Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - McJones

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 25
181
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: TULLI?!
« : 14.07.12 - klo: 21.25 »
Mahtaako LiPOjen tuominen lentorahtina olla kiellettyä?
Ei ole, mutta tiettyjä rajoituksia on kyllä.
Tosin, vähän on tuntumaa, että aina ei mene ihan sääntöjen mukaan (puutteelliset merkinnät).

182
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 14.07.12 - klo: 21.12 »
No tuo korjautui hetkeksi poraamalla uusi reikä muoviin vetarin päähän...
:shocked:

Mullahan on vajaa kierros tuolla tavalla särjettyjä vetareita, pitääki tehdä hätävaraosaks jos eio tullu heitettyä pois :cool:

183
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 10.07.12 - klo: 18.31 »
Foumit kuivalle, anyone? ;)
rc10.fi/index.php?topic=64034.msg616468

Parhaimmillaankin vain B-finaalikuskina kannattaisin ajatusta, että Sweep ja GRP on aika sallittujen listalla, mutta erillisiä saderenkaita ei ole.

184
Jepjep,
Autossa kiinni uusi custom etupuskin, eikä ota kori enää pääsuoralla maahan vauhdin takia :)

Nopein kierros Tattiksella tänään 22.725. Olin alkujaan pistänyt heittona, että jos edes yhden alle 23 sekan haamukierroksen saisi, niin hyvä, mutta kolmesta vedosta viimeisimmällä 22.7xx kiekkoja oli jo useampi.
Tattiksen GT-8 kerhokisoissa taisin ajaa nopeimmillani 23.9xx tai 23.4xx.

Ulosjoustot tuli ruuvattua aika pienelleen, ettei auto kallistaisi niin pahasti mutkassa. Kumirenkailla on perinteisesti rajoja haettaessa löytänyt auton pääsuoran päästä rengasvallista, mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Tiedä hänestä johtuuko foumeista, mutta jos auto lähtee lipsumaan, sen tuntuisi saavan paremmin lapaseen kuin kumirenkailla.

Kellotin 2x 3s 4000mAh lipoille ajoaikaa 8min 45 sek ennen cut-offia. 4S lipot pitäisi siis olla luokkaa 6000 mAh, jotta ajoaikaa olisi saman verran (tai 4000 mAh kapasiteetillä ajoaika olisi luokkaa 6 min). Koneen lämmöt tuon vedon jälkeen 83 deg.C Spektrumin DX3S:n telemetrian mukaan.

Olen varovaisen innostunut tästä meiningistä :)
Bonuksena, auton saa heti baanalle kun akut on kytketty (polttiksessa saa vasta starttiboksin tai vastariakun kiinni) ja ajamisen jälkeen kädet saa puhtaaksi kun huuhtaisee pelkällä vedellä :)
Foumeista irtoaa pölyä koko ajan, joten kori ja auto likaantuu kyllä, mutta lika on aivan eri tavaraa kuin polttiksen pakosaasteet.

Tätä lisää!

185
Mites näillä on tullut ajettua?
4v kaverilla olemaan eilisen tattispäivän jäljiltä(?) toivelistalla WGT-auto tai skaalakroolari... olisi ehkä paremmin ajopaikkoja vaan tällaisella kuin WGT:llä, taitaa vaan olla GT-autoluokat GT-8 luokkaa lukuunottamatta aika hiljaisia?

186
Tattiksella tällä korilla ekat vedot, samaten ekat vedot GT8LE:llä foumit alla. Siipi tuli aikoinaan hommattua rallygame-käyttöön.



Rata tuntui olevan likainen ja paikoin kostea, joten ihan täysiä ei päästy kuin pari kierrosta. Yllättävästi häviää pito foumeista, jos rata on lainkaan kostea. Kuivalla pääsin vetämään vain pari kierrosta. Ei tullut kelloon aikoja, mutta Hoffa oli GT-8:lla nopeampi...

187
Polttisautot / Vs: Hankimassa halpaa polttista.
« : 09.07.12 - klo: 09.34 »
Mistä mä tiedän että se on rtr? sitä ei lue mallissa, Vastatkaa nopeesti!! Niin nopeesti ku pystyyyy!

RTR = ajovalmis. Auto valmiiksi kasattu, mukana radiot, servot jne.

188
Polttisautot / Vs: Hankimassa halpaa polttista.
« : 09.07.12 - klo: 06.32 »
Laitetaanpa oma lusikka soppaan, vaikka kaikki asiat taitaakin olla jo sanottu. Pahoittelut pitkästä postauksesta...

Ostin itselle ekaksi polttikseksi Hyper Mini ST:n, 1:12-kokoinen pikkutrukki. Tilasin samalla Hyper Mini STe:n, eli saman auton sähköversion.

Sisäänajovaiheessa meni ensin tunti-pari, että saatiin auto edes käyntiin. Ratkaiseva tekijä oli, että saatiin puhelimella kiinni kaveri, joka oli ennenkin puljannut nitrovehkeiden kanssa.
--> Opetus nro 1: hanki avuksi kaveri, jolla on kokemusta nitroista.

Sisäänajovaiheessa pääsi käymään semmoinenkin, että auto karkasi huutamaan urku auki. Tilaa oli, mitään ei mennyt rikki, mutta juosta sai reilusti. Polttiksessa veto voi häiriötilanteessa jäädä isolleen, minkä seurauksena voi sattua vauhtia ja vaarallisia tilanteita. (Sähkövehkeillä ei vastaavia karkaamisia ole sattunut.)
--> Opetus nro 2: huolehdi, että autosta löytyy faile safe (sähköinen JA kuminauha/jousi kaasariin) ja vaihda perusratkaisut vikasietoisempiin (paristokotelosysteeemi vastariakkuun, virtakytkin...), mieti missä ajat...

Aikansa ajeltua tuntui, että autohan lähtee siedettävällä vaivalla käyntiin, on hauska ajaa jne. Kaasaria sai säädellä, mutta se ei ollut ongelma, koska mukana oli nyt myös ajokaveri, joka osasi säätää. Siinä sitä oppi itsekin. Aina ei ollut tosin näin helppoa ja vastaan onkin tullut tilanteita, joissa esim. moottori sammuu säännönmukaisesti tietyissä tilanteissa, eikä itsellä ole aavistustakaan mistä homma kiikastaa.
--> Opetus nro 3: nitrovehkeissä on käytännössä jatkuvaa huollontarvetta ja joitakin osia on vaihdettava, jotta homma pelaa. Jos homma ei pelaa ja ongelma ei ratkea, muista opetus 1.

Vetostartin naru rupesi kelautumaan sisään vähän huonosti, joten käynnistely ei ollutkaan enää niin suoraviivaista. (Toisen polttiksen kanssa koko vetokäynnistin hajosikin). Ostinpa sitten pienen starttiboksin, joka oli juuri tämän kokoluokan autolle tehty. Ajoriemu alkoi palautua ja taas ajettiin jokunen kerta. Starttiboksin kanssa auton sai aina helposti käyntiin.
--> Opetus nro 4: jos oikeasti aiot ajaa, hanki starttiboksi.

Jos tänä päivänä vertaa noita kahta samanikäistä, samanlaista autoa, on polttiksen pohjalevy lähes naarmuton, klappia on olemattomasti ja pyöränlaakeritkin on alkuperäiset. Iskareita en ole ottanut auki luultavasti kertaakaan, diffeistä en ole ihan varma. Sähkövehkeessä pohjalevystä näkee, että ajettu on, ruuveja on vaihdeltu, laakereita jnejne. Olin ajatellut, että nitroilla ajamiseen riittä, kun fuilia on, mutta starttiboksiin piti tosin muistaa ladata akut, samoin hehku, joten siinä on mukana sähköauton vaivat ja lisäksi nitroauton vaivat. Myöskään ihan pihapiirissä ei viitsi päristellä, joten nitroilla ainakin itse joudun lähtemään ajamaan jonnekin muualle.
--> Opetus nro 5: tavanomaisesti sillä sähkövehkeellä ajamaan lähteminen on vaan niin paljon helpompaa. Jos hankit sähkiksen, todennäköisesti ajat enemmän sillä (eli älä osta sähkistä jos aiot ajaa polttikslla).


Omasta tallista löytyy jokunen auto ja rajuimmat vehkeet menee sähköllä. Samantyyppistä autoa kun on sekä sähkönä että polttiksena, on huomannut, että polttiksessa itse koneen säätäminen vie aikansa ja muut säätämiset jää ehkä vähemmälle. Sähkiksessä konetta ei juuri säädellä, joten säätämisaika kuluu parempia ajo-omituisuuksia hakiessa jne.

Mutta se ajaminen... kyllä noissa polttiksissa on sielua erilailla. Monesti miettii, että olisipa nastaa lähteä ajamaan, mutta kun pitäisi ladata vastari-starttipoksi-hehku, kerätä kamat ja lähteä johonkin, niin monesti sitä ottaakin vain sen sähköauton ja ajaa sillä.

Tiivistettynä:
Jos hankit sen polttiksen, koska aiot ajaa sillä, osta (käytetty) kisapirssi ja hankkiudu johonkin paikalliselle radalle.
Jos hankit sen polttiksen, koska haluat polttiksen eikä se ajaminen ole niin tärkeää, osta RTR. Saatat oppia jotain, jonka muut ovat jo kertoneet.

189
Voi olla ratkiriemukasta, jos Div-I ja Div-II ajaa samaan aikaan, vai miten ne ajaa, kun oletettavasti Div-I on huomattavasti nopeampi?

Kisakori saksittu tänään. Jätin takapyöränaukot leikkaamatta (korina Ipanema Warrior, kori takasivuiltansa sileä). Vissiin täsmällistä 1:1 esikuvaa ei ole, eikä tuossa korissa ole takapyöränaukoille leikkausviivoja.

190
Ratakasin kakkosdivariin ilmoittauduttu.
Kisa-autona luultavasti TeamC GT8LE + HW combo, säädöt haetaan Tattiksella kisaviikolla.
Tilasin renkaita vähän yli oman tarpeen, joten joku kokeilunhaluinen saa täältä tarvittaessa ainakin yhden kierroksen BRS:n renkuloita (pink XX taakse ja 30 eteen).

Treeniasioihin liittyen, omat kisapäivät mahtuu yhden käden sormiin ja tyypillisesti radalle ehtii myös alle 10 kertaa vuodessa, joten kyllä ainakin ratakasin kakkosdivarissa tullaan näkemään nyyppämeinikinä.

191
Voi tilata, mutta rahti pitää tehdä muuna kuin lentopakettina. Esim. EMS paketissa saa tilattua isompiakin akkuja kuin 3200 mAh. Lue vaikka liittämästäsi ohjeesta  :wink:

192
Polttisautot / Vs: 1/8 Rallygame autot
« : 01.07.12 - klo: 16.56 »
Eipä ainakaan omat Deltaplastikit ole olleet valmiiksi maalattuja, taitavat olla voittopuolisesti maalaamattomia (clear).

193
Polttisautot / Vs: TeamC GT8/L/E - GT8-luokan ratakilpurit
« : 23.06.12 - klo: 08.53 »
Patteriauton kanssa Tattiksella eilen. Setuppina paketissa mukana tuleet liemet (eli etudiffi 10k, takadiffi 5k), edessä hitunen haritusta ja takana aavistus aurausta (eli näpituntumalla mentiin). Renkaina vanhahkot GRP:t ja sähköinä Hobbywing 1/8 kombo, 16t pinjoni. Keli oli aurinkoinen.


Tarrat liimailtiin edeltävänä yönä ja päädyin siihen, että kori on kaunis ilman takasiipeä, joten ilman takasiipeä ajettiin alkuun.


Alkuun vetoja 2x2s lipoilla ja ihan ajettava pelihän se oli. Huiput ei näillä välityksillä ihan tolkuttomat ole, joten ilman takasiipeäkin uskalsi ajella.


Koska ajettavuus ei ollut ihan metsässä, 2x3s kiinni. Vakiona mukana tuleet akunhihnat tahtoo olla ehkä hitusen lyhykäiset kovakuorisille 3s-lipoille. Takaiskaritukeen laitoin kulmaraudan kamerakiinnitystä varten, näkyy myös tässä.


Takasiipi oli Div II:sta ajatellen pystyssä, joku voisi sanoa sen olen liian korkea GT-8 luokkaan. Omaan silmään näyttää niin pahalta, että suatanpa katsoa josko Honkkarin siipeä ruuvaisi tilalle.


Oli miten oli, auto oli helppo ajaa ja kulkuja oli aika sopivasti Tattikselle.


Iso takasiipi piti peräpäänkin hyvin tontissa. Olin säätänyt ohjauksen dual raten alkuun pienemmälle, kun ajoin 4s lipoilla ilman siipeä, mutta nyt oli pakko antaa etupyörien kääntyä enempi.

194
BRS:t testattu Tattiksella, autona DM-1 e-konversio 4S lipoilla.

Ajoin alkuun kierroksen Ofna foumeilla, luisteluksi meni. Sen jälkeen alle BSR:t, joista oli saatu vihiä googlailemalla isommilta foorumeilta, että taakse xxpink ja eteen 30...35.

Taakse XX Pink: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXYRG6
Eteen 30: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXYRG7

Pitoja alkoi löytyä paremmin, mutta auto myös kääntyi aika reilusti. Säädin takavakaajaa löysemmälle ja baanalla ajellessa radiosta steering dualraten sai tiputtaa jopa 50 % haminoille, jotta ei tulisi käännettyä ruoria liikaa. Auto oli yliohjaava ja perän luisti tihkovasti.

Takarenkaiden tihkomisluistot kuitenkin alkoivat rauhoittua ja ajettavuus alkoi parantua, kun renkaiden ulkoreunat alkoi pyöristymään. Hitusen camberia säätämällä varmaan jo pakasta vedetyt renkaat olisi ihan jees. Eturenkaissa ei kulumista näkynytkään.

Summa summarum, takarenkaana XX Pink tuntuu toimivalta. Eturenkaasta en ole ihan satavarma, ehkä voisi olla kovempikin kuin 30. Tilasin itselle myös 32-kovuudella olevat, mutta en ehtinyt kokeilemaan vielä. Kääntyvyys oli niin vakuuttavaa, että saatanpa ruveta ajamaan Schepiksellä pelkästään foumeilla, kun siinä pyörät kääntyy muutenkin vähemmän kuin buggy-sukuisissa autoissa.

Renkaita ei löytyne kotimaisista putiikeista. Kimppatilaus, anyone?

195
Sähköautot / Vs: Novak lipo cutoff ja summit
« : 22.06.12 - klo: 00.18 »
Varmaan olet pistänyt merkille, että toinen akku tyhjenee enempi kuin toinen. Kolvaat sen niihin piuhoihin, jonka puolen akku tyhjenee enempi.

Itse kun Summitilla ajoin harjallisten kanssa lipoilla, käytin summeria, joka tökätään akun balanseriliittimeen. Näitä oli 2 kpl itselläni käytössä.

196
BSR:n foumit tuli, Tattikselle kokeilemaan perjantaina ja kattomaan säätöjä, koitetaan laittaa kokemuksia.

Löytyykö Ukiin muita Div-II autoja baanalle? GT-8 miehet?

197
Tämä on kuskikohtainen juttu. Aloittelevalle kuskille varmasti maksimimäärä ajominuutteja on tärkeä juttu. Konkarille joka testaa uutta kalustoa (esim Leino) varmaankin mahdollisimman monta alkuerän pituista lähtöä on parempi jotta pääsee testaamaan mahdollisimman monta kombinaatiota.

Pistän itseni tuohon "aloittelevat", kun ajoin ihan omilla sekuntiluvuillani (päivän kovin läppi 23.xxx, pääosin hitaampia). Ehkä omasta näkökulmasta parasta treeniä oli opetella antamaan tilaa nopeammille (21.xxx ajavat).

Itselläni oli eka kerta tänä vuonna GT-8 auton kanssa baanalla. Alkuun ongelmana oli, että auto ei kääntynyt tarpeeksi, säätämisen jälkeen kääntyi liikaakin ja lopulta autosta tuli niin levoton ajaa, että alkoi varaosat loppua... Jälkikäteen ajatellen olisi varmaan kannattanut kylmän viileästi ottaa auto varikolle kesken vetojen ja seurata kierrosaikojen kehitystä sen sijaan, että olisi vain yrittänyt ajaa.

198
Eurorc.com / Vs: Sekalaiset Uutiset [TeamC hintatakuu]
« : 20.06.12 - klo: 19.10 »
Jouni Espoosta voitti hupparin itsellensä, kiitos kaikille jotka antoivat palautetta.
Koko on just sopiva eli XL  :laugh:

199
Saatan olla "väärä" henkilö vastaamaan, kun ei ehtinyt olla paikalla ihan koko päivää, mutta ylipäätään oli kiva päästä ajamaan 30 min erää (ei kyllä päästy maaliin asti kertaakaan vissiin). Oman ajon kannalta olisi ehkä ollut hyödyllisempi ajaa useampia lyhyempiä vetoja, olisi voinut testailla säätöjä enempi.

200
Radiolaitteet / Vs: Spektrum DX3/S/R
« : 19.06.12 - klo: 14.17 »
Spektrumin omat DSM-vastarit lähtee vissii nykyään hintaluokasta alle 30 taalaa, jos puhutaan SR200 vastarista...

201
Sähköautot / Vs: Hobao Hyper 10 TT
« : 17.06.12 - klo: 20.49 »
Autossa taitaa olla aika paljon yhteneväistä osaa HoBao 10SC, Mini ST ja GPX -autojen kanssa, joten luulisi osia löytyvän...

202
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 17.06.12 - klo: 17.43 »
Ehkä wanha ohje, mutta ensimmäisen polttiksen kanssa yksi suurimmista asioista on, että löytyy joku kokeneempi kaveri jeesaamaan. Lähimmälle radalle jos pääset katsomaan autoja, voi löytyä se jeesaajakaverikin.

Kannattaa myös katsoa semmoinen auto/myyjä, että varaosia on hyvin saatavissa.

Jos polttiksella ajamisessa itse polttoaine maksaa kympin tunti, saattaa rengaskulut käydä suuremmiksi ja kolarointien kohdalla sitten muut osat päälle.

203
Hattusen Kiosossa oli muuten Schepiksen osasia ohjauksessa, varmaan sillä kulki nii kovasti  :wink:

204
Polttisautot / Vs: TeamC GT8/L/E - GT8-luokan ratakilpurit
« : 17.06.12 - klo: 12.34 »
Yhden kuskin Sweepit oli edestä paikoin kankaalla asti yhden vedon jälkeen, eli raja eilisissä olosuhteissa oli se 30 minsaa.

205
Vissiin ilmo meni jo kiinni...?

206
Pannaas muutama fotonen omastakin virityksestä...

Auto on DM-1, eli pitkäakselivälinen.


Kokeilumentaliteetillä tämäkin on syntynyt. Tarkoitus oli sovitella kytkintäkin, mutta se ei oikein tuntunut mahtuvan sopivasti. Vaihteet ja mekaaninen jarru tuli säilytettyä. Tattiksella testailun perusteella, jarruttella saa tuotettua melko paljon lämpöjä, joten ehkä parempi pitää ne erikseen.



Koneena ylimääräiseksi jäänyt Leopard 4274 2000kv, noparina HK:n Trackstar 150amp. Moottoripukki ja akkukotelo on joku Honkkarin krossariin, mutta menee tähänkin suoraan. Välit on nyt olleet 19/48 (ykkönen) ja 23/44 (kakkonen). 4S:llä saisi olla pidemmät, 5S melko ok, 6S tarvitsisi lyhemmät välit (tai mieluummin pienempikiertoisen koneen).

Laitos on aika pitkänkapea. Akku on hitusesti keskilinjasta sivussa ja koteloon menee myös 2x2s. Sovittelin myös josko kone menisi toisinpäin ja nopari sinne, missä kone on nyt, mutta jarrujen kanssa olisi tullut ehkä vaikeampaa.



GT8LE:ssä taasen kone on eteenpäin ja akut tulevat pareittain molemmille puolille autoa. Setti on siis leveämpi.


207
==> molempiin päihin selkeesti jäykemmät öljyt
Viitannee ilmeisesti iskareihin...
Ajattelin myös kokeilla etudiffiin vähän jäykempää.

Noita Ofnan foumeja on itsellä valitettavasti vain yhtä kovuutta, mutta pistin tilaukseen BSR:t, jotka googlettelun perusteella olisi tarjoamassa parempaa pitoa.

208
Omaa osallistumista helpottaisi jos olisi joku valistunut arvaus aikatauluista, ts. moneltako aloitellaan ja mihin asti suditaan. Löytyykö valistuneita arvauksia?

209
Voisko tänne saada tiedoksi tuon C-8e:n setupin? Mikä kone/säädin/akut?

Samoin jos jotain ajatuksia herää mitä tehrä, jos GRP:llä (A-seos = GT-8 rengas) auto oli vielä ihan lapasessa pidettävä, mutta Ofnan foumeilla (G-dot, medium soft) menee luistelun puolelle. Erityisesti peräpitoa kaipailisi lisää... pehmeämpää foumia alle? Erilaiset pyöränkulmat kuin kumirenkailla?

210
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 10.06.12 - klo: 21.24 »
Huvittais suunnattomasti käydä vetää koeajot GT-8e:llä, niin sais vähän referenssiä miten se taipuu radalle (vs. parkkis). Kuivatkin parkkikset on niin hiekkaisia, että ei palioo ajella...
Autona tällä kertaa HongNor DM-1, lyhyt pätkä tuupissa http://youtu.be/hJD6K-ST5EY
Kamera oli "kumilenksulla" korin wanhoissa tankkaus-/hehkurei'issä kiinni, ei ehkä paras sijainti.

Ajelin parin kauden takaisilla foameilla ja GRP Rallyillä (A-seos?). GRP:llä pitoja oli jopa siedettävästi. 4S meni hienosti, 5S meni lepikkoon ja 6S... no, tuli kokeiltua. Ofnan G-dot foameilla meni driftailun puolelle.

Nopari tuntui pysyvän ihan kohtuullisen viileänä, mutta 5S ja 6S lämmitti konetta jo selvemmin. 4S:llä pistin merkille vain sen, että jarrut lämpesi aika hyvin. Autossa siis 2-vaihteinen aski (välit 19/48 ykkonen ja 23/44 kakkonen), kone 2000kv 4274 Leopard, mekaaniset jarrut (2 kpl teräslevyjä).

Oli miten oli, ihan mukavalta "treeniautolta" tuntui. 4S on pääsuoralle ehkä vielä liian hidas noilla väleillä, mutta ehkä treeniä ajatellen 4S olisi paras valinta tuohon autoon.

Niinjoo, kiitokset puuhamiehille, rata on hienossa kuosissa. Kuvissa vilahteleva Ministeri oli myös hieno, en olisi pysynyt patterikeeteellä perässä :)

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 25