Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jesi

Sivuja: 1 ... 58 59 60 [61] 62 63 64 ... 66
1801
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 17.04.07 - klo: 11.12 »
Lueskelin koko treadin tuossa aamuyöstä läpi, vielä jäi vähän kysymysmerkkejä.

Itsellä on nyt ajossa tuo e-revo "crawler" (2x 55t lathe, 11t/72t gears, 3x lukot jne jne), sinällään se on kova etenemään.
Alustalle en ole vielä ehtinyt tekemään mitään modauksia, pitää sitä hieman ynnätä.


Olen hieman silmäillyt noita ns rajumpia crawlereita, Stick pistää kulkunsa puolesta positiivisesti silmään, mutta rakenteensa puolesta saa vastaavan määrän miinuspalloja.
Onko arvon raadilla ehdotuksia mitä keksisi, jos tuo revo käy tylsäksi tommosenaan.
Isoin vaatimus tällähetkellä olisi se että autossa pitäisi olla kardaanit. Nykyisen auton vetovoimaan tyytyväisenä
mahdollisuus kahdelle moottorille olisi pop (esim e-maxxin keskidiffi).
http://video.google.com/videoplay?docid=1880960983949479490
http://video.google.com/videoplay?docid=-2309842156570644323

Spin nimimerkin e-maxx pohjainen auto näyttää ihan kivalta, onko "runko" omaa tekoa vai kaupallinen?



edit, lainaan tekstiä tuosta omasta treadistani, kun koskee hieman aihetta:
Käytiin revo sisäänajamassa kaverin kanssa lauvantaina, auton kanssa viihtyi metsässä vaikka koko päivän :)

Siinä innostuessa unohtui kuvaaminen kokonaan, pari fotoa löytyy, mutta parhaat tilanteet jäi vain aivosoluihin =(
Pitää seuraavalla kerralla ottaa virallinen kameramies mukaan.

Ajoaikaa raskaissa olosuhteissa yhdellä 3700mah nimhillä on keskimäärin +-70min, joka on mielestäni hyvä.
Autoon menisi vielä toinen akkukin, joten sillä ajelisi vielä kauvemmin.
Olen visioinut hieman akkujen sijoittamista koritolppiin poikittain kiinni, niin sillon saisi painoa sinne mihin sitä tarvii.

Tämän hetken parhain ajopaikka löytyi ylläettäen Trial harrastajien suosimalta alueelta =)

http://jesi.5cyl.net/RC/e-revo/140407_ajoa/

1802
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 12.04.07 - klo: 19.29 »
Jonku loppuunajettu 3300mah nimhi.
Painoin auton äsken polvella lattiaa vasten ja sitten kaasu pohjaan, niin 35A otti virtaa.
Käytännön ajossa ei mene kuin joitakin ampseja.

Tuolla samalla akulla ajettiin ulkona kivikossa jo ~tunti, sitten muksuja hinasin viiteen kertaan ja itseäni kolmesti, vieläkin tuntuu patterissa virta riittävän...


edit:
Latasin akun, vajaa 2500mah sinne meni...

1803
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 12.04.07 - klo: 18.32 »
En malttanut olla kikkailematta.
Otin lasten sähkökäyttöisen mopon, virittelin siiman e-revon ja mopon väliin, laitoin lapset kuormaksi ja hyvinhän se veti...
Kokonaispaino mopolla oli 40kg plus sillä on voimansiirtonsa takia hyvin iso vierintävastus... (tuon sähköpässin takarenkaat on melkee lukossa kun työntää ilman kuormaa sitä).
Auto itsessään painaa kolmisen kiloa.

http://kapsi.fi/~jesi/tmp/120407_e-revo_pull_test_40kg-by_jesi.wmv

Ja projekti etenee...


edit:
Nyt kun pääsin kikkailun makuun, kovensin panoksia.
Ensin auto keuli itsensä pystyyn, sitten muutin narun sijaintia niin sitten oli matto rullalla.
Laiton lapset matolle seisomaan, kiipesin mopon selkään ja pitovaikeuksista huolimatta mopo liikkui miellyttävällä 100kg+ kuormalla...

http://kapsi.fi/~jesi/tmp/120407_e-revo_pull_test_100kg-by_jesi.wmv

1804
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 12.04.07 - klo: 17.28 »
Sain tänään toisen moottorin ja nyt on armottomat testit että onko parempi ajaa sarjassa vai rinnan noita moottoreita.
Samalla koeajolla totesin että jumbot ovat yllättävän pitävät ja tuovat maavaraa jne, mutta myös painopiste nousee. Eli kriittisissä crawlerikivikoissa kaatuu helpommin.
Laitoin renkaat myyntiin, joten halukkaat voivat allekirjoittaneelta niitä kysellä =)

1805
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 11.04.07 - klo: 16.20 »
http://jesi.5cyl.net/RC/e-revo/vids/110407-e-revo_crawler_test.wmv
Ensitesti, yksi lathe 55T, muistaakseni 16t pinjoni ja 72t spurri, huomenna toinen moottori kaveriksi ja 11t pinjoneilla.

1806
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 11.04.07 - klo: 08.14 »
Offtopic;

SS:
muuten hyvä mutta kuvista et näe sitä että millasta seosta rengas on :)
1:1 autoihinkin on satoja saman NÄKÖISIÄ renkaita, kumminkin käytännön ominaisuudet ovat erit, sama pätee myös lenkkareihin, saappaisiin jne.
Ja luonnollisesti pitoon vaikuttaa pinta jolla ajetaan....

1807
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 09.04.07 - klo: 13.28 »
Jos nuo paripyörät on turhat, en tiedä mitkä nämä sitten on:
http://jesi.5cyl.net/RC/e-revo/090407-jumbo_kong/

Kumit on bout 22cmx12cm.



Edit: muutama uusi kuva hakemistoon, värjäilin renkaat  :afro:

1808
Sähköautot / Vs: Project E-Revo 3.3 Brushless...
« : 08.04.07 - klo: 16.52 »
Dodiih, oma rojektini oli kopterikuumeen johdosta hieman jäähyllä.
Kerkesin rauhassa miettimään mitä revoon laitan.

http://jesi.5cyl.net/RC/e-revo/080307_kasaus/

Osat jäi syksyltä kaappiin lojumaan, kun purin autosta gorillamaxxin G2R rungon pois.
Sain kaverilta revon lainaan, oli helppoa ynnäillä ruuvilootasta että mikä kuuluu minnekkin.
Hieman päätä raavitutti se että etu bulkheadiin piti G2Rän takia porata reikä läpi ja nyt orgis rungolla siinä piti olla kierre, mutta perinteinen ruokasooda&pikaliima pelasti =)

Autosta tulee puhdas crawleri, tavoitteena on 3-5kmh huippunopeus kaasupohjassa...
Asensin diffeihin jo kemppilukot, kaapista löyty emmeet että pysty autoon asentamaan tuplapyörät, ruuvasin nekin paikalleen niin näkee miltä näyttää ;)


Moottoreina tulen käyttämään Integy Lathe moottoreita, nämä ovat hyvin hitaita pyörimään, siten saavutetaan hyvä ajoaika ja vääntö.
Esimerkkejä:
NEW INTEGY 45T single Lathe motor -- 9325 Rpm's and .66 Amps
NEW INTEGY 55T single Lathe motor -- 8450 Rpm's and .62 Amps
NEW INTEGY 65T single Lathe motor -- 6400 Rpm's and .43 Amps
Used TRAXXAS Stinger 20t single -- 18500 Rpm's and 1.94 Amps
Used TITAN 550 -- 13400 Rpm's and 1.68 Amps

Mittaukset oli tehty 7.2v jännitteellä, tuo titan 550 kone on e-maxxin vakio, toki emaxxissa sitä ajetaan 14.8v jännitteellä.
55T koneesta alotan nopeus ja amppeeritestit, jos tulokset ovat hyviä, tilaan toisen kaveriksi.
Noparina käytän luultavasti yhtä halpisnoparia tai mamba maxia.
Jenkkifoorumilta lueskelin että tuolla koneella ja 3800mah akulla oli saavutettu kahden tunnin ajoaika.........



Kaapista löytyy myös toinenkin revo, siitäkin tehdään sähkökäyttöinen crawleri pojalle.
Vartoilen että G3R julkaistaan, jos se miellyttää silmää, tilaan semmoisen ja pojalle jää tuo vakirungosta sorvattu versio ajoon.

1809
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 03.04.07 - klo: 14.13 »
Offtopic, mutta akun kapasiteetti ei liity millään tavalla siihen kuinka auto ns kulkee tai ei kulje.
Kulkemisen määrittää voltit ja akusta saatava purkuvirtamäärä.

Eli jos ei painoa lasketa esimerkissäni mukaan, niin auto kulkee 2000mah ja 200000000mah akulla yhtä kovaa.

1810
Sähköautot / Project M18MT...
« : 17.03.07 - klo: 21.45 »
Xray projekti kuopattiin omalta osaltani, kaluston vaihtuvuus on kova =)

1811
Sähköautot / Project M18MT...
« : 17.03.07 - klo: 21.04 »
Juu, hyvien säätöominaisuuksien takia juuri mamba max käytössä, eipähän lämpöraja pauku ihan helposti =)

Hommasin tuossa vastaavan auton, tosin paljon elämää nähneen.
http://jesi.5cyl.net/RC/xray/130307_purkuauto/

Purkuun tuo meni heti, siitä swappasin diffiä ja vetaria.
Jotta olkkarioffaus sujuu tavalla jolla sen pitää, laitoin diffit kemppilukkoon.
Käytin hyväksi todettuja tuttuja ja turvallisia emmeitä siihen:
http://jesi.5cyl.net/RC/xray/tmp/lukot.jpg


Tänään ajot etenivät tämmöisellä "radalla":
http://jesi.5cyl.net/RC/xray/170307_ajelua/

Tuossa on hyvä mahku mestarin oman maun mukaan muutella radan etenemistä ja vaikeusastetta, parhaillaan näyttäs muutos olevan meneillään =)

1812
Sähköautot / Mamba Max - Jaksaako kuljettaa twiniä?
« : 13.03.07 - klo: 09.14 »
BK XL kone on 120A max.
Eli teoreettinen teho:
2s: 1008w
3s: 1512w
4s: 2016w
6s: 3024w


Itse en laittaisi ilman alennusvaihdetta mamba maxia 1:8 monsuun.
Tahtoo olla LB ja LB XL jo mietoja ja kuumia noin painavaan autoon, saatika sit pienempi kone.

Voi yleistää että mitä pisempi kannu on, sitä enemmän se vääntää.
~70mm+akseli tuolla periaatteella on hyvä lähtökohta isoon autoon.

1813
Sähköautot / Project M18MT...
« : 11.03.07 - klo: 22.37 »
Emännän kanssa tuumattiin jotta poitsulla on ns liikaa virtaa, piti jotain fiksua puuhaa sille keksiä.

Tallissa pojalla oli stampede 2006, mutta näin talvella sillä vetotavan ja sään puitteissa jäi ajot ajamatta.

Sitten tulikin mieleen omasta historiasta laatuauto joka on kittinä, semmoinen siis kipinkapin läheisestä alan liikkeestä.


Mekaanikolla on ikää nelisen vuotta, yllättävän hyvin jaksoi keskittyäkin aiheeseen.
Hän valikoitsi manuskan kuvien perusteella oikeat osapussit, keräili osat, mittaili mallikuvista oikeat ruuvit jne jne.
Sitten harjoteltiin ruuvarin käyttöä ja muita käden taitoja.
Toki oli paikkoja jotka jouduin itse näpertämään, jo tarvittavan tarkkuuden tai voimankäytön suhteen.


Autoon eksyi hieman järeä vastari ja vielä järeämpi nopari.
Hyllyssäni notkui pränikkä Castlen Mamba Max, tuo pyörittänee 100A harjatonta ja noin 1000W harjallista konetta.

Tämä siksi, että siitä saa tarvittaessa laskettua tehoja jne jne.


Tehtäväksi jää korin maalaus, luultavasti Cars elokuvan teemaa muistaen.
Sitten autoon varustellaan metalliset vetarit, diffit kemppilukkoon, hieman isompaa spurria, 1:10 heksit jne.

http://jesi.5cyl.net/RC/xray/110307-pikkumekaanikko/
Joissakin kuvissa tekstit alla...


Tarina jatkuu...

1814
Piti hulluutella vähän lisää:

http://jesi.5cyl.net/RC/akku/110307-lipon_elvytys/ näin se homma etenee, katso kuvatekstit...

1815
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 11.03.07 - klo: 02.02 »

1816
Sähköautot / Project Mini-LST...
« : 11.03.07 - klo: 01.54 »
Meinaa tulla tuutista niin paljon tavaraa pitkin foorumia, jotta jos taas koostaisi tekemisiään yhteen paikkaan.

Keräsin myyntiosiolta talteen hyvässä kodissa olleen mlsteen.
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/070307-losi_kotiin/

Haen autoa olkkarissa suoritettavaan offaukseen, eli diffit lukkoon jne.


Kerkesin sillä 5min olkkarissa surraamaan kun kaljapirun avittamana oli jo rälläkkä kädessä...
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/tmp/purku/IMG_4062.JPG

Vakio servot ja saverit ovat suorastaan p*skaa!, jopa rc18 asson ohjaus on luksus tähän verrattuna.


Mallailin tuohon normikokoista servoa, se siihen istuisi kyllä...

Kävin sabessa poikkeamassa etsien servosaveria ja vantteja.
Tonin kanssa tuli puheeksi jos siltikin koittaisi jotain hieman pienempää servoa, pysyisi painopistekkin parempana.
Taskuuni eksyi siis Blue Birdin BMS-380MG.

Kohtahan sitten tuliki tarve alkaa sitä miettimään autoon.
Tästä suuntasin pajalle.com, lopputulos:
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/100307_runko/slides/IMG_4117.html

Koko tarina kuvina ja kooste videona:
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/100307_runko/

Tämän protorungon kanssa tuhraantu reilu viisi tuntia aikaa..
Rungon leikkaaminen itsessään kesti noin 10min, mutta suunnittelu ja mallailu vähän enemmän.....

Ensin tönärin kanssa miljardi eri mittausta ja sitten ne cadiin, siitä leikkurin pceelle ja siitä levylle.

Materiaalina käytettiin 2mm kevymiiniä, leikkausvälineenä oli vesi +3000bar paineella ja jokunen hiekanjyvä.

Lopuksi pinta käsiteltiin kuulapuhaltaen, kai tuohon lakka vielä pitäisi laittaa päälle :)


Kiitokset jo nyt: Mikaelni

1817
Itse katsoisin mahd ison kapasiteetin 2s akun.

1818
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 09.03.07 - klo: 07.39 »
Oletettavasti huomenna ajelen kaverille, tarkotuksena olisi piirtää kädiin uusi servomountti ja sitten vesileikkurin kautta autoon  kiinni.

Ja tarkotus olisi sovitella tosiaan ihan täysikokoista servoa.


Eilen joutessani rälläköin jo mlsteen rungon poikki ja mallailin servomounttia, mutta dremeli vapaalla kädellä ei oikeen anna toivottua lopputulosta =)

1819
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 08.03.07 - klo: 12.03 »
Kannattaisiko sitten koittaa gpmän diffejä?

1820
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 08.03.07 - klo: 11.08 »
aajuujoo, turhan pieni mun makuun.

Omassa vessassa on tehtaan visco diffit, niitä ovat kehuneet.
Pitää hutkia että mitä keksii, pitäs saada toi ohjaus kuriin ja sitte miettiä mistä diffeistä tekee ns kemppilukolliset, kun tuon etenemiskyky on noin nolla avonaisilla diffeillä.


Tarinaa toisista diffeistä:
http://www.beatyourtruck.com/project-MMMLST.html

1821
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 08.03.07 - klo: 10.14 »
next: mlsteestä puhe?, servon malli?
Ja jos mlsteestä puhut, itsellä on semmonen haju googlesta, että ei tahdo vakionakaan toi voimansiirto pysyä nipussa.
Vastaavasti sopivilla palikoilla tehtynä kestää dualmambaakin..

1822
Traxxas / Kokemuksia ja mielipiteitä traxxas E-maxx:sista
« : 08.03.07 - klo: 10.00 »
Noparissa pitäisi olla tarra, jossa versio on kerrottu.
Mulla olis tossa muutama 6s (25.2v) lipoa, niillä vois lähtee pian luulot emaxin voimansiirrosta :]

1823
Itse olen aina ajellut 3s+8000kv setupilla assoja, ilman kuormaa tämä tarkoittaa 100800rpm, 6800kv koneella vastaavasti 85680rpm.

Mutta itse en takadiffiä saanut kestämään muutakun liimaamalla sen kemppilukkoon, ja liene sanomattakin selvää että ajettava auto ei ole.

En muista mitä välityksiä käytin, mutta oli täysin mahdotonta saada moottorin lämpöjä pysymään kurissa, 100c on maksimi mitä järki ja tehdas sanoo, parhaimmillaan ~200c ollut itsellä ja sillon elinikä on hyvin lyhyt....

Ihan mukava sillä isolla parkiksella on kruisata, mut radalle turha mennä ellei laita rankkoja rajotuksia nopariin tai expoja.

1824
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 08.03.07 - klo: 09.34 »
Onkos kukaan losin mini-lst vessaan keksinyt mitään fiksua servoa?
Vakiona tuossa on pari microservoa ja hyvin p*skat saverit, pitävällä alustalla paikallaan ollessa ei renkaat käänny.

Itsellä kävi visio, että sovittas ihan täysikokoista servoa tuohon...
Pitää illalla mittailla mahtuuko jatkamatta runkoa, sitten jos mahtuu ottaa joko tönäri tai dremeli käteen.
Kaveri saisi modirungon vesileikattuakin...

edit & offtopic:
Assomiehet herätys: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=20515

1825
Itsellä latureina:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=56
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=30

Tasureina näitä kaksi:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=107

em. merkkiä suosin seuraavista syistä:
- monipuoliset toiminnot
- helppoja käyttää
- taustavalo
- tuki isoille kenno ja virtamäärille
- mahdollisuus liittää tietokoneeseen usbin kautta, tiedonkeruuta ja bling bling
- tasureihin löytyy "kaikille" akuille tasausliitin adapterit
- hyvä kauppias =)


Noin autokäytössä pärjää ihan hyvin:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=60

Bantamin balancereiden hyväksi ja huonoksi puoleksi voi laskea sen, että tasaus ja latausliittimet ovat erikseen, tämä tuo sen edun että balanceri johtoineeen ei rajoita latausvirtaa, miinuksena se että joutuu kytkemään latausjohdot ja tasausjohdot erikseen.

1826
Mambassa on kyllä cutoffi, mut muistaakseni se vaan lopettaa moottorin virransyötön, joten vastariin ja servoon jäis sähköt. mutua.

Racer: kiitos =)
Sen verran ekalla kerralla tuota tehdessä jänskätti, että siirsin kamat olkkarista parvekkeelle, akku kattilaan, sammutin ovelle jne.
Mutta ei tuossa ollut oireitakaan pullistelusta tai kuumenemisesta.
Toki en ota vastuuta jos joku polttaa akkunsa, talonsa ja itsensä.

http://jesi.5cyl.net/RC/tmp/vids/lipo_on_fire.wmv
Toimii, testasin kerran =)

1827
Itsellä ei koko historiani aikana ole ollut lipojen kanssa mitään murheita.


Latureista, omani ainakin kysyy ennen latausta että onko kennomäärät oikein, se näyttää näytöllä että mitä käyttäjä on määritellyt ja mitä johtojen päissä on.
Laturiin/pceehen liitettäviä balancereita on pari, näillä akkujani jumppailen jos ei muuta tekemistä ole.

Ja jos sattuu käymään moka, tyyliin akku jää autoon kiinni ja virrat päällä.
Kaverilla kävi näin, 3s (11.1v) akussa 4.7volttia, mikään laturi ei tätä halunnut ladata.
Nakuttelin laturiin nicd ohjelman päälle, voltit 10 maisemaan, annoin ladata sen aikaa kunnes tavoitettiin em. jännite, sitten lipo ohjelma päälle ja normaalisti ladaten.
Toimii kuin junan vessa.

1828
Traxxas / Kokemuksia ja mielipiteitä traxxas E-maxx:sista
« : 07.03.07 - klo: 09.22 »
Muistelisin että itsellänikin oli moinen moottori ja vastaavan kapasiteetin akut, laskeskelin oman autoni topikissa aiheesta:

taitanee tuo kone olla max 120A, käytännössä tuota lukemaa ei saa tauluun millään ilveellä, jos lasketaan että rinnankytkettynä ajettas, niin se tekis vähä reilu 1500wattia, sarjassa reilu 3000wattia.
Mutta oletetaan että ajetaan rinnankytkettynä, laskennallisesti ajoaika olisi esim 50a kuormalla jotain kolme varttia.

Omassa autossani oli vähän yli 2000wattia ja ajoajat meni tuohon haarukkaan.

1829
Traxxas / Kokemuksia ja mielipiteitä traxxas E-maxx:sista
« : 07.03.07 - klo: 09.04 »
Joops, ihan uteliaisuuttani offtopikkina dusterille, mikäs softaversio tuossa noparissasi on?
Tilasitko hydrona?, cube-optio ainakin on.

1830
Yleinen keskustelu / Rock crawling?
« : 05.03.07 - klo: 14.13 »
nojoo, jos on clodin tyyliset akselit, niin sitten toi ei ehkä ole vaihtoehto.

Itse en ole koskaan nähnyt nelivetoista autoa jossa olisi moottori perissä kiinni, joten rc-autossakin pitää olla sillon kardaanit ja kumppanit ;)

Omassa sovelluksessa tuo rc4wdeen tuote istuisi kuin nyrkki silmään.

Sivuja: 1 ... 58 59 60 [61] 62 63 64 ... 66