361
Kilpailijoiden kanava / Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« : 14.03.10 - klo: 22.31 »Jos porojen konerajotukseksi tulee 17.5, niin olen lähes varma että viivalla on korkeintaan yksi finaalillinen porukkaa. Kaikki nykyset porokuskit siirtyisivät viriin tai lopettaisivat.
Nämähän ovat tietysti mielipiteitä, mutta haluaisin kuulla perustelusi tähän näkemykseen?
Oma lisäperusteluni vielä edellä manitulle mielipiteelleni on myös se, että nykyään on kolme luokkaan jotka ovat aivan liian lähellä toisiaan, tai pikemminkin sanottuna liian paljon toistensa päällä. Esim. Tänään Riksun A8-kisassa oli ainoastaan muutama porokuski, jotka ajoivat kovempaa, kuin stanun kärkiviisikko, parhaat stanukuskit, eivät olis jääneet lähellekään viimeiseksi myöskään virissä.
Eilen ajettiin torpassa stanulla ja porolla kierrosaikoja, joissa oli ehkä keskim. parin kymmenyksen ero. Mikä näitä luokkia enää erottaa toisistaan, muutakuin koneen kylkeen stanssattu lankamäärä, ei ainakaan vauhti siinä määrin, kuin olisi mielestäni tarvetta.
Minun mielipiteeni on se, että stanun pitäisi olla helposti sisäänpäästävä aloitusluokka, joka palvelee aloittelijoita ja jäähdyttelijöitä ja "huvikseen ajavia". Pro stockin pitäisi olla kisaluokka, josta parhaimmisto jatkaa viriin, joka on se SM-sarja-arvon omaava kuninkuusluokka, johon tavoite pitäisi olla.
Tällä hetkellä sellaista aloitusluokkaa ei ole, vaan kaikki touring-luokat ovat todellisia kilpaluokkia. Kuljettajien tasoerot korostuvat tällä hetkellä erityisesti stanussa, jossa onneksemme on mukana niin aloitteljoita, kuin hieman kokeneempiakin kuljettajia.
Niinkuin sanoit, omiin näkemyksiinhän tässä perustetaan..
Kuinkahan moni porokuski olisi valmis ajamaan ensikaudella selvästi miedommilla koneilla? Kuinkahan moni stanun tämänhetken a-finalisti/b-finaalin kärkikuski haluaa jatkaa ensikaudella näillä miedoilla koneilla?
En tiedä minkälaiselta radalta toi sun aikavertailu on otettu, ja toisekseen on kyllä tiedossa että ihan jokaisessa luokassa on tasokirjo melkosen laaja, ei siis viitsi perustaa keskustelua pelkkään läppivertailuun.
Nopea eteneminen radalla on tietenkin tarkoitus, ja se tietyillä radoilla on jopa helpompaa tehottomalla autolla. Kehittyminen ajamisessa kuitenkin vaatii ajamisen oppimista vehkeillä millä ei enää voi ajaa nappi pohjassa, ja jarruttaminenkin tulee kuvaan erilailla tärkeänä osana. Uskon että suurin osa kuskeista haluaa kehittyä siinä määrin että pystyy osallistumaan ja hallitsemaan autoa modissa. Tätä ei palvele porojen tehonpudotus lainkaan.