Omasta mielestäni, nämä proto ja rengasasiat tulee päättää Nokian päätöskisassa. RC10 tai Facebook ei ole oikea foorumi tälle keskustelulle. Päätökset näistä asioista tulee tehdä luokkaa ajavien harrastajien kesken avoimesti.
Terv
Juuso
Omasta mielestä nimenomaan RC10 on oikea paikka tuoda mielipiteensä julki ja aremmille on aina YV optio käytettävissä. Kokemuksesta osaan sen verran sanoa että kisapäivinä ei kovin monen kanssa ehdi kunnolla tällaisista asioista keskustelemaan
Luokkayhteyshenkilö tekee sitten päätöksen eri lähteistä saamien mielipiteiden sekä muiden asiaan vaikuttavien asioiden pohjalta.
Renkaissa ei varmaan muuta keskusteltavaa ole kuin että säännöissä sallitaan että tilanteen vaatiessa jollekkin radalle voidaan sallia yksityyppirengas kunhan se on tarpeeksi aikaisin tiedossa.
T:Tero
PS. Nelkun tuuppi konversioon ihan oma mielipide on että tuupit tuuppeina ja nelkut nelkkuina.
Jatketaan keskustelua kun se kerran aloitettiin.
Periaatteessa päätös on helppo tuupit tuuppina ja nelkut nelkkuna. Toisaalta jos nelkusta purkaa tuupin, niin se ei vaadi rakentelu taitoja ja nelkkuja on hyvin saatavilla. Tällöin auto ei ole myöskään mikään proto.
Persilleen taas menee jos "joka" kisaan pitää olla erikoisauto. Silloin luokka ei palvele aloittelijoita eikä kokeneitakaan kuljettajia järkevällä tavalla.
Näen myös nelkkutuupeissa hyviä puolia, joskin myös miinuksia
+ Samalla autolla voi ajaa talvella tuuppia ja kesällä nelkkua
+ Autot on huomattavasti kestävämpiä
+ Kaikilla merkeillä ei ole tuuppeja saatavana
- Jos painava nelkku kolaa kevyen tuupin luultavammin perinteinentuuppi menee rikki. Tämä on tosin täysin spekulatiivista koska yli kolmekiloisella tuuppituupilla on ajettu ja ehkä joskus ajeltu ja sanomista ei ole tullut.
- Jos nelkkutuuppi on "liian" kilpailukykyinen liukkailla renkailla mattoradoilla tai perus renkailla kovapintaisilla radoilla, niin tuuppi kuskien pitää vaihtaa kalustoa, jotta voi menestyä
Ihmetyttää myös rc autovalmistajien kyvyttömyys rakentaa nopeaa tuuppia jos vaikka ikivanhasta rtr losista tehty tuuppi on nopeampi kuin parhaiden valmistajien uusimmat luomukset........ Tämä tosin vahvaa huhu puhetta Nokian radalta.
T/Sami
- Samalla autolla voi myös ajaa kesällä nelkkua ja talvella nelkkua.
- Kesto ei varmastikkaan ole yhdessäkään SC autossa mikään ongelma? Itse en ole assosta saanut yhtäkään osaa rikki joulusta lähtien..
- Kaikilla merkeillä ei ole nelkkuakaan, so what?
- huhut on huhuja.
Mun mielestä asiasta voisi Nokialla kerätä palautelapun rasti ruutuun tyyppisesti kilpailijoilta, jonka mukaan päättäjät asian ratkaisee (huomioimatta liikaa omaa selväksi tullutta näkemystään). Mun ehdotuksessa autot pitää perustua myytyyn siten, ettei vetomäärää muuteta alkuperäisestä. Myös alustan layout pidettävä alkuperäisen kaltaisena, eikä esim kardaania voi lisätä autoon jossa sitä ei alunperin ole.
Vapaassa renkaassa ei ole mitään vikaa. Poikkeavissa olosuhteissa järjestäjä voi määrätä yksityyppirenkaan luokan henkeä kunnioittaen.