Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - APK

Sivuja: 1 ... 15 16 17 [18] 19 20 21 ... 30
511
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 12.12.12 - klo: 12.55 »
http://www.rc-area.co.uk/2012/12/12/xray-xb4-build-photos/ Kasauskuvia maailmalta.

http://www.rctech.net/forum/11545355-post279.html Tämän mukaan offset olisi sama kuin Durango vanteissa.

512
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 12.12.12 - klo: 08.45 »
Tulipa maalattua puolen vuoden tauon jälkeen pari kiilakoria - kyllä noilla nyt jotenkin ajaa.

Tuli jälleen kerran, efekti siitä että maalisumu leviää alueille mihin ei pitäisi.
Johtuuko se liian suuresta paineesta vai yleisestä staattisuudesta?

Sain lainaan matkalaukkukompuran ja säädin paineen sen mittarin mukaan 3 baariin.
Maaleina Parman fasred&fluori oranssi, createx musta, Parma fluori vihreä.

Sitten kiilakorien maalareille, miten peittää korin takana olevat sivut&kolot, niin että sinne ei pääse mitään väärää sävyä kesken maalauksen?
maskiainetta oli hiukka ärsyttävä ja työläs sieltä putsailla pois.

513
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 11.12.12 - klo: 22.50 »
Se ois XB4 kotiutunut!

Vielä kun ehtis kasaamaan!  :tongue:

Korin muoto on aika veikeä livenä: edestä tosiaan hieman leveämpi kuin takaa eikä hervotonta Bulldog cab forwardia.

Plarasin manuaalia läpi, slipperin säätö vaikuttaa fiksulta!

Vanteista mittaan offsetin heti kunhan vain durangon mallikappaleet on käsillä.

514
Lainaus
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä

Jos nyt viittaat viestiini toisessa ketjussa, niin siinä puhuin ainoastaan tulosten yhdistämisestä siten että CS-12 kuskit saisivat myös C-12 luokan sijoituksen ja pisteet. CS-12 ajottaisiin "normaalisti" täysin omana luokkanaan eikä siis radalla samaan aikaan C-12 autojen kanssa missään vaiheessa kilpailua.

Tällä tavoin saataisiin tarvittavat pisteet kasaan C-12 luokan SM-arvon pitämiseksi ja mahdollisuus parantaa luokkaa kaudelle 2014 kun ei tarvitsisi uudelleen lähteä anomaan SM-arvoa. Kyseessä siis ainoastaan tilapäinen ratkaisu pisteiden jakamista varten.
Kyllähän sen voi noin toteuttaa, mutta miten ne tulokset sitten käytännössä yhdistettäisiin?
Kumpikin luokka ajaa omat finaalinsa, ja katsotaan finaalituloksia vertailemalla miten kuskit sijoittuu sitten lopputuloksissa? Vai laitetaanko CS-12 kuljettajat C-12 kuljettajien perään tuloksissa?
Entäs kahta luokkaa ajavat, eiväthän he voi olla tuloksissa kuin kertaalleen?

Olen siis sen kannalla, että SM arvon säilyttämiseksi tuloksissa yhdistämisen voisi tehdä (etenkin tulevaisuuden SM-arvon kannalta), mutta millä tapaa, on aika oleellinen juttu.

515
Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.

Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..

Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.

Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.

Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

-A-

Liian monessa asiassa, on se sitten yksittäisen luokan osanottajamäärissä tai pienten kerhojen jäsenten määrässä, muutaman yksilön lopettaminen/tauon pitäminen tuntuu liikaa. Eli jo vuosia ajaneen lopettamisen tilalle ei tule uutta harrastajaa täyttämään sitä "aukkoa".

Mulle käy myös hyvin mollaradat, kunhan mollat ei ole sellaisia josta auto lentää toiselle puolelle rataa. Pitoa kaipaisin ("FTT-tyylisille" matoille myös lisää), liekö kevyistä autoista ja pienestä osallistujamäärästä johtuvaa se, että pitoa on vasta finaaleissa ja viimeisellä AE-kierroksella?

Kerta SM houkuttelisi varmaankin lähes kaikki kynnelle kykenevät paikalle, mutta luokkien nykyhetkisen tilan perusteella, kuka tohtii anoa sellaista kisaa kaudelle 2013-2014 (/vuodelle 2014)? Kisaa jossa tilavuokrat yms muut kulut ehkä saadaan katettua osallistumismaksuilla tai jopa mennään miinukselle?
Olisiko sitten muut kisat kansallisia tai kerhokisoja? Olishan näillä mukava ajaa muukin kisa nimittäin kuin vain se kerta SM/talvikausi.

Kenties harrastajia vähentävä ilmiö on autojen nopeudesta tulevat sivuilmiöt: renkaat pitää olla pieniä ja kaluston ei sovi olla 'sinnepäin' jos meinaa ajaa?
En itsekään niin paljoa pidä siitä, että mattoautoa pitää mekata niin paljon erien välissä, mutta se ajaminen on kyllä niin mahtavaa että siltikin jaksan sen mekkaamisen tehdä.
Juuri sen ajamisen mielekkyyden vuoksi, ei ole ikävä touringautolla matolla ajamista - asfaltilla hyvissä olosuhteissa se on mielestäni varsin mukavaa.

Pitäisikö seurata brittien mallia, ja ottaa Mardravet&Supastoxit omaksi (kanselliseksi?) luokakseen C-12&CS-12 kisoihin mukaan? Saataisiinko näin pitkällä tähtäimellä lisää harrastajia nykyisiin C-luokkiin?

Toinen harrastajia karsiva tekijä on harrastepaikat - ne eivät ehkä täytä tämän luokan vaatimuksia. Mutta toisaalta, niiden edistämiseksi kukin voi itse tehdä hommia.
En ole päässyt käymään Tiksillä kiilalla kokeilemassa, kenties sen radan saisi kiilalle sopivaksi omalla aktiivisuudella?
Täälläpäin viikottaiseen treenaamiseen on n. 20x10m rata, 7h viikossa. Pomppuja on hieman haittaamassa harrastamista, mutta niiden eteen on jo tehty jotain ja tehdään lisääkin.


Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä:
CS-12 autoja ei ole mielekästä ajaa C-12 autojen seassa, eikä toisinpäin. Tilannenopeus on sen verran paljon eri, ja etenkin kiihtyvyys.
Voisi verrata jossain määrin siihen, kun M2-10 autot ja M4-10 autot kiertäisi rataa samassa erässä, ja kierrosajanpituus olisi 10 sekunnin luokkaa (eikä 17-28s, mitä ulkoradoilla yleensä on).

Jos taas ajatellaan sitä, että C-autot yhdistettäisiin touringautojen kanssa samoihin kisoihin:
Mahtuuko nykyiseen ajoformaattiin nykyisillä kuljettajamäärillä nämä lisäluokat?
Tällä hetkellä TSP-10 ja C-autot ovat pelkästään sisäratojen kilpaluokkia, pitäisikö niiden luokkien kilpailut olla samassa paikassa samaan aikaan ja TSM&TSS omina kilpailuinaan?

516
finaalit.pdf sisältää tulokset treeneistä? Eli lopputulokset uupuu? Vai näkyykö mulla tulokset väärin?

517
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 22.59 »

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?

Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.

JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.

Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...

518
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 06.12.12 - klo: 15.27 »
Jääkö monelta ajattelematta pidemmälle - jatkossa kerhot joihin hankitaan ajanottoa uutena investointina, joutuvat ostamaan sen RC4:n ja MRT ponderit ei toimi?

Tai kerhot jossa on nyt ajanotto, dekooderi hajoaa, etsitäänkö netistä vanhan mallin dekoodereja joiden elinikä on kysymysmerkki vai ostetaanko uusi RC4....

Se nyt on aika saletti, että kiertämällä tämä asia nyt jättämällä muuttamatta dekot uusin, se tulee uudelleen eteen myöhemmin.

519
Yleinen keskustelu / MRT julkaisee oman dekooderin
« : 04.12.12 - klo: 20.14 »
http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=116311

Eli MRT tekemässä/tehnyt oman dekooderin, jonka kanssa ei toimi(toimisi?) AMB:n ponderit lainkaan?

520
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 04.12.12 - klo: 16.35 »
Jerzi:
Miksi tehdä massasta poikkevaa autoa? Tekemisen ilosta? Lisää myyntiä aluksi, kun innoikkaimmat ostaa?

Se nyt on nähty, että monessa luokassa merkittävästi muista poikkeavilla autoilla ei menestytä tiettyä tasoa korkeammalle (esimerkkeinä olkoon Predator ja Losin JRX-S sekä Team Magicin touringauto).
Avesomatix on osoittautunut tästä trendistä poikkeavaksi.

Takaisin itse XB4 autoon:
*XB8/XB9 autoista on tuotu useampi idea (esim. kulmien säätöjen toteutus sekä diffeihin helppo pääsy)
*Ohjaus vaikuttaa hyvin paljon AE B44 kaltaiselta
*Kun taas keulan kickupin säädössä vaikutteita esim. ZX-5 FS autoista sekä ohjauspalan korkeutta voi säätää kuten em.
*Takana erilaiset tukivarret vasemmalle ja oikealle
*14mm hexillä olevat vanteet (liekö sama offset kuin Durangossa?). Saahan siihen varmaankin 12mm touringauton hexit, ainakin itse kokeilen.
*Voimansiirto lienee kestävä vaikka on muovirattailla ratasdiffit.

521
Xray / Xray XB4 4WD krossiauto
« : 04.12.12 - klo: 13.48 »

522
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 29.11.12 - klo: 11.09 »
Osalistan mukaan rakenne on hyvinkin sama kuin XB9 autossa, eli alurunko ja muoviset reunaosat. Sekä toki ne ratasdiffit (muovirattailla?).
http://www.rccarshop.co.uk/index.php/spares/team-xray/xb4-buggy.html?limit=all

http://www.oople.com/forums/showpost.php?p=717007&postcount=14
Tuotantoautosta (?) pari kuvaa viime kisasta.

524
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 26.11.12 - klo: 19.02 »

526
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 19.11.12 - klo: 09.20 »
Sanwa RX-471 (M12 vastari), eikös sen pitäisi pelata myös M11x kanssa vai mitenköhän on?
Sais pienemmän kiilaan  :azn:

Itse itselleni vastaten, kyllä se käy:
This receiver is included stock with the Airtronics M12 Competition Pistol Grip Radio System but can also be used as FHSS-3 to work with any FHSS-3 Airtronics surface radio system.

Hyvin pelaa RX-471 vastari M11x kanssa, tulee käyttää FH3 moodissa radion puolesta, vastarihan on jo nopeampi FH4.
On se vaan mukavan pieni ja matala!  :cool:

527
RC-kerhot ja -radat / Vs: Vaasan UA / RC-jaosto
« : 07.11.12 - klo: 10.23 »
Rata auki tulevana la (10.11) miten?

528
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 02.11.12 - klo: 09.21 »
Eihän tuo Bayer mikään aivan kehnoimmasta päästä oleva kuski ole. Muista en osaa sanoa.
Alla olevalla videolla (valkoinen auto) tyylinäytettä.
Hrotovice Buggy 4WD 27.10.2012

529
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 01.11.12 - klo: 11.56 »
http://www.teamxray.com/teamxray/news/newsdesc.php?news_id=2930&kategoria=2930&catName=News&newsTitle=XB4%20and%20T4%20Wins%20MIBO%20Cup%20R1
Yksi kuvakin autosta eksynyt rapsaan
 :smiley:
Race report by Martin Bayer   
This week we had first race with new Xray XB4 on Czech race MIBOSPORT CUP. I had almost no experience with this class, not enough to know what to do on carpet track. But XB4 was so easy and fast that my little to none experience did not matter. We made a few changes on set-up but car was super fast and super easy to drive anyway. I was more than 1 second faster per lap then any other drivers and very consistent. Car felt very stable. I TQed the qualification with the fastest lap and 1 lap ahead other drivers. In final I start from pole position and never looked back.
I won all free finals with more than 1 lap ahead the runner up.

I think new XB4 has a very good potential for wining races. XRAY once again prooved its qualities.


530
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 01.11.12 - klo: 08.15 »
Are you ready for the new beast? New XB4...coming very soon.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/155525_4004763523746_473194246_n.jpg

531
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 31.10.12 - klo: 12.04 »
The 4WD buggy class saw Martin Bayer taking TQ and the race win with the upcoming Xray 4WD buggy one lap ahead of Petr Hanák
http://www.redrc.net/2012/10/mibosport-cup-report/

 :azn:

532
Hyvää settiä tuo ilmailuliiton selvitys SIL-shopista.

Sivulta 14 alkaen.

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/uutisliitteet/tiedotustilaisuus_14102012.pdf

Ei ihan hirveen ruususelta näytä tuo lennokkejen myynti Suomessa.

Ei oikein hyvä bisnes ole, liekö liian suuri varasto volyymeihin nähden.
Mutta on tuossa koko organisaation rahan käytössä paljon parantamisen varaa  :shocked:

533
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 19.10.12 - klo: 15.30 »
http://www.redrc.net/2012/10/mibosport-cup-rd1-announcement/

Olisiko XB4 auton julkistus hyvin lähellä?  :cool:

534
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 13.10.12 - klo: 08.13 »
Sanwa RX-471 (M12 vastari), eikös sen pitäisi pelata myös M11x kanssa vai mitenköhän on?
Sais pienemmän kiilaan  :azn:

Itse itselleni vastaten, kyllä se käy:
This receiver is included stock with the Airtronics M12 Competition Pistol Grip Radio System but can also be used as FHSS-3 to work with any FHSS-3 Airtronics surface radio system.

536
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 05.10.12 - klo: 14.13 »
http://bit.ly/O9OoXB
My summer tour started the day after the last round of the ETS. After arriving home I packaged my off-road stuff and was soon on the way back to Austria, this time to an off-road track, for the 1/10 off-road Euros. You may wonder why, as there is no Xray 1/10 off-road car. Certainly, you are right but at the same time not so much.

After several months of round the clock work we were ready with the pre-production prototype of the all-new project with code named XB4. At this stage there are not many details to share, but I can say that I was more than happy with the initial handling and performance, and that I was able to confirm that the ideas we had conceptualized were successful. This means that production will get the green light for this project.



Completely new projects like the XB4 are always the most difficult and demanding, as we need to make all the moulds required for the new components (in this case, 25 all-new moulds were required). To be able to test the prototype we had to prioritize the production, build and complete first the moulds for components that could not be replaced or simulated using machined components. It was a very tight timeline to have the prototype ready for the Euros, but due to a strong effort in production we were able to make it on time. Now the rest of the molds are in progress with some more deadlines fast approaching. I will get in some more details about this project in an upcoming column.


 :cool:

537
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 02.10.12 - klo: 12.59 »
After Forever - Equally Destructive (16:9 HD)

Uusi Nightwish laulaja, alkaa kiinnostaa jo mitä tästä yhteistyöstä tulee.
Saa nähdä jatkuuko pesti kiertueen jälkeen, toivottavasti!
Itse en Anetesta ole diggaillut.

538
Radiolaitteet / Vs: SANWA MT-4
« : 01.10.12 - klo: 10.30 »
Kokoonpano:
1 auto)
461 tele vastari
HW Xerun 60A
Vortex VDS-1409 servo
Vortex 8.5t motti

2 auto)

461 tele vastari
HW EZ run 60A
Joku analogi servo?
HW 8.5t motti

Ja sama ongelma siis toistunut molemmissa ( yhteys katkeilee satunnaisesti täysin) siksi jotenkin ainoo vikapaikka
 tuntuis olevan vastari. Täytyy testaa konkkaa jos jeesais. Harmi,kun muuten ohjain sopii itelle tosi hyvin

1. Onko antennijohto kerällä jossain mytyssä vai vedettynä pitkäksi?
2. Testaa eri akuilla, josko jännite notkahtaa liian alas
3. Kokeile ottaa jännitekatkaisu säätimistä pois

539
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 30.09.12 - klo: 11.06 »
Jep, tilaus on sisällä täälläkin. Toivottavasti autot tosiaan tulee lokakuussa ni ehtii hyvin ennen kaudenalkua.
Semisti kyllä ärsyttää että iso osa vanhoista touring kamoista on turhia kun uus auto tulee. Kaikki jouset, pari settiä iskareita, vakaajat

Pääosin muoviosat on samoja kuitenkin, tukivarret ja casterpalat, ohjauspalat sekä takahubit.

Onhan tässä aika suuri ero T2 ja T3 autoihin, samat vakaajat olleet käytössä 2006-2012. Samoin etupuskuri ja koritolpat.

Kiinnostaisi taas ajaa touringia, lähinnä tuon auton aiheuttaman fiiliksen vuoksi  :cool:

540
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 29.09.12 - klo: 22.39 »

Sivuja: 1 ... 15 16 17 [18] 19 20 21 ... 30