Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jhellman

Sivuja: 1 [2] 3
31
Polttisautot / After RunOil
« : 20.03.04 - klo: 15.35 »
Heips,

tämä on ikuisuusaihe, onko kallis pieni pullo autonvalmistajan after run oilia parempaa kuin halpa CRC tai WD-40 tms jota saa joka k-raudasta tai biltemasta tms.

Aika usein kuulee "CRC ja WD-40 ei ole hyviä kun ne liuottaa ruostetta ja karstaa" tyyppistä argumentointia. En oikein ole varma tästä asiasta.

Voi olla että ajattelen asiaa liian teoreettisesti, mutta seuraavaa on tullut itsellä mieleen.

1) nitro on hyvä poistaa koneesta vetämällä tyhjät pois tulppa auki ja sitten vasta tökötit sisään.

2) tärkeintä on että kosteus poistetaan, sekä RC valmistajan kamat että yleiset kamat tekee tämän yhtä hyvin.

3) molemmat voitelee yhtä hyvin. Tärkeää on saada erityisesti pidemmän säilytyksen ajaksi suojaava öljykalvo koneeseen.

4) CRC ja WD-40 ja muut yleisvoiteluaineet tosiaan myös liuottavat ruostetta yms kertymiä pois. No jos jollakulla on koneessa esim. kampikammiossa, -akselissa tai kampiakselin tai kiertokangen laakereissa ruostetta, niin se on ihan sama mitä käytät. Tällöin ei takuulla ole käytetty mitään after run öljyä ja vahinko on päässyt jo tapahtumaan.

Mieluummin ehkä siinä vaiheessa käytät ennen käynnistystä jotain joka liuottaa sen ruosteen, ennenkuin vetäset koneen pyörimään 30 000 kiekkaa minuutissa..

5) karstaan pätee omasta mielestäni sama, jos kone on säädetty päin takapuolta ja karstaa on männän päällä, niin parempi että se liukenee irti itsekseen kuin lohkeaa kuivana kerralla männän päälle.

6) en ole yhtään varma etteikö valmistajien after run oileissa olisi samoja ominaisuuksia lian liuottamisen suhteen. Mielestäni tämä on myytti, jonka toivon jonkun korjaavan. Tuoteselosteet ovat varsin yhteneväiset.

7) RC valmistajien tarpeisiin ei juuri kannata minkään kemiantehtaan tehdä eri tököttejä, määrät on niin pieniä että prosessiteollisuudessa hinta nousisi aivan pilviin. Tästä johtuen kohta 6 ja tuoteselosteiden samanlaisuus. Eli RC after run öljyt lienee samaa kamaa mutta pienemmässä purkissa ja RC logolla. Pakkaaminenhan taas on eriasia ja siinä taloudellinen eräkoko voi olla RC mittakaavassa kannattava.

Edellisellä perusteella olen itse tyytyväinen CRC:n käyttäjä. Itse kuivaan koneen ja laitan after runit joka ajon päälle. Siihen menee n. 1 min ja eihän sitä koskaan tiedä koska auton seuraavan kerran kaivaa esille, taukohan voi venähtää vaikka pariksi viikoksi tai kuukaudeksi tai vuodeksikin ;-).

Jos jollakulla on syvällistä tietoa aiheesta niin korjatkaa ihmeessä, aina on kiva huomata olleensa väärässä.

Pääasia lienee että laittaa after run oilit.

32
Polttisautot / HoBao Moottori
« : 02.02.04 - klo: 19.42 »
Hei,

ei olekaan tullut mieleen, että RC nitrokone tosiaankin käy ihan yhtä hyvin molempiin suuntiin pyöriessä.. Mitä nyt kytkin ja mahdollinen vetari ei toimi.. Eli ajaminen käytännössä mahdotonta, pikkujuttu kuitenkin periaatteen rinnalla ;-.

Tosiaankin, kaikissa sähköimpulssilla sytytyksen saavissa koneissa ajoitukset menee pieleen, mutta näissä ei ole mitään merkitystä mitenpäin kone jauhaa.

Mielenkiintoista.. joskin turhaa.

33
Vapaa keskustelu / Formula-1
« : 26.01.04 - klo: 22.08 »
1. Mitä erikoista oli Jochen Rindtin ainoassa mestaruudessa?

V: Jochen Rindt oli jo kuollut voittaessaan mestaruuden, kuoli 4 viimeisessä kisassa mutta pisteet riitti silti.

2. Mihin Jochen Rindt kuoli?

V: Monzan harjoituksissa ajoi Barabolica-mutkassa ulos, törmäsi laitaan ja sai pahoja rintavammoja joihin kuoli ambulanssissa matkalla sairaalaan.

3. Miten hänet olisi ehkä voitu pelastaa?

V: Oletettavasti ei mitenkään.. Rinta oli niin pahasti murskaantunut. Virallisesti Rindt todettiin kuolleeksi vasta ambulanssissa, mutta saattoi olla kuollut jo autosta nostettaessa, hiukan epävarmaa tietoa siis. Turvallisempi ohjaamo tms.??

34
Sähköautot / Mtoniks säätimet?
« : 11.01.04 - klo: 17.10 »
http://www.mtroniks.co.uk/nav.htm
siellä on valmistajan sivut..

kysymykset valmistajalle menee näemmä suoraan:
enquires@mtroniks.net

Toivottavasti vastailevat aktiivisesti.

Noi uudemmat M'tronicsit on vedenpitäviä kaikki mikä on ihan jees jos on lätäkköjä jne.. En osaa ihan sanoa mikä on M'tronicsin laatutaso, mulla on pari Carsonin noparia jotka on M'tronicsin tekemiä ja ihan samat speksit, oletettavasti siis ihan samoja nopareita mutta myydään Saksassa halvemmalla ja eri nimellä. Ainakin Carsonin säätimet on ihan ok rälläilyyn, mutta ei todellakaan mitään LRP tasoa.

35
Sähköautot / Tamiya palsta
« : 07.01.04 - klo: 08.29 »
On myyty, Tieto-Nikkarin kautta sai kaikkia Tamiyan alkuaikojen autoja ja myyvät Tamiyaa edelleen. Niitä vanhoja keräilyharvinaisuuksia ei tahdo saada enää mistään, mainitsemasi kuuluvat myös siihen sakkiin. E-bay:ltä voi koittaa mutta hinta on kova.

Mielestäni hienoa noissa mainitsemissasi on myös oikea vaihdelaatikko.

36
Sähköautot / Tamiya palsta
« : 06.01.04 - klo: 14.40 »
Käykää katsomassa vanhoja tamiyan mainospätkiä 70-luvun lopulta / 80-luvun alulta. Myös aitoa aikakauden "diskomusaa" taustalla..

http://digilander.libero.it/oldtamiya/

-> vasemmalta valinta "videos"

Sivulla 1 on Robyn omia kuvauksia, sivulla 2 ja sitä seuraavilla on tosiaan asiallisia Tamiyan video-mainoksia.

En muista nähneeni mitään näistä kun ostin sen ensimmäisen Rough Riderin vuonna 1980 tai 1981.

37
Sähköautot / Korin maalaus
« : 05.01.04 - klo: 13.05 »
Mä olen käyttänyt kaarevia kynsisaksia (fiskarsin), kestää ihan hyvin ja on helppo leikata myös ne renkaankaaret. Niillä leikkaan sinnepäin ja dremelillä (tai sellaisen kiinalaisella kopiolla) hion sitten lopulliseen muotoon.

38
Sähköautot / Korin maalaus
« : 30.12.03 - klo: 09.25 »
Oletko kokeillut nitro polttoainetta ja uunin puhdistajaa? Näillä mä olen saanut kohtuullisen hyvin irtoamaan (jos on siis maalattu lexan maalilla). Spray maali ei lähde juuri millään, dremelin hiontakiekko on viimeinen keino.

39
Sähköautot / Korin maalaus
« : 29.12.03 - klo: 16.59 »
Tämä RC-hinnoittelu on joskus hauskaa.

Noi lexan maalit ei varmasti ole valmistusteknisesti mitenkään erilaisia verrattuna normaaliin vesiohenteiseen miranoliin tms. Hinta vain on lirtahintana aivan eri luokkaa..

Pitääkin tarkistaa purkin kyljestä mitä lexan maalit on syöneet, tuskin mitään eksoottista kallista matskua. Epäilen vahvasti että hinta on noussut siinä vaiheessa kun ne on pakattu "23 ml RC-lexan paint" purkkiin. Okei, tietenkin pienet sarjat vaikuttaa myös asiaan, varsinkin kun puhutaan prosessiteollisuudesta.

Lexan maalissa on kyllä omat puolensa: ei lohkeile tällejä saadessaan, voi poistaakin jos haluaa maalata uudestaan etc. Eli toistaiseksi on kyllä tullut osteltua niitä törkeästä litrahinnasta huolimatta..

Noniin, kävin alakerrassa kyyläämässä mitä maalipurkkien kyljessä lukee. Löytyi Tamiyan ja Humbrolin purkkeja. Ei lue mitään, paitsi että "sekoita hyvin ja ohenna vedellä. Älä juo."-tyyppistä.. Eli eivät erittele sisältöä (mitenhän suomen kuluttajansuojalaki tähän sanoisikaan). Tamiyan purkissa tosin oli paljon japaniksi juttua, eli voipi ollakin että oli tuoteselostekin mutta ei kuulu osaamisalueeseen tuo kieli. Eli tältä osin tuotetutkimus loppuu tähän.

Seuraava ei liity maalauksiin, mutta subtopic aiheeseen hiukan: Sama hintakorjaushan tapahtuu esim. "rc-laakereiden" hinnoittelussa. Moniko RC-valmistaja muka oikeasti tekee laakereita? Ei tasan yksikään. Samoja teollisuus-standardi laakereita ne on mitä laakeritehtaat syöltää pihalle. Niiden hinta nousee just siinä vaiheessa kun jokin tunnettu RC-merkki pakkaa ne oman logonsa alle. Siksipä ainakin itse ostan laakerit ulkomailta RC-kaupoista jotka itse pussittaa laakereita sopiviksi satseiksi eri autoihin. Ja en ainakaan kyseisen autovalmistajan pussittamia laakereita, ne on järjestään kalliimpia.

40
Sähköautot / Korin maalaus
« : 29.12.03 - klo: 11.37 »
No ainakin Tieto Nikkarista ja näyttää siellä Hobbylinnassakin olevan, eiköhän kaikista asiansa tuntevista RC/pienoismalli-liikkeistä saa.

Kyllä se kestää kun vetää pienen lakkapinnan päälle.

Pienoismalleissahan näitä käytetään myös.

41
Sähköautot / Korin maalaus
« : 29.12.03 - klo: 08.55 »
Jeps,

kyseessä on samanlaista decal-kalvoa kuin autojen mukana yleensä tulee valmiiksi kuvioituna. "water slide decal" lienee oikea nimi englanniksi, mikä kertookin myös miten se kiinnitetään.

Kyllä, siihen voi tulostaa myös väreillä, kilttejä jouluaiheisia kuvia tai jotain ihan muuta. Tuloksen laatuun vaikuttaa käytettävissä olevan tulostimen laatu ja oma tyylitaju.

Decal-paperit myydään yleensä jenkkien letter-kokoisena, eli menee läpi tulostimesta. Yhdestä decal paperista saa hyvinkin vaikka kahteen autoon decalit, kun optimoi paperin käytön.

Kiinnitetään ulkopintaan.

-Juha

42
Sähköautot / Korin maalaus
« : 27.12.03 - klo: 17.02 »
Moi,

tee haluamasi kuvat decaleina. Se on helpointa ja jälki on parasta.

1. Osta decal-kalvoa RC-kaupasta. Ainakin Turkulaisesta ja Ruoholahtelaisesta RC-kaupasta saa.
2. etsi haluamasi kuva netistä/piirrä itse tietokoneella ja printtaa decal paperille (muista ostaa joko laserille tai deskarille sopivaa kalvoa, että muste pysyy). Huomaa myös että decal papereita on valkoisella taustalla ja läpinäkyvällä, valitse sopiva tarpeen mukaan. Valkoista taustaa käytetään vain jos "tarrassa" tulee olla valkoista, printterithän ei sitä printtaa (paitsi ALPS).

Sitten vain decalit pintaan niinkuin opetettu on. Niissä decal-paperien pakkauksissa on hyvät ohjeet. Värilaserilla saa parhaita, jos sellainen on käytettävissä. Itse olen tehnyt tällä tavalla vintage decaleita mitä kaupoista ei enää saa + uudempiinkin autoihin jotain itsesuunniteltuja vauhtiraitoja etc. Ihan mukavaa hommaa.
 
Juha

Ps. toimii myös tietenkin esim. liekkikuvioihin jne..

43
Sähköautot / renkaiden liimaus
« : 17.12.03 - klo: 22.34 »
HongKongin pikaliima, 3 tuubia = 1 euro.

Toimii hyvin, on varsin vesimäistä eli leviää hyvin ja pitää kohtuullisen nopeasti. Joskus on tarvinnut irroittaa renkaita vanteista, tämä aukeaa kohtuullisesti renkaita hetken keittämällä (varo ettei vanteet sula). Jos sitä on lorahtanyt liikaa, niin sitten keittäminen ei auta, mattoveistä kehiin..

Pikaliimassa lienee pari oleellista asiaa renkaiden liimauksessa;
-tulee pitää rengas vanteella
-mahdollista joskus irrottaakin rikkomatta lopullisesti vannetta

Kaikki toimii ekassa, toinen on hiukan haastellisempi. Honkkarin halpisliima on ekassa mainio, toisessa vain kohtuullinen.

Onko kellään kokemuksia hyvin aikanaan irtoavasta pikaliimasta?

-Juha

44
Polttisautot / Tourerin säädöistä
« : 12.12.03 - klo: 18.47 »
Moi,

ohessa hyvä linkki rungon säätöihin..

http://users.pandora.be/elvo/

-Juha

45
Polttisautot / Auton säädöistä?
« : 29.11.03 - klo: 15.14 »
Tuolla on hyvä perusteos aiheesta:

http://users.pandora.be/elvo/

Kannattaa lukea koko juttu. Lyhyen refenssitaulukon mikä vaikuttaa mihin crossarissa saat kun painat vaikka sitä "buggy set up guide"-linkkiä sieltä vasemmalta.

-Juha

46
Sähköautot / Mikäs auto toi mahtaa olla???
« : 19.11.03 - klo: 18.22 »
Moi,

voi se olla myös tämä:

http://www.tamiyaclub.com/car.asp?id=107

Sekin on Midnight Pumpkin, mutta QD (=Quick Drive) versio. Eli tuli valmiiksi koottuna ja pienemmällä koneella etc.

-Juha

47
Polttisautot / Halvat vastarin akut + laturi
« : 18.11.03 - klo: 08.49 »
Moi,

onko kellään kokemusta seuraavasta laturi+akut paketista, joka voisi sopia vastarin akkupaketiksi;

Lenmar Pro29 Charger - Neljän AA-akun laturi - mukana myös 4 kpl 1800mAh NimH akkua.

Tollasen näin verkkokauppa.com:issa (tämä ei ole mainos!). Joko jollakulla on ollut käytössä? Kuvan mukaan laturi on halvinta mallia (eli ei mitään katkaisuja vaan arvausmallia, sinänsä jo kuvan perusteella näyttäisi että sana "Pro" on hiukan liioittelua tuossa nimessä). Onko kokemuksia, tekeeköhän sillä mitään? Hinta on ainakin kohdallaan. :wink:

-Juha

48
Polttisautot / Tyhjäkäynti???
« : 14.10.03 - klo: 08.53 »
voi uusikin kone vuotaa.

Okei, mutta ehkä tästä ei ole kyse. Ehkä kyseessä on vain se, että sulla on L-ruuvi (low speed needle=se joka on luistia vastapäätä) liian tiukalla. Kun kone lämpenee, niin seoshan ohenee automaattisesti. Siksi säädöt tulee tehdä lämpimällä koneella.

Aja se pari minsaa ja ota kone säädettäväksi, aukaise ruuvia sen verran että tyhjäkäynti tasaantuu. Jos alkaa kiekat laskea ja meinaa sammua, se on liian auki. Eli hae suurinpiirtein sen keskikohta missä kiekat alkaa nousemaan tyhjäkäynnillä ja mistä ne alkaa laskea.

Jos susta tuntuu, että "säädöt ei pysy kohdallaan" vaan kone käyttäytyy aina eri tavalla, niin sitten epäile ilmavuotoa. Jos se on aina täysin samanlailla "outo", niin sitten vaan säädöt kohdalleen.

-Juha

49
Polttisautot / Tyhjäkäynti???
« : 13.10.03 - klo: 22.53 »
Jeps,

tossa oli hyvää juttua tulpista. Kannattaa vielä lisätä seuraava; tulpan lämpöarvo määrää kohdan jolloin sytytys tapahtuu.

Esim. tulppa joka on kylmempi, siinä on tyypillisesti paksumpi lanka. Tämä paksumpi lanka hehkuu kylmempänä polttoaineen palaessa. Koska se on hiukan kylmempi kuin ohuempi, niin silloin sytytys tapahtuu myöhemmin (=suuremmalla paineella eli kun mäntä on ylempänä).

Lisää aiheesta;

http://www.rcnitro.com/rn/articles/glowplugs.asp

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; Ghostman, oletko varma ettei koneessa ole ilmavuotoa?

-Juha

50
Polttisautot / Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« : 27.09.03 - klo: 20.37 »
>ööö... siis samanlaiseen käyttämättömään vai >kuumempaan/kylmempään?

>Jos en ihan väärin muista, niin metanolin seassa oli aikoinaan >hyvin vähän jos ollenkaan nitroa ja nyt sitä on 10% Kuinka paljo >tuo vaikuttaa säätöihin ja mihin suuntaan?

>Junnuna Isä oli enempi noissa säätöhommissa, joten tiedot sieltä >ajan takaa ovat hieman hataria...


Jos ei pysy käynnissä, niin esim. kuumempi tulppa auttaa (sytyttää aikaisemmin seoksen). Toki voit ohentaa seostakin, jolloin saat saman vaikutuksen aikaiseksi (lämpö, paine ja bensa/happi konsentraation yhteisvaikutus määrää sytytyshetken).

Suurempi Nitro% tosin viittaa siihen, että säätöjä voi kääntää rikkaammalle (koska korkeammalla nitro%:lla sytytys aikaistuu ja rikastamalla säätöjä sytytyshetki pysyy samana).

Kokeile pidempää hehkutusta ja pidä hehku kiinni kunnes kone lämpenee. Jos sammuu edelleen, niin seosta asteittain laihemmalle.

terv,

Juha[/img]

51
Sähköautot / Tuuletin sähkikseen?
« : 09.09.03 - klo: 08.36 »
Hei,

katsokaapa oheinen osoite:

http://www.rc411.com/howtos/95/index.htm

Kyllähän ne motit lämpenee ja itselläkin on yhden kerran sulanut hiili irti kun kone oli niin kuuma. Vika oli itsessä, ajoin kolme akullista putkeen ihan kuumimmilla keleillä ilman pidempää taukoa.

Tuntuu, että lisäpaino ja tuulettimen viemä teho ei vastaa hyötyä mitä jäähdytyksestä voi saada. Onko kellään kokemuksia vai onko tämä vain jenkkien höpötyksiä? :?

terv,

Juha

52
Polttisautot / apua tarvitaan edelleen!!
« : 27.08.03 - klo: 08.45 »
Heips,

Kuulostaa siltä kuin se kävisi liian kuumana. Oletko ajanut koppa päällä vai ilman koppaa? Onko kopassa riittävästi tuuletusreikiä ja virtaus toimii koneen ripojen läpi?

Kun ajat sen kuumaksi ja se sammuu, paina pari kertaa ryyppyä. Jos kuulet bensan kiehahtavan kaasarissa, niin kone käy liian kuumana -> lisää tuuletusta (ja jos mahdollista hiukan rikkaammalle).

Kylmemmällä tulpalla saat sytytyshetken myöhäisemmäksi, voi auttaa myös, riippuen mikä tulppa siellä on nyt sisällä.

Itselläni oli ihan samantyyppisiä ongelmia forcen .15 koneessa, vaatii tosi paljon sisäänajoa ennenkuin väljenee sen verran ettei keitä ylikuumaksi. Oletan, että kone on suhteellisen uusi?

terv,

Juha

53
Polttisautot / Tankki ja bensa
« : 24.06.03 - klo: 20.41 »
Moro,

kannattaa tosiaan tyhjentää. Naapurilla oli sellainen 3 vuotta hyllyssä seissyt 1/8 tamiyan nitro (2,5 cm3), autoin sen käynnistämisessä ja ensimmäinen tehtävä oli valuttaa bensaletku tyhjäksi öljystä. Öljy on ainoaa, mikä ei haihdu (metanoli ja nitro häipyy ajan kanssa..)! Oli aika paksua jöötiä.

Ihan hyvin se lähti käyntiin hetken nykimisen jälkeen, eikä ollut kärsinyt sisään jätetystä nitrosta ainakaan niin että vielä olisi huomattu.

Noista after run öljyistä sen verran, että mottivalmistajat myy omiaan kovalla hinnalla, mutta periaatteessa kaikki on samaa kamaa, esim. wd-40 tai CRC käy hyvin ja maksa vain muutaman euron. Katso, että kyseessä on ohut yleiskäyttöinen spray-öljy, joka voitelee ja poistaa kosteutta. Ekana tulppa pois, hurauttele kone nitrosta tyhjäksi ja tujaus öljyä kaasarin aukosta ja tulpan reiästä. Muutama nykäisy että öljy kiertää koneessa ja homma on siinä. Ehkä kandee laittaa tulppa paikalle, että ei huku. Kannattaa tyhjätä ennen seuraavaa ajokertaa, lähtee paremmin käyntiin (ja puristukset ei nouse liian isoiksi). Netti on täynnä hyviä ohjeita, esim:

http://www.traxxas.com/support/howto/trx_howto_nitromaintenance.htm

terv,

Juha

54
Vapaa keskustelu / Lintuvaaran rata??
« : 02.06.03 - klo: 10.20 »
Radan paikalla on armoton rakennusmonttu, jotain 1,5-2m syvä.

RIP sen radan osalta ja kiitokset RaceHouselle kulttuuriteosta.

-Juha

ps. tai ehkä radanpohjia voi vielä ajaa isorenkaisella crossarilla.. :?

55
Polttisautot / Mugen vai hpi
« : 17.05.03 - klo: 19.10 »
ohessa pari arvostelua (HPI arvostelu SS-versiosta);

http://www.rc411.com/reviews/mtx3-01.html

http://www.rccaraction.com/rc/articles/hpirs4_3.asp

Varmasti molemmat hyviä ja viritysosaa saa kumpaankin kivasti. Jos olisin hankkimassa uutta, niin nyt tilaisin ehkä HPI rs4 3 SS:n. Ei taida vain olla maahantuojaa, eli varaosahuolto olisi sitten Saksan webbikauppojen varassa..?

56
Polttisautot / Paras rasva rattaisiin?
« : 17.05.03 - klo: 16.27 »
Moi,

mitä rasvaa käytätte rattaissa? Tuntuu tosta kytkinkellon rattaista varsinkin lentävän aika herkästi kaikki rasvat pitkin kopan sisäpintaa ja pohjaa. Mikä rasva kokemuksenne mukaan pysyy ja voitelee? :?:

Olen kokeillut tavallisia "gear grease"-tyyppisiä, vetonivelrasvaa ja jopa karting-autojen ketjurasvoja (niissä on aika hyvät sitkoaineet mukana, mutta on muutoin vain niin ohutta kamaa), hällä väliä, mikään ei tunnu pysyvän kovin hyvin.. Onhan siinä aikamoinen keskipakoisvoima.

terv,

Juha

57
Polttisautot / Schumacher Nitro Fusion 21
« : 13.05.03 - klo: 22.27 »
Moi,

onko kellään Schumacherin Nitro Fusion 21? Näyttää aika räyheeltä peliltä;

1/10 kokoinen, .21 kone, 3 vaihdetta, kulkee yli 80 mailia tunnissa (130 km/h)!!  :twisted:

http://www.racing-cars.com/fusion.asp#moreinfo

58
Vapaa keskustelu / Lintuvaaran rata??
« : 05.05.03 - klo: 09.35 »
Moi,

kävin pari viikkoa sitten harjailemassa sitä. Siinä on vielä aika paljon roskaa en saanut kaikkia pois, ajaa voi mutta auto tulee aika likaiseksi. Harjat ja autot mukaan, niin kyllä se siitä.

RaceHousen vanhan talon seinässä lukee, että rakennuslupa on vireillä. Eli se on sitten seurakunnan rakennustahdista kiinni kun lupa on saatu, että kuinka nopeasti pistävät paikan palasiksi hoitokodin tilalta.
 :cry:

59
Sähköautot / Kireämpää mottia
« : 01.05.03 - klo: 13.57 »
Voi Runner Express olla hiukan kireä Maruihin.. Näyttää kiertävän ja tehojakin kohtuudella.

LRP-Motor RUNNER Express 11x2
39.700 U/min / 160 Watt - Tuningmotor für Street- und Fun-Racer, austauschbare Motorkohlen,

Mulla on yksi edellä mainittu, ajattelin lyödä sen johonkin rata-autoon jossa kestävämmät rattaat. En ole vielä vain ehtinyt kokeilla, eli ei käyttökokemuksia vielä.

Voisi olla fiksumpaa valita vaikka joku seuraavista;

LRP-Motor GT2 TURBO 17x2
28.100 U/min / 151 Watt / 74 % / 213 Nmm - 2-fach Wicklung und 6.1 Colltec Racinggehäuse und Leichtlaufsinterlager, austauschbare Motorkohlen und Motorfedern  

--------------------------------------------------------------------------------
87-58192 LRP-Motor GT2 TURBO 19x2  
25.300 U/min / 143 Watt / 75 % / 219 Nmm - 2-fach Wicklung und 6.1 Colltec Racinggehäuse und Leichtlaufsinterlager, austauschbare Motorkohlen und Motorfedern  

--------------------------------------------------------------------------------
87-58212 LRP-Motor GT2 TURBO 21x2 25,00  
23.200 U/min / 361 Watt / 76 % / 232 Nmm - 2-fach Wicklung und 6.1 Colltec Racinggehäuse und Leichtlaufsinterlager, austauschbare Motorkohlen und Motorfedern

Noista mulla on hyviä kokemuksia, hinta/laatu on kyllä kohdallaan. Puhdistus ja uutta hiiltä sisään kun ne kuluu loppuun.

Tossa 21-lankasessa on aikamoiset tehot (ellei ole virhe webbi-sivulla). Akku menee ainakin nopeasti jos näin on...

terv,

Juha

60
Polttisautot / Motti ongelma!
« : 31.03.03 - klo: 23.57 »
Hei,

tulee ihan mieleen oletko tosissasi, siksipä vastaankin seuraavaa:

"Kun sitä yrittää käyntiin niin se päästää bensaa ja ilmaa sylinteri kannen ja kampikammion välistä miksihän?"

Tähän on helppo vastaus: Siinä sylinterin kannen ja kampikammion välissä tulisi olla sylinteri. Sylinterin lisääminen vähentää käyntiongelmia ja samalla bensan ja ilman "pääseminen" kannen ja kampikammion välistä vähenee. Mäntä on myös mukava bonus!

"ja sitten se ei pidä bensaa siinä kaasarin reiässä missä on ilmanputsari mikseihän?"

Toinen helppo: Se kaasarin reikä missä on ilmanputsari tunnetaan joissakin piireissä kaasarin kurkkuna. Kaasarin kurkusta bensa virtaa kampikammioon. Tämä on tarpeellista moottorin käymisen kannalta.

Eli kahteen edelliseen löytyikin luonnollinen vastaus.

"Muuten onkohan noilla tulpilla vaikuttava merkitys käynnistymiseen?"

Vastaus: On, ei tahdo käynnistyä ilman.

Ok, ihan luonnollinen vastaus siihenkin löytyi. Hienoa!

Viimeiseen hait varmaan jotain seuraavaa: että pieniin koneisiin kuumemmat tulpat kuin isoihin. Nitron määrässä homma taas pelaa niin, että jos paljon nitroa niin kylmempikin tulppa riittää. Kysymyshän on sytytyksen ajoittamisesta niin että teho on maksimi. Kokeile aika kuumalla alkuun niin sytytys on ainakin ajoissa ja kylmennä kun lisäät nitron määrää. Koneen manuaalikin voisi kertoa nitron määrän, ulkotilan lämpötilan ja tulpan lämpötilan taulukot (ongelmana tosin on, että kunkin tulppavalmistajan "lämmin" ei ole yhtä lämmin).

Olikohan tossa jotain muita helmiä kysymysten seassa.. Joo, sitten olihan tää vielä:

"Semmoinen uusi vika ilmeni että kun tuossa moottorissa pitäisi olla se pääruuvi jotain 2,5 kier auki niin minulla se onkin 3-4kier.auki!
Ja kun pistää sen 2,5kierrosta auki niin ja kun painaa hanaa niin se mooaa vasta tuolla 3-4kierrosta auki se käy hyvin eikä mooaa mikähän nyt on vialla?Eikös se vie tehoja jos se on noinkin auki? Onkohan vika tuossa ilmaruuvissa jos se on liian auki tai kiinni vastailkaa! "

Vastaus: Joo, varmasti on jompaa kumpaa. En ymmärrä muutamia termejä, esim. "ilmaruuvi" sillä ilman määräähän ei säädetä kaasarissa ruuveilla, ei edes neuloilla vaan ilma virtaa ilman putsarista ja luisti säätää sen määrän. Bensan määrää säädetään säätöneuloilla (ruuveilla). Mutta L ja H neuloilla on kyllä tosiaan yhteys toisiinsa (L vaikuttaa H:hon, mutta H ei L:ään).

Ohessa hyvä artikkeli aiheesta mikä on kaasutin, tämä auttaa ymmärtämään miten kaasari toimii:
http://www.nitrorc.com/articles/carb/
Ja ohessa mielestäni hyvä ohje säätämiseen:
http://www.nitrorc.com/reference/etuning.asp

Tämä muka näennäisen hauska vastaus ei ole henk. kohtaista keljuilua vaan en voinut välttää kiusausta osoittaa että hyvääkin tarkoittavat kysymykset voidaan käsittää joko vahingossa tai tahallaan väärin jos roiskaisee kysymykset sinne päin. Toivottavasti noista muutamasta artikkelista on apua ja onnea koneen säätämiseen!

terv,

Juha

Sivuja: 1 [2] 3