Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Sauli Lumikko

Sivuja: 1 [2]
31
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Muoviosissa laakeripesät on lievästi kartioita valmistusprosessin takia ja laakeri asettuu pesään tiukasti tai sitten ei. Aika kovaa muovi saa puristaa että saa laakerikehän kutistumaan niin että laakeri alkaa pykältämään, varsinkin jos kyse on uudesta laakerista. Käytetyn laakerin pykältämisiä ei huomioida koska silloin vika on laakerissa eikä laakeripesässä.

B74.1 kääntöpaloissa sisempi laakeri oli tiukka asentaa jota pidän hyvänä asiana, ulompi meni paikalleen

Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.

Kyse ei ole kartiokkuudesta tai tiukkuudesta, vaan siitä että reikä on soikea. Näitä laakereita ei kovasti tarvitse puristaa jotta soikeutta alkaa ilmetä. Ja ilmiö esiintyi uusilla ohjauspaloilla ja uusilla laakereilla.

Ei tämä mikään ongelma ole, vaan juuri kuvailemaasi herkistelyä ja sovittelua. B74.2:n etutukivarret piti kalvaa ja viilata kapeammiksi jotta ne liikkuu herkästi, ja mun tapauksessa näiden laakerien pesät piti kalvaa laakereille sopivammiksi. Sovite on edelleen napakka, mikä on hyvä asia kuten sanoit.

32
Uudet osat oli samanlaiset kuin kitin mukana tulleetkin. Virheet valukappaleissa tuppaavat olemaan samanlaisia, vaikka kävisi läpi kaikki mitä varastosta löytyy. Tää vaikuttaa vähän samalta kuin tilanne etutukivarsien kohdalla: Youtubessa Spencer Rivkin neuvoo, miten asiakkaat voivat viimeistellä osan kalvamalla. Vika koskee pitkälti kaikkia.

Assolle lähetinkin jo sähköpostia, joku aspahenkilö sieltä vastasi välittävänsä tiedon sopiville tahoille.

33
No tähänpä löytyi helppo ja halpa ratkaisu!

Fillarin venttiilin (Schrader / auto) juurimuttereista löytyi just sopiva koko ad hoc -kalvaimeksi. Muutaman pyöräytyksen jälkeen pienempi sisähalkaisija kasvoi sen verran, että laakerin saa edelleen painaa paikalleen mutta se ei mene soikeaksi.

Valitettavasti en saa kuvia upattua, .jpeg ei ole sallittu tiedostomuoto.

34
Ei nämä siis jumissa ole, mutta pelkkä vetoakseli ja steering block käsissä hitaasti pyörittelemällä huomaa pientä pykällystä. Tää on vaikea havaita jos ei tiedä mitä etsii, en huomannu tätä itsekään kittiä rakentaessani. Ja nää on semmosia mitä en hutiloi.

Vaikutat huolelliselta henkilöltä laakereiden suhteen ja oon kaikista neuvoistasi samaa mieltä. Paineilmalla puhdistamisen lopetin viime vuosituhannella, kun hienomekaniikan opettajani haastoi miettimään, mihin se lika menee. Juuri tän huolellisuuden takia haluaisin asentaa laakerit pyöreään laakeripesään missä ne pyörii hyvin, enkä soikeaan missä ne pyörii vähänkään huonosti.

35
Tein tuossa laakerihuoltoa B74.2D:lleni, kun huomasin etuakselien sisempien laakerien rahisevan ja indeksoivan ihan huolella. Otin laakerit ulos, putsasin ja öljysin kokeilun vuoksi, ja niistä tuli hyvän tuntuiset. Asensin takaisin: rahina oli tiessään, mutta laakerit indeksoi edelleen. Ja irrottamisen jälkeen oli taas kunnossa.

Uusilla laakereilla sama homma.
Ja uusilla steering blockeilla (92171, sama osa koko B74-sarjassa) sekä laakereilla edelleen sama homma.

Tönäri esiin: se laakeria varten tehty upotus onkin ovaali! Pikkuhalkaisija 9.94 mm ja iso halkaisija 10.1 mm. Pitihän tässä autossa tukivarret viimeistellä 3.5-millisellä kalvaimella, mutta nyt pitäisi 10-millinenkin vielä hankkia.

En kyllä muista näin pahoja valuvikoja kalliissa kilpa-autoissa ennen olleen. Pientä viimeistelyä sai usein tehdä parasta mahdollista herkkyyttä tavoitellessa, mutta laakerit sentään pyöri normaalisti ilman kikkailua.

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 21.38 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi.
On nuo alkuerät ihan eri asia kuin aika-ajot. Nimenomaan sen takia, että joku kerran vetäisty hot lap ei paljoa lämmitä jos hyvää suoritusta ei pysty toistamaan kierros toisensa jälkeen, ja vieläpä niin että radalla on samaan aikaan muita kuskeja. Jos osaat ajaa nopeita kierrosaikoja ja saat jopa toistettua niitä luotettavasti, tulee eteen vielä kanssakisaajien ohittelu, ja he ei tilaa anna paitsi jos ohitat jo kierroksella. Eikös tässä tule punnittua kilpa-ajon keskeiset taidot sen verran haastavassa ja muuttuvassa ympäristössä, että tällaisten alkuerien jälkeen finaaleissa on ne ketkä sinne kuuluukin?

37
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 02.58 »
Ottamatta nyt mitenkään kantaa luokkaan, mutta mielestäni sisäänheittoluokan kalusto pitäisi olla ostettavana RTR:nä suoraan kaupasta ilman, että tarvitaan mitään muokkauksia.

Kyllä, tai sisäänheittoluokan kaluston pitäisi ehkä olla jo hankittunakin: rc-autoja löytyy ihan hiton monelta ei-kisaajalta. Jos tätä kohderyhmää saisi kisoihin matalalla kynnyksellä, ehkä 1–2 kisan jälkeen kärpänen purisi ja sen jälkeen matka S2-10:n hankkimiseen olisi lyhyempi.

38
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 19.06.23 - klo: 16.01 »
Fullspeedillä on suht kallis tutka autojen nopeuksien tutkaamiseen, mutta siinä tulee hieman haasteeksi se, että tutkattava kohde on aika pieni ja äkkiä monta autoa samaan aikaan keilassa ja keilaus suuntakin pitäisi olla ilmeisesti melko kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden. Vähän huonosti tuolla kalliilla tutkallakaan on käsittääkseni saatu mitattua autojen nopeuksia.

Yksi selvä ongelma on se, että kaikki haluaa aloittaa kilpaa-ajamisen mod-luokasta ja sitten menee hermo kun se on liian vaikeaa ja autot hajoaa.

Stokki-luokka nimenomaan ratkaisi tämän.

Tutkimme Fullspeedissä, josko RTR-luokka olisi hyvä, mutta siinä törmäsi siihen, että RTR-autot vain on täyttä roskaa kilvanajossa. Ne sopii hyvin ensikosketukseksi, mutta kyllä mahdollisimman nopeasti kannattaa siirtyä stanu-krossiin. (Tai correihin. Associatedin RTR corri olisi aivan pätevä SC-2-luokkaan)

Ei kai nopeuksia olisi tarpeen jatkuvasti mitata? Katsastuksessa katottaisiin kertaluonteisesti, että nopeus ei ylity täysiä ajaessa, sitten teippi dualrate-potikan päälle. Jos kisan aikana joku auto näyttää menevän selvästi muita kovempaa, voi protestoida. Tai sitten se ratakohtaisesti määritelty alin sallittu kierrosaika transponderien valvomana, jolloin kisan haasteena on puhtaiden kierrosten ajaminen toistettavasti – eli just se mitä aloittelijoille suositellaan.

Just tää ensikosketus kilpa-ajoon on se, mikä mun mielestäni olisi kaikista tärkeintä saada. Vaikka se kävisi niin, että nyyppäjokkista ajettaisiin rtr-autolla vain yksi kisa ennen kunnon stokkiluokkaan siirtymistä. Stokkiluokkaa on ajettu ennenkin ja nyt aloitetaan taas, aika näyttää onko se oikeasti ratkaisu aloittelijakatoon.

Pohjimmiltaan kyse on siitä, minkälainen on kynnys tulla kokeilemaan kisaamista sillä autolla mikä jo löytyy vs. tulla kokeilemaan kisaamista niin, että aloittaa kisakelpoisen S2-10-auton rakentamisesta 1000 eurolla.

S2-10 on ratkaisu ja autot riittävän hitaita – kisaajien näkökulmasta.
RTR:t on kelvottomia kisa-ajoon – kisaajien mielestä.

Mun mielestä täältä edelleen puuttuu aloittelevien kisaajien näkökulma.

Mut ehkä mä olen väärässä ketjussa, koska S2-10 on kyllä hyvä luokka olla olemassa, eikä sitä ole tarpeen kuohia rtr-ystävälliseksi.

39
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 18.06.23 - klo: 17.25 »
Nyt oli semmonen myyntipuhe että pitää tarttua tarjoukseen ja hankkia lisää kokemuksia.

Tämä ei välttämättä ratkaise sitä isompaa kuvaa (epäilen, että pitäis olla vieläkin alemmat vauhdit ja kustannukset), mutta jos nyt alkuun kokeilen ite ja koetan edes joihinkin kisoihin päästä.

40
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 17.06.23 - klo: 22.35 »
HF:än järjestämät corri kisat on ollut hauskan näköisiä ja vauhdit järkeviä ensikertalaisille ja vähän ajaneille.

Tämäkin on monimuotoinen kysymys olisiko Corrit, tai jopa merkkiluokka -se juttu- millä saadaan uusia tai harrastuksen lopettaneita mukaan.

S2-10 autot pohjautuu usein samaan malliin tai on samoja autoja kun virissä joten taitojen kehittyessä voi hypätä suoraan viriin moottorin vaihtolla, ehkä myös nopari jos se on stokki mallia. Nykyisille harrastajille joilla into on hiipunut kustannusten ja kovien vauhtien (hitaiden käsien) takia, S2-10 voi antaa uuden mahdollisuuden ajaa kilpaa ja treenata pienemmillä kustannuksilla sekä tolkullisilla vauhdeilla/tehoilla.

Kun puhutaan uusien harrastajien saamisesta lajiin niin S2-10 luokkan ikkuna on aika pieni, pitää katsoa suurempaa kuvaa koska RC-harrastus/kilpaileminen on paljon muutakin kun 10-krossi luokat. Laji on edelleen aika tuntematon ja usein saa selittää mistä on kyse, koska monikaan ei ole tietoinen pienoisautoilusta ja ne rinnastetaan helposti markettien nikkoihin.

Vuoden-parin kuluttua olemme viisaampia S2-10 luokasta, onko sitä olemassa vai ei.

Ei voi kuin nyökytellä tätä lukiessa: oli aloittelijoiden suosioon nouseva luokka mikä hyvänsä, mä uskallan väittää sen oleellisiksi piirteiksi alempia nopeuksia ja kustannuksia. Koska nää kaksi on ne tekijät, minkä vuoksi stokki- ja merkkiluokkia ylipäätään on olemassa.

Corrit on hyvä esimerkki oikeansuuntaisesta luokasta, mutta taisi sielläkin kilpavarustelun myötä autot alkaa kulkea niin kovaa, että jäljelle jäi vain tasokkaita kisakuskeja, kunnes hekin palasivat buggyihin ja touringiin. Ja tämähän on kilpaurheilussa täysin luonnollista evoluutiota sääntöjen puitteissa.

Mulla on sillä tavalla tässä oma lehmä ojassa, että kisoihin palaaminen kiinnostaisi, löytyy seuran jäsenyys, pari autoa ja transponderi, mutta nelikymppisenä perheenisänä aika on tosi kortilla ja tiedä vaikka kädetkin olisi hidastunu niistä ajoista kun ajoin JRX Pro:lla silloin kun sen paikka ei ollut vintage-luokassa. Tekemisen pitää olla hauskaa, kuten Spede Pasanen on neuvonut, ja näillä rahkeilla luultavasti olisin S2-10:ssä lähinnä muiden tiellä. Tamiya-rekat ei kiinnosta, mutta muuten olen kaikkiruokainen, kunhan on töyssyjä ja hyppyreitä.

Luultavasti on muitakin, joille ei olisi ihan niin justiinsa millä värkeillä ajetaan krossiradalla kisaa, kunhan vauhti ja kustannukset pysyvät aisoissa.


41
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.06.23 - klo: 23.43 »

Suoraan sanoen liian monimutkaista. Tähän on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten. Stanutuuppi-luokka löysällä pipolla, missä ajetaan tietyllä moottorilla + mahdollisuus osallistua esim. rtr-assolla ilman muutoksia.

Jos joku pärjää liian hyvin luokassa viriosilla, niin sitten muiden pitää ajaa kovempaa ja voittaa taidolla. Ehkä jokin sääntö joka pakottaa jossain vaiheessa siirtymään viriluokkaan, mutta toisaalta miksi.

Yleisesti todettuna RC-ympyröissä pitäisi vain ymmärtää se, että jokainen ei voi olla voittaja.
Monimutkaisuus on subjektiivinen käsite. Mun mielestäni suurin sallittu kattonopeus ei ole ollenkaan monimutkaista määritellä ja valvoa. Jollekin noi käämikierrokset ja blinky-modet tuottaa jo ylimääräisiä hankintoja ja päänvaivaa, jos ei ole tietoa montako kierrosta käämilankaa siellä omassa moottorissa menee, kun sen suorituskyky on ilmoitettu KV-numerolla.

Jos ratkaisu olisi keksitty, meillä olisi enemmän kisaajia. Mutta kun ei ole, ja sehän tän koko keskustelun pointti on: miten saadaan uutta verta lajin pariin?

Ongelmaa kuvaa mun mielestäni hyvin, että puhut siitä mitä RC-ympyröiden sisällä pitäisi tajuta. Se mitä nykyiset kisaajat pitää hyvänä juttuna ja mitä he ovat tajunneet, on kuvaus nykytilanteesta. Fokuksen pitäisi olla siinä, miten porukkaa saadaan ympyröiden ulkopuolelta mukaan ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.

On ihan mahdollista, että minä olen erehtynyt ja S2-10:n säännöt on oikein hyvät; syy harrastajakatoon on jossain muualla. Voi hyvin olla, ettei mun ehdottamilla ajatuksilla saisi sellaista luokkaa aikaan, johon tulisi sen enempää kisaajia kuin nykyisiinkään.

——

Koheltaja: on taivahan tosi, että huippukuskit ei paljoakaan hitaampia kierroksia ajaisi, vaikka voimansiirto ja vanttiruuvit olisi ihan vaan terästä. Ajotaitoa ei saa hankittua kaupasta. Ilmiö on tuttu monistakin lajeista, missä käytetään välineitä. Aloittelevalle henkilölle olisi siitä huolimatta psykologisesti helpompi lähestyä välineiden osalta rajoitetumpaa luokkaa, siis vieläkin rajoitetumpaa kuin S2-10.

Mietitään hetki syitä, miksi aloittelijat eivät menisi suoraan modiluokkiin: no koska autot kulkee niin pirun lujaa ettei ne pysy alkuunkaan käsissä, ja kanssakisaajat ajaa kaksi kierrosta siinä ajassa missä itse ajaa yhden. Sama pätee mun mielestä stokkiluokkiinkin, vaikkakin vähemmän pahana: värkit kulkee silti liian kovaa ja tuntuu että on vain nopeampien tiellä. Kokeneet kuskit ottaa vakioautoilla rennosti ja pitää hauskaa. Mutta missä on aloittelijat?

Koetan siis sanoa, että vakioluokka on askel oikeaan suuntaan, mutta ehkä ei riittävän iso askel.

En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa. Tämmöinen, mutta ilman sitoutumista tiettyyn merkkiin tai malliin.

42
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 15.06.23 - klo: 22.41 »
Vähäisempi renkaiden kuluminen, osien hajoilu sekä ajamisen helpottuminen ovat kaikki oikeansuuntaisia muutoksia, jos kynnystä kisaamiseen halutaan laskea.

Mua epäilyttää, onko se kuitenkaan tarpeeksi. Jos stanuakin kisatessa on oleellista valkkailla eri moottoreita ja tanssia käämikierrosten rajoitusten ympärillä jollain muovirattailla diffeissä ja kevennetyillä vetoakseleilla, se on varmasti viriluokkiin verrattuna helpompaa ja edullisempaa, mutta voi olla vasta-alkajalle iso vuori kiivettäväksi.

Semmonen ajatus tossa tuli mieleeni, että voisko ihan kylmästi vaan suurin sallittu huippunopeus ja/tai alin sallittu kierrosaika (ns. bracket racing -ajatuksella) olla jossain nyyppäluokassa toteuttamiskelpoinen keino laskea kynnystä ja mahdollistaa tasaväkisempi kisaaminen kirjavalla kalustolla?

43
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 15.06.23 - klo: 22.25 »
Meinaatko koota Turbo Scorpionin hyllyyn vai ajoon?
Ajoon mä näitä kokoan, vaikka sen osuus harrastuksesta onkin harmillisen vähäinen.

Mielessä on jo erilaisia keinoja laskea maavaraa ilman, että camber lisääntyy tolkuttomasti.

44
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 08.06.23 - klo: 11.33 »
Hieno vekotin! Itellä odottelee re-re Turbo Scorpion laatikossaan pientä siivua omaa aikaa kokoamista varten.

Miten tuommoinen messinkilanka toimii pidemmän päälle jousena? Muistelen amiksesta, että messinki kovenee taivuttelusta ja lopulta katkeaa taivutuskohdan vierestä.

45
RC-kerhot ja -radat / Vs: SAVIRATA TATTIKSELLE
« : 29.05.23 - klo: 21.49 »
Mikä on paikan tarkka osoite tai koordinaatit?

46
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.23 - klo: 20.02 »
Semmosen neuvon olen kuullu, että kotelon ruuvinreikiin voi tehdä pienen upotuksen. Sitten kireälle vedetty ruuvi ei niin herkästi nosta reiän ympärillä olevaa materiaalia myyränkololle.

47
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 07.05.23 - klo: 14.04 »
Ulostuloista ei voi diffi tyhjentyä pienellä aikavälillä kuin vähän puolen tason alle, jos et siis autoa säilytä kyljellään.. ;)

Ajossa ne kysyjän diffit oli tyhjentynyt. Voisiko syynä olla liikaa öljyä diffissä eikö öljyssäkin tapahdu lämpölaajenemista ja paine on työntänyt öljyt pihalle? Jäykät öljyt muuttaa juoksevammaksi lämmitettynä yli 100000cst öljyt tulee lämmitettynä helpommin ulos purkista.
Laajenee ja notkistuu kyllä. Mutta ei siltikään tule ajossa ulostuloista, vaikka ottaisi tiivisteet pois. Ulostuloissa on O-renkaat jotta öljy ei vuoda auton seistessä – ja siltikään ei tyhjenisi kuin pikkusen alle puolilleen.

48
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 05.04.23 - klo: 19.23 »
Stanukrossin perimmäinen ajatus on juuri aiemmissa viesteissä mainittu tuoreiden kuskien mukaan saaminen pienemmällä kynnyksellä.

Miten stanuluokka pienentää kynnystä osallistua kisoihin kuin nykyiset krossiluokat joissa saa ajaa millä moottorilla
haluaa?
Tämä askarruttaa myös mun mieltäni.

Mun muistikuvissani stanuluokka ei ole ikinä ollut matalamman kynnyksen luokka, vaan ihan yhtä kovatasoinen kilpaluokka kuin modikin, missä maan parhaat kuskit ajaa viimeisen päälle rakennetuilla autoilla, mitä nyt pikkusen eri teknisten sääntöjen liitettä katsoen.

Kantsii kysyä niiltä nuorilta ja aloittelijoilta, minkälaiseen kisaan heillä olisi matalampi kynnys tulla.

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 02.04.23 - klo: 23.53 »
Laittoi käämiluvuksi tai muuksi kaluston rajoitteeksi mitä vaan, niin aina löytyy väkeä, jotka rakentaa sääntöjen puitteissa tykimmän auton ja sen lisäksi osaa ajaa niin hyvin, että turpiin tulee vaikka autot olisi kaikilla samat.

Haluan jättää harkittavaksi tällaisen ajatuksen: jos ajettais samoja luokkia kuin ennenkin, mutta kaluston sijaan rajattaisiin kuskeista ”liian viritetyt” pois. Nöösikuskien luokassa voisi kisailla omantasoistensa seurassa, mutta sitten kun alkaa jollain mittarilla menestyä liian hyvin, on velvollinen siirtymään kaikille avointen luokkien puolelle.

Ajoin stanukrossia silloin kun hiilellisissä moottoreissa oli 27 käämikierrosta ja NiCad-akuissa 1700 mAh kapasiteettia. Kisoissa pärjääminen vaati niin isoa panostusta, että aloittelijan edessä oli ikäänkuin Modified-vuori, jota ei saa valloitettua, ja melkein yhtä korkean näköinen Stock-vuori, joka ei myöskään houkuttele.

Päättäväinen kilpaurheilija tietenkin ottaa tällaiset vain haasteina ja ryhtyy töihin, mutta jos kisoihin haluaa matalalla kynnyksellä vähemmän tosissaan harrastavia tyyppejä, saattaa olla tarpeen tehdä jotain muuta kuin luoda uusia luokkia, joissa menestyminen muuttuu pian niin vaikeaksi, ettei innosta.

Itse asiassa mulla on toinen ehdotus: ihan kaikki meistä varmaan tuntee porukkaa, joilla on RC-autoja ja kisaaminen ehkä vähän kiinnostaisi, mutta joku on kuitenkin esteenä. Kysykää heiltä, minkälainen kisa olisi semmoinen, mihin he tulisivat. Veikkaan, että vastaukset on jotain muuta kuin mitä me kuvitellaan.


Sivuja: 1 [2]