Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JK

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12]
331
RC-kerhot ja -radat / HÄMEENLINNAN RATAPROJEKTI
« : 06.05.05 - klo: 14.01 »
eli ympäristöosastolta tuli vihreetä valoa !

Onkohan ympäristöosasto muuten tietoinen polttisten pitämästä metelistä?
Hiihtomaan vieressähän on muutamia omakotitaloja hyvinkin lähellä. Tokihan paikka on monttu ja se vähentää äänenkantautumista ympäristöön. Saattaapi kuitenkin olla, että ääni kantautuu lähimpien talojen pihoille ja se rupeaa varmasti haittaamaan harrastamista aika pian.
Onkos muuten ollut puhetta tarkemmasta paikasta siellä hiekkakuopan sisällä? Sen peltihallin ympäristö olisi aika hyvä, jos sen hallin saisi mekkaustilaksi. Tietääkös kukaan muuten kenen omistuksessa se halli on?
Jos se on kaupungin niin se varmaan joutaa harrastekäyttöön kunhan sen vaan pitää suurinpiirtein kunnossa. Nythän se näyttää olevan epämääräinen romuvarasto.

332
RC-kerhot ja -radat / HÄMEENLINNAN RATAPROJEKTI
« : 28.03.05 - klo: 14.15 »
Muistaakseni siellä ei ainakaan asvalttia ole. Katoksien alusta taitaa olla soraa ja muuten alue lienee eriasteisen murskerojun peitossa. Voimalahan oli tiilistä muurattu ja semmosen purkuhommissa tuppaa tiilisilppua syntymään.
Voimalassa oli aikalailla asbestia eristeenä joten en tiedä pitääkö alueen pintamaat poistaa tai peittää ennen uusiokäyttöä. Kertokaa viisaammat, jos tiedätte. Saattohan ne toki poistaa asbestit ensin hienovaraisesti ja vasta sen jälkeen käyttivät dynyä/kaivinkoneita jolloin asbestia ei alueella olisi. Voimala purettiin muistaakseni 03 tai 04, joten luulisi asbestiin suhtaudutun kaikella kunnioituksella
Mikä kumma tuo hiihtomaa mahtaa olla. Ei käsittääkseni ainakaan mikään kaupunginosa. Voiko se meinata jotain Kalpalinnan ympäristöä? Siellähän oli aikanaan turenkilaisten krossirata.

333
RC-kerhot ja -radat / HÄMEENLINNAN RATAPROJEKTI
« : 27.03.05 - klo: 21.35 »
Tietääkös kukaan mikä mahtaa olla Kaupungin suunnitelma Kantolassa sijaitsevan vanha lämpövoimalan tontin suhteen?
Siellähän olisi ne katokset joiden alle voisi radan rakentaa ainakin osittain, jos kyseinen tontti saataisiin tähän käyttöön. Ja olisihan katettu varikko aika herkkua Suomen oloissa.

334
Tulokset / niin..
« : 16.09.04 - klo: 20.42 »
Jospa ajettaisiin siinä korokkeen toisella puolella. Pitää vaan improvisoida siihen baana. Siellä taitaa olla muutamia renkaita jotka valkoiseksi maalaamalla kelpaa merkkaamaan sisämutkaa. Tosin oikaisuesteiksi/rataa hahmottamaan pitäisi vielä saada jostain puutavaraa. Eihän baana olisi paras mahdollinen, mutta kyllä se soosissa ajon hakkaisi.
Onkohan Lavangossa muuten isojen autojen skabat tulevana viikonloppuna? Muistan kuulleeni jonkun radiomainoksen siihen suuntaan. Se saattaisi haitata rataviritelmien rakentelua.

335
Tulokset / No voi per..
« : 03.09.04 - klo: 21.39 »
Ja mä kävin kuivaamassa pahimmat lätäköt.  Ois varmaan kannattanut vilkasta täältä ensin.
Saas nähä mitä tulee kisasta syyssateiden aikana, kun ei nämä kesäiset kuurotkaan ole ihan vähäisiä.

336
Polttisautot / Niih..
« : 19.08.04 - klo: 12.38 »
Painon pudottamisen suurin ongelma on jousitetun/jousittamattoman massan suhteen muttuminen epäedullideen suuntaan. Useimmitenhan autoa kevennetään juuri rungosta joka vie pelkästään jousitettua massaa. Ripustuksiin sijoitetut vanttiruuvit ja vastaavat taas menevät suunnilleen 50/50 jousitetun ja jousittamattoman kesken. Renkaista ja pyörien laakeripesistä, joista keventäminen olisi kaikkein järkevintä ei taas pysty juuri mitään ottamaan.
Lopputulos operaatiosta onkin sitten lähinnä kyseenalainen eli auto kyllä lähtee ja kulkee, mutta alustan säätäminen on tosi vaikeata.
Aikanaa kevensin pari MP-5 vitosta keveimmillään noin 2900grammaan (normaali kisa paino tosin vähän päälle kolme kiloa.) jolloin kulusta ei ollut pulaa mutta eipä juuri renkaatkaan koskenut maahan, jos radassa sattui olemaan kuoppia. Auto muten lähti 15 hampaisella bellillä vähintään saman minkä muutkin ja liikku huomattavasti paljon lujempaa.
Hintaa koko hommalle tuli kuitenkin huomattavan paljon ja aikaakin tuhertui älyttömästi joten nykyisin tyydyn täysin vakiopalikoihin. Eikä se juurikaan tunnu pärjäämiseen vaikuttavan.
Harjoittelu ratkaisee.
Kun vaan jaksais...

337
Polttisautot / 1/8 krossin osto
« : 17.03.04 - klo: 14.43 »
Ääni Mugenille. Painii omassa sarjassaan osien kestävyyden suhteen. Kyosho oli aikaisemmin samaa kaliiperia, mutta nykyisin tuntuvat Kyoshot laukeavan kummallisen usein. Liekö alihankintaketjussa ongelmia vaiko vain piheyttä materiaalien/karkaisun suhteen.

338
Polttisautot / Moottori leikkasi kiinni?
« : 24.02.04 - klo: 14.00 »
Jos kone on kerta kilahtanu niin tilanne tuskin pahenee vaikka sen purkaisi atomeiksi vähän heikommallakin ammattitaidolla.
Kuvittelisin muuten kiertokangen olevan poikki tai alalenkin pahasti venähtänyt, jos kone tosiaan sammui laakista täysiltä kierroksilta eikä enään lähde käyntiin/pyöri.

339
Tulokset / Polttiskrossia vantaalla?
« : 12.01.04 - klo: 14.23 »
Kouluretki? Lauantaina? Kesällä?
Niin on maailma muuttuna...
No joo. Paljonkos teitä mahtaa olla tulossa.
Ei sillä, etteikö katsojia sopisi runsain mitoin. Tervetuloa vaan.

340
Tulokset / M8 SM-kilpailuiden aikataulu kysely
« : 09.01.04 - klo: 14.15 »
Mahtaisiko junnufinaali mahtua jälkimmäisen semin ja pääfinaalin väliin vaikkapa vain kymmenen minuutin pituisena?
Finaalin järjestämisessä tulee toki aikalailla kiirus. Varsinkin, jos jälkimmäisessä semissä ajaa useita junnuja. Pääfinaaliin päässeet junnut voitaisiin aina automaattisesti rankata ulos junnufinaalista, jolloin junnufinaalia pääsisivät ajamaan juuri ne kuskit, joilta kisat olisivat muuten jo ohi.
Kiteiden vaihto tulee toki aiheuttamaan härdeliä. Samoin mekkausajan puuttuminen jälkimmäisen semin kuskeilta luultavasti aiheuttaa jonkinverta mutinaa, mutta Kilvanajoa tulisi junnuille lisää.

341
Tulokset / M8 SM-kilpailuiden aikataulu kysely
« : 07.01.04 - klo: 14.40 »
Eikös eräkierroksien välistä voitaisi tinkiä 15 minsaa, jos erät lähtisivät aina samassa järjestyksessä. Yhteensä kertyisi säästöä puolituntia.
Eräkierrosten sekoittaminen on tosiaan turhaa, jos on vain viisi erää.

342
Polttisautot / Krossarirenkaiden liimaus
« : 09.05.03 - klo: 22.21 »
Kyllä renkaissa reiät pitää olla. Röykyt löylyttää renkaista ilmat pihalle on liimaukset minkalaisia tahansa. Reiät päästää sitten ilman takaisin pyöriin jotta ne palaisivat alkuperäiseen muotoonsa. Myös liimaukset kestää paremmin, jos renkaissa on valmiiksi reiät joista ilma pääsee karkaamaan.
Itse suosin kahta noin kaksimillistä reikää renkaan kulutuspinnassa. Reikien ollessa vanteissa työntyy renkaat täyteen hiekkaa keskipakosvoiman ansiosta. Kulutuspinnassa olevat reiät taas päästävät ylimääräisen roinan pois renkaasta.

343
Polttisautot / Krossarirenkaiden liimaus
« : 08.05.03 - klo: 14.14 »
Loctiten tuotteissakin on sitten eroja. Halpahallien euron tuubit ovat yleensä liian heiveröistä kamaa pitämään renkaat vanteilla.
Loctiten liimoista 406, 4062 ja 495 tuntuvat pitävän kohtuullisesti kumit vanteilla. (Jos nyt muistin numerot oikein.)
Liimat myös vanhenevat jolloin ne eivät enään liimaa juuri muuta kuin sormia tyydyttävästi.  Eli isoisän aikaista liimaa ei välttämäti kannata käyttää.

344
Polttisautot / Auton puhtaanapitäminen + huolto
« : 06.05.03 - klo: 12.37 »
CRC:eetä pintaan niin auto on kuin pakasta vedetty. Pahimmat möhnät kannattaa tietysti puhaltaa tai harjata pois ennen bilikan öljyämistä.
Jotkut suosii myös tolun ja runsaan veden käyttöä. Laakerit ja nivelet saattavat tosin mennä tukkoon.

345
Tulokset / "RC-Jokkis" kokeilukilpailu 7.6.
« : 06.05.03 - klo: 12.31 »
Tuttuhan tuo on tosiaan. Pinta tosin on paikoitellen vaihtunut vaan se tuskin menoa haittaa.
Nopea laskutoimitus 5*14 antaa erän pituudeksi abaut 70s. Kuvittelisin ettei jää akuista kiinni.
Toivottavasti on muitakin hulluja tarjolla jotta saadaan kisat pystyyn.

346
Tulokset / "RC-Jokkis" kokeilukilpailu 7.6.
« : 05.05.03 - klo: 13.07 »
Pitää yrittää tulla. Minkälaisia siellä on ollu kierrosajat normaalisti. Eli kauankohan pitäisi pattereiden riittää, jos tahtoo ajaa viisi kierrosta?
*Nimimerkillä uusimmat patterit vuodelta -94*
Alkueria voisi olla varsin runsaasti jotta on mahdollisuus säätää kyhäelmää.

347
Tulokset / "RC-Jokkis" kokeilukilpailu 7.6.
« : 04.05.03 - klo: 19.24 »
- Mittakaava n. 1/10

Onkos sähkökrossaritkin siis hyväksyttyjä? Entäs C-10 värkit?

348
Tulokset / 10.5.2003 Cup1 kisat Lavangossako (M-8)??
« : 29.04.03 - klo: 20.30 »
Laittakaas joku se kutsu tänne kopy/paste tekniikkalla. Mulla näköjään kone kyrvähtää heti, kun yrittää avata sitä Timpan sivujen kutsua.
Syö miestä.

349
Polttisautot / Re: Differentaali öljyjäykkyydet..
« : 31.03.03 - klo: 11.30 »
Koskee sitten pääasiassa M-kasia

Mitä vaikuttaa jos silikoni jäykkyydet on tätä luokkaa:

1. edessä ja keskellä 10 000, takana 50 000

Ei mene suoraan. Kiihtyvyys kohtuullinen. Ei hyvä.

2. keskellä ja takana 50 000 ja edessä 10 000

Kiihtyy erittäin hyvin, joskin helppo spinnata kaasuttaessa. Ei kulje suoraan suorilla. Menee jarrutuksissa herkästi poikittain. Ei hyvä.

3. edessä 50 000 ja takana ja keskellä 10 000

Käänty hyvin veto päällä. Vapaalla kääntyvyys tuntuvasti heikompi. Kiihtyy kohtuudella. Paras näistä vaan ei hyvä tämäkään.

Vähän vinkkejä:

Takana kannattaa käyttä melko löysää diffiä jotta bilikka kulkisi suorilla suoraan. Radan ollessa epätasainen joutuvat pyörät kulkemaan erimatkan suorillakin ajaessa, jos toisen pyörän alla on enempi röykkyjä tietää se kyseiselle pyörälle pidempää ajomatkaa. Auto alkaa tämän seurauksena kaartamaan röykkyjen suuntaan, jos takadiffi ei ole tarpeeksi herkkä. Yleensä radoissa on paljon pientä muhkuraa jolloin auto kiemurtelee mihkä sattuu.

Samoin kiihdytys kaarteista ulos onnistuu hallitummin löysällä diffillä.

Keskidiffissä öljyn jäykistäminen lisää kiihtyvyyttä. Mitä jäykempää öjlyä sitä enempi tehosta välittyy takapyörille. Tai pikemminkin sitä vähemmän tehoa menee hukkaan etupyörin sutimiseen. Ajaminen tietysti muuttuu vaativammaksi mitä enempi on vetoa takapyörillä.

Ongelma keskidiffin jäykistämisessä on buggyjen jarrujärjestelmä. Jarrukiekot ovat keskidiffin ulostuloakseleilla. Systeemi tarjoaa erillisen jarrutustehon eteen ja taakse vain niin kauan kuin keskidiffi on riittävän löysä. Käytettäessä jäykkiä öljyjä luokkaa 50000 vaikuttaa etujarru sekä eteen, että taakse. Paino jarrutuksessa on luonnollisesti etupyörillä joten jarrutustehon ollessa sama kummassakin päässä on seurauksena herkästi takapyörin lukkiutuminen. Takapään samanaikainen keventyminen ja takapyörien lukkiutuminen johtaa yleensä jonkinmoiseen spinnaukseen.

Etudiffissä löysä öljy tietää enempi kääntyvyyttä vapaalla liukuessa ja rauhallisella kaasutuksella eli yleensä mutkiin sisäänmentäessä.
Jäykempi öljy vastaavasti antaa paremman kääntyvyyden ja ohjattavuuden kiihdyttäessä eli kaarteen keskivaiheilla ja ulostulossa.
Etudiffi ei juurikaan vaikuta auton suorilla ja röykyissä kulkemiseen.

Suosittelisin
taakse rasvaa tai 1000
keskelle 20000
eteen 10000-30000

350
Polttisautot / Eka polttis?!
« : 28.02.03 - klo: 19.37 »
Yksi pointti auton valintaan on mielestäni autojen yleisyys ja varsinkin se kuka niitä käyttää. Neuvojen saaminen ongelmatilanteissa on varmempaa, jos joku muu on jo tapellut samojen vikojen kanssa. Ja tietty kisakuskeilla on hommat yleensä  paremmin hanskassa kuin pihasudittelijoilla joten kisakaluston murheisiin saa helpommin vinkkejä.
Tällä palstalla kysellään yleensä neuvoja joihinkin "nikkosupersalama xszzm turbo" autoihin :roll: . Niiden suhteen on varsin vaikea ottaa kantaa, kun ei ole ikinä nähnyt kyseisiä kapistuksia. Kisapeleihin löytyisi enempi vinkkejä.

351
Tulokset / Minne on hävinnyt C-8 kisat ja ajajat?
« : 12.02.03 - klo: 17.44 »
M-8 on huomattavasti koneystävällisempi sillä koneita ei huudateta jatkuvasti täysillä. Ratapuolella on huomattavasti paljon enempi hyötyä tehosta joten koneetkin on kovemmalla.
Käsittääkseni C-8 on myös aikamoinen rengas-syöppö.

352
Polttisautot / mad forsen sammutus???
« : 31.12.02 - klo: 13.41 »
Hyvin sammuu kun tukkii pillin hetkeksi. Sormin sen voi tehdä, jos pilli on kylmä (Tämän joutuu tekemään vähitään kerran kesässä kaasulinkin jäädessä irti :shock: ). Pillin ollessa kuuma suosittelen rättiä tai paperitukkoa sormen ja pillin väliin.  
Koneen huutaessa täysillä radiohäikän seurauksena on tuo äskönen paras tapa sen sammuttamiseen.
Kenkä, sormi tai jotain muuta käsilläolevaa sammuttaa toki tyhjäkäynnillä olevan koneen vauhtipyörään osuessaan.

353
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 24.12.02 - klo: 16.12 »
27

Miehet erottaa pojista vain lelujen hinta. :wink:

354
Polttisautot / Re: HoBao vs. Kyosho
« : 15.12.02 - klo: 13.39 »
Minä kysyin:

Miten on, onko HoBao  Hyper 7-Pro-R vastusta Kyosho Inferno MP 7.5:lle?
1) HoBaon Hyper 7-Pro-R on ilmeisesti neliveto?

Jep

2) Osaatko luetella mitä etuja (paitsi hinta) Hyper Pro:lla on Inferno MP 7.5 nähden?

Eikös sekin ole jo aika paljon?

3) Millainen on varaosapalvelu, jos päädyn HoBaon autoon?

Aika näyttää. Kyoshon palikoiden saanti on ollut viime vuosina vähän nahkeeta, joten tuskin se nyt sen vaikeampaa ainakaan on.

5) Pyydän, ole rehellinen, ja kerro myös huonot puolet Hyper 7-Pro-R:stä. Tiedän jo nimittäin jonkin  verran Kyoshon Infernon vikoja ja puutteita joten olen kiinnostunut HoBaon vioista ja puutteista. (Millä osilla on tapana mennä rikki? Mitä hyviä ominaisuuksia autosta puuttuu?) Teen sitten tietojeni  pohjalta ostovalintani, jossa kuitenkin pääpaino on hinnalla. Toivottavasti saan paljon rehellisiä vastauksia.

Jose  tais ajaa kyseisellä pelillä pari kisaa ollen ainoa HoBaon omistaja (Kisoissa siis. Saatan tosin puhua pehmosia tässä kohtaa) joten kokemukset ovat epäilemäti aika vähäisiä.
Mitä SM skaboihin tulee niin voitto ei ratkennut automerkin perusteella. Tosin eipä tuo bilikka näkynyt Josen vauhtia ainakaan hidastaneen.
Noin äkkiseltään pitäisin huonona tuon kalliimman mallin hiilikuitusia iskarintukia ja edessä olevaa jäykistinlevyä. Kummassakin tapauksessa painonsäästö on mielestäni aivan liian vähäinen verrattuna kasvaneeseen hajoamisriskiin. Kuvittelisin kyseisien osien käyvän kaupaksi  ensikesänä. Tietty kuskeistahan se riippuu...


Myyjän vastaus:

Auton on varmasti kilpailukykyinen Infernolle. Mulla on Inferno kakkos autona itselläni enkä enää semmoista koskaan osta koska osat hajoavat ja maksavat aivan sikana aikaa ja rahaa. HoBao on 400 gramma kevyempi eli todella paljon. HoBao on tehty kestävämmista osista ja mukana runsaasti hiilikuituosia, jotka erikseen maksavat mansikoita. Suurin osa Amerikan Inferno Kanai 1 ja 2 kuskeista on vaihtanut Inferno Kanainsa HoBaoon, koska auto on nopeapi, kevyempi ja mukana tulevat kaikki tarvittavat viritysosat toisin kuin Infernossa ei ole ollenkaan viritysosia mukana eikä muutenkaan saa hyviä viritysosia muuta kuin toisilta merkeiltä. HoBao auto on nelivetoinen ja mukana tulee Torsen diffi, eli tasaupyörästö, joka maksaa pelkästää 150 euroa erikseen. Josella muuten ei hajonnut viime kesänä ainuttakaan osaa HoBaosta ja Jose voitti Suomenmestaruudenkin HoBaolla. Puolet Hollannin EM kisoihin ilmoittautuneista ajavat HoBaolla. Varaosat löytyvät varastosta HoBaoon ellei, jotakin dramaattista tapahdu. Autossa ei tule mukana moottoria niin kuin ei tule Kyoshossakaan. Mukana tulee kuiten pakoputki, pakoputken käyrä ja ilmansuodatin, joita ei Infernossa mukana tule. Moitteita en ole HoBaosta kuullut. HoBaossa tulee myös mukana hieno kantolaukku. Hyperi 7:ään saa ostaa edullisesti Hyper 21 koneen, joka on 3,5 cc. Tarkemmat tiedot ovat kotisivullani. http://www.sanderssona.com/tuotteet-autot.html Koneesta tulee myös itsevirittämäni viritysversio, joka on vähän kalliimpi.

Vakuutan ylläolevat asiat todeksi. En todellakaan tiedä mitään erityistä osaa mikä menisi rikki, sillä kenelläkään ei ole osia rikki mennyt.
Ainoastaan kolaritilanteissa, voi osia mennä rikki, kuten millä tahansa autolla. Auton ja moottorin lisäksi tarvitset 2 servoa (toinen mielellään voimaservo ohjaustavarten), tasauspyrästö öljyä (iskunvaimenninöljy tulee auton mukana), korimaalia, startterin ellet osta Hyper vetostartti konetta ja hehkulaitteen.[/quote]

Kommentteja:
Tuo painoetu ei varmasti pidä paikkaansa vaan pikemminkin HoBao taitaa olla vähän Kyoshoa painavampi.
Hiilikuitu, torsen tahi muut virityspalikat eivät juurikaan paranna tulosta, jos kuski ei osaa ajaa. Joten suosittelisin ylimääräisten rahojen sijoittamista moottoreihin ja fuiliin. Se parantaisi tuloksia varmasti enempi kuin muutaman gramman kevennykset.
"Puolet Hollannin EM kisoihin ilmoittautuneista ajavat HoBaolla"????????   Mä oon ahvena...

355
Tulokset / Asiasta ja asian vierestä
« : 30.08.02 - klo: 15.13 »
Ihan vain soppaa hämmentääkseni toteaisin, että suurin kustannuksia nostava tekijä kaikissa sähköautoluokissa on liiallinen pito. Renkaat ovat kehittyneet vuosien saatossa samaan tahtiin akkujen kanssa, josta on ollut seurauksena tietty suurempi nopeus, mutta valitettavasti myös ikuinen kilpavarustelu akkujen ja moottorien osalta.

Suurempi nopeus on tietysti kiva asia, mutta ratojen samalla muuttuessa nopemmiksi säilyy ero hyvien ja huonojen sähkölaitteiden välillä ratkaisevana.

Ehdottaisin siis paluuta vanhanmallisiin tiukkoihin syheröbaanoihin taikka sitten luokkaa jossa renkaiksi sallittaisiin vain (yhdet) heikkopitoiset yksilöt.

Joku tietysti urputtaa, ettei ajaminen ole hauskaa, jos auto ei kulje kuin raiteilla, mutta eihän asia ole näin muissakaan luokissa (siis isojen autojen, F1, Ralli, Indy...). Tehoa siis enempi kuin pitoa niin hommassa säilyy huumori ja kustannukset pysyy kurissa.

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12]