Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Bigbear

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 45
241
Kiitos Terolle Sarjan vetämisestä tähän päivään saakka.

Tällähetkellä on kolme avaintekijää vielä ratkomatta.

1. Missä kisataan ja milloin.

TUA järjestää ensimmäisen kisan ainakin alustavan suunnitelman mukaan.
PKSRCA tulee järjestämään myös kilpailun ja toivon mukaan Nokia myös.
Entä Viro?

Ne ketkä haluavat pitää SC kisan tänä talvena ottakaa minuun yhteyttä ASAP!

2. Alkuerä formaatti

Kesällä ajettiin kolmen parhaan peräkkäisen kierroksen formaatilla ja siitä on ollut paljon keskutelua, josko sitä voisi käyttää myös talvella. Turun viimeviikonlopun kisassa ajettiin perinteisellä 5min alkuerällä ja porukka oli ihan tyytyväisiä.

Jatkossa formaatti siis voisi olla 3 alkuerää a' 5min ja paras tulos ratkaisee eli eräänlainen kompromissi. Tätä ei vielä lukita.

3. Renkaat
Nykyisellään suuntaus on mattoratoihin, jolloin pito paranee roimasti. Nyt sitten ollaan sitä mieltä, että pitoa on liikaa ja sitä pitäisi rajoittaa renkailla.

meillä on kolme vaihtoehtoa.
1. Mennään vapaalle rengastuksella
2. Mattoradoilla yksityyppirenkailla
3. Rajoitetaan rengas sarjojen määrää.


Yksityyppi renkaat ja rengassarjojen rajoittaminen tuo mukanaan muutamia lieveilmiöitä ja vaatimuksia kisaorganisaatiolle. Jos edettäisiin näillä, niin katsastus (molemmissa vaihtoehdoissa) ja renkaiden merkkaus(jos sarjojen määrää rajoitetaan) olisi pakollista.

Meillä ei ole riittävästi tietoa mikä yksityyppi rengas toimii kaikilla autoilla ja kaikilla matoilla ja myös "likaisilla" keinoilla voisi saavuttaa merkittävää etua. Esim Traxxasin vakio rengas toimii paljon paremmin pidotettuna kuin ilman sitä. Kuka näitä sitten valvoo?

Rengassarjojen rajoittamisella taas jokaiselta pitää löytyä pakista useita erilaisia renkaita (kuten nytkin) ja sitten aloittelijankin pitäisi pystyä valitsemaan se oikea rengas kahden 5 min treenin pohjalta. Eli liian vaikea ja lisänä vielä katsatus/renkaiden merkkaus.


Eli menemme vapaalla renkaalla. Renkaan ei tarvitse myöskään olla MUSTA

T.Sami

yhteydenotot yv:llä jos on ideoita/ajtuksia/huomautuksia jne. Toki vapaa keskustelu on sallittua kuin ennenkin  :grin:

242
SC:ssä varmaankin rengas vapaa kuten on käytännössä aina ollut. Kemiallinen käsittely(pidotus) tietty kielletty. Mitenköhän dbootsit toimii?

243
Joko teillä on kokemuksia mitkä renkaat toimii uudella pinnalla? Samoin kuvia tai videota radasta olisi kiva saada.

244
Tulokset / Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« : 22.09.15 - klo: 17.25 »
 Millä tavalla tuo EOS matto eroaa ajotuntumalta esimerkiksi PKSRCA:n mattoon tai messumattoihin?

245
Tulokset / Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« : 22.09.15 - klo: 07.26 »
Miten nuo matot kesti kulutusta? Tuliko kisojen aikana reikiä tai viiltoja mattoon?

246
Mulla on toiminut minipinnin ohella myös dbootsin nanobyte ja terrabyte.
Olikos dbootseja kahta eri seosta? Kumpi toimii?

Meillä oli Tikkurilassa jonkin verran haasteita dbootsien kanssa kun ne halkesi keskeltä, siitä kohtaa missä renkaan sisällä on valupurse. Tämän leikkaamalla pois myös ongelma poistui.

Onko muilla ollut vastaavia juttuja dbootsien kanssa?

247
Team Durango / Vs: Team Durango DESC10
« : 14.09.15 - klo: 20.45 »
Seuraavaksi siirrytään sisäradoille hiomaan setuppeja talven Sc sarjaa varten. So stay tuned

248
Team Durango / Vs: Team Durango DESC10
« : 14.09.15 - klo: 18.42 »
Desc10 osoitti jälleen kilpailukykynsä Tattarisuon syyskunkku kisassa.
Kilpailuun osallistui 23 kuljettajaa ympäri suomea

Autosta saatiin erittäin nopea ja helppo ajaa aivan vakio-osilla.

Desc10 vei koko podiumin Janin ollessa nopein. Viimeisessä finaalissa Desc10:n kierrosaika oli 1,6 parempi kuin parhaan ei Durangon kierrosaika.

Tulokset
http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/22539/156646

1   A   Jani Ravantti   Desc10
2   A   Sami Suokas   Desc10
3   A   Janek Pähn   Desc10
4   A   Juuso Nuotio   
5   A   Mikko Lampinen   
6   A   Olli Palonen   
7   A   Tommi Suuripää
8   A   Tommi Tervo

249
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 14.09.15 - klo: 11.58 »
Turha Sc autoja on vähätellä. Nopein Sc auto olisi ollut kolmanneksi nopein Mini luokassa ja jäi vain reilun sekunnin esim GT Warriorin ajoista. Autot ajoi kuitenkin ei asfaltille tarkoitetuilla renkailla. Keskittymällä säätöihin ja optimoimalla moottorin saisi ajasta varmasti puristettua 0,5 sekkaa pois ja sitten jos vaihtaisi vaikka GT-8 renkaat, niin oltaisiin jo lähellä aitoa GT-8 aikaa. Sc luokka on siitä hauska, että samoilla autoilla voi ajaa ulkona ja sisällä radalla kuin radalla. Ei varmasti se nopein, mutta monipuolisin auto kuitenkin.

250
Tulokset / Tattis Syyskunkku -kilpailun lopputulokset
« : 13.09.15 - klo: 20.38 »
PKSRCA ry kiittää kaikkia kilpailijoita mainiosta rata-autoilu päivästä.



Mini
1   Esa Hintsala      
2   Kai Jansson      
3   Juha Almqvist      
4   Ville Kangasniemi      
5   Harri Pettersson      
6   Marko Lehto         

GT-8

1   Petri Hoffman
2   Mikko Mäkelä
3   Riku Forsström   
4   Joona Lempiäinen   
5   Mika Rinne   
6   Juho Hattunen   

SC10


1   A   Jani Ravantti   
2   A   Sami Suokas   
3   A   Janek Pähn   
4   A   Juuso Nuotio   
5   A   Mikko Lampinen   
6   A   Olli Palonen   
7   A   Tommi Suuripää
8   A   Tommi Tervo
   
09   B   Lauri Ruotsalainen   
10   B   Anre Tamme   
11   B   Mikko Ylinen   
12   B   Ilkka Teittinen   
13   B   Jarkko Savola   
14   B   Martti Myllyntaus
15   B   Tatu Kolehmainen   
16   B   Simo Juvonen   

17   C   Tero Piipponen   
18   C   Timo Jokinen   
19   C   Kimmo Pakkala
20   C   Jerry Ljungqvist   
21   C   petri roine   
22   C   Erno Venäläinen   
23   C   Sami Huurresalo   

Tarkemmat tulokset löytyvät Täältä

251
Kaffet ja aito riisipuuro heti n.klo8.15 valmiina.
Muistakaas pikkukolikot😉
Jerzi

Mahtavaa!

Nyt kelpaa tulla kauempaakin kisoihin!

252
Ovet aukeaa sunnuntaina viimeistään 0800

253
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 11.09.15 - klo: 15.34 »
Turha sitä downforcea on laskea huippunopeuden avulla vaan sillä nopeudella, jolla auto voidaan ajaa mutkaan sisään.

Jos siiven pinta-ala olisi 0,30mx0,20m ja CL luku 1 olisi siiven noste 800gr>2,5kg nopeus alueella. 15-30m/s
Jos auton pohjan alle(0,06m^2) saisi luotua täydellisen tyhjiön olisi downforcea 600 kiloa :) Sikäli mikäli jos pähkäilin oikein..

M8 siiven downforce voisi olla luokkaa 2-300gr.

254
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 11.09.15 - klo: 12.02 »
Onko GT autoissa pohjalevy vapaa eli saisiko sinne rakentaa aero-osia? Onko esim C-8:ssa vastaavia? Olisi kiva tietää kuinka isoa alipainetta hyvällä ratkaisulla saa auton alle.

255
Aikamoinen ryntäys korrikuskeja, pitäsikö ottaa on road osakilpailu mukaan ens kesän SC Cuppiin  :tongue:

Tuota samaa mietin itsekin. Joko kauden avaus tai lopetus asfaltilla. Ei olisi edes niin säiden armoilla

256
Tai sitten rata-auto tyyliin vain yksi alkuerä lasketaan.
Tosin 2x7 min ajossa voi tulosta yrittää vähintään 16kertaa. Eli luulisi radalla löytyvän siihen mahdollisuus. Mutta vanhoja perinteitä ei saa muuttaa :)


257
Team Durango / Vs: Team Durango DESC10
« : 07.09.15 - klo: 19.07 »
1/8 moottorit menee heittämällä paikalle.

258
Ajoformaatteja on erilaisia.
Perinteisen sähkökrossin alkuerissä taidetaan useasti laskea 2/3 tai 2/4 kenties myös 3/5. Varsinkin tuo 2/3 on aika raju tapa laskea finaalisijoitukset.
 
Ratapuolella on käytössä esim 1/4, joka antaa kuvan nopeista kuljettajista ilman, että tekniikka murheet tai huono nostotoiminta heti pilaa lopputulosta.

Ilmeisesti ratapuolella on myös superpole, jossa ajetaan sitä parasta kierrosaikaa.

Joskus kannattaa katsoa lajia hiukan avarammin ja ottaa vaikutteita muultakin. Edelleen harvassa 1/1 autokisassa lähtöjärjestys määräytyy kisamittaisen tai pahimmillaan kolmen kisa mitan tuloksen mukaan.

Samat kaverit siellä kärjessä ajaa oli formaatti mikä tahansa. Kolmen peräkkäisen kierroksen tapa vaan antaa enemmän anteeksi ja oo meno oli ainakin kesällä leppoisampaa kuin perinteisellä formaatilla ja saatiin ajaa enemmän mies miestä vastaan kilpailua.



259
Kannattaa lukea EFRA säännöt. Piuhoja ei saa juottaa suoraan nopariin akuista: Täytyy olla liitin välissä  jonka katastrooffi tilanteessa saa nostajakin irti. Oman Traxxas kokemuksen perusteella voin suositella kiristysjousilla varustettuja Traxxas liittimiä (Traxxas High Current Connectors)

En ole koskaan nähnyt suotaan nopariin juotettuja johtoja RC autoissa. Aina on ollut liitin välissä.

260
Akun lämmittäminen on useimmiten kiellettyä, siksi akku puretaan isolla virralla ja vedetään täyteen niin, että akku on koko ajan lämmin, isolla virralla.

Tätä juuri hain eli suurilla virroilla lataamalla ainoastaan saa lisähyötyä koska akku lämpiää. Tosin ei nyky akut lämpiää vaikka niitä lataa 30A virroilla. Jos akut taas purkaav vaikka 55A virralla, niin akku lämpiää jo voimakkaasti.

Mitä akkujen kestoon tulee, niin moni akku valmistaja antaa täyden siunauksen ladata 2c virroilla ja ei ne akut siitä kuole. Mutta "ongelma" taitaa vain olla saanu luokissa...

Itse olen ladannut akkuja 2+C:llä jo vuosia ja ei ne akut siitä kovinkaan nopeasti kuole. Tosin en aja stanuluokkaa, joten en huomaa eroa.

Olen kokeillut myös 5c latausta ja siinä akku taitaa olla kovilla.

261
Ei ketään kiinnosta jos haluaa oikeasti ajaa kovaa, kestääkö akku kisan vai kaksi. Isoja kisoja on pari vuodessa, eikä kansallisia stanukisojakaan ole montaa, eikä ne akut niiiiiin paljoa maksa. Ei kisa-akuilla muutenkaan ajeta stanua montaa viikkoa/kuukautta jos aikomus on ajaa kärjessä.

En tarkoittanut akun kesto ikää vaan sitä kuinka kauan suuremmasta latausvirrasta saa hyötyä tai kuinka kauan se maaginen hyöty säilyy akussa? Jos lataan akut kotona maksimi virroilla ja ajan sitten muutaman tunnin sisällä akut tyhjäksi, niin onko hyöty yhä olemassa?

Toisaalta toit hauskan pointin esille. Ilmeisesti akkuihin käytetty raha on vähempi arvoista kuin latureihin.... Ihmeellistä ajatuksen juoksua...

Kunhan ihmettelen.

262
Kauan tuo hyöty, jonka akku maagisesti saavuttaa isoilla latauslistalle kestää latauksen jälkeen? Ainoastaan se, että akku lämpiää voisi selittää suuremman purkuvirran. Jos akku "muistaa" lataustehon, niin sitten ollaan ongelmissa..

Erittäin laadukkaan 30A virralla lataavat laturin saa alle 200€:lla, joten ei se rahasta ole kiinni. 2c raja on tosin aivan riittävä eli about 15A maksimissaan.

263
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.

Sama

Toisaalta huutoäänestyksellä ei saa kuitenkaan yksimielistä tulosta.. Ehdotan, että kokeillaan samaa kuin kesällä ja vaihdetaan jos kuskit sitä yksimielisesti vaativat.



/Sami




Toinen vaihtoehto olisi 3x4min alkuerät samalla kolmen parhaan kierroksen systeemillä

Vaikken sarjaa ajakaan, enkä anna mielipidettäni kumpi parempi niin eikös tuo yksimielisesti samaa mieltä ole hieman hölmöä?

Yksikin on eri mieltä niin olkoot vaikka sata muuta kuskia toista mieltä niin sen yhden ääni on se ratkaseva...?

Eikös näitä sääntöjä yleensä duunailla ennemminkin sen mukaan mitä mieltä valtaosa porukasta on?

Yksimieliseen päätökseen ei ton asian suhteen pääse ikinä.

Päästään Pohjois Koreassakin 😋. No kaksimielisesti sitten. Tai sitten pidetään äänestys ennen jokaista kisaa 😁

264
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.

Sama

Toisaalta huutoäänestyksellä ei saa kuitenkaan yksimielistä tulosta.. Ehdotan, että kokeillaan samaa kuin kesällä ja vaihdetaan jos kuskit sitä yksimielisesti vaativat.



/Sami




Toinen vaihtoehto olisi 3x4min alkuerät samalla kolmen parhaan kierroksen systeemillä

265
Team Losi / Vs: Team Losi Audi R8 1/6-Scale AWD Supercar
« : 04.09.15 - klo: 12.20 »
Joo,o
Entä mikä pointti alkaa kaavailemaan uutta luokkaa,olisiko tämä nyt joku huikee juttu että kaikki tulis ajamaan  :laugh:
Sellanen luokka olis hyvä mis kaikki sais ajaa millä lystää kunhan on kokoluokka suht samaa.

Tulevassa Tattiksen kisassa SC autot on suurin luokka. Siitä saisi kevyesti myös suurimman harrasteluokan radalle :)

Mutta takaisin asiaan.

Tuo losi vaikuttaa erittäin hienolta. Diffit näytti olevan hiukan erilaiset kuin perinteisesti. Onko ideaa miten erilailla ne toimivat?


266
Team Losi / Vs: Team Losi Audi R8 1/6-Scale AWD Supercar
« : 04.09.15 - klo: 10.35 »
Harrasteluokka johon pitää ostaa tonnin auto,hyvä vitsi.
Käsitin ettei muutenkaan tattiksella montaa tyyppiä käy ajamassa.

Tonnin RTR ei ole mikään paha tuollaisesta.

Verrataan vaikka Mugenin MGT7 Eco malliin ja vertailuna 1/8 auto. 1/5 tulisi jo paljon kalliimaksi.

Auto 570$
Hobbywing combo 200$
Servo 60-100$
Kori 60$
jne jne

Tuosta tulee jo 900$ dollarit siksi että katsoin hinnat Amainista.
Radiota ja vastaria en edes laskenut tuohon.

Jos tuon Losin saisi ilman radota ja vastaria, niin hinta tippuisi.

Toisaalta itse auton hinta on murto-osa harraste kustannuksista, joten kaikki on hyvinkin suhteellista

267
Team Losi / Team Losi Audi R8 1/6-Scale AWD Supercar
« : 04.09.15 - klo: 10.00 »
Losi on julkaissut uuden täysin uuden auton ja samalla luonut kenties kokonaan uuden autoluokan.





Auto on siis 1/6 kokoluokan rata-auto käyttövoimana sähkö.
http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOS05003

https://www.youtube.com/watch?list=PL8LLcILH7dg_7PwbOmmwDhz9kokojqFJU&v=lfRiS-PLaRw

Olisiko tässä uusi merkkiluokka rata-ajoon?


268
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 03.09.15 - klo: 20.08 »
Eikös uusirata luokka voisi olla se Losin 1/6 uutuus? Näyttäis autolta http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOS05003

269
Eiköhän se johdu ihan siitä, että jos 50 tyyppiä lataa 6A virran sijasta 12A, voi alkaa tulla ongelmia kisapaikkojen sähkön riittävyydessä.

Samoin se estää kilpavarustelun stock luokissa latureiden osalta.

Tuon yleisen sähkön riittävyyden ymmärrän, mutta en tuota kilpavarustelua. Kuinka paljon eroa suorituskyvyssä on jos lataan akut 1c vs 5c ja kauan suorituskyky akussa säilyy latauksen jälkeen?

270
Mikä idea tuolla virran rajoittamisella on? Moni laturi kykenee nykyään 15A virtoihin, joka on noin 2c nyky akuille

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 45