Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51
1441
Tulokset / Kilpailukutsu: Mäntsälän KAPINAT
« : 30.09.02 - klo: 18.28 »
Lainaus käyttäjältä: "TJ"
Taitaa olla kyse pikemminkin vastuista ja siitä että lisenssissä tulee vakuutus

Aivan oikein, on toki kysymys vakuutuksesta.
Mutta ei kovin pitävällä logiikalla: vastaavan harrastelijaluokan osallistujilta alue-8:n kisoissa edellytetään, että lisenssiä ei ole! Ko. kisat, vaikka eivät tarvitsekaan AKK:n kilpailulupaa, ovat ilmoitusvelvollisia kisoistaan AKK:lle. Kaikenlaisten vastuukysymysten kannalta kisat ovat aivan samanveroiset.

1442
Tulokset / Re: luokat
« : 30.09.02 - klo: 18.12 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Suomessa ei riitä harrastajia! Onko se sitten hienoa kun kaikille on oma luokka?


Yksi perusjuttu, jonka kaikki näkyvät jatkuvasti unohtavan: TJH-10 tai Pro Stock, tai mikä tahansa avoimen luokan nimi olisikaan, ei välttämättä vie nykyisistä luokista yhtä ainoata osallistujaa.
Sen sijaan, ja tämä on koko homman pihvi, sen tarkoitus on houkutella mukaan niitä, jotka muuten eivät osallistuisi! Jos olet Jose yhtään kuulostellut supinoita Torpassa, niin tiedät, että yksistään VAU:sta alkaa löytyä näitä tapauksia 6 kpl + Winqqun opetuslapset (siis Winqqu ja seitsemän kääpiötä :lol: ). TapHaap kertoo omasta lähipiiristään Tarspereelta löytyvän saman verran. Nääs.
Näyttöä saatiin viime talvena kun MN-10 ja Hiekkaharjun Pappa-luokka keräsivät kumpikin kymmenkunta eri kuskia. Heistäkin lasken ainoastaan 2 mukaan ylläoleviin Winqqun kääpiöihin.

Siis vielä kerran: ProStock ei vie kuskeja pois nykyisiltä luokilta vaan tuo niitä lisää yhteiseen joukkoon. Onko se väärin, vai emmekö ole tervetulleita?

On selvää, että tämä ryhmä tuskin tulee edelleenkään saamaan vanhoilta parroilta muuta kuin ylenkatseellista nenänvarren nostoa. Mutta kannattaa miettiä, minkä painoarvon lajin tunnettuudelle ja suosiolle tekee se, että mukana kisaamassa on joukko uusia, opiskelu- ja työelämässä vaikuttavia ennakkoluulottomia heppuja. Siinä voi olla kysymys "kynnysporukasta", joka nopeasti räjäyttää osallistujamäärät. Kuten muualla on tapahtunutkin. En pitäisi sellaista visiota kovin vahingollisena lajille.

1443
Tulokset / Come on!
« : 30.09.02 - klo: 14.33 »
Edit: tuplalähetyksen poisto

1444
Tulokset / Come on!
« : 30.09.02 - klo: 14.33 »
Hyvä, mukaan vaan. Valitsen sulle jonkin myllyn löysemmästä päästä, niin ei moottorin puute pääse estämään osallistumistasi. Kuikka pitäköön omansa.

Lisenssiongelma on todellinen, juuri siitä tämän topicin aloitinkin. Pelkään, että varsin moni potentiaalinen pro-stockari jättää tulematta samasta syystä, jonka kerroit olevan THR-veljiesi vaivanakin.

1445
Tulokset / Pienin askelin...
« : 30.09.02 - klo: 12.57 »
Olen täsmälleen samaa mieltä Winqqun ylläolevasta listasta. Mutta kun olen nähnyt, miten tahmeasti tällaiset asiat etenevät, otan tyytyväisyydellä vastaan edes sen vähän, mitä annetaan. Pitää muistaa, että tämä on kädenojennus lajiryhmältä.

TJH-10 ei todellakaan tuo mitään uutta itse luokan sääntöihin. Mutta se on hyvä alku, josta aikanaan syntyy varsinainen pro stock-luokka! Pienin askelin...

Tulkaa vaan THR:läiset ajamaan! Jos tätä tilaisuutta ei käytetä, miten voimme myöhemminkään saada uskottavuutta asiallemme?

1446
Tulokset / FinTrack talvisarjan säännöt?
« : 29.09.02 - klo: 19.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
... jos se palkinnoista on kiinni lahjoitan jokaisen talvisarjan pystini pappastanu osaston kundeille...  

Se muuten ei ole palkinnoista kiinni, mutta tarjouksesi otetaan silti riemuiten vastaan! Olinkin jo tulossa pamauttamaan TS-pottia, mutta sitten tipahti kuin Manulle illallinen tämä TJH..

1447
Tulokset / Kilpailukutsu: Mäntsälän KAPINAT
« : 29.09.02 - klo: 17.56 »
Tota noin... ihminen on käynyt kuussa ja tehnyt sun muutakin pikku kivaa ... mutta AKK:n lisenssipakkoako ei saada muutetuksi harrastelijaluokan kokeilua varten?
Kysymys on kai lähinnä siitä, onko halua hoitaa asiaa. Vai onko tarkoitus osoittaa, että kaivattu harrastelijaluokka ei kiinnosta ketään?

1448
Tulokset / Lisenssipakko pois harrastelijaluokasta!
« : 29.09.02 - klo: 12.03 »
Koska TJH-10 on tarkoitettu harrastelijoille, ei heiltä -ainakaan ensimmäisessä kokeilukisassa - pidä vaatia kilpailulisenssiä. Vastaavassa MN-10-luokassahan ehtona on, että lisenssiä ei saa olla!

Laittakaas korjaten sääntöä.

1449
Tulokset / Löytyykö Kapinamieltä
« : 29.09.02 - klo: 11.49 »
Lainaus käyttäjältä: "TapHaap"

Selkeitä ohjeita nyt kaipailisin, meitä voisi olla tulossa muutama +30 vuotias "pappa" mukaan koettamaan taitojaan......


Terve Tapsa,
Miten sinä ja pappaköörisi näette harrastelijaluokkakokeilun TJH-10, joka näkee päivänvalon Mäntsälän Kapinoissa? Oletteko tulossa -  tai olisitteko tulossa ilman kilpailulisenssipakkoa? VAU:n suunnalta luulen tässä vaiheessa meitä olevan tulossa 5-6 heppua (tähän on budjetoitu 2 heppua legendaarisesta THR:stä, heiltä mitään kysymättä).

Kyselen ja rohkaisen siksi, että nämä kokeilut ovat todella tärkeitä tapahtumia: ilman riittävää osanottajamäärää ne päättyvät lyhyeen, eikä uusia yrityksiä varmastikaan järjestyisi vähään aikaan.

1450
Tulokset / Miksi TSF?
« : 29.09.02 - klo: 11.36 »
Vaikka aihe ei meikäläiselle varsinaisesti kuulukaan, niin tekee mieli kysyä, mistä TSF yhtäkkiä syntyi, ilman, että siitä on edes näkynyt isommin keskustelua?
Sivulta katsoen solukumirengasluokalle on vaikeata nähdä perusteita, jos kerran eurooppalaisissa kisoissa sellaista ei ole.

Jostakinhan asia on syntynyt ja joku sitä on ajanut. On kohtuullista odottaa, että taustat kerrotaan kaikille. Onhan kysymys erittäin merkittävästä asiasta sekä yksittäisten harrastajien että koko lajin kehityksen kannalta.

Lajiryhmä, taustatietoja please.

1451
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 29.09.02 - klo: 11.18 »
(HUOM. Tämä on sama topic ja alla on sama kirjoitus, jonka ostikkona oli aiemmin "Harrastelijaluokka TJH-10". Koska avoimen luokan syntysanat on lopultakin lausuttu, muutin topicin otsakkeen ajan tasalle. Katso kommentit 6.10.02.)


Syvä kumarrus lajiryhmälle ja Mäntsälän kisojen järjestäjille ennakkoluulottomasta ajattelusta ja kentän äänen kuuntelemisesta! Mäntsälän kisoissa ajetaan kokeiluluokkana uusi harrastelijaluokka TJH-10!

Nyt onkin sitten meidän harrastelijoiden tehtävänä vastata tarjoukseen, ja osallistua sankoin joukoin. On nimittäin sillä lailla, että kokeiluluokat eivät kauaa elä, ellei niihin osallistuta. Kaikenlainen ujous siis unohduksiin, ja reippaasti mukaan!

- - - - -

Mutta mutta, on yksi juttu, mikä ei ole hyvin. Se on lisenssipakko. On ristiriitaista, että harrastelijoille, siis ei-aktiivi-kisaajille tarkoitetussa luokassa edellytetään kilpailulisenssiä. Nimenomaaan harrastelijoillahan sitä juuri ei ole, ja sellaisen hommaaminen loppuvuodesta tekeekin kisasta jo varsin kalliin.

Pitää muistaa, että Harrastaja-luokan kohderyhmä on samaa ja samankaltaista porukkaa, joka osallistui viime talvikauden alue-8:n MN-10-luokkaan. Ja mitenkäs se olikaan, tuossa luokassahan ehtona oli, että lisenssiä ei saa olla! Siksi, että luokka oli tarkoitettu harrastelijoille!
Hyvää tarkoittava, hieno kädenojennus harrastelijakuskeille on alusta lähtien tuomittu epäonnistumaan pienen sääntöpykälän vuoksi. Se ei kai ole tarkoitus? Loppuvuoden ensimmäinen kokeilu pitää voida järjestää ilman lisenssipakkoa!

Nyt pojat epäbyrokraattinen ote asioihin, ja äkkiä poistamaan lisenssipakkoa TJH-10:stä!

---
Edit 6.10.02: Topicin otsikko muutettu - ks. kommentit 6.10.02!

1452
Tulokset / Re: luokat?
« : 19.09.02 - klo: 17.52 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
VesaK: Tsekkaatko faktat, ennenkuin vastaat.
Kolmas _virallinen_ turistiluokka Suomessa on TSR-10 eli TouringRalli.


Jeah. Nämät ruokataukokirjoitukset tuppaavat olemaan niin hätäisiä, että ajatus ei ehtinyt skannata riittävän huolellisesti alaa läpi. Sorry, Reittila.

Touring Rally-10 on todellakin kolmas virallinen sähkötouringluokka. Rata on varta vasten tehty, mutkikas, kapeahko, ja siinä on/voi olla korkeuseroja. Autot ovat hivenen modifioituja normaaleja touring-autoja, rallikorilla. Luokkaa ajetaan valtakunnallisena kisasarjana ilman moottorirajoituksia.

1453
Tulokset / Re: luokat?
« : 18.09.02 - klo: 12.41 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Heittäkääpä lyhyet selostukset luokistanne tai linkkejä joista noita asioita löytyy. Olen aloittelemassa sähkötouring/truck harrastusta ja kiinnostaisi tietää, kuten varmaan jokaisen aloittelijan, että mistä te nyt edes oikeasti tappelette:)
Mihin luokkaan 17t motilla varustetulla turistillani pääsee ajamaan?
 


Lyhyen kaavan mukaan: Maassa on kaksi virallista Touring-sähköautoluokkaa,
1. TS-10 eli Touring Saloon, eli viritetyt moottorit. Lankarajoitus 12, vapaa ajoitus.

2. TJ-10 eli Touring Junior. Moottorit vakioajoitteisia 27-lankaisia. Ikärajana max. 27v, johon on nyt tullut sellainen helpotus, että luokan mestaruuskilpailuun eivät 27+ saa osallisstua, mutta muihin kisoihin saavat.

Kerhokisa- ja aluekerhokisatasolla on, kerhosta riippuen, muitakin luokkia:
3. Vakioluokka Syndicate, jossa käytetään ainoastaan kiinteäajoitteista oranssia LRP Challenger -moottoria. Auton välityssuhteen on oltava min. 8,1.

4. Viime talvikaudella etelä-Suomen alue-8:n kisasarjassa oli kokeiluna MN-10, joka oli tarkoitettu kaikille, jotka eivät löytäneet kotiaan TJ-10:stä tai TS-10:stä. Tunnettiin myös "pappaluokkana", koska ikärajana oli min. 27v. Lisäksi ehtona oli, että osallistujilla ei saanut olla kilpailu- tai mekaanikkolisenssiä. Auton tai moottorin suhteen rajoituksia ei ollut.

1454
Tulokset / Re: blah
« : 15.09.02 - klo: 22.50 »
Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"
Jotenkin tympii ylipäänsä edes osallistua tähän keskusteluun.... Ihmetyttää minua se, että ns. "pelkät harrastajat", jotka eivät osallistu kilpailuihin menestymisen vaan ajamisen ilon vuoksi, peräävät luokkaa, jossa sääntöjen kautta menestyminen olisi mahdollista vähäisemmällä panostuksella... huomaatteko ongelman? = ) hyvää syssyä muuten


"Eivät osallistu kilpailuihin menestymisen vuoksi, mutta peräävät luokkaa, jossa voisivat menestyä"??? Tota noin, mitähän oikein olit yrittämässä sanoa?

Etpä ole oikein ymmärtänyt, tai halunnut ymmärtää, mistä on kysymys. Ilmeisesti oli kuitenkin tärkeätä saada kertoa, että tympäisee?
Mutta kerrataan jälleen: TJ-luokan kehittämisen tai "kolmannen, avoimen luokan" taka-ajatuksena on tehdä näille mainitsemillesi "pelkille harrastajillekin" mahdolliseksi osallistua kilpailutoimintaan. Perustelut, miksi mahdollisuudet nyt ovat kehnot, on kelattu jo riittävän moneen kertaan, ja ne löytyvät mm. tästä topicista.
Uskon, että "pelkkien harrastajien" määrän lisääntyminen, nimenomaan nuorten aikuisten osastossa, ei vahingoittaisi lajiamme. Oletko toista mieltä?

Miksi ihmeessä lajin erilaiset kehittämistopicit koetaan yleensä negatiivisesti kokeneempien harrastajien taholta? Aivan kuin tämäkin ajatusten vaihto TJ-/avoimesta luokasta olisi suoranainen uhka jollekin. Onko se? Kenelle?

1455
Tulokset / Re: Ydinasioita... ?
« : 12.09.02 - klo: 13.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

TÄMÄ ON EPÄVIRALLINEN JA TYÖN ALLA OLEVA KALENTERILUONNOS, KOSKIEN FinTrack -kilpailuja !!!!

Matto FT
FT 1   11.1    Kymen PAK  
FT 2   25.1    Tam UA
FT 3   15.2    Turun UA
FT 4  8-9.3    Oulun UA, mattorata SM
FT 5   22.3    Mäntsälän SRK, Kapina Touring
FT 6     5.4    Laukaan MM, kupolicrossi(?) XIV
FT 7   26.4    Seinäjoen SRK

Asfaltti FT
FT 1   17-18.5  KymenPAK
FT 2  31.5-1.6  Vantaan AU, LRP-Touring
FT 3       28.6   TurunUA, Turku Touring II
         12-13.7   HyvinkäänUA, Touring SM (??TouringPolttis SM??)
FT 4       26.7   LaukaanMM, IV Laukaa Touring
FT 5   16-17.8  Riihimäen UA
FT 6   30-31.8  Vaasan UA, Touring PM


Katselin tuossa ekaa kertaa kunnolla kalenteriluonnosta FT-sarjoille, joka näyttää tosi hyvältä. Peräkkäisiä kisaviikonloppuja ei ole. Kisojakin on tarjolla enemmän kuin aiemmin.

Pari kysymystä:
Oliko halukkaita kisajärjestäjiä vieläkin enemmän? Ainakin VAU:n kuulin hakeneen kisoja, mutta ei ollut saanut. Harmi, sillä VAU on yksi suurimmista rc-kerhoista, ja joskus toivoisi omankin kerhon jäsenille kotikenttäetua, jota ei omalla, kohta 2-vuotisella kisataipaleellamme ole ollut vielä kertaakaan. Viime talvena Rajatorppaan uusitut matotkin olisivat vielä olleet hyvässä kunnossa. Onko ahdas luolahalli sopimaton isoille kisoille, vai mikä lienee ollut syynä?

1456
Sähköautot / Re: jaa... kinnostunut.
« : 10.09.02 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "mato"
Minä päivinä sinne koululle saa tulla ajamaan ja onko sinne joku sisään pääsymaksu?? (ei kai??) saako sinne tulla polttiksilla vai onks se vaan sähkö autoille? (ajattelin vaa et jos se sali alkaa olla täynnä savua ja bensan hajua  :wink: ) onks siellä yleensä ihan täyttä vai mahtuuks sinne mukaan?? ketä sen järjestää? onks se joku seura vai yksityinen? ajetaanks siellä ihan kilpaa vai ajellaanko siellä ja katellaan? (molempi parempi  :D )

Näistä topiceista on kai jo selvinnytkin, että Hiekkaharjun kerhoilta on sunnuntaisin klo 16-20. Sisätiloissa ei ajeta polttiksilla. Mukaan mahtuu aina, vaikka porukkaa onkin ollut jonoksi asti ulkopuolella ennen kuin ovet avataan. Järjestävänä seurana toimii VAU, Vantaan autourheilijat. Kerhoilloissa ei pidetä kilpailuja, tosin muutaman kerran on syntynyt spontaaneja eriä. Eli ajellaan, säädellään, korjaillaan, lataillaan akkuja, vinoillaan naapureille, naureskellaan, jutellaan, kattellaan, ja silleen.

1457
Tulokset / Re: pieni ilmoitus tohon...
« : 10.09.02 - klo: 16.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Joten VesaK voisi sitten korjata jatkossa tuon kannanoton enempi tuonne ev.lut  puolelle...

Älä ota henkilökohtaisesti, Tumppi. Olethan itse ensimmäisenä tuomassa muutoksen tuulia ja raikkautta lajille! Jos viet homman yhtä tyylikkästi loppuun, kuin se on tähän asti edennyt, nimesi kaiverretaan vielä parhaiden rc-ratojen lähtösuorille  - ei stopandgo-umpiperään.

"Ortodoksia" käytin merkityksessä "puhdasoppinen". :wink:

1458
Tulokset / Re: avoin luokka
« : 10.09.02 - klo: 16.29 »
Lainaus käyttäjältä: "koojii54"

1. ...ja nyt silmään pistävänä aiheena on ollut kehittäminen, jonka ymmärrän tässä kohtaa tarkoittavan yhä useamman hlön saaminen kilpailutoiminnan piiriin.  

2. Ja tästä on päästy jokaiselle jotakin-menttaliteetin lisäämisen yrittämiseen.

3. Nykyisestä vakioluokasta; olen mieltä että moottorit nykyisellään
ei palvele perustarkoitusta;liian kuluvia liukulaakereineen eli mielestäni se on avainkysymys ja myös kustannuskysymys harrastajan kannalta.  


Väärin ymmärretty.

1. Kehittämisellä ei tarkoiteta yhä useamman hlön saamista kilpailutoiminnan piiriin. Vaan lajin kehittämistä, sääntöjen kehittämistä, kilpailutoiminnan muodon kehittämistä. Kaiken sen kehittämistä, mistä rc-autoiluharrastus muodostuu. Ja sen seurauksena lajin edellytykset säilyä hengissä säilyvät ja paranevat. Seurauksena myös mahdollisuudet saada saada lisää väkeä kilpailutoiminnankin piiriin paranevat.
Toki olet oikeassa, että tässä topicissa on keskitytty kisatoiminnan piristämiseen luokkajakoa parantamalla.

2. Jokaiselle jotakin-mentaliteettia ei ole ollut nähtävissä. Ainoastaan on keskusteltu siitä, pitäisikö niillekin potentiaalisille harrastajille olla olemassa luokka, joilla sitä ei ole. Käytännön ehdotuksena on ollut joko kolmas kilpailuluokka tai TJ-luokan muuttaminen avoimeksi luokaksi ilman osallistumisrajoituksia.

3. Nykyisen TJ-moottorin liukulaakerointi ja kuluminen eivät ole ongelma. Ja jos ovatkin, jokseenkin merkityksettömiä varsinaiseen ongelmaan nähden, jota en nyt viitsi tässä ripustaa näkyville.

1459
Sähköautot / Hiekkaharju starttaa
« : 09.09.02 - klo: 22.16 »
Hiekkaharjussa on 2 metriä leveät matot, jotka levitetään joka kerta vähän eri muotoon. Itse paikka on voimistelusali, jonka lattiana on jokin hauska muovinen pinnoite. Seinustalla olevien puolapuiden alle on moni jättänyt tukivarren palasia :D
Minun tietääkseni ensi sunnuntaina, 15.9. on normaali kerhoilta, eli ajamaan saa ja PITÄÄ mennä!

Sen verran Zetasta, että olen ollut huomaavinani, että ne viihtyvät paljon pienemmillä radoilla. Zetoilla voi toki hyvin ajaa 1:10-radoilla, mutta ne tuppavat olemaan vähän ikävystyttäviä pienelle menijälle.

1460
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 09.09.02 - klo: 22.08 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ottasin ilolla haasteen vastaan, jos haastettaisiin 8)

Odotahan Reittila, kyllä sinutkin vielä haastetaan! Ihan vielä ei meikäläisen eväät riitä, mutta jos tässä jaksetaan käydä radoilla, niin jonakin päivänä...  Ja ainakin tulen tekemään haasteen juniorin nimissä, tallipäällikön ominaisuudessa, sillä kun oppimiskäyrä näyttäisi olevan pystymmässä kuin isäpapallaan.

Saas nähdä, saako Winqqu radanvarsileijonilta yhtään vastinetta. Meikäläinen kyllä vastaa hasteeseen, milloin vain, vaikka onkin saanut nielläkseen tappion katkerat kalkit jo ihan riittävän monta kertaa. Mutta edellytän, että THR:stä on sitten mukana vähintään kolme vakiojäsentä.
Jahas juu, THR:llä taitaakin olla vielä viime kauden hiilivelat maksamatta, ne ajamalla voitetut  :mrgreen:

1461
Sähköautot / Hiekkaharju starttaa
« : 09.09.02 - klo: 21.38 »
Lainaus käyttäjältä: "mini-z-freak"
Milläs tuolla Hiekkaharjussa saa/voi ajella? Saako 'lelulla' tulla radalle? :?:


Hiekkaharjussa ensimmäiset tukivarteni katkoneena ja suurimman osan sen tähänastista historiaa nähneenä uskallan vastata varsinaisten vetäjien puolesta: kyllä saa!

Hiekkiksessä ajetaan kaikilla mahdollisilla ja joskus vähän mahdottomimmillakin autoilla. On ollut crossaria, truckia, Nikkoa, Tycoa, rekkaa, pappamobiilia, mini-z:a sun muuta. Se onkin yksi asia, mikä on tehnyt tunnelmasta vapaan ja rennon.

Toki suuri osa ajaa "oikeilla" rc-autoilla. Mutta silmiinpistävänä ilmiönä on ollut, että samat heput, jotka pyörivät aluksi ready-seteillä ja Nikkoilla, ajavat tänään "oikeilla" autoilla.

Mukaan vain, oli autosi mikä tahansa, tai vaikka autoa ei olisikaan! Parempaa paikkaa vasta-alkaneille ja pikkuisen pidemmälle ehtineillekin tuskin löytyy Suomesta. Ja isäpappa mukaan, niin hänelläkin on mahdollisuus alkaa ymmärtää, mistä on kysymys!

1462
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 09.09.02 - klo: 16.01 »
Lainaus käyttäjältä: "miab"
Älkää ny perskules kaikki syndi kuskit siirtykö viri luokkaan, just tilattu syndimotit ja täältä tulossa kaksi innokasta löysäpipoa/aikuisjunnuu innolla mukaan sarjaan!!

Onkos talvella paljon syndicate kisoja tiedossa??

Syndi-huumaa on tarjolla VAU:n kerhokisoissa. Muusta tarjonnasta, kuten kesäkauden Syndi-luokka FinnTrack-sarjassa oli, en tiedä.

Taidatpa miab kuulua kavereinesi pikku hiljaa kasvavaan ryhmään, jolle ei tässä maassa ole tarjolla luokkaa. Paitsi VAU:n Syndicate. Ja Alue-8:n MN-10, mikäli olet yli 27v. etkä omista kilpailulisenssiä (vakuutusta). Tervetuloa sakkiin.
Maassa on kaksi virallista kilpailuluokkaa, jotka jättävät ison aukon: junioriluokka TJ, ja viritettyjen luokka TS, josta jo ponnistetaankin maailman kilpakentille. Varsinainen harrastelijaluokka puuttuu.

Oma näkemykseni on, että avoin harrastelijaluokka olisi aikaa myöten tämän lajin pelastus ja suola, kuten se on ollut isommassakin maailmassa. Siksi, että siihen kerääntyy nuoria ja vanhempiakin aikuisia, jotka omalla "painoarvollaan" antavat ratkaisevaa lisäpaukkua harrastuksen suosiolle ja tunnettuudelle.
Ortodoksinen AKK-lainen näkemys on, että kilpaiilutoiminta tähtää kansallisten huippujen löytämiseen, kasvattamiseen ja "Flying Finn"-myyttien ylläpitämiseen. Ilmeisesti osin siksi kattojärjestömme taholta ei ole ollut tarvetta rakentaa rc-autoilusta ns. jokamiehen harrastusta.

1463
Tulokset / Re: Hinnat yms.
« : 08.09.02 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielestäni selvästi suurin osa jo näissä kahdessa luokassa on selkeitä harrastajia, joten kolmatta luokkaa ei tarvita!

No miksi niitä kahta luokkaa sitten ei ole tehty sellaisiksi, että jokaisella, joka haluaa lajia harrastaa ja osallistua kilpailutoimintaan, olisi pääsy tasolleen sopivaan luokkaan? Ei ole mikään vastaus, että TS:iin saa vapaasti mennä, tai että TJ:ssa saa ajaa, kunhan ei osallistu NM/SM-kisoihin.

Olen jo muutaman kerran tuossa ylempänä esittänyt, että tehtäisiin nyt edes TJ:sta avoin luokka, niin jo silläkin iso aukko luokkajaossa poistuu.

1464
Tulokset / Alue-8:n sääntöjen kehittäminen
« : 08.09.02 - klo: 15.15 »
Viime kauden päätyttyä heitin kehään muutaman aiheen, joista kentällä oli talven mittaan syntynyt keskusteluja. Silloinhan asia kuitattiin "riitelemiseksi". Koska Alue-8 -sarja toivottavasti jälleen pian käynnistyy, kopioin tähän alkuperäisen jutun, että asiat edes vilahtaisivat silmien edessä, ennen kuin uuden sarjan säännöt naulataan lukkoon:

=====
1. Lienee jo ajat siten unohtunut, että A8-kisasarja oli varsinaisesti tarkoitettu uusille tulokkaille. Ajatus oli hyvä, mutta sen olisi pitäisi myös näkyä jossakin. Ennen kaikkea kisakutsuissa, joita ei yleensä edes ollut. Kutsujen nimittäin pitäisi olla ”myyviä” ja rohkaisevia nimenomaan uusien tulokkaiden suuntaan.
Ensikertalaisten kisakoulutus erien alussa ei myöskään olisi pahitteeksi, kuten jopa muutamissa FinTrack-kisoissakin tuli tavaksi.

2. Yhden finaalierän systeemi on raaka. Jos käytettävissä on aikaa neljään erään per luokka, olisi kaikkien ”haastattelemieni” mielestä 2+2 –järjestelmä parempi kuin 3+1.
Ehdotan ensi kaudelle 3+2 tai 2+2 –systeemiä.

3. Myös TJ-10 voisi ajaa täydet 5 minuuttia per erä.

4. MN-10 oli hieno kokeilu, joka onnistui! Se on syytä säilyttää, ja toivon mukaan samaa kokeillaan muuallakin.
Osallistumisrajoitusten mielekkyyttä on kuitenkin syytä harkita, ja ottaa huomioon harrastajayhteisömme pienuus:
- myös kilpailulisenssin (=vakuutuksen) haltijalla pitää olla oikeus osallistua.
- K18 on parempi kuin K27.
On turha pelätä ammattilaisryntäystä luokkaan, tosi mielellä kisaavat pysyvät kyllä TS- ja TJ-luokissa.

Tiedän muutamasta kokemuksesta, että kaikenlaiset keskustelualoitteet, sen lisäksi että ne haukutaan lyttyyn itse asian vierestä, kaikuvat nimenomaan tässä yhteydessä melko varmasti kuuroille korville. Ilmoittaudun siksi vapaaehtoiseksi mukaan suunnittelemaan seuraavaa A8-sarjaa.
=====

Toivomuksena kisasarjaa järjestäville myös, että kisoista tiedottaminen voisi olla vähän ryhdikkäämpää kuin tähän asti. Voisin ottaa sen hoitaakseni, jos pääsen mukaan "suunnitteluryhmään".

1465
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 08.09.02 - klo: 13.53 »
Yippo: Hyvä, Kapinoissa ensimmäiset mittelöt. Sillä varauksella, että auto täälläpäin osoittautuu pysyvän edes jotenkin hyppysissä, ja on säilynyt korjauskelpoisessa kunnossa..
Tämä on haaste myös Winqqulle ja KariM:lle!

1466
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 08.09.02 - klo: 13.12 »
Yippo: Nyt puhut miehen puhetta. Kun tuossa Reittilakin jo toivotteli tervetulleeksi, niin ei kai tässä enää kauaa kannata ähkiä. Jaahas juu, pojat näkevätkin tässä mahkuja omien sijoitustensa suhteelliseen paranemiseen.. :D

Winqqu ja Kari, mitä mieltä? Mennäänkö ja pamautetaan potti kotiin? Tavoitteeksi Yipon ja Reittilan päänahat, noin alkuun.

1467
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 08.09.02 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Eikös sääntökirja kiellä sen osallistumisen yli 27-vuotiailta TJ:ssä vain siellä NM-kisoissa. Muutenhan siellä saa ajaa ja niin on useampikin henkilö tehnyt. Eikö se oo vähän "oma vika" jos sinne ei kehtaa mennä ajamaan. Ja jos siellä on muutama pioneeri "pappa" ajamassa stanussa niin uskaltaa sinne sitten muutkin mennä. Mutta kun siellä ei kukaan "vanhempi" aja niin ei muutkaan sinne kehtaa mennä. Sinne vaan VesaK näyttämään mallia muille niin kyllä niitä muitakin tulee.

Jep, juuri näin teinkin parin muun ennakkoluulottoman VAU-laisen kanssa viime talvikaudella. Onhan se on edes välttävä vastaus kisavietin purkamiseen - ja myös kokonaisen kisapäivän käyttämiseen muuhunkin kuin istuskeluun ja radan laidalla hermoiluun (tämä on puhtaasti oma isäpappanäkökulmani... sen kerran jälkeen kun juniori alkoi itse nysväämään autonsa ja pääsi säkällä heti ekaa kertaa A-finaaliin, en ole enää saanut koskea siihen :wink: ).

Mutta mutta, itse koin TJ-lauteilla, ja luulisin muidenkin jakavan saman tuntemuksen, että meidän ei pitäisi olla täällä, tai emme saisi olla täällä. Se johtui milloin hieman yksitotisten kisajärjestäjien esim. kuulutuksissaan painottamasta junioriluokasta, ja milloin juuri mainitsemastasi NM-kiellosta. Sillä on muuten vahva merkitys, jota ei voi sivuuttaa vain "yhtenä ainoana kisana"!

Sellaisten on helppoa olla näkemättä ongelmaa, joilla oma luokka-asia on kunnossa. Mitäs Yippo, jos sääntönä olisikin, että oululaiset eivät saa osallistua FT-sarjoihin! Jotta kuitenkin kisajärjestäjät saisivat enemmän mania, oululaisten osallistumista katsottaisiin käytännössä läpi sormien, mutta heidän keräämiään sijoituspisteitä ei huomioitaisi lopputuloksissa lainkaan. Miltä tuntuisi? Esimerkki ei ole ihan 1:1, mutta selventänee, mistä on kysymys.

1468
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 07.09.02 - klo: 18.22 »
Älä kuules yllytä... jonakin päivänä vielä kiinnitänkin Xpressiini vähempilankaisen koneen...

1469
Tulokset / Re: re:
« : 07.09.02 - klo: 09.06 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
niin VesaK, mutta miten se loppupelissä on, eivätkö "löysäpipoiset" kuskit voisi tulla ajelemaan suositumpaa stanuluokkaa tj-10 omaksi huvikseen? (kuten se tällä hetkellä on) jos haluaa ajella vain harrastusmielessä, niin eikö se ole sama, missä luokassa kisailee?

Jep, niinhän se on, mutta vain teoriassa. Viime talvikaudella meitä oli jokunen "aikuisjunnu", jotka omaksi huviksemme ja uteliaisuudesta ajoimme muutamissa FT-kisoissa TJ-luokassa. Onhan sekin yksi ratkaisu, mutta kovin ei kovin kestävä. Mentaalinen kynnys ajaa junioriluokassa on monelle liian korkealla.

Kylmä totuus on edelleen, että yli 27-vuotiaat (käytännön raja menee jossakin 17-18v-hujakoilla), jotka eivät pysty/halua ajaa TS-10:ssa, ovat ilman luokkaa. Jos se on tarkoituskin, silloin kaikki on hyvin. Olen vain olettanut, että laji toivottaisi tervetulleeki jokaisen harrastelijan, ikään katsomatta.
Miksi olen niin paljon kirjoittanut avoimesta vakioluokasta, johtuu siitä, että ne ovat isoissa rc-maissa kaikkein suosituimpia, ja antavat lajille sopivasti lisää painoarvoa. Kisapaikoilla on syöty jopa kisaajien 70v-synttärikakkujakin! Meillä se ei näytä olevan mahdollista, ja syy taitaa olla osittain kauppiaissa, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä avoimen luokan hyväksi.

Ei tämä minulle elämää suurempi kysymys ole, kunhan olen yrittänyt tehdä jotakin lajin eteen, omasta vinkkelistäni. En enää odota liikoja "kolmannesta" luokasta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että olisi aika uudistaa TJ-10, ja tehdä siitä avoin luokka.

1470
Tulokset / Mäntsälän KAPINAT ennakkotieto
« : 06.09.02 - klo: 21.01 »
Täyteluokkana, CAi, täyteluokkana.

Isot ei-FT-kisat ovat oikea paikka kokeilla erilaisia juttuja. Kuten Pappoja täyteluokkana. Vaikka 2+2 erää.
...ja pappa-alennus osallistumismaksuun, tietty.

Sivuja: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51