Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JK Nitro

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 17
31
Vapaa keskustelu / Vs: Foorumi päivitetty
« : 21.03.07 - klo: 18.03 »
Joskus tuli mieleen juuri luetusta aiheesta, että piti jotain uudestaan vielä katsoa ja nyt sen joutuu "kaivamaan" toista kautta näkyviin.

Tämän takia meinasin.

Tekee näköjään tuo lista sitäkin, kun äsken kirjauduin ulos ja nyt takaisin, niin edellisellä kerralla lukemattomat viestit näkyvät edelleen.

Edit. ja niin, päivitän ruutua joskus, jos vaikka olisi tullut toiseen aiheeseen uusia viestejä, nehän ei tule näkyviin ilman sivun päivitystä.

32
Vapaa keskustelu / Vs: Foorumi päivitetty
« : 21.03.07 - klo: 17.35 »
Onko tarkoituksella muutettu seuraava asia:

Kun katselee "Näytä edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit" toiminnolla otsikoita, klikkaa kirjekuoren kuvasta aiheen uusiin viesteihin, katselee uudet viestit aiheessa, palaa selaimen napista takaisin lukemattomiin aiheisiin ja päivittää ruudun, niin se aihe jota oli äsken lukemassa ja kirjekuorella merkitty uusia viestejä, katoaa kokonaan listasta. Näin ei ollut vanhan kanssa.
 
Musta oli hyvä, että se aihe jäi listaan, mutta silloinen oranssi merkki vain muuttui valkoiseksi. Tässä tuo kirjekuori voisi myös muuttaa muotoaan vaikka vähemmän näkyväksi.

Joskus tuli mieleen juuri luetusta aiheesta, että piti jotain uudestaan vielä katsoa ja nyt sen joutuu "kaivamaan" toista kautta näkyviin.

Edit. eikä näköjään lisää tätä itsekirjoitettua viestiä tuon "Näytä edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit"-osioon.

33
Tätä taitaa suurin osa Traxxasin moottoreissa käyttää:

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=25980&grpid=5019

34
Tulokset / Valkeakoski lopputulokset + jälkilöpinät
« : 25.02.07 - klo: 23.07 »
Hienot kisat oli todella järkätty, iso kiitos kaikille järjestäjille ja kanssakilpailijoille.

Krossiin siirtymisen jälkeen toisessa kisassa, ensimmäisessä isoja tekniikka murheita, 11. sija ja vain kierroksen päässä semissä ollut finaalipaikka oli minulle kuin voitto jo sekin.

+Tommi Saarelle ISO kiitos moottorin säädöstä ja mekkauksista
+Jeppelle mekkauksista
+Pink Bunny Team-vinkit
+Ei tekniikka murheita
+Rata
+Nopeutta tuli lisää koko kisan ajan

-Flunssa iski reisussa, koko päivän luulin nitron käryn tekevän kirvelyä, mutta tautihan sieltä pukkas päälle

35
Lainaus käyttäjältä: "Gucci"
Buggy- Alafinaalit yksi haaraisena, ae tulos siis ratkaisee. Semi finaaleista alkaen kaksi haaraisena. Erissä tulee ajamaan parittomat ja parilliset. Tätä lapsusta ei vaan ehditty korjaan julkaistuun versioon. Korjaus on jo tehty järjestäjien papereihin.


Kummassa Buggyn semifinaalissa ajaa parittomat ja kummassa parilliset?

Meinasin tulostaa itelle korjatun version valmiiksi, siksi utelen.

Vaikka kyllä on maailman kirjat sekasin, jos sinne on yltäminen.  :mrgreen:

36
Polttisautot / SH Engines
« : 17.02.07 - klo: 15.42 »
Pakko sen on olla S689, koska S689 on tarkoitettu sisäisellä 1-suuntalaakerilla oleville moottoreille ja S680 ulkoiselle 1-suuntalaakerille.

Tuostahan sen näkee... http://www.sullivanproducts.com/TigerDriveXrefmainframe.htm

PS. mulla on yks tommonen uusi S689 joutilaana, jos kaipaat, heitä YV.

37
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 09.02.07 - klo: 22.39 »
Hobbylinnan extranetti kyllä näyttää, että Turun myymälässä olisi, mutta voi olla inventaariohäikkä tietty...

Mulla kyl ois tossa jouten yks vähän käytetty ja ehjä. Jos kiinnostaa, laita YV:tä tulemaan.

38
Yleinen keskustelu / Akut ja laturit
« : 02.02.07 - klo: 21.40 »
Ei näyttäis lataavan lyijyakkuja (Pb), http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018

Vastarin akulle luulisin olevan maximi 2.2A ja jos ei ol kiiru niin vaikka 0.5A.

39
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 22.01.07 - klo: 17.02 »
Tästä listasta, http://www.sabe.fi/hobby/index.php?mfgid=114&grpid=4306&catid=6#MFG114 , voin ainakin tuota CODE 17 SV2 MOTOR with bearing:ia suositella, pojan uuden mallin Spedessä on tommonen ja pinjonina 16-piikkinen, ei pitävällä alustalla hirveesti etupyörät maassa viihdy, silläkään, saati sitten Mambasetillä.

Miksi pienempi pinjoni? Koska vakio 19-piikkinen oli vakiomoottorille liian pitkä välitys ja samaa teki tuolle uudelle moottorille, se orkkis meinaan suli ketuiks. Mukana tuli vielä 23-piikkinenkin pinjoni, tiedä sitten mihin aavikkoajoon se olisi tarkoitettu.

40
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 21.01.07 - klo: 22.15 »
Tommonen on jäykkää: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFTY0&P=ML

Kysele vaikka ihan suomikaupoistakin, kaikki tavara ei aina ole netissä näkyvillä.

41
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 21.01.07 - klo: 00.38 »
Noita aiemmin mainittuja diffin lukituspaloja on testattu ja ne vaan rikkoo diffin, koska ne lukitsee ainoastaan yhdellä pinnillä, ei kestä paria tankkia enempää.

Mutta mutta, löytyy kyllä kestävääkin laatua ja ihan tutussa kaupassa kaikille: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNWS7&P=7

Ja valmistajan sivut, löytyy muutakin kivaa, ei pelkästään Savaan: http://www.maximizerproducts.com/

42
Polttisautot / Höpinää metanolin vaarallisuudesta
« : 18.01.07 - klo: 22.33 »
Pannaan samaan OT:n jatkoksi vaan sitten, kun ei loppua näy.

Putsailin tossa tovi lämmityskattilani (öljy/puu/sähkö) puupuolen täyttöluukun yläpuolella olevaa puhdistusluukun ulkopuolta, jossa oli noin puolen vuoden pöllöhtäneet noet pinnassa, eli oli aivan pikimusta. Siittä kun ei tupannu lähtemään noki pois oikeen millään aineella edes siedettävällä edistymisellä, niin kattoin et tuollahan ois hyvää puhdistusainetta, Model Technicsin 25% pari litraa. Vanha pyyhe käteen ja lorautus sillai et rätti tiputti hiukka ja paljain käsin, tottakai, minuutin hankaus ja vot oli kun uusi luukku taas.

Illalla olin poikkeuksellisen pirteä olo, saattoi johtua edellisen illan virkistävästä saunomisesta ja hyvin nukutusta yöstäkin, mutta kaippa se voi johtua siittä fuilistakin, jos nyt ruvetaan taas spekuloimaan. Huonoa oloa ei sitten ollut pätkääkään ja kädet oli todellakin kauttaaltaan fuilissa.

Silmäänkin on fuilia tippa kaks päässyt lentämään, letkua filtteristä irroittaessa, se ei kylläkään ollut kovin mukava tunne. Mutta viiden minuutin silmän huuhtelu vedellä kiroamisen ohella paransi tuonkin.

Anteeks, oli pakko.

Hymiötä ei tipu, kun tämä keskustelu ei paljoa hauskuudellaan rasita.

43
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 17.01.07 - klo: 00.35 »
Jos vaan kelit sallii, niin siellähän olen.

44
Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Toinen nostopaikkoja koskeva asia on turvallisuus. Karmein näkemäni nostosuoritus on Turusta: Hoke oli pääsuoran jälkeisessä hyppyrissä nostajana. Ensimmäisen nyppylän takaosaan kaatui auto. Hoke rivakasti sitä nostamaan, kumartui ja samalla viuhahti ensimmäinen auto ohimon vierestä. Hoke reippaasti seisaalleen ja esittämään käärmetanssia, kun loput 4 autoa vilahteli ilmassa etu- ja takapuolelta ohitse. Syy: nostopaikalta kun siirtyi nostamaan hyppyrin takaosaan kaatunutta autoa ei enää nähnyt pääsuoran loppukaarretta, jotta voisi olla varma, ettei siellä ole jo seuraavat 5 autoa ilmassa. Samanlaisia paikkoja on muillakin radoilla, joten ei tässä turkulaisia mollata.


Sivuhuomautuksena vain, tuo pääsuoran jälkeinen hyppyri loistaa nyt syksyllä tehdyn remontin jälkeen poissaolollaan. Saman vaarallisuuden huomasin itsekkin syksyn parissa kisassa, kun nostamassa tuossa olin.

Kuva syksyltä:

45
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 13.01.07 - klo: 10.51 »
Hiukka menee pitkäksi toi 12.00, eli suunnilleen 12.30 - 13.00 oisin pelipaikalla.

46
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 12.01.07 - klo: 22.37 »
Siinä 12.00 maissa ja avain löytyy kyllä.

47
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 12.01.07 - klo: 22.19 »
Oliskos huomenna radalle tulijoita, näyttäs kelitkin suosivan? Rata jäässä, +1, kevyttä lumisadetta.

48
Janne Korkka
Xray XB8TQ
O.S V-Spec tai Novarossi BS21SB

49
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 11.01.07 - klo: 00.03 »
Pieni päivitys tullu tonne taakse ja jouset vaihtaneet väriä:




50
Polttisautot / Polttoaineista?
« : 10.01.07 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "JK Power"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm

Pirun hyvä artikkeli. Harmi kun ei ole julkaistu suomeksi alan medioissa.



No pitäähän se julkasta, vaikka jotenkin näin:



Nitropolttoaineen ymmärtäminen.



Pienoismallien "hehku" polttoaine tehdään kolmesta pääaineesta: metanolista, öljystä ja nitrometaanista. Monet polttoainevalmistajat sisällyttävät muita lisäaineita, jotka ovat suunniteltu ratkaisemaan useita yleisiä syitä ongelmiin polttoaineen kanssa. Mutta nyt keskitytään ainoastaan kaikkein yleisimpiin polttoaineen elementteihin ja miten sinä voit tehdä pitääksesi polttoaineesi tuoreena ja estää sen "pilaantuminen". Nämä askeleet tekevät lopulta pienoismallimoottorin käytön helpommaksi.


Miksi polttoaine voi "pilaantua"?

Suurin osa polttoaineesta on metanolia (alkoholia). Metanoli on hygroskooppista; se sitoo kosteutta. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen saastumisen vedellä, joka aiheuttaa moottorin suorituskyvyn huonontumista. Lisäksi, auringon UV-säteet lopulta hajoittavat nitrometaanin, jos kannu on auringon valossa pitkiä aikoja.


Mistä tiedät, että polttoaine on pilalla?

Ensimmäisinä oireina on moottorin käynnistymättömyys edellisen ajokerran säädöillä. Toinen vihje voi olla, että moottori käy heikkoa tyhjäkäyntiä, käy mutta ottaa kierroksia laiskasti ja/tai ei saavuta samoja kierroksia johon olet tottunut.


Miten pidän polttoaineeni tuoreena?

Jos sinulla on tilaisuus, käy katsomassa jotakuta lennokin lennättäjää aurinkoisena päivänä ja jolla on polttoainekannussa enää 1/4 jäljellä. Voit huomata pisaroitumaa kiinnittyneenä kannun ylä- ja keskiosiin. Tämä on sitä ilmankosteutta, joka kondensoituu kannun sisään johtuen läpinäkyvän kannun tekemästä kasvihuoneilmiöstä. Yksi keino estää kasvihuoneilmiön tapahtumista, on polttoaineen säilytys metalliastiassa.

Voit myös taistella kosteuden vaikutuksia vastaan puristamalla kaiken ilman pois kannusta päivän päätyttyä tai siirtämällä polttoaineesi pienempiin astioihin polttoaineen vähetessä kannussa. Monet kuskit sijoittavat puolen- tai neljännesgallonan astioihin ja tuovat vain sen määrän mukanaan kentälle minkälaisena päivänä tahansa. Tämä sallii heidän polttoainevaransa säilyttämisen kotona valikoidussa säilytyspaikassa, käytännössä taaten ongelmattoman polttoaineen.


Lisätietoa polttoaineesta.

Jos luet R/C-lehtiä, moottoreiden ohjekirjoja tai puhut paikallisille kilpailijoille, todennäköisesti saat ristiriitaista tietoa autojen polttoaineista. Pääkiistanalaisuutena näyttäisi olevan se, että kuinka paljon ja minkä tyyppistä öljyä tarvitaan autopolttoaineeseen.

Tässä suora katsaus perustuen 15 vuoden kokemukseen, sisältäen läheisen työskentelyn moottorivalmistajien, alan experttien, huippukuskien ja kirjaimellisesti satojen testien kattaen kaikki moottorityypit ja olosuhteet.


Miksi ei lentokonepolttoainetta?

Autojen moottoreita käytetään aivan erilaisessa ympäristössä kuin lentokonemoottoreita. Lentokonemoottorit käyvät suurimman osan elinkaarestaan täydellä moottorin kierrosluvulla, niillä on jatkuva ilmavirta propellilta avustamassa jäähdytystä ja nopea kaasunvaste ja kiihtyvyys eivät ole niin kriittisiä kuin automoottoreissa.

Automoottorit käyvät suurimmaksi osaksi elinkaartansa kiihdyttäen mutkasta toiseen ja ovat harvoin täydellä kierrosluvulla muutamaa sekuntia pidempään. Ne luottavat ylisuuren jäähdytyskannen häivyttävän palamislämmöt ja kilpakuskit säätävät moottorinsa kaasuvasteen mukaan.

Lentokoneille suunnitellussa polttoaineessa on yleensä öljyä 15 - 20%. Samalla valmistajat jotka todella ymmärtävät automoottoreiden vaatimukset, laittavat yleensä 8 - 12% öljyä polttoaineeseensa.


Miksi 8 - 12% öljyä?

Käyttämällä korkeaöljypitoista polttoainetta (yli 15%) automoottorissa ei lisää moottorin elinikää, toisin kuin jotkut luulevat. Pitkien testien läpikäytyämme olemme löytäneet lyhenemispisteen suhteessa öljymäärään ja moottorin ikään joka itseasiassa on 8% suurimmassa osassa automoottoreita. Toisinsanottuna, yli 8% öljyä polttoaineessa ei tee mitään moottorin eliniän pidentämiselle. Itseasiassa toissijaiset vaikutukset johtuen korkeasta öljypitoisuudesta voivat oikeastaan aiheuttaa moottorivaurion rohkaisemalla ylilaihaan seokseen. Tässä miten.

Korkean öljypitoisuuden omaavan polttoaineen käyttäminen aiheuttaa moottorille huonoa kaasunvastetta kiihdytyksessä käyttäytyen rikkaanlaisesti. Yleensä kun käyttää korkea öljypitoista polttoainetta, saavuttaakseen hyvän kiihtyvyyden ja vasteen , moottori täytyy säätää ylilaihalle. Lisäksi korkea öljypitoisuus estää laihan seoksen "röpötyksen" kun moottori on säädetty liian laihalle sallien moottorin käymisen näin laihalla ilman totuttua laihan "röpötyksen" kertomaa sinulle ylikuumenevasta moottorista.

Yhteenvetona, korkeaöljypitoiset polttoaineet eivät anna moottorille lisäsuojaa. Moottorin eliniän lyheneminen suojauksen kannalta automoottoreissa on noin 8% riippuen öljyn tyypistä ja moottorista. Yhtään enemmän öljyä ei tarjoa lisää moottorille suojaa vaan voi itseasiassa aiheuttaa sinun säätävän moottorin liian laihalle saavuttaaksesi hyvän kaasunvasteen ja kiihtyvyyden. Tee itsellesi palvelus ja noudata näitä kahta neuvoa:

Sääntö #1- Käytä aina korkea luokkaista tuoretta polttoainetta, joka on suunniteltu autokäyttöön ja jossa on öljyä 8 - 12%, mieluiten ainakin hieman risiiniöljyä.

Sääntö #2- Älä käytä lentokone polttoaineita tai muunkaan tyyppisiä polttoaineita joissa on yli 15% öljyä autossasi.

© 2007 RC Hobbies Online ◦ All Rights Reserved




Olkaapa hyvät, kielioppi ja kirjotusvirheet kuuluu asiaan, jos on. Asiavirheitä ei pitäs olla, ainakaan paljon.  :mrgreen:

51
HPI / Re: odottamattomista takaiskuista..
« : 07.01.07 - klo: 01.21 »
Lainaus käyttäjältä: "SIENI"
Niin tosiaan tankki levähti. Ja todella oudosta paikasta, nimittäin takaa ja ihan nätti n. pikkusormen mentävä reikä. Ensin katoin et, aijoo tosta vasemman takaiskarin ruuvistahan se on tullut, mutta lähemmin tarkasteltuani totesin sen olevan mahdotonta. Ei mitään havaintoa miten tohon kohtaan on voinut tulla noin siisti reikä varsinkin kun on viimoiset 6 tankillista ajettu samalla hiekka-alustalla.


Miten meinasit sen olevan mahdotonta? Mulla oli Savassa selkeä ruuvin jälki tankin takareunassa, ei ollut vielä puhki mennyt. Jenkkifoorumilta löytyy monen monta tapausta, että tankki on puhjennut juuri sen iskarin ruuvin takia. Kaikille neuvoksi, kääntäkää se ruuvi toisesta suunnasta menemään läpi, ei ole sitten se terävä puoli tankkiin päin.

52
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 01.01.07 - klo: 12.08 »
2-vaihteisessa menee tiettävästi herkiten nämä rikki, http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=76929 , ja siihen löytyy parempana ratkaisuna tämä: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=87227 .
3-speed on myös todettu melkoisen kestäväksi, siinä monet muoviosat vaihtuvat teräksisiksi.

53
Sähköautot / 2 moottorisia laitteita?
« : 28.12.06 - klo: 14.34 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Traxxas E-Maxx


Ja tietenkin tuon sisar-malli, HotBodiesin E-Zilla


No etkös tossa sano Traxxas E-Maxxia Hot Bodiesin E-Zillan sisarmalliksi, vaikkei niillä juuri mitään yhteistä olekkaan? :mrgreen:

Noo, asiaan, löytyy tuplamoottorilla vielä 1/18 kokoinen Mini LST, http://www.teamlosi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0215 .

54
Sähköautot / 2 moottorisia laitteita?
« : 28.12.06 - klo: 14.12 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Traxxas E-Maxx


Ja tietenkin tuon sisar-malli, HotBodiesin E-Zilla


Ööö tota, E-Zilla on E-Savagen kanssa sama auto, Traxxasin autot on ihan eri kamaa. Ja nuo E-Zilla ja E-Savage oli mainittu jo ekassa viestissä.

55
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 28.12.06 - klo: 13.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Jetman"
Eikös savagessa oo kans 17mm hex? sopisko se? tai joku muu mikä monsterin hexi


Savage X:ssä on vakiona 17 mm hexi.

Edit.  Tossa ois alumiiniset 14 mm hexit orkkis 12 millisten tilalle, http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNWS1&P=7 , ja niihin pitäis saada sellasia 14 millisestä 17 milliseen adaptereita, Sabessa on ainakin joskus myyty, soitas sinne, josko vieläkin löytyis.

56
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 20.12.06 - klo: 19.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappara-96"
Meni rotostartista 12 hampainen "pinioni" rikki, onko kellään tietoa mikä vois olla pelkän pinionin osanumero? Ei tarttis sitten uusia koko kalustoo startterin sisälle jos tota vaikka sais?


Menikö siis ratas rikki starttikahvan sisältä, kuten ymmärsin, vai moottorin takalevyn sisältä?

Jos meni kahvasta, ei kannata ratas-sarjaa ostaa, maksaa yli puolet uuden kahvan hinnasta, siihen "vikaan" suosittelen väkivahvaksi todettua HT:n tuplamoottori-startteria, http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=25459&grpid=5020 , se kyllä kaipaa kahta akkuakin.

Jos taas moottorin takalevystä, niin kyllä saa erikseen, eli tommonen käy ainakin, http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29248&grpid=3906 .

Löytyy, ainakin kahden rattaan settinä,  rattaita takalevyyn alkuperäisenäkin, http://www.hpi-europe.com/piw.php?lang=en&partNo=87128 , ja sille tietoja HL:n extranet näyttää;

 HPI87128   GEAR SET FOR ROTO START BACK PLATE UNIT (K SERIES)     11.59€

Näyttäs löytyvän sekä Espoon, että Turun myymälöistä.

57
Vapaa keskustelu / Nostalgia pelit
« : 16.12.06 - klo: 20.10 »
Juhuu, turnauspelissä 43,50 mk!!  Koukussa ollaan.

58
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 14.12.06 - klo: 18.46 »
Maalauksesta kunnian saa HVoltage, kiitos vielä, kyl kelppa kattel!

Eikä omasta kädestä tommosta jälkee ihan heti tulis, jos olis edes maalausvehkeet.

59
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 13.12.06 - klo: 23.18 »
Ensi kesän skapoihin tämmösellä ulkokuorella:



Siipi sais kyllä olla kirkkaan punainen, mutta ei heti tul mieleen sopivan punasta siipeä jollain merkillä, tai jos välkoisen värjäämällä sais sopivaa sävyä.

60
HPI / Hpi Savage 4.0
« : 09.12.06 - klo: 10.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappara-96"
Täytyykin oppia lukemaan tarkemmin sivuja: Sh .28 koneessahan onkin jo rotostartti valmiina. Mutta käykös siihen sitten kaikki muut vanhan koneen osat: vauhtipyörä, kytkinpalat, yms? Entäs Nosramin koneeseen?


Kyllä kytkimen osat sopii keskenään. Voi joutua laittamaan prikkaa vauhtipyörän kartion taakse, jos kello ei tule tarpeeksi kosketukseen spuriin kanssa.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 17