151
Tulokset / Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« : 07.12.08 - klo: 11.51 »
Sallitaankos kisoissa 2s life akut @ 6.6v?
Tomppa
Tomppa
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Tässä (suomennettuna) yksi ohje, jota itse olen noudattanut:
Turvallisuussyistä LiPo-kennojen tulee olla kokonaan purettuja ennen hävittämistä.
Jos kenno on kuitenkin fyysisesti vaurioitunut, ei ole suositeltavaa purkaa varausta
ennen hävitystä. Kennojen tulee olla jäähtyneitä ennen hävityksen aloittamista.
LiPo-kennot ja -akut hävitetään seuraavasti:
1) Jos yksikin kenno on fyysisesti vaurioitunut, joko turvonnut tai haljennut tai
foliokuori on revennyt, ÄLÄ pura kennon varausta, vaan siirry suoraan ohjeen
kohtaan 5.
2) Aseta LiPo-kenno tai -akku paloturvalliseen astiaan tai ämpäriin, joka on täytetty
hiekalla.
3) Kytke kenno/akku purkulaitteeseen. Aseta purkuun mahdollisimman alhainen
katkaisujännite ja purkuvirta arvoon C/10, jossa C on akun/kennon
ilmoitettu kapasiteettiarvo. Purkulaitteeksi kelpaa myös esim. sopiva
polttimo, kunhan purkuvirta ei muodostu liian suureksi.
4) Pura akkua/kennoa, kunnes sen jännite on 1,0 volttia tai sen alle. Jos käytät
purkulaitteena vastusta tai lamppua, niin pura kuitenkin n. 24 tuntia.
5) Upota akku/kenno ämpäriin tai muuhun astiaan, joka on täytetty suolavedellä.
Astiassa tulisi olla kansi, mutta sen ei tule olla ilmatiivis. Käytä muovista
tai muuta sähköä johtamatonta astiaa (ei metalliastiaa) ja täytä se kylmällä
vedellä. Sekoita veteen suolaa n. 1/4 dl jokaista vesilitraa kohden.
Pudota akku/kenno veteen ja laita kansi päälle (ei ilmatiiviisti). Anna akun
olla suolavesiastiassa n. 2 viikkoa.
6) Ota akku suolavedestä ja vie paristojenkeräykseen.
Itse olen tuolla tavalla muutamia loppuun kuluneita kennoja hävittänyt, mutta asiat ovat kyllä olleet ulkona. Litium toisinaan reagoi varsin voimakkaasti veteen ja siksi astian on syytä olla vähintään kunnollisen kokoinen ämpäri ja akku todella pudotetaan sinne, eikä aseteta. Suolaveden tehtävä on saattaa akku oikosulkuun eli purkaa se aivan tyhjäksi. Vahingoittumaton kenno kannattaa purkaa ensin muulla tavoin tuonne n. 1 voltin tasolle, jotta siihen varastoitunut energia on pienempi. Vahingoittunutta kennoa en kuitenkaan itse menisi purkamaan, vaan upotus reiluun määrään suolavettä on mielestäni ollut turvallisempi vaihtoehto.
Lisäys: Noudatetaan sitten kaikkia ohjeita omalla vastuulla. Toinen vaihtoehto on käydä itse henkilökohtaisesti liikkeessä ostamassa uusi akku ja samalla voi toimittaa sen vanhan loppuun käytetyn tai viallisen liikkeseen. Syksyllä annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan akkuja myyvät liikkeet ovat puolestaan velvollisia ottamaan vastaan käytetyt tuotteet ja huolehtimaan asianmukaisesta kierrätyksestä.
Terve,
Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.
Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.
Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt puolen sentin viillon akun kylkeen.
Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.
Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.
Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.
Kuvia en ottanut sorry.
olkaahan varovaisia lipojen kanssa.
Tomppa
Miksi ihmeessä rikoit sen toisen kennon??? rahan arvoista tavaraa! hei mut jos tulevaisuudes silppuat akkujas nii mä voin ainakii ostaa niistä ne tasaus liittimet jooko?
Olen saanut foorumeilta sen käsityksen että 3racingin osat (RC18 jne) olisivat laatutavaraa? Oma ensikokemukseni niistä meni kuitenkin pahasti miinukselle.
Muutaman kirosanan tulin päästäneeksi kun huomasin että Martilta tulleessa RC18-aluiskarisetissä yksi iskareista oli jo valmiiksi rikki. Se ei ensinnäkään puristunut kasaan normaalisti, vaan vaati reilusti voimaa. Kun sen sitten sai kasaan niin se ei toki myöskään joustanut ulos, vaan jäi pohjaan eikä sitä saanut täyteen pituuteen muuten kuin käsin vetämällä.
Jos olisin ostanut setin Suomesta, olisin laittanut sen saman tien takaisin. Kun ne kuitenkin tuli Hong Kongista ja toimituksessa yhteen suuntaan kesti muutenkin toista viikkoa niin en jaksanut lähteä sille tielle. Laitoin iskarin palasiksi ja syy jumittamiselle oli niinkin yksinkertainen että iskarin varsi (se mäntää liikuttava keppi) ei ollut tasaisen paksuinen, vaan oli keskeltä niin paksu että varren iskarin runkoon keskittävä rengas ei liukunut sen läpi esteettä.
Purin varren ja männen ulos iskarista ja aloin hioa vartta Autosolin ja edellämainitun keskittämisrenkaan avulla. Puoli tuntia hinkattuani varsi liukui renkaan läpi kuten sen olisi pitänyt tehdä jo tehtaalta lähtiessä. En sitten tiedä hioutuiko materiaali pois varresta vai renkaasta (veikkaan jälkimmäistä), enkä toisaalta edes välitä. Nyt se kuitenkin toimii. Koko hommasta jäi sen verran kakka maku suuhun 3racingin osista että saavat vastaisuudessa jäädä hyllyyn. Jos toleransseiltaan noin paljon heittävä osa menee läpi laaduntarkkailusta niin mitähän muuta siellä on jäänyt huomaamatta?
Kyllähän ne iskarit sain Maverickin alle laitettua, kunhan niitä oli toista tuntia itse viimeistellyt. Odotin kuitenkin valmiita iskareita, en rakennussarjaa.
Soveltuuko tämä (hyväksi ja tehokkaaksi) laturiksi noille A123 kennoille:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018
Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,
mutta mainittu laturi ei sellaiseen kykene, mikä kykenee, edullisesti?
Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.
Taikka sitten kiinasta tasurilla oleva halpislaturi ns markalla.
Saa toki suomestaki vastaavia.
OT:
Ja kokemuksesta sanon että överilööder kakkosessa on vittumaine softapugi, joka ainakin ilmenee life-latauksessa.
Laturi nostaa 2s pakassa 7.2v jännitteen kennoihin ja sit tuuttaa että valamis.
Oikeassa elämässä pitäis nostaa 7.2v jännite, sit pitää jännite siinä ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan latausvirtaa, mahheja menee silti helpostikki 500-1000mah.
Sitten kun laturin boottaa, ja laittaa latauksen uudestaan niin lataa täyteen.
Teen tarkan tutkielman aiheesta huomenna ja alan selvittelemään myyjältä/valmistajalta että mitvit.
Hymm, mitähän tässä ny kävi: http://www.aijaa.com/img/b/00772/3081841.jpg
Toi yhen kennon ulostuloliuska vähän käryttäny eristettä, sama juttu sen vastakkaisessa kulmassa olevalla liuskalla.
Zippy-H 4S 5000mAh 20C akku ja 2800kv xl-motti ja 1/8 buggy mamba maxilla. Lämmöt oli kurissa, kun niitä tarkkailin vähän väliä. Ja monta akullistakin ajoin. Tuo akku ollut käytössä edellisissäkin autoissa (inferno, mt2).
Kiinalaatua vai/ja huonoo tuuria? Eikös nää kuitenkin oo ihan hyvin pelittäny muilla sähkökonversioissa?
EDIT: niin toi näyttää ihan oikeen jännitteenkin ja kennojen jännitteet kunnossa. Mutta kun koittaa ajaa niin auto vaan nykii. Ilmassa pitäen saa vähän kierroksiakin nostettua. Että kaipa se ei anna tarpeeks virtaa enää
kuinkas olette toteuttaneet taka siiven kiinnityksen. Tänään tuli postissa 3racingin siipiteline ja siipi siihen mutta ei tunnu teline sopivan gpm takaiskaritorniin. Onko noissa iskaritorneissa niin isoja merkkien välisiä eroja että osat eivät käy ristiin niikun nyt tässä tilanteessa näyttää siltä että gpm taka iskaritorni ei käy 3racingin siipitelineen kanssa. iskaritorni on tämä http://www.rcmart.com/catalog/rc-shock-tower-alloy-rear-damper-plate-wcollars-screws-rc18t18mt-ar030-pi-11582.html?picID=1 ja siipi teline tämä http://www.rcmart.com/catalog/rc-body-wing-3racing-alum-mount-rc18b-a18b34lb-pi-24766.html?picID=1
Voi tuhon turmaa, neljäs Sharkin pohjalevy tänä vuonna. Itteä siitä saa syyttää kun ei osaa ajaa
Taas oli katolla muutama innokas kuski touhuamassa radalla, ei voi väittää että olisi ollut tälläkään kertaa tylsää
Koheltaja "the pohjalevyn surma"
Kannattaisiko laittaa jo se graphite pohja.
Josko kestäis paremmin. :lol:
Kuulema nekin napsuu pokki kun tarpeeki kolistelee keulaa petonkiin, laittaa jyrsimen käyntiin ja tekee 500 Hardoxista uuden pohjan niin johan alkaa kestämään
Katotaan jos tehdään pohjalevyyn köli vahvistamaan keulaa, jospa alkaisi kestämään, tai sitten eikä...
Pääseköhän sinne ajamaan vielä sunnuntaisin, vaikka kaupat ei ole auki? Huomenna vois mennä puolen päivän maissa sinne pojan kanssa pyörähtämään.