Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ilvessalo

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Peitsamon kommenttien perusteella vielä yksi versio, jossa pitäisi olla enemmän sweeppiä , vähemmän siksakkia ja pituuttakin lisää.

62
Tässäpä olisi eilen Goosin kanssa ideoitu profiili. Rakentelimme sen myös ajotestiä varten mollista ja muutamasta paloletkusta.

63
No niin. Enpä malttanut olla tekemättä ehdotusta profiiliksi.

Ongelmalliseksi profiilin tekee mielestäni se että keskellä baanaa on nuo kaksi tolppaa. Niiden taakse ei oikein voi muuta laittaa kuin rataa, jossa ajetaan suoraan. Varsinkin pääsuoralla merkitys korostuu kun vauhtia on reippaammanpuoleisesti. Katvealueet olen piirtänyt kuvaan katkoviivoilla.

Radan leveydeksi piirroksessa on kaavailtu 2,5 - 3m. Sen pitäisi riittää ;)

Pääsuoran, tai oikeastaan pääkaaren, pituus on noin 40m. Huono puoli on juuri ehkä tuo kaarevuus, vaikkakin luotisuoraan mennään puolet matkasta. Jos pääsuora olisi täysin suora ja lopussa olisi nopeahko käännös vasempaan, vaatisi se tarkkuutta ajolinjoissa, eikä noilla tolpilla kaikki kuskit tasapuolista näkymää kurviin saisi.

Keskipäivällä talkoilemaan!

EDIT: Lisätty v2 hahmotelma, jossa tolpat ovat hieman kauempana (10m) korokkeesta. katvealueet eivät häiritsisi silloin niin paljoa.

64
Sähköautot / Vs: SPEED PASSION GT 2.0 LPF
« : 20.04.10 - klo: 03.52 »
Niin tohon hommaan vaikuttaa myös se että mikä softa siellä Snakepoisonin autossa on kinni? 230,231, 318, 324 vai 410, noihan ovat kai ne epäviralliset supercharger-versiot mitä jengille on autoihin laitettu? Satuin saamaan ton aivan viimeisimmän version ja kanssakilpailijoiden mukaan auto kulki nyt suoralla todella hyvin, vaikka sitä ei tuloksista nähnytkään :).
Päivitin autoni softan Racing Factoryssä viimeisimpään ohjelmistoversioon muutama viikko sitten. Tampereella vaihdoin ensimmäiseen 15 portaiseen ohjelmistoon, ja ainakin itse olen ollut tyytyväinen. Lämmöt ovat pysyneet paremmin kurissa ja vauhtia saa suoralle radan mukaan turbon ajoitusta säätämällä.

65
Sähköautot / Vs: SPEED PASSION GT 2.0 LPF
« : 19.04.10 - klo: 22.05 »
No niin. Nyt ajettu yhdet FTT kisat säätimellä. Eli käytössäni oli uusin softaversio ja ohjeissahan kehotetaan tiputtaamaan välitykset 7 tai alemmaksi. Itselläni oli käytössä laukaassa 6.5 kokonaisvälitys ja auto oli liian hidas ! Vaikka kuinka yritin saada säätöpalikalla auton liikkumaan ripeämmin, tämä ei onnistunut vaan jalkoihin jäätiin. Onko kenelläkään ehdotusta millaisia kokonaisvälityksiä kannattaa käyttää ? Ajan siis stanua. Spurri oli 87 ja pinjoni 19, auton oma välitys 2 . Ehdotuksia ? Ajatellen kesän asfalttikisoja .


Ajoin Laukaalla harjoitukset ja alkuerät Speed passionin säätimellä välityksellä 7.16. Nopeus riitti sisäsyheröllä, mutta suoralla ja kiihdytyksissä jäin sitten Tekin kuskeille. Kaasutuntuma on erittäin hyvä, mutta kiihtyvyyttä ja suoranopeutta olisin kaivannut lisää. 1. alkuerässä ajoin 2. sijan Speed passion säätimellä ja CS koneella, joten kyllä silläkin hyvin kerkesi.

Säädöt kaasutuntumaan vaikuttavilta osin Laukalla olivat
4:9
9:8
12:9
13:5
14:2
15:2

Luultavasti välityksen olisi pitänyt olla vielä tiheämpi. Välitys 8 paikkeille olisi tuonut kiihtyvyyttä ja potkua lisää. Saken huomio keraamisista laakereista kannattaa ottaa vakavasti noilla välityksillä.

Suosittelen ehdottomasti aloitteleville kuskeille Speed Passion säädintä sillä sen ohjelmointiin ei tarvita tietokonetta ja kaasutuntuma on huomattavasti parempi kuin Tekinillä ja LRP säätimillä.
Myös välitys kannattaa jättää hieman miedompiin lukemiin eli jonnekin 6-6,5 paikkeille, jotta ajosta ei tule liian "tempovaa".

Kun ajetaan tiheillä välityksillä (esim 7-9) kaasun käyttöön pitää keskittyä huomattavasti enemmän ja ajosta tulee töksähtelevää / säntäilevää.

XRAY T3 autolla 8,0 välitykset saa mm seuraavasti:
- pinjoni 20
- spurri 84
Välityshän laskettiin seuraavasti: 84 / 20 * 1,9 (auton sisäinen välitys)


Välityksesi on ollut liian lyhyt:  87 / 19 * 2 = 9,16.
Saat autoosi välityksen 8,29 vaihtamalla pinjoniksi 21 ja välityksen 7,9 pinjonilla 22
Jos autoosi ei mahdu isompi pinjoni pitää spurria pienentää.
Suosittelisin sinulle spurrin vaihtamista kokoon 84 ja kaveriksi 22 piikin pinjonia.
Tuolla yhdistelmällä välityksesi on 7,67.

66
se että mä yritin kerta toisensa sun ohi ja sä ajelit mut, ei ole sama asia kun että yritin kerta toisensa ohi ja en päässyt.  :afro:
Noh noh.. Kerran hyppäsin sun päälle kun ängit pöydällä alle ja toisen kerran yriti ajaa yli enenn nelkkuja  :shocked: Samapa tuo, kilpailutilanne  :cool:

67
Kiitos täältäkin päästä.

Fiilis oli hyvä koko päivän ja autokaan ei normaalia kulumaa enempää tällä kertaa hajonnut. Tunteita ilmaistiin melko runsaasto tällä kertaa - varsinkin A-Finaaleissa. Itsekin päästin parit turhat möläytykset nostajille kun ei ollut nostajalla silmiä selässä... anteeksi siitä - eihän se nostajan vika ole jos itse kippaa...

Ollille erikoismaininta loistavasta suorituksesta. Auto pysyi ehjänä, hermot piti ja holtiton kaasunkäyttö väheni merkittävästi. Niin ja tietysti Max teki loistosuorituksen!!

Rata oli kaiken säädön jälkeen mielestäni parempi kuin ennen. 2 + 2 yhdistelmä vaati toisen hypyn suuntaukselta ja nopeudelta melko paljon ja siksipä ainakin allekirjoittanut suosi enemmän 2 + 1 + 1 taktiikkaa. Kärjen vauhdissa pysymiseen pitäisi kyllä sitten jo 2 + 2 tekniikalla edetä..

Herkullisin A-Finaali oli ehdottomasti se kun Jose yritii väkisin päästä ohi - tuloksena kaato toisensa perään :afro: Sitten tuli paha kaato pääsuoralla ja kiivas keskustelu karvanaaman kanssa  :shocked:

Niin ja CORR kisailu. Hauskaa katseltavaa. Täytyy vakavasti miettiä hankkisiko takatuupin vai CORR kakkosautoksi.. Tai sitten molemmat. Onnea Loffelle maltillisesta ajosta. Finaaleissa oli todellista draamaa kun kisa ratkesi viimeisen finaalin viimeisissä mutkissa.

68
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 11.12.09 - klo: 15.24 »
Hokelle tiedoksi. Emme levittänett radalle hiekkaa tarkoituksella. Hiekka mikä osalle radasta on valunut irtosi matoista kun niitä siirreltiin. Esimerkiksi uudessa keskipätkässä ei ole hiekkaa juuri lainkaan. Suurin osa hiekoituksesta on radan reunoilla epämääräisissä kasoissa, jotka luultavimmin tänään harjataan pois.

Eli kisaamaan vaan jos kerran ratamuutokset eivät ole esteenä.

En muuten kuullut joselta yhtään ehdotusta eilen mitä muutoksia olisi pitänyt tehdä ja mitä ei? Tavaroiden pakkaaminen on sekin viestintää mutta jättää viestin hiukan avoimeksi  :afro:

69
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 11.12.09 - klo: 09.48 »
Älkää itkekö asioista joista ette tiedä mitään  :police:

Olin siellä eilen kunnes huomasin että se että olen sielä ei vaikuta mihinkään.
Kauanko olit? Muistaakseni lähdit kun ruvettiin suunnittelemaan muutoksia. Silloin olisi ollut hyvä hetki sanoa mielipiteensä... :roll:

Ja ei me puhuta mistään kanttareista, koska niitä ei olla edes aloitettu, vaan tuhottu vaan se radan keskiosa. Mutta ehkä se muuttuu ajettavaksi tänään, kun pää-arkkitehti ei mene paikalle, niin joku voi sen korjata.  :afro:
Totta on että keskiosa on erilalinen kuin ennen ja muutoksia pitää vielä tehdä, jotta siitä tulee ajettavampi. Tänään TALKOOLAISET voivat auttaa muutosten tekemisessä, jotta rata saadaan oivaan kisakuntoon.

70
Tulokset / Vs: 5.12. UAU - Kerhokisat Vantaan Rajatorpassa
« : 29.11.09 - klo: 18.44 »
HALOO - kisaamaan kaikki 5.12.

WGT:ssä ja stanussa on jo erä kasassa.

Missä virit, porot ja VTR:t?
Täällä on yksi viri lisää. SS joukot osallistunevat myös viriin joten eiköhän se yksi erä ainakin saada kasaan.

71
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 23.11.09 - klo: 10.19 »
Hankintahinta
Pisteet Xenonille. Saatavuus on tosin ollut toistaiseksi hieman heikkoa. Onneksi ostin 5 settiä Mantsälästä. Niillä ajellaan vielä ja varmastikin vielä loppuvuosi..

Kulutuskestävyys
Pisteet Xenoneille, tai sitten Sorexeille... Xenoneissa tuntuu olevan paksumpi kulutuspinta. Toisaalta vanteen kestävyys ei ole samalla tasolla kuin Sorexeissa. Neljästä vanteesta on irronnut keskiö. Luultavimmin irtoamiset ovat osaksi itse aiheutettuja sillä osumaakin on tullut. Vanne on ehkä hieman kovempaa materiaalia kuin Sorexeissa. Ongelmaa ei ole jos ajaa "siististi". Molemmissa renkaissa on kovalla pidolla liimattavaa erän jälkeen. Sorexeissa repeää kumi renkaan reunasta kun taas Xenoneissa vanne aivan reunasta tai renkaan liimaus vanteesta. Sorexeja on helpompi liimata kun halkeamat ovat isompia.

Ajettavuus
Molemmilla renkailla saadaan lähes samanlaiset ajo-ominaisuudet aikaiseksi vaikkakin erilaisilla säädöillä. Xenoneilla tosin ei kannata mollien päältä kovinkaan vauhdikkaasti ajella sillä silloin on Kaato lähellä. Sorexeilla voi mollan päältä ajaa paremmin sillä renkaan profiili on matalampi ja insertti paljon pehmeämpi kuin Xenoneissa. Toisin sanoen Sorex antaa enemmän periksi osuessaan mollaan, jonka johdosta auto ei kallistu yhtä paljon kuin Xenoneilla.

Säädöistä
Yleisesti voidaan sanoa että kaatamiseen eniten vaikuttavat säädöt ovat ulosjoustot, maavara, vakaajat sekä iskarien öljyt sekä iskarijousien jäykkyys.

Alla säätöjä, joilla ainakin Rajatorpassa ajetaan Xenoneilla.

Ulosjoustot (renkaat pois, tukivarren alta mitattuna mm): edessä 7, takana 5.5. Edessä 6 / takana 5 ulosoustoilla autosta tulee parempi ja reagoivampi ajettava hitaissa mutkissa, mutta kaatamisen riski nopeissa mutkissa kasvaa merkittävästi.
Maavara: edessä 4.5mm, takana 5mm
Vakaajat: edessä medium/hard , takana soft/medium
Iskarien öljyt: Ultimate Racing 60 edessä ja takana. Jotkut käyttävät takana pykälää löysempää oljyä.
Iskarien jouset: Edessä Tamiyan jäykin eli valkoinen, takana valkoinen / sininen. Mäntinä edessä ja takana 3 reikää
Iskarien asento: edessä melko pystyssä, takana kallellaan
Camberit: 1.5 joka nurkassa. Varsinkin oikean puolen renkaat kuluvat merkittävästi enemmän jos kulma on jokin muu

Muita yleisiä säätöjä:
- aurausta EI, haritusta aste tai pari, eli renkaan etureunat ylhäältä katsottuna leveämmällä kuin takareuna
- auton kori mahdollisimman alas mutta kuitenkin niin että se EI osu nopeissa mutkissa mattoon. Jos erän jälkeen korissa on mustia jälkiä matosta niin sakset käteen. Esim MazdaSpeed6 korissa olevat EFRA viivat ovat ainakin 2 milliä liian alhaalla, jos auton korkeudeksi haluaa 116mm.
- nosta etupään alatukivarsien kiinnitystä jos mahdollista > vähentää pitoa etupäästä > rauhallisempi ajaa
- ylälinkkien pituus maksimiin ja edesä mahdollisimman ylös sisäpuolelta.
- rungon jäkkyys (Flex). Jos mahdollista säätää niin kovalla pidolla mahdollisimman jäykäksi

Kaatamista voi myös estää raideleveyttä lisäämällä eli esim lisäämällä 0.5-1mm prikat renkaan ja heksien väliin. Säätö tekee ohjauksesta vähemmän tunnokkaan mutta hillitsee kaatamista. Caster kulmallakin voi pelata. Normaalisti käytetään 4 astetta - 2 asteen paloilla ohjaus ei ole niin herkkä, mutta kaatuminen vähenee, toisaalta aliohjautuvuus lisääntyy...

Rutiineista ennen erää ja erän jälkeen:
Ennen erää: auton pohjan voi pyhkäistä jäykkään silikoniöljyyn (esim polttiskrossarin diffiöljy - 1000 wt) kastetulla rätillä. Näin kumimöhnä ei tartu auton pohjaan samalla tavalla. Pitoaine on laitettu 5-10 minuuttia ennen ajon alkua. Jotkut pidottavat ensin takarenkaat ja vasta myöhemmin eturenkaat. Itse olen katsonut yksinkertaisemmaksi pidottaa kaikki renkaat samaan aikaan. Ilman pitoaineittakin pärjää ihan hyvin jos jaksaa odottaa muutaman kierroksen renkaiden lämpiämistä :)

Erän jälkeen: renkaiden puhdistus joko pitoaineella (kisoissa) tai kliinerillä (harjoituksissa). Vanteiden pyhkäisy puhtaaksi kliinerillä. Puhdistuksen jälkeen renkaiden irrotus ja liimaus. Kahdella rengassetillä puhdistusliimausrumba on huomattavasti mukavampaa. PUhdistusliinan on hyvä olla nukkaamatonta materiaalia, eli esim talouspaperi ei ole hyvä.

Autot ja luokat:
auto 1: VIRI - Xray T2 009, 4.5R Speed Passion ~9.5 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Xenon renkaat - KORI Ltc
auto 2: VIRI - Xray T2R Pro päivitettynä 009 versioon, 4.5R Speed Passion ~10.0 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Tamiyan TRF iskarit, Xenon renkaat - Kori LTC
auto 3: STANU - Tamiya TRF415 MSX, 17.5t CS Super Sport, LRP SPX, 4.4 - 5.1 välitys, Sorex 28R, Kori
Mazda6

TSS-10 (Stanu) luokassa säädöillä ei ole niin suurta merkitystä kuin Virissä kaatamisen osalta, sillä vauhti ei ole niin kova. Esimerkiksi ulosjoustoissa ei tarvita niin rajuja arvoja, edessä 6 ja takana 4,5 tai 5 riittävät. Näin ajettavuus syheröosuudella on parempi ja nopeat mutkatkin pysytään vielä pystyssä.

Toivottavasti ym tiedoista on jollekin apua auton säädöissä.

72
Tulokset / Vs: UAUn kerhokilpailu 17.10. Torpassa
« : 18.10.09 - klo: 12.53 »
Kiitokset myös Jarkolle kyvin järjestetyistä kisoista. Takki olin hiukan tyhjä kun ei koko päivän aikan ehtinyt kuin mekata ja ajaa. Osallistuminen kolmeen luokkaan saattoi olla hiukan liikaa , kuten Sami jo viisaana miehenä ennen kisoja otaksui :tongue:

Maksimaalinen kilometrimäärä kuitenkin saavutettiin, joten ainakin se tavoite täyttyi. Nyt täytyy enää selvittää miksi TSP luokan viimeisessä finaalissa pienen "töyssyn" jälkeen autosta tuli erittäin hyvä ajettava. Ehkä harjoituskoppa repesi ja laskeutui 5 mm alaspäin  :afro:

73
Tulokset / Vs: UAUn kerhokilpailu 17.10. Torpassa
« : 14.10.09 - klo: 22.31 »
Tehdäänkö pizza tilaus porukalla kisapäivänä :huh:
Jerzi
Pizza käy. Liputan myös tuon 9 auton finaalin puolesta VTR Osalta. Virissä taas kahta finaalierää.

74
Tulokset / Vs: UAUn kerhokilpailu 17.10. Torpassa
« : 11.10.09 - klo: 21.03 »
Lasse ei enää tarvitse lainaponderia. Medaseciltä sai muutamass päivässä.

75
Ei tarvitse näyttää mikäli hiitissä ajavat tekee kuten yleensä kuuluukin...
Eli annetaan nopeemmalle tilaa.
Jos siis taakse ilmestyy nopeempi auto joka yrittää ohi niin antaa sen mennä...
Mä en ainakaan väistä... eli siis tavoitteena on että yli kierroksella ei jäädä  :grin:m Onhan alla kuitenkin Arin vanha auto, joten aika vaikeata on kelliä  :roll:

76
Tulokset / Vs: UAUn kerhokilpailu 17.10. Torpassa
« : 10.10.09 - klo: 00.56 »
Mukana ollaan. Luokat TSM-10, TSP-10 ja VTR  :afro:

Radio 2,4 ghz, lainaponderia tarvitaan jos Medasecin ponderitilaus viipyy..

77
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 06.10.09 - klo: 13.49 »
Jos ei mitään ihmeellistä ilmaannu illalla omiin suunnitelmiin, niin olen paikalla ilta myöhään. Eilen meni melkein yhteen yöllä.  :evil:
Mutta pääsen luultavasti paikalle vasta tyyliin klo.20 jälkeen.

Taidan tulla diffiä huoltamaan samoihin aikoihin :)
Ja jos iskarinkin saisi pysymään kasassa edes vähän paremmin niin hienoa.

78
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 05.10.09 - klo: 11.01 »
Juu , ei ole kiinalussu: LRP 5.5. Täytyy kyllä myöntää että luultavimmin kierrosajat ovat runsaasti parempia 8,5 koneella kun ei edes lähde yrittämään mitään sankarihyppyjä. Myös lämmöt nousee aika korkealle tuolla motilla.

Viikonlopun kisaan taidan vaihtaa 8.5 koneen takaisin tai sitten ottaa noparista reilusti punchia poies, kolmosta voisi kokeilla. Nyt oli TC Spec asennolla 9 :evil:

LRP:n X12 moottorin luonteeseen kuuluu kuumana käyminen, paljon enemmän kuin muilla. Varsinkin noilla puncheilla. Toisaalta TC Spec'issä ei kannata punch-asetuksissa mennä alle 4:n. Asetuksilla 1-3 kaasutuntuma on epämääräinen verrattuna asetuksiin 4+.
Motti on se vanhempi eli x11. Täytyypä kokeilla tuota 4 asetusta seuraavaksi. Välitystäkin voisi tihentää. Nyt oli pinjonina 20 ja spurrina vakio , olisko 96.

79
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 05.10.09 - klo: 10.23 »
Meillä myös GM7.5 ja nelkut saa helposti menemään 3+1 eikä pääväärällä juurikaan tarvii torvet selällään ajella. En kaipaa ainakaan tässä vaiheessa/näillä taidoilla yhtään paukkua lisää.

Tosin näissä koneissa on paljon eroja joten pelkän lankamäärän ilmoittaminen ei juurikaan kerro koneen ominaisuuksista mitään. Verrokkina GM7.5 koneelle oli viime talvena EC-Speed 5.5 kone joka oli melko lussu GM:ään verrattuna :wink:

Kyllä... aivan totta.

Satun vain tietämään että nyt ei oo kyse kiinalussuista, vaan ihan oikeesti tiukasta moottorista.
Juu , ei ole kiinalussu: LRP 5.5. Täytyy kyllä myöntää että luultavimmin kierrosajat ovat runsaasti parempia 8,5 koneella kun ei edes lähde yrittämään mitään sankarihyppyjä. Myös lämmöt nousee aika korkealle tuolla motilla.

Viikonlopun kisaan taidan vaihtaa 8.5 koneen takaisin tai sitten ottaa noparista reilusti punchia poies, kolmosta voisi kokeilla. Nyt oli TC Spec asennolla 9 :evil:

80
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 05.10.09 - klo: 00.04 »
Takamutkan valliin tuli ensimmäinen reikä, tekijä saa itse tunnustaa  :police:
Anteeksi kauhiasti. Perä lähti liirtoon ja korjausliike heitti seinään :) Tuolloin oli vielä 8.5 alla. Olisitpa nähnyt kun alla oli 5.5 mylly!!

Lähdettiin tänään centeriltä klo 23. Hauskaa oli loppuun saakka vaikka auton takatorni murenikin neloshyppy-yrityksessä. Muutaman metrin vauhdilla auto liisi riittävän pitkälle 5.5 koneella. Alastulossan olisi ollut toivomisen varaa.

Kokeilin siis Durgaa ensin 8.5 koneella ja sitten 5.5 koneella. Olin kovin tyytyväinen molempiin sessioihin. Enemmän pidin kuitenkin 5.5 koneesta sillä neloseen kiihdyttäminen oli vaivattomampaa ja pääväärällä pystyi kaasulla korjaamaan jouhevammin.

Varaosat on tilattu ja huomenna uusi keikka illemmalla kun auto on taas kasassa.

81
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 03.10.09 - klo: 23.24 »
Juu-u. Näin on. Ensikertalainenkin kymmpikrossissa pääsi liuttelun ja ilmakylypyjen makuun. Ei muuta kuin lisää virtaa pyttyyn että neloset pääsee yhdellä pompulla ;)
Loistava rata!

82
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 03.10.09 - klo: 22.23 »
Moikka VTR-väki,

Oon tässä lähipäivinä lukenut läpi tämän 46 sivuisen tarinan tämän harrastajaluokan synnystä, miten nyt olen juniorin vaipanvaihdoilta kerinnyt...

Mielenkiintoinen luokka, joka alkoi heti kiinnostamaan. En ole ikinä edes harrastanut RC-autoja sitten junnuvuosien, viimevuosina nuo lentävät kiinnostanut enemmän. En edes enää muista, että kuinka edes eksyin aiheeseen, kun taisi 4 päivää mennä tätä tarinaa lukiessa.  :tongue:

Laturi olis valmiina, kaikki muu puuttuu. Pitää varmaan huomenna mennä tuohon Torppaluolaan katsastamaan tunnelmia, jos vaikka alkaisi raapimaan kasaan tuommoista autoa. Ainakin tuolta RF:stä on nuo Xray pro rungot loppu, jota suosittelette tähän käyttöön. En tietenkään ole mikään pro, mutta saisi olla ok runko josta on pitkäksi aikaa. Noita Tamiyan TT01 runkoja saa vaikka minkälaisia, mutta tekeekö sillä mitään??1
Kannattaa ostaa samantien kunnon runko. TT01 maksaa uutena saman verran kuin käytetty kisarassi varaosilla.
VTR kisailuun sopivia runkoja, joissa ominaisuudet ei oloup kesken :)
- XRAY T2 009 ( tai T2 008) ja tuo tämän vuoden uutuus T2R PRO
- Tamiya TRF 415 , TRF 416. Jos tourinkia teke mieli ruveta ajamaan niin 416 kannattaa ostaa vaikkei tuo 415 myöskään huono ole.

Myynnissä yksi TRF 415 120€ hintaan:
 - http://rc10.fi/index.php?topic=38955.0


Kunnon servo kannattaa ostaa = nopea vasteaika ja vääntöä 10kg tietämillä
Suosittelen Savöx SC-1257TG 10kg/0.07 Digital Servo (Racing Factory) 64.9 €. Rattaa titaania ja hintaa 35€ vähemmän siitä mitä esim Sanwan / Futaban vastaavat maksavat.

Moottorin on oltava tuo CS 17.5 , mutta nopeuden säädin on sitten oma lukunsa.
Jos haluaa pitkäikäisen ja monipuolisen säätimen, jolla voi ajaa VIRIkoneilla ja josta löytyy markkinoiden ainoa KERS ominaisuus, niin silloin 220 - 250 euroa kannattaa sjoittaa LRP SPX Competition Stock spec nopeudensäätimeen. Hinta on korkeahko, mutta tehoa piisaa. Myös LRP TC SPEC Competition on toimiva vaihtoehto ja niitä saa käytettynäkin puoleen hintaan.

Vaihtoehtoisesti hieman halvemmalla selviää esimerkiksi Speed Passion Exige nopeudensäätimellä.

Akuiksi riittävät 3700 Mah akut (40-50€), mutta jos haluat ajaa PITKÄÄÄÄÄÄN, osta 5000mah akku (hinnat 75€-100€ riippuen purkuarvoista ). Itse käytän GM akkuja:
- http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/GM-V-MAXX-Lipo-5000-35C-74V-107870

Radiotkin pitäisi hankkia... Spektrumin 2,4ghz DX3S rattiradiossa on mukana kaksi vastaanotinta ja telemetriayksikkö (lämpötila, kierrosluku ja optiona kierrosaikalaskuri). Hintaa 220€ paikkeilla.

Käytän itse suosittelemiani tuotteita ja olen ollut kovin tyytyväinen niihin. Halvemmallakin varusteet saa hankittua, ikävääähän se on jos harrastaminen on varusteista kiinni....

83
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 02.10.09 - klo: 14.42 »
Olisin tulossa ajelemaan sunnuntaina messuille. Nähdään siellä.

84
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 20.09.09 - klo: 09.42 »
Nyt on 25kg suolaa upotettu mattoihin, vajaa 5 mattoa sai sotkettua.
18desiä suolaa kymmeneen litraan vettä.

Loppu tulosta ei vielä tiedä, veden määrää oli hieman vaikea annostella kastelukannulla joten aika märiksi matot tuli.

Jotta homma hoituu nopeammin niin tarvitaan muutama ämpäri, ainakin yksi kastelukannu ja tietenkin toooodella paljon suolaa.
Pikkulinnut lauloi että jostain saattaa muutama säkillinen tulla ilmatteeksi...
Aika märkää oli vielä eilen illalla. Saattaa ollaettä on mennyt vetä karvan verran liian paljon.
Olisiko suolan levittäminen helpompi tedä saman tapan kuin esim. nurmikon lannoittaminen? Suolat levitetään ensin radan pintan ja sitten kasteluletkulla vettä päälle. Suolan levittämiseen saa puutarhakaupoista semmoisia pikkuista kottikärryä muistuttavia laitteita,joissa on kaukalon alla lannoitetta/suolaa viskova hyrrä. Hyrrä pyörii sitä vauhdikkaammin mitä kovempaa kärryä työntää. Laitoksella suola tai muu aines levittyy erittäin tasaisesti ja levittäminen ei vie kovinkaan paljoa aikaa.

Uskoisin että alkuun suolaa pitää levittää melko useasti, mutta ajan kanssa tarve pienenee. Suolaus tulee kaiketi tehdä iltaisin, jotta rata ehtii kuivua ettei autoto ruostu :)

85
Tulokset / Vs: EM Warm up / Kapinat 2009. Esitieto
« : 17.09.09 - klo: 21.37 »
Ilmoittatuminen alkaa näillä näkymin ensiviikon lopulla tai sitä seuraavalla viikolla.

Luokkina vain TSM-10. Jos tilaa jää, niin harkitaan täyteluokkia.
Onko ilmoittautuminen jo alkanut? Jäinkö jo junasta  :shocked:

86
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 16.09.09 - klo: 15.27 »
:angel: Loistavaa!

Saatiin muuten ne neloispomput melkein valmiix eilen.
Silleen et pääs testaa hypyt. :evil:
Muutama levyn suikale pitää viel tehdä niin ne on valmiit. :azn:
Huomasin tuossa kuvia kattelessa, että 1. pomppu nelosista on väärinpäin, kuka lienee laittanut  :roll: Kääntäkää menosuuntaa, ellette jo itekin huomanneet...

Ja tässä kuvaa

87
Sunnuntai näyttää ainakin Forecalla paremmalta. Puolipilvistä ja mahdollisia kuuroja.

88
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 416
« : 05.09.09 - klo: 07.49 »

Jarkko. Pitääkö ne nystyrät akun pohjasta hioa pois että ne kaikki 6 erillispainoa saa paikoilleen?

Meillä on GM:n akut, joissa on tasainen pohja - ei nystyröitä. Muistaakseni säännöissä kiellettiin akun koteloinnin muokkaaminen. Ilvessalon Lasse oli ostanut K-raudasta kapeata messinki listaa ja teki Laukaassa itse rungon aukkoihin sopivat painot. Tuntui toimivan OK.
K-Raudasta saa tosiaan 10mm levyistä messinkitankoa, josta leikkaamalla 6 palaa saa 50 grammaa painoa. Palat kiinnitin ohuella kaksipuoleisella teipillä (K-Rauta/Maaliosasto/Lasiteippi - 10kg pito) lexan läpyskään. Hyvin on pysynyt kiinni, kunhan pinnat on puhtaat teipatessa :)
Lisäpainoläpyskää en mitenkään erikseen kiinittänyt akkuun, koska en jaksanut tehdä jokaiselle akulle omia painoja. Ajattelin laittaa Bilteman kumitiivistettä pitoaineeksi lexan palaan, jotta akku ei lähde liukumaan omia aikojaan.
Liukumisongelmaa ei asvaltilla esiintynyt, mutta maton pidolla ongelma saattaa olla todellinen.

2,5mm pohjalevystä palat tulevat aavistuksen verran pohjalevyn alapuolelle, josta johtuen nopeissa kurveissa lisäpainot osuvat rataan, riippuen tietysti maavarasta. Hieman hämärämmässä efekti oon kuitenkin komea kun kipinät sinkoilevat kuin formuloissa ikään (Laukaassa todistettua  :lol: )

Alla kuva lärpäkkeestä. Lasikuituteippi pitää vain toista pätkää kiinni kun menin hölmöyksissäni leikkaamaan Lexanin poikki.

89
Juu, on jo koodinpätkä poikineen :)

Onko siis ajatus että koneessa, jossa AMB laitteisto on kiinni , on myös asennettuna PHP ja mysql?

Vai niinkö,

että olisi yksi palvelin, jossa on tuo tietokanta ja kilpailun näyttö ja AMB koneella olisi sitten jäisi PHP ja tuo lap_read.pl.txt skripti. Se sitten kerää ja lähettää kierrosaikatietoa palvelimelle?

Jälkimmäisellä mallilla voisi rakentaa keskitetyn tulospalvelun.

90
Näyttää toimivan  :smiley:

Minkälainen arkkitehtuuri sovelluksessa on?
Käytetäänkö Ajaxia jQuery/mootools tms kirjastoilla höystettynä käyttöliittymän koodaamiseen? Data ilmeisimmin luetaan sarjaportista ja taltioidaan mysql kantaan?

Käyttöliittymäkerroksen osalta voisin osallistua talkoisiin ,jos apu kelpaa. Viestin otsikossa mainitut taustatekniikat ovat hieman vieraampia kun itse olen enemmän MS, .Net ja MSSQL miehiä.

Sivuja: 1 2 [3] 4