Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mr.MR

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9
121
Erittäin hyvä esimerkki.

Sitten on olemassa hammashoito, jota varmaankaan mikään vakuutus ei korvaa, ei edes jenkkilässä. Esim. oikomishoitoa varten pitäisi ottaa pankkilainaa, ellei kunnallista hammashuoltoa olisi.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon sen suhteen, mitä verorahoilla kustannetaan.

Ja mikä parasta, ainakaan Suomen taholta ei estetä ketään lähtemästä kokeilemaan johonkin muuhun maahan omia siipiään. Ja sitten voi palata takaisinkin sosiaalihuollon piiriin, kun putosi korkealta.  :|

Näitä asioita kannattaa joskus miettiä. Kaikki ei ole aina "mustavalkoista".

122
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Suomen ostovoimakorjattu bkt per capita vuonna 2005:
30 818 USD. USA:n vastaava luku oli 41 571 USD eli huomattavasti korkeampi kuin Suomen.


Ero on iso kyllä, täytyy myöntää. Mutta kallista on kouluttaa lapsiaankin. Ja näkyykö noissa luvuissa se, että jenkin on pakko ottaa kalliit sairausvakuutukset uskaltaakseen elää?



Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
EDIT: Jeppe jo ehtikin aiheeseen, johon lisäyksenä vielä, että USA:ssa on palveluhommissa lisäksi olemassa tippauskulttuuri, joka on paitsi verotonta tuloa, myös melkoinen lisä perus- tai jopa minimipalkan lisäksi.


Juu mutta tippauskulttuuria omaavissa maissa työnantaja on huomioinut tipit peruspalkassa. Se peruspalkka on pienempi. Siitä johtuen tippiä on pakko jättää, koska palvelutyöntekijän palkka perustuu pitkälti tippeihin.

Tämän jutun tekee herkulliseksi se, että mulla oli jenkkiasiakas, joka haaveili Suomeen muutosta. Ihmettelin tätä silmät pyöreinä. Hän kertoi asuneensa monissa maissa, ja sanoi että aina kaikki maksaa. Tavalla tai toisella. Hänen piti esim. juuri sillä hetkellä maksaa lastensa koulun käynnit.

Tai ajatellaan suomalaista. Ei ole kiinni perhetaustoista, että voiko mennä kouluun. Voi lukea itsensä vaikka niin pitkälle kuin jaksaa. Ja saa siitä vielä rahaa. Ehkä me suomalaiset olemme sen vuoksi viisaampia? Tainno ainakin meidän leffat on parempia..  :mrgreen:

Älkääkä nyt lukeko hampaat irvessä. Tavallista pohtimista tämä on, ja näkemysten vaihtamista.

123
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 12.01.07 - klo: 11.32 »
Jatkoväännöt jenkkikateudesta:

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=19776

 :wink:

124
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Kokeilin piruuttani googlella...

Perus jenkki(ei johtavassa asemassa) tienaa keskimäärin 15$/h joka on rapiat 12€/h => Suomessa tehdään keskimäärin 37,5h töitä viikossa joten keskimääräiseksi kuukausipalkaksi tilipussiin kertyisi...

Suomessa keskimääräinen kk työmäärä on 157h jenkkilässä noin 140h

Jenkkitunteina 1680€
Suomitunteina 1884€

Jo pelkästään tämä riittää kertomaan että asia ei ole kovin yksinkertainen...

Ja jos joku haluaa nyrjäyttää aivonsa voi vaikka tutustua tähän ->
http://www.nationmaster.com/graph/tax_tot_tax_wed_sin_wor-total-tax-wedge-single-worker

Tuolla on tietoa kuinka paljon asukas maksaa erilaisia veroja yhteensä tienististään keskimäärin (tai ainakin näin ymmärrsin)
Suomipoika 45,9%
Jenkkipoika 30%

Kohtuullinen OT mutta faktaa on netti täynnä joten lopettakaa tommonen jauhaminen...


Tuo taulukko oli mielenkiintoinen.

Mutta tuosta asukkaan maksamista veroista. Miksi me maksamme veroja? Vaikka siksi, että terveydenhuolto on "ilmainen". Koulut ovat ilmaisia. On monia asioita, joita me pidämme itsestään selvänä ilmaisina, mutta jenkki maksaa omasta lompakosta.

125
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 12.01.07 - klo: 11.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Ja eikös tää keskustelu lähtenyt siitä tuleeko Suomalaiselle halvemmaksi täältä osto vai meren takaa?


Ei, vaan siitä, että tarviiko tyhmälle jenkille olla kateellinen. Tai onko pakko olla kateellinen suomalaiselle myyjälle, jos se on ottanut riskin ja alkanut yrittäjäksi.

Ai että tämä olisi herkullinen aihe jatkaa. Voitaisiko jatkaa "vapaa keskustelu"-alueella? Joooohaan?  :mrgreen:

126
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 11.01.07 - klo: 13.17 »
En jaksa millään uskoa, että siinä olisi hirveän suuri ero tarvittavassa työmäärässä saadakseen Hi-Lift:in, että asuuko jenkkilässä, vai Suomessa. Siis kun kaikki muut elämiseen menevät kulut lasketaan.

Jos "Big Mac" maksaa amerikassa vähemmän, kuin meillä, niin työntekijäkin saa pienempää palkkaa.

127
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 11.01.07 - klo: 10.56 »
Joo kyllä tiedän miten tukku/tehdas suhtautuu ostetun tavaran määrään ja sitä kautta tukkuhintaan. Ja saisimme tännekin paljon isommat markkinat, jos me harrastajat ei aina oltaisi tilailemassa ulkomailta parin euron säästön toivossa.

Se, että minä teen aina, kun mahdollista ostokseni Suomesta, pitää osaltaan tämän maan pyörimässä. Tässä maassa veroprosentti on n. 100, mutta sillä täällä moni saa käydä esim. vaikka kouluja ilmaiseksi, tai oikeastaan saa siitä rahaa. Tämä on asia, jota kannattaisi jokaisen miettiä joskus. Varsinkin, jos tekee mieli vinkua maata kalliiksi.

Uskon myös, että moni suomalainen jälleenmyyjä on ottanut huomioon taalan tämän hetken kurssin.

Jotenkin tuosta "Clodz":in kirjoituksesta jäi semmoinen kuva, että häntä harmittaa, että amerikkalainen harrastaja saa autonsa 250eurolla. Kun ei saa, vaan sen pitää maksaa siellä amerikassa dollareilla. Ilmeisesti selitin huonosti, tai sitten olen ymmärtänyt väärin.

128
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 10.01.07 - klo: 12.03 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Lainaus käyttäjältä: "nihel"
Lainaus
Jenkeissä F-350:ä myydään 250 eurolla (320USD) - Suomessa Rc-harrastus ei ole varsinaisesti tyhjätaskujen hommaa, tuplahinta ja heikompi ostovoima on huono yhtälö.


Nyt en malta olla kommentoimatta :wink:

Auto jenkeissä 250€, rahti min. 80€ ( tää auto ei mahdu kirjekuoreen), kuulalaakerit 30-40€ tekee jo yhteensä 370€.

Sitten tämän kokoinen paketti jää tulliin.
Loppusumma 370€ +alv 22% tekee 450€.

Tähän verrattuna suomi-auto on edelleen ihan kohtuu hinnalla :mrgreen:


Näin laskettuna toki - tarkoitin kuitenkin sitä, että käytännössä ei kuitenkaan tunnu lainkaan kohtuulliselta, jos Yhdysvalloissa asuva rc-harrastaja voi kantaa lhs:stä kaksi autoa samalla rahalla kuin suomalainen yhden.

Ymmärtääkseni jenkeissä ei myöskään ole Tamiyan tuotantolinjaa, joten molemmat kauppiaat joutuvat tilaamaan pakettinsa pieneiltä keltaisilta ihmisiltä. Hintaero siis syntynee erilaisesta verotuksesta ja eri suuruisista katteista, joista jälkimmäinen taitaa olla kytköksissä myynnin volyymiin.

Niin tai näin, ameriikan vastiineeni hakee kaupasta auton ja minä jään haaveilemaan katkerana.


"lhs" ?? Eli "local hobby store":ko? Eli paikallinen harrastekauppa?

Eikös amerikkalainen kuitenkin saa palkkansa dollareina? Ei sitä harrastajaa Amerikassa helpota yhtään euron ja taalan välinen kurssi. Se harrastaja myy siellä jenkkilässäkin hampurilaisia paikallisessa kansainvälisessä hampurilaisravintolassa niin kauan, että saa riittävän määrän dollareita voidakseen ostaa Hi-Lift:in. Siinä kohtaa ei ole niin suurta eroa enää, että asuuko harrastaja Suomessa, vai Amerikassa, kun se palkka yleensä tulee siitä maasta, missä asuu ja töitä tekee. Oikeastaan se on jenkille vain haitta, jos joutuu jotain tilaamaan Euroopasta ja maksamaan euroilla. Hän kun joutuu kertomaan eurot 1.3:lla saadakseen tietää hinnan omassa rahassaan.

Paikalliset verot kussakin maassa ovat tietysti oma lukunsa, niihin emme voi juurikaan vaikuttaa, ainakaan laillisin keinoin.

Niin, tai näin, en jaksa uskoa, että siinä amerikkalaisen ja suomalaisen myyjän käteen jäävässä katteessa on kovinkaan suurta eroa.

129
Sähköautot / Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 07.01.07 - klo: 11.58 »
Löysin videopätkän, taikka useammankin:

http://www.youtube.com/watch?v=VAoFKO7_D54

Mitäs arvelette, pystyykö auton suojaamaan siten (ja miten), että sillä voi ajella tuolla tavalla kokonaan veden alla? Vai pitääkö ajelun jälkeen mennä kauppaan ostelemaan osia. Videon autossa on ilmeisesti ainakin isommat renkaat, mutta muuten alustarakenteeltaan ehkä vakio?

RC Car Action -lehdessä toimittaja kehui tätä Tamiya:a siihen malliin, että alkoi minuakin kiinnostamaan. Tasauspyörästöt saa kuulema lukittua, ja kerran kokeiltuaan lukkoja, meinasi pitää ne päällä kokoajan. Kertoi myös, että hänen on saatava näitä useampi. Hänelle ei yksi riitä.  :wink:

130
Yleinen keskustelu / Laturi?
« : 03.01.07 - klo: 15.17 »
Google on hyvä. Itse löysin tämmöistä tietoa:

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf

Tuon linkin mukaan lyijyakkua ladattaisiin 0,1C:n virralla, eli 7Ah:n akkua 0,7A:lla.

Jotkut radio-ohjattaviin liittyvät laturit osaavat ladata myös lyijyakkuja, mutta silloin laturissa pitää olla erikseen toiminto lyijyakkujen latausta varten.

131
Yleinen keskustelu / Isot autot (1:5 ja 1:6)
« : 06.12.06 - klo: 15.59 »
Kovin hiljaista on ollut tuolla kokonaan isoille autoille tehdyllä keskustelupalstallakin. Ymmärrän siis hyvin, että miksi hanke täällä on jäänyt vaiheeseen.

132
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Montako pakettia oletko hakenut Hki-Vantaalta ?


Kokonaista yhden. Maksoin siitä arvonlisäverot, kuten kuuluukin. Myös toimituskuluista. Mutta tullia en maksanut, koska ei tarvitse leluista maksaa, mutta senhän jo kerroinkin. Enkä tästä lähde sen enempää kättä vääntämään, jos kerran kokemuksesta tiedät, että myös yksityisten henkilöiden välisistä kaupoista pitää alv. maksaa. Ilmeisesti et jaksanut laittamaani linkkiä selata yhtään, sillä siellä on selitetty tullaus hinnat eri tuotteille. "Lelut, myös itsestään liikkuvat.. " jne.

Tuo summa 10 euroa on raja, jonka alittavia veroja ei kanneta, eli ei makseta. Käytännössä siis alle 45 euron arvoisista paketeista ei veroja makseta. Tämän hetken taalan kurssilla paketin arvo saa taaloissa olla jo 59 taalaa.

133
Käsittääkseni huutokaupoissa yksityisten välisissä kaupoissa maksetaan koko tuote postikuluineen ennenkuin tavara lähtee mihinkään. Joten ei siinä paketissakaan lue, että paljonko sisältö maksaa.

Kyse on monesti muutenkin siitä, että miten asiansa esittää. Jos nettikaupasta ostettuja ro-auton menee hakemaan tullista, ja kehuskelee siellä tavaroiden olevan auton osia, niin varmasti saa maksaa tulleja.

134
Netistäkin löytyy sivustot, joilta voi etsiä tullimaksujen hintoja. Vähän vaivaa se vaatii, mutta jonkin tämän tapaisen sivun tulostin, ennenkuin lähdin pakettia tullipostista hakemaan. Virkailija oli samaa mieltä kanssani: leluista ei tullia makseta, ALV kylläkin. Näin siis jos tilataan tavaraa EU:n ulkopuolella olevasta nettikaupasta.  

Tässä eräs haku

135
Leluista ei makseta tullia. Se on totuus.

Alv:ista en mene sanomaan mitään. Mutta jos joku Jenkkilästä haluaa lähettää suomalaiselle lahjan, niin ei siitä mitään arvonlisäveroa tarvinne maksaa.

136
Sähköautot / Protoform DNA1
« : 04.11.06 - klo: 11.21 »
"The DNA1 incorporates many performance features and styling cues with one aim in mind – great handling and balance on the high traction surfaces that are common at major carpet races."


Eli villi suomennos: DNA sisältää monia suorituskyky ominaisuuksia ja tyylikäitä niskapalmikoita (tai biljardikeppejä) yksi tavoite mielessä - hyvä käsiteltävyys ja tasapaino huippu pidolla, joka on yleistä suurissa mattokilpailuissa.  :mrgreen:

Nooh, kuitenkin tajusin asian niinpäin, että tavoitteena on ollut hyvä hallinta ja tasapaino huippupidolla, eli matolla. En saa tuosta semmoista käsitystä, että kori vaatisi hyvän pidon. Jos osaatte lukea paremmin rivien välistä myyntimiehen asian, niin sitten se on niinkuin sanotte. Toin vaan toisen näkökannan tähän.  :wink:

137
Sähköautot / Mikä laturiksi, lipo akuille?
« : 27.10.06 - klo: 09.31 »
Mullakin tuollainen tietokoneen virtalähde on, ja hommansa on toistaiseksi hoitanut. Suurimmillaan olen 7 ampeeria siltä pyydellyt. Hintahan tuossa houkutteli vielä silloin harrastusta aloitellessa, kun oli vielä joku outo tunne, että jossain kohdassa voi vähän säästää rahaakin.  :wink:

138
Sähköautot / Mikä laturiksi, lipo akuille?
« : 27.10.06 - klo: 08.50 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"


ps sen virtalähteen pystyy tekemään tiettiksen virtalähteestäkin....
re:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html#virtalahde

tosin kuvaan on löydetty selkeän tyhjän olonen yksilö johon sai helposti mahtumaan vastukset, liittimet jne. mun tekemissä ne on kaikki jääneet ulkopuolelle ettei laite muutu vaan tekijä vastaa yhä....


Mitä tarkoittaa: "...tekijä vastaa yhä" ?

Olen joskus tuota asiaa itekin pohdiskellut, että mikä, taikka kuka korvaa esim. palovahingot, jos tollasella ihan ite viritetyllä virtalähteellä saa vahinkoa aikaan. Mun oikeustaju sanoisi, että se laitteen käyttäjä on vastuussa viime kädessä kaikesta, jos vahinkoa tulee. Valmistaja pessee kätensä varmasti asiasta, jos virtalähdettä on muuteltu, taikka käytetty muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen.

Vahinkoilmoitukseen: "Latailin rc-auton akkuja kotona itse tekemälläni virtalähteellä, ja nyt pitäisi saada uusi parketti, kun vanha syttyi palamaan."  :wink:

139
Tulokset / Kapinakeskustelua + tulokset
« : 21.10.06 - klo: 23.41 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Haha Hoken auto diskattiin koska oli yhden paperipalan liian paksu
TURISTI RULES :mrgreen:

Jerzi


Mä olen nähnyt myös Jerzin ajavan turistia.  :mrgreen:

Olisko kielimuuri, vai mikä, mutta miten voi auto olla "paperipalan verran liian paksu"  :wink:

140
Tulokset / MÄNTSÄLÄN KAPINAT aikataulu
« : 21.10.06 - klo: 23.38 »
Kokeillaanko jatkaa täällä?:

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=18606

141
Polttisautot / Vauhtipyörän paino
« : 07.10.06 - klo: 17.17 »
Joo tässä aiheessa ilmeisesti osa puhuu pelkästään nitrometanolikoneista, ja osa moottoreista yleensä.

Itse puhun moottoreista yleensä, kun sanon, että kyllähän sillä vauhtipyörällä on merkittävä vaikutus moottorin luonteeseen. Mistä se sitten johtuu, niin kertokoon joku viisaampi, mutta käytäntö on helpointa ymmärtää tässäkin. Vauhtipyörä jokatapauksessa ainakin "varastoi" pyörimisvoimaa, ja se vaikuttaa huomattavasti koneen toimintaan.

142
Sähköautot / SHARK 18 säätäminen.
« : 30.09.06 - klo: 17.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Koheltaja"
Iskarit pitäisi huoltaa mutta mitä öljyä eteen ja taakse? Silikonia tietenkin mutta mikä viskositeetti :wink:


Aika löysää öljyä sinne voi laittaa, kun iskaritkin on sen verran pienet. 20eteen ja vaikka 25 taakse. Eteen löysempää vaikka siksi, että kääntyisi helpommin veto päällä.

143
Polttisautot / Vauhtipyörän paino
« : 22.09.06 - klo: 14.43 »
Mutta kun noista kaavoista ei löydy määrettä "sitkeys".  :wink:  On olemassa vääntö ja teho. Vai riippuuko vääntö vain viritystasosta taikka -mallista?

Hmm.. olis pitänyt kuunnella paremmin koulussa silloin joskus.

144
Polttisautot / Vauhtipyörän paino
« : 22.09.06 - klo: 13.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lyhyesti:

Kiihdytettäessä (moottorin kierrosten noustessa) painava vauhtipyörä vähentää vääntöä (=heikentää kiihtyvyyttä), koska osa moottorin tuottamasta tehosta menee vauhtipyörän kiihdyttämiseen. Kierrosten laskiessa esim. mäkeen kiivettäessä painava vauhtipyörä lisää vääntöä.


Eikös kiihdytettäessä painava vauhtipyörä syö juurikin tehoa? (Kirjoitit vääntöä) Kun osa tehosta menee painavan vauhtipyörän kiihdyttämiseen.

145
Polttisautot / Vauhtipyörän paino
« : 22.09.06 - klo: 10.44 »
Lainaus käyttäjältä: "camshaft6"
Itse asiassa raskaampi vauhtipyörä ei tuo lisää vääntöä,vaan sitkeyttä eli moottori ei ole niin herkkä rasituksen muutoksille.Itse vääntökäyrään se ei vaikuta vääntöä lisäten,ainoastaan käyrää pyöristäen.


Mitä sitten on "sitkeys"? Oisko yhtäkuin vääntö?

Eikös vauhtipyörä ole osa moottoria. Eli teho ja vääntö mitataan vasta vauhtipyörän jälkeen. Itse olen elänyt siinä uskossa, että vauhtipyöräkin vaikuttaa vääntöön. Vai miten suhteellisen tehoton moottori voi olla hyvinkin vääntävä (esim. traktorin diesel). Toisaalta näissä rc-laitteissa vaikkapa lentokoneen nitrokone voi käydä melko pienilläkin kierroksilla, koska kiinteä potkuri toimii osaltaan vauhtipyöränä. Toki ymmärrän senkin, että koneen "viritysaste" vaikuttaa väännön ja tehon suhteeseen.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin. Korjatkaa, jos/kun olen väärässä.

Johonkin pyörimisvoimiin se vääntö jotenkin liittyy: http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6

Heh.. Tämmöiset tekniset tiedot löytyi Zetorille. Huomioikaa vauhtipyörän paino. Henkilöautoissa bensakoneessa kun vauhtipyörä taitaa painaa alle 10kg.
http://gamma.nic.fi/~zetka/tietoja.htm

146
Bensa-autot / HPI Baja 5B
« : 13.09.06 - klo: 14.52 »
Lainaus käyttäjältä: "racer"


Man's got to do what man's got do :mrgreen:


Eli: "Miehen pitää tehdä, mitä miehen pitää tehdä"  :wink:

Joskus olisi kiva nähdä ihan oikeita tehokäyriä eri pakoputkille. Eli saada oikeaa tietoa, että miten mikäkin putki toimii ja tuoko oikeasti tehoa ja mille kierrosalueelle. Karmea tehopiikki pienellä kierrosalueella ja hirveä meteli, vai laaja käyttökelpoinen kierrosalue siedettävällä metelillä..

147
Tulokset / Alue 8 kerhokisakutsu
« : 11.09.06 - klo: 23.23 »
Oisko sitä "vapaan kasvatuksen" tulosta, kun pitää aina kokeilla ja muutella rajoja? Säännöt on sääntöjä, ja niitä noudattaen on helpompi elää.  :mrgreen:

Hiukan vakavammin: Ainahan niitä rajoituksia olisi kiva muutella, mutta kun ne silti täytyy johonkin laittaa. Mielestäni nykyinen pappaluokan tärkein sääntö (ei lisenssiä alle 28 vuotiaana) on hyvä pitää sellaisenaan. Jos joku haluaa, että tänä vuonna pääsisi 26 vuotiaat mukaan, niin sitten ensi vuonna haluaa jo 24 vuotiaat mukaan, jne. Ikäraja se olla pitää. Ja kun kuvittelee pappaluokan olevan liian helppo, voi siirtyä haastavampiin luokkiin.

148
Tattarisuolla saa käynnistää sekä rotostartilla, että vetonarulla.

Radan säännöt eivät tosin kerro rotostartin mahdollisista ongelmista.

149
Kuulema vielä toissa kesänä oli tiistai varattu 1/5 autoille ja torstai sähköautoille (ilmeisesti jonkun kirjoittamattoman säännön mukaan?). Muista päivistä en tiedä. Lauantaisin perinteen mukaan 1/5 autoja ainakin käy radalla. Viime kesän huonot kelit saivat eri luokkien kuskit ymmärtämään toisiaan paremmin ja radalle on aika hyvin mahduttu vuorotellen autoista riippumatta (myös tänä kesänä). Vaikkakin 1/5 autolla ajelee ainakin puolisen tuntia tankilla, niin harvoin niin pitkään kerrallaan ajellaan. Toisaalta ns. sähköpäivänäkin olen radalle mahtunut lakki kourassa 1/5 autolla kurvailemaan.

150
Toi linkki tarttee acrobat:in

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9