Suoraan sanoen liian monimutkaista. Tähän on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten. Stanutuuppi-luokka löysällä pipolla, missä ajetaan tietyllä moottorilla + mahdollisuus osallistua esim. rtr-assolla ilman muutoksia.
Jos joku pärjää liian hyvin luokassa viriosilla, niin sitten muiden pitää ajaa kovempaa ja voittaa taidolla. Ehkä jokin sääntö joka pakottaa jossain vaiheessa siirtymään viriluokkaan, mutta toisaalta miksi.
Yleisesti todettuna RC-ympyröissä pitäisi vain ymmärtää se, että jokainen ei voi olla voittaja.
Monimutkaisuus on subjektiivinen käsite. Mun mielestäni suurin sallittu kattonopeus ei ole ollenkaan monimutkaista määritellä ja valvoa. Jollekin noi käämikierrokset ja blinky-modet tuottaa jo ylimääräisiä hankintoja ja päänvaivaa, jos ei ole tietoa montako kierrosta käämilankaa siellä omassa moottorissa menee, kun sen suorituskyky on ilmoitettu KV-numerolla.
Jos ratkaisu olisi keksitty, meillä olisi enemmän kisaajia. Mutta kun ei ole, ja sehän tän koko keskustelun pointti on: miten saadaan uutta verta lajin pariin?
Ongelmaa kuvaa mun mielestäni hyvin, että puhut siitä mitä RC-ympyröiden sisällä pitäisi tajuta. Se mitä nykyiset kisaajat pitää hyvänä juttuna ja mitä he ovat tajunneet, on kuvaus nykytilanteesta. Fokuksen pitäisi olla siinä, miten porukkaa saadaan ympyröiden ulkopuolelta mukaan ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.
On ihan mahdollista, että minä olen erehtynyt ja S2-10:n säännöt on oikein hyvät; syy harrastajakatoon on jossain muualla. Voi hyvin olla, ettei mun ehdottamilla ajatuksilla saisi sellaista luokkaa aikaan, johon tulisi sen enempää kisaajia kuin nykyisiinkään.
——
Koheltaja: on taivahan tosi, että huippukuskit ei paljoakaan hitaampia kierroksia ajaisi, vaikka voimansiirto ja vanttiruuvit olisi ihan vaan terästä. Ajotaitoa ei saa hankittua kaupasta. Ilmiö on tuttu monistakin lajeista, missä käytetään välineitä. Aloittelevalle henkilölle olisi siitä huolimatta psykologisesti helpompi lähestyä välineiden osalta rajoitetumpaa luokkaa, siis vieläkin rajoitetumpaa kuin S2-10.
Mietitään hetki syitä, miksi aloittelijat eivät menisi suoraan modiluokkiin: no koska autot kulkee niin pirun lujaa ettei ne pysy alkuunkaan käsissä, ja kanssakisaajat ajaa kaksi kierrosta siinä ajassa missä itse ajaa yhden. Sama pätee mun mielestä stokkiluokkiinkin, vaikkakin vähemmän pahana: värkit kulkee silti liian kovaa ja tuntuu että on vain nopeampien tiellä. Kokeneet kuskit ottaa vakioautoilla rennosti ja pitää hauskaa. Mutta missä on aloittelijat?
Koetan siis sanoa, että vakioluokka on askel oikeaan suuntaan, mutta ehkä ei riittävän iso askel.
En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa. Tämmöinen, mutta ilman sitoutumista tiettyyn merkkiin tai malliin.