31
Sähköautot / Vs: aloittelijalle auto
« : 07.06.07 - klo: 22.14 »Tarkoituksena olisi siis löytää sopiva auto lähinnä parkkipaikka pyörittelyyn, mutta samalla auton tulisi myös kestää hiekkakentällä ajamista. Eräänlainen ralliauto on siis suunnitelmissa. Auton kun pitää näyttää autolta. Loputtoman ajattelun ja pähkäilyn jälkeen olen päättänyt että se ensimmäinen auto saa luvan toimia sähköllä. Näin kaupunki olosuhteissa huomattavasti helpompi ajeluttaa autoa jonka meteli ei vastaa pientä moottorisahaa.
Tähän kun sitten lisätään että autopaketti olisi hyvä olla rakennussarja, tai siis mielummin, kuin RTR, sen verran paljon kuitenkin löytyy mielenkiintoa uutta harrastusta kohtaan.
Nyt siis haluaisin vinkkejä ja mieluusti hyviä perusteluja vieläpä miksi joku erityinen auto. Tamiyaa saisi ainakin rakennussarjana, ja vetoakselilla, kestänee ilmeisesti paremmin pihalla kuin hihnavetoiset?
Omista kokemuksistani voin suositella Team Associated B4:sta harjattomalla moottorilla ja Prolinen Dirt Hawg renkailla. Team Associated B4 auto sen takia, että kestää kovempaakin käyttöä hyvin ja varaosahuolto pelaa Suomessa todella hyvin (RC-piste, Medasec, Sabe yms). Takaveto auto on helppo huoltaa ja muutenkin on vähemmän liikkuvia ja rikkoutuvia osia. Tarvittaessa autoon voi toki kyhätä vaikka minkälaisen korin, mutta vaatii omatoimisuutta.
Linkki autoon:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDAX9&P=0
Harjatonta moottoria suosittelen huoltovapauden takia. Ei tarvitse juurikaan moottoriin koskea ja tehot pysyvät aina hyvinä. Pullonkaulaksi tehojen suhteen muodostuvat käsittääkseni akut. Tällä hetkellä ostaisin autoon hyvän hinta/laatusuhteen takia Mamban Max setin.
Linkki harjattomaan comboon:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&P=SM&I=LXNKU1
Harjattomassa moottorissa on aloittelijalle liikaakin tehoa, joten siinä mielessä kannattaa tutkia, että onko setissä jokin keino rajoittaa nopeutta tarvittaessa. Yleensä noissa säätimissä on kyllä joitain rajoitus moodeja.
Dirt Hawg renkaita suosittelisin sen takia, että niillä voi ajaa niin soralla kuin asfaltillakin, eivätkä kulu heti loppuun.
Linkki renkaisiin:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDU13&P=ML
Akkulaturissa olisi hyvä olla mahdollisuus ladata myös Lipo akkuja. Ulkomailta laturia tilattaessa kannattaa muistaa, että tarviiko laturi verkkovirtaa ja millä volteilla laturi toimii. Tällainen Ultramat -laturi näytti aika hyvältä ja halvalta:
Linkki laturiin:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
Aluksi voi ajeluun ostaa vaikka pötköakkuja. Parempia akkuja voi sitten tarpeen mukaan ostella lisää. Lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota, että ostaa mahdollisimman ison mAh:n akkuja.
Linkki pötköakkuihin:
http://www.rcpiste.pp.fi/akut.html
Linkki B4 ajeluun parkkipaikalla:
http://www.youtube.com/watch?v=NzGW6by4e0w