Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tomije

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Sallitaankos kisoissa 2s life akut @ 6.6v?

Tomppa

152
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.12.08 - klo: 18.26 »
Tässä (suomennettuna) yksi ohje, jota itse olen noudattanut:

Turvallisuussyistä LiPo-kennojen tulee olla kokonaan purettuja ennen hävittämistä.
Jos kenno on kuitenkin fyysisesti vaurioitunut, ei ole suositeltavaa purkaa varausta
ennen hävitystä. Kennojen tulee olla jäähtyneitä ennen hävityksen aloittamista.
LiPo-kennot ja -akut hävitetään seuraavasti:

1) Jos yksikin kenno on fyysisesti vaurioitunut, joko turvonnut tai haljennut tai
   foliokuori on revennyt, ÄLÄ pura kennon varausta, vaan siirry suoraan ohjeen
   kohtaan 5.

2) Aseta LiPo-kenno tai -akku paloturvalliseen astiaan tai ämpäriin, joka on täytetty
   hiekalla.

3) Kytke kenno/akku purkulaitteeseen. Aseta purkuun mahdollisimman alhainen
   katkaisujännite ja purkuvirta arvoon C/10, jossa C on akun/kennon
   ilmoitettu kapasiteettiarvo. Purkulaitteeksi kelpaa myös esim. sopiva
   polttimo, kunhan purkuvirta ei muodostu liian suureksi.

4) Pura akkua/kennoa, kunnes sen jännite on 1,0 volttia tai sen alle. Jos käytät
   purkulaitteena vastusta tai lamppua, niin pura kuitenkin n. 24 tuntia.

5) Upota akku/kenno ämpäriin tai muuhun astiaan, joka on täytetty suolavedellä.
   Astiassa tulisi olla kansi, mutta sen ei tule olla ilmatiivis. Käytä muovista
   tai muuta sähköä johtamatonta astiaa (ei metalliastiaa) ja täytä se kylmällä
   vedellä. Sekoita veteen suolaa n. 1/4 dl jokaista vesilitraa kohden.
   Pudota akku/kenno veteen ja laita kansi päälle (ei ilmatiiviisti). Anna akun
   olla suolavesiastiassa n. 2 viikkoa.

6) Ota akku suolavedestä ja vie paristojenkeräykseen.

Itse olen tuolla tavalla muutamia loppuun kuluneita kennoja hävittänyt, mutta asiat ovat kyllä olleet ulkona. Litium toisinaan reagoi varsin voimakkaasti veteen ja siksi astian on syytä olla vähintään kunnollisen kokoinen ämpäri ja akku todella pudotetaan sinne, eikä aseteta. Suolaveden tehtävä on saattaa akku oikosulkuun eli purkaa se aivan tyhjäksi. Vahingoittumaton kenno kannattaa purkaa ensin muulla tavoin tuonne n. 1 voltin tasolle, jotta siihen varastoitunut energia on pienempi. Vahingoittunutta kennoa en kuitenkaan itse menisi purkamaan, vaan upotus reiluun määrään suolavettä on mielestäni ollut turvallisempi vaihtoehto.

Lisäys: Noudatetaan sitten kaikkia ohjeita omalla vastuulla. Toinen vaihtoehto on käydä itse henkilökohtaisesti liikkeessä ostamassa uusi akku ja samalla voi toimittaa sen vanhan loppuun käytetyn tai viallisen liikkeseen. Syksyllä annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan akkuja myyvät liikkeet ovat puolestaan velvollisia ottamaan vastaan käytetyt tuotteet ja huolehtimaan asianmukaisesta kierrätyksestä.

Aikamoinen hässäkkä yhden akun takia.
Tuo akku ei ole mulle enää ongelma(jäte) :mrgreen:

Onkohan tossa akussa sitten jotain ympäristölle haitallista myrkkyä yms.?

Akussa ei todellakaan ole enää millivolttiakaan varausta sen voin siitä hiiltyneestä alumiininpalasesta luvata eli ei palaneita roskakatoksia  :wink:.

153
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.12.08 - klo: 18.06 »
Terve,

Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.

Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.

Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt  puolen sentin viillon akun kylkeen.

Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.

Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.


Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.

Kuvia en ottanut sorry.

olkaahan varovaisia lipojen kanssa.

Tomppa

Miksi ihmeessä rikoit sen toisen kennon??? rahan arvoista tavaraa! hei mut jos tulevaisuudes silppuat akkujas nii mä voin ainakii ostaa niistä ne tasaus liittimet jooko?

Liittimet on omassa tallessa ja toinen kenno oli pullistunut tuplat alkuperaisestä.

154
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.12.08 - klo: 07.54 »
Terve,

Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.

Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.

Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt  puolen sentin viillon akun kylkeen.

Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.

Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.


Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.

Kuvia en ottanut sorry.

olkaahan varovaisia lipojen kanssa.

Tomppa

155
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 01.12.08 - klo: 11.52 »
Olen saanut foorumeilta sen käsityksen että 3racingin osat (RC18 jne) olisivat laatutavaraa? Oma ensikokemukseni niistä meni kuitenkin pahasti miinukselle.

Muutaman kirosanan tulin päästäneeksi kun huomasin että Martilta tulleessa RC18-aluiskarisetissä yksi iskareista oli jo valmiiksi rikki. Se ei ensinnäkään puristunut kasaan normaalisti, vaan vaati reilusti voimaa. Kun sen sitten sai kasaan niin se ei toki myöskään joustanut ulos, vaan jäi pohjaan eikä sitä saanut täyteen pituuteen muuten kuin käsin vetämällä.

Jos olisin ostanut setin Suomesta, olisin laittanut sen saman tien takaisin. Kun ne kuitenkin tuli Hong Kongista ja toimituksessa yhteen suuntaan kesti muutenkin toista viikkoa niin en jaksanut lähteä sille tielle. Laitoin iskarin palasiksi ja syy jumittamiselle oli niinkin yksinkertainen että iskarin varsi (se mäntää liikuttava keppi) ei ollut tasaisen paksuinen, vaan oli keskeltä niin paksu että varren iskarin runkoon keskittävä rengas ei liukunut sen läpi esteettä.

Purin varren ja männen ulos iskarista ja aloin hioa vartta Autosolin ja edellämainitun keskittämisrenkaan avulla. Puoli tuntia hinkattuani varsi liukui renkaan läpi kuten sen olisi pitänyt tehdä jo tehtaalta lähtiessä. En sitten tiedä hioutuiko materiaali pois varresta vai renkaasta (veikkaan jälkimmäistä), enkä toisaalta edes välitä. Nyt se kuitenkin toimii. Koko hommasta jäi sen verran kakka maku suuhun 3racingin osista että saavat vastaisuudessa jäädä hyllyyn. Jos toleransseiltaan noin paljon heittävä osa menee läpi laaduntarkkailusta niin mitähän muuta siellä on jäänyt huomaamatta?

Kyllähän ne iskarit sain Maverickin alle laitettua, kunhan niitä oli toista tuntia itse viimeistellyt. Odotin kuitenkin valmiita iskareita, en rakennussarjaa.

itselläni sama ongelma yhden iskarin kanssa eli muoviholkissa oli valu jäystettä minkä hioin iskarin kierre osalla pois ja rupes pelaamaan 5min homma.

En lähtis tuomitsemaan kaikea 3racingin tavaraa yhden pienen muoviosan perusteella.

vrt. Esim Hotracing / yeahracin kuraan-

Tomppa

156
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 19.11.08 - klo: 22.01 »
Soveltuuko tämä (hyväksi ja tehokkaaksi) laturiksi noille A123 kennoille:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,
mutta mainittu laturi ei sellaiseen kykene, mikä kykenee, edullisesti?

Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.

Laturissa on näköjään life ohjelma mutta latausvirta ainoastaa 6A

Itse tilasin tollasen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger

157
Tulisin erittäin mielelläni, mutta kun en vain pääse kyseisenä vko.loppuna.

Sit seuraaviin kisoihin (toivottavasti järjestetään)

Tomppa


158
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 16.11.08 - klo: 04.29 »
Taikka sitten kiinasta tasurilla oleva halpislaturi ns markalla.
Saa toki suomestaki vastaavia.

OT:

Ja kokemuksesta sanon että överilööder kakkosessa on vittumaine softapugi, joka ainakin ilmenee life-latauksessa.

Laturi nostaa 2s pakassa 7.2v jännitteen kennoihin ja sit tuuttaa että valamis.
Oikeassa elämässä pitäis nostaa 7.2v jännite, sit pitää jännite siinä ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan latausvirtaa, mahheja menee silti helpostikki 500-1000mah.

Sitten kun laturin boottaa, ja laittaa latauksen uudestaan niin lataa täyteen.

Teen tarkan tutkielman aiheesta huomenna ja alan selvittelemään myyjältä/valmistajalta että mitvit.

Itse olen ladannu lifet bantamin e-station bc-501 laturilla.
Lyijyakku ohjelmalla 5A latauksella 2000 mah capacity cutoffilla.
Kunhan vain olen purkanut akut ajossa 2V/kenno cut-off jännitteeseen asti.
Ja sen jälkeen ladannut muutama minuutti 7.2V asti ja manuaalisesti painaa stoppia.

Mun mielestäni tossa life latauksessa ei pitäis tarvita mitään lipo tyylistä lataus virran pudotus hifistelyä.
Lifehän pitäis kestää hieman ylijännitteeseenkin latausta.

Ens viikolla pitäs testata 10A latausta kaverin Bantam E-Station BC6-10 laturilla että miten se lataus "virallisesti" pitäs mennä.

Ot:
Miten poistan edellisen turhan viestini?

159
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 16.11.08 - klo: 04.28 »
-

160
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.11.08 - klo: 22.00 »
Itse olen kanssa tilannut hobbycitystä monia halvimpia 2s1p 1600mah 20c ja 2200 3s1p 30c akkuja ja olen odotellut milloinka joku niistä "posahtaa".
Hinta laatu on kuitenki ollut kohdallaan.
Muistaakseni joillain on linnalipotkin pullistelleet. Samoista/samanlaisista tehtaista luulis miltei kaikki akut tulevan.


Hymm, mitähän tässä ny kävi: http://www.aijaa.com/img/b/00772/3081841.jpg

Toi yhen kennon ulostuloliuska vähän käryttäny eristettä, sama juttu sen vastakkaisessa kulmassa olevalla liuskalla.

Zippy-H 4S 5000mAh 20C akku ja 2800kv xl-motti ja 1/8 buggy mamba maxilla. Lämmöt oli kurissa, kun niitä tarkkailin vähän väliä. Ja monta akullistakin ajoin. Tuo akku ollut käytössä edellisissäkin autoissa (inferno, mt2).

Kiinalaatua vai/ja huonoo tuuria? Eikös nää kuitenkin oo ihan hyvin pelittäny muilla sähkökonversioissa?

EDIT: niin toi näyttää ihan oikeen jännitteenkin ja kennojen jännitteet kunnossa. Mutta kun koittaa ajaa niin auto vaan nykii. Ilmassa pitäen saa vähän kierroksiakin nostettua. Että kaipa se ei anna tarpeeks virtaa enää


161
9.9 v life taitaa suoda parhaan edut jos tehoja haluaa, mutta josta ei lippiksessä ole mitään hyötyä.

Itselläni on b44 assossa a123 M1 2s2p paketti jännite 6.6 ja
4.5 motilla meno on miltei liiankin rajua.

162
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 28.10.08 - klo: 21.34 »
Yli kymmenen kertaa oon tilannut esim.
-hobbycity
-liquidrc
-rcmart
jne...

Ja kertaakaan ei ole tulliin nasahtanut.

Kerran oli jopa paketin päälle laitettu hinta 150$,(puolet oikeasta)  :azn: mutta ei silti jäänyt tulliin.

Kummallista tämä suomen tullaus seulonta.

163
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 22.10.08 - klo: 19.37 »
Poistin ni-mh kennojen telineet ja laitoin uudet 3mm ruuvi/prikka/mutteri kiinnikkeet akuille, koska akut ovat huomattavasti korkeampia kuin normi akut.
Ja laitoin vielä velcro tarrat akun alle estämään liikkumista.
Periaatteessa lipo kehykset voisivat sopia myös näiden akkujen kanssa estämään sivuttaisliikettä.

Ajossa akut tuntuvat toimivan mainiosti yhden akullisen kokemuksella.

Itselläni ei ole vertailupohjaa normi akku 7.2v vs lifepo 6.6v välillä kun tämä auto on ensimmäinen 1/10 auto mitä mulla on ollut.

kuva 1
kuva 2
kuva 3

Tomppa

164
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 15.10.08 - klo: 21.38 »
kuinkas olette toteuttaneet taka siiven kiinnityksen. Tänään tuli postissa 3racingin siipiteline ja siipi siihen mutta ei tunnu teline sopivan gpm takaiskaritorniin. Onko noissa iskaritorneissa niin isoja merkkien välisiä eroja että osat eivät käy ristiin niikun nyt tässä tilanteessa näyttää siltä että gpm taka iskaritorni ei käy 3racingin siipitelineen kanssa. iskaritorni on tämä http://www.rcmart.com/catalog/rc-shock-tower-alloy-rear-damper-plate-wcollars-screws-rc18t18mt-ar030-pi-11582.html?picID=1 ja siipi teline tämä http://www.rcmart.com/catalog/rc-body-wing-3racing-alum-mount-rc18b-a18b34lb-pi-24766.html?picID=1

Itse olen laittanut buggyn iskaritornin taakse, leikellyt truggyn korin sopivaksi ja tehnyt reijän korisokkaa varten.
Ei mikään nätti, mutta so what ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin. :)

Tomppa

165
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 12.10.08 - klo: 20.29 »
Terve,

Ajattelin kokeilla asson b44 a123 systemsin akkuja. Elikkä 2s1p x 2 eli 4600mah 6.6V.
Mahtuvat aikas hyvin noihin "saddlebag" akku paikkoihin kunhan poistaa akku telineet ja pistää akut kiinni velcrolla.

kuva 1
kuva 2

166
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jyväskylässä ratoja?
« : 12.10.08 - klo: 12.11 »
WOW loistava video hyvä leikkaus.
Ja mikä tärkeintä ei liian pitkä.


Minkäslainen maksupolitiikka vieraileville tähdille (ei paikallisen seuran jäsenille) on.
Vai saako radalla käydä ottamassa ilmaiset tyypit?
Olisin tulossa ens vko:loppuna käymään vanhassa kotikaupungissani ja jos keli on kuiva ja sähkö-osat ovat tulleet b44 assoon niin voisin käydä kokeilemassa pirssiä tuolla radalla?

Tomppa

167
Sähköautot / Vs: speedpassion GT ver 1.1 LPF
« : 06.10.08 - klo: 07.58 »
Akukiksi meinasin a123 systemsin
LiFepo 4 kennoja 2 sarjaan 2 rinnan 6.6V. mahtuisivat aika hyvin tohon "jenkkakahva" akku telineeseen.
Eli virran antokyky olis vähintäänkin riittävä. 60 A jatkuvaa 120A hetkellinen

Sitten pitäis varmaan rajoittaa virtaa jollain punchilla yms.

Mut. anyway ilmeisesti laadukas merkki kuitenkin.

Kiitoksia.

168
Sähköautot / speedpassion GT ver 1.1 LPF
« : 05.10.08 - klo: 21.45 »
Terve,

Onko kellään kokemusta/ tietoa kyseisestä säätimestä:

http://www.redrc.net/2008/04/speed-passion-gt-esc-version-11/
http://www.rcmart.com/catalog/rc-brushless-speed-passion-gtbrushless-with-smart-ext98801lpf-p-26560.html?cPath=293_1021

hinta ei ole paha jos vertaa LRP tai Novakin vastaaviin
Olisi tulossa Asso B44 keulille

motiksi tulis aluksi tollanen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6667&Product_Name=KD36-50-06S_5900kv_Brushless_Inrunner


Tarkoituksena olisi tietenkin päästä mahd. halvalla :)

169
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 03.10.08 - klo: 21.09 »
oho!

Oma micro pro on ainaski (vielä) kestäny 3s lipo rääkkiä.

taidanpa lopettaa tyystin niiden käytön ja ajaa tästä eteenpäin pelkillä 2 kennoisilla.

170
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 02.10.08 - klo: 13.51 »
Itselläni oli tollanen jousi kiristys saverissa ja pelittää ihan jees.
Kääntää vaan jousen päitä pikkusen ulospäin ettei ne takerru saveriin ja ohjausvivun päähän.

Nykyään 3racingin linkistön mukana tullut jousi joka tuntuu ajavan asiansa aivan samanlailla.

171
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 02.10.08 - klo: 13.45 »
mikäs saveri tuohon käy

Tomppa

172
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 01.10.08 - klo: 19.25 »
no perskeles tollanen on sitten tilattava niin häviää viimeinen puutos autosta.

173
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 01.10.08 - klo: 17.37 »
Elikkä tuleeko tuo tanko kiinni ainoastaan pallopäiden jengoilla?

On tullut kokeiltua hotracing ja 3 racing alu-linkistöä ja molemmista tulee kauheata klappia miltei parempi lopputulos on ollut että pitää asson oman linkistön.


174
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 28.09.08 - klo: 18.03 »
Jep näin on pikkujousesta on hyötyä ainoastaan silloin kun on koiranluuvetarit.
cvd vetareilla niitä ei tartte.

Itselläni ei ole vielä yksikään diffin ratas menny pskaks kunhan shimmaus on tehty riittävän tiukaksi.
mip:n cvd teräs vetarit on myös hankittu, kun integyn alu-vetarit menivät mutkille ensimmäisestä kunnon tällistä.
Niiden kavereina on vielä teräs diffihahlot.
Rattaat ovat muovia jotka antavat periksi jos jonkun pitää hajota.

175
Sähköautot / Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« : 27.09.08 - klo: 00.35 »
Onkos porukka kokeillut ao. servoa
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=537
Kohtuu edukas.

Itselläni tällä hetkellä kanssa hitec hs-65MG ja on todella kestävän oloinen. verrattuna DY nylon rattaisiin peleihin.

176
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kauppakeskus Galleriaan RC-rata
« : 21.09.08 - klo: 02.30 »
Voi tuhon turmaa, neljäs Sharkin pohjalevy tänä vuonna. Itteä siitä saa syyttää kun ei osaa ajaa :grin:

Taas oli katolla muutama innokas kuski touhuamassa radalla, ei voi väittää että olisi ollut tälläkään kertaa tylsää :grin:
Koheltaja "the pohjalevyn surma"

Kannattaisiko laittaa jo se graphite pohja.
Josko kestäis paremmin.  :lol:
Kuulema nekin napsuu pokki kun tarpeeki kolistelee keulaa petonkiin, laittaa jyrsimen käyntiin ja tekee 500 Hardoxista uuden pohjan niin johan alkaa kestämään :angel:

Katotaan jos tehdään pohjalevyyn köli vahvistamaan keulaa, jospa alkaisi kestämään, tai sitten eikä...

Ostaa Asson nii ei napsu poikki vaan taipuu ja taipuu  :laugh: :laugh:


Pääseköhän sinne ajamaan vielä sunnuntaisin, vaikka kaupat ei ole auki? Huomenna vois mennä puolen päivän maissa sinne pojan kanssa pyörähtämään.

Eikun sunnuntaina kurvaileen kelikin pitäs olla bueno.
Itse olen näillä näkymin tulossa taas ainoalla vääränmerkkisellä. :tongue:

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]