilpailukaverin auton tiivis seuraaminen. Tätävastoin notajanhan kuuluisi seurata radasta vain niitä autoja jotka kuuluvat "nostoalueeseen". MM kisoissa nostoalueet ovat jopa määritelty.

En tiedä mutta pidän itseäni nopeana nostajana. Lähden yleensä liikkeelle jo ennenkuin auto edes lentää tai jää kiinni. Perustan toimintani reiluun kilpailuhenkeen. Sama juttu kuin se, jos teen kuljettajana virheen ja tarvitsen nostajan apua, jota en sitten saa "ajoissa". En rupea huutamaan että "Nostaja" tai pahempaa "puusilmä". Itsepähän tein virheen.

Ajolavalla puhuminenkin on yksi asia johon sietäisi puuttua. Se on vaan niin että jos joku karjuu nostajaa tai on muuta tähdellistä ilmoitettavaa esim mekaanikolle niin muut lavalla olijat kärsii. Tai jos kertoo vitsin niin menee kyllä ajo aivan piloille, tämäkin on koettu... :)

Sivuja: [1]