Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hkoskenv

Sivuja: [1]
1
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 28.05.16 - klo: 18.59 »
OK. Kiitos tiedoista. Sain auton kulkemaan, ja muutos on uskomaton. Annoin olla vakiovälityksillä 19/90 ja se riittävää ainakin meidän pihatielle. Ei sillä juuri voi täysillä päästellä, jos ei halua siirtyä RC-ilmailun puolelle, mutta puolikaasullakin ehtii. Lisäetuna akku kestää "ikuisesti". Tästä tuli kertaheitolla monta pykälää hauskempi lelu.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että nopeudensäätimessä (Sidewinder) on se ohjelmointitoiminto. Kun ohjelmoin, se aloittaa joka säätökohdan aina ykkösasetuksesta eikä ohjekirjan default -arvoista eikä niistä, jotka minä olen asettanut edellisellä ohjelmoinnilla. Onko se normaalia ja voinko luottaa, että se todella tallentaa ne arvot kuin haluan? Voiko muistissa olevia arvoja varmistaa mitenkään? Erityisesti alijännitekatkaisu huolettaa.

2
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 26.05.16 - klo: 20.09 »
Sain moottorin. Sen päätyyn on leimattu maksimikierroksiksi vaatimattomat 100000 rpm. 4600 kv arvolla se tulisi eteen vasta yli 20 V jännitteellä, joten toimintasavujen karkaaminen (ja auton muuttuminen satelliitiksi) ovat huolilistalla ennen ylikierroksia. Koneen mukana tuli ohjeet välityksenkin arpomiseen, joten nyt se on vain akun latausjohdosta kiinni. Sen pitäisi olla huomenna perillä, jos pakettiseuranta mitään tietää.

Siinä nopeussäätimessä ei vain ole ruuvin reikiä. Pysyykö se 2 puolisella tarrapalalla, jolla kiinnitetään peilejä seinään (peilit eivät pysy, kokemusta on), vai pitääkö minun väsätä joku metallityön mestarinäyte alumiinista?

3
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 25.05.16 - klo: 11.55 »
Oletteko te tosissanne sen kanssa, että nämä moottorit on speksattu niin typerästi, että ne voi rikkoa ylikierroksilla liian lyhyellä välityksellä? RC-autoissa käytettävät sähkömoottorityypit ovat luonnostaan kierrokset rajoittavia ja jokainen täsypäinen moottoritehdas speksaa nimellisjännitteen niin, että moottori kuormittamaton moottori käy sillä niin kauan kun laakerit kestävät (kuukausia tai vuosia). Vai käytättekö moottoreita tarkoituksella ylijännittellä?

Sain vihdoin tilattua viritysosia. Sen suositelun Sidewinder-combon (4600 kv) ja pari 2 kennoista litiumakkua. Moottori on vielä matkalla, mutta sain akut käsiini. Hyvä niin päin, koska akun mukana tullut balansointiliitin ei tietenkään sovi laturiini ja nyt minulla on aikaa tilata adapteri. Onko "kovakuorinen" lipo-akku sinällään riittävän suojattu hiekkaa vastaan, vai pitäisikö se lisäsuojata teipillä, kutistemuovilla tai jotenkin muuten? Aion jatkaa muovipussisuojausta vettä vastaan märällä kelillä, mutta ainakin näin kesäkeleillä ylimääräiset suojaukset heikentävät jäähdytystä. Vai onko sillä merkitystä laiskanpulskeassa ajossa?

Onko se vakiovälitys (19/90 muistaakseni) toimiva noilla sähköillä vai pitäisikö vaihtaa ne Slashin mukana tulleet asfalttihammaspyörät (23/86)? Ei kai se hajoa 2 kennolla ylikierroksiin, vaikka tyhjänä pyörisi?

4
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 29.03.16 - klo: 10.11 »
Minulla on vakio 1:10 takavetoinen Slash harjallisella koneella ja kaipaisin lisäpuhtia. Törmään moottorien ja säätimien kanssa runsauden pulaan enkä oikein tiedä mikä olisi järkevä ostos. Ajoni on leikkimielistä kaahailua pihalla ja hangilla, joten en tarvitse kisakireää koneistoa, mutta Traxxasin tasoinen sään ja olosuhteiden kestävyys on välttämätön (lue: ei mitään ongelmia vaikka auto lipeää välillä lammikkoon tai kerää talvella puoli kiloa lunta korin alle niin että kaikki sähkölaitteet ovat lumen alla ja sulattavat lämmöllään vettä päälleen), ja pienitehoinen harjoitusmoodi lapsia varten on kanssa hyvin suotava.

Traxxasin oma harjaton setti olisi varma valinta, mutta se maksaa niin paljon, että sitten harkintaan menee myös uusi nelivetoauto harjattomalla koneella. Ei ehkä huono idea, ja jollain aikataululla väistämätön kehityskulku, mutta olen yrittänyt pitää järkeä mukana ja saada lisää hauskuutta halvemmalla. Mutta pelkään pahoin, että jos ostan nyt halvemman joudun ostamaan huomenna kunnollisen.

Tarvitseeko tuo jotain muita muutoksia, jos koneen vaihtaa tehokkaampaan? NiMH-akut ilmeisesti toimivat huvikäyttöön riitävällä tavalla, koska Traxxas myy harjattomia RTR-paketteja niillä. Parin litiumakun ja laturin hinnalla saa aika monta ampeerituntia NiMH-akkuja.

5
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 07.01.13 - klo: 14.44 »
Ensimmäinen Titan 550-moottori (ei erityisesti sisäänajettu) kesti meillä noin 30 akullista, ikä saattaa jäädä lyhyemmäksikin. Ehkä nätillä käytöllä ja pro sisäänajolla ja huoltamisella moottorilla pääsee jopa n. 80 akullista. Tätä tietoa sai etsiskellä aika hartaasti, kun auto lakkasi kulkemasta eka kerran.

Miten se hajoaa? Hiilet kuluvat? Ei meidän käytössä tarvita huipputehoja, mutta koneen läpi menee kyllä asiatonta tavaraa niin että ihme jos ei se siitä kärsi.

Pääsin tuossa viime viikolla testaamaan ensimmäistä kertaa huippunopeutta märällä asfaltilla. Tässä kehitysvaiheessa se vielä hirvittää.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 07.01.13 - klo: 14.29 »
Slashiin ensimmäisen huollon, koska tie on jäätynyt käytännössä ajokelvottomaksi. Putsailin paikkoja ja ruikin PTFE-kuivavoiteluainetta niveliin. Kyllä ne näköjään puhuvat totta, kun lupaavat sen olevan säänkestävä. Saa nähdä pysyykö ominaisuus vanhetessa.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 07.01.13 - klo: 14.23 »
Käyvätkö nämä Traxxasin Slashiin? Ovatko hintansa väärtit lumella? Käyvätkö nuo Traxxasin omille vanteille (esim. 5872 ja 5874)? Kuuluuko tuohon hintaan kaksi rengasta? Pitäisikö tietää jotain, jota täydellinen amatööri ei tiedä, jos tilaa ja asentaa nuo autoon, ettei menisi kantapään kautta oppimiseksi?

Taakse: http://prolineracing.com/tires/sling-shot-sc-2.2/3.0-tires/
Eteen:  http://prolineracing.com/short-course-desert-truck-tires-mohawk

Vai pitäisikö tehdä suoraan piikkirenkaat? Ajan enemmän huonosti auratuilla teillä kuin kovalla jäällä, jossa piikit lienevät ylivoimaiset.

8
Nuivia emäntiä teillä. Oma on tottunut siihen, että hurahdan tuon tuostakin hörhöihin harrastuksiin ja ne vaativat tilansa ja aikansa. Ei se napise rahankulustakaan niin kauan kun en ole siltä mankumassa ja hoidan osani perhen menoista. Varmaan sitä risoo eniten se, että olen aivan innoisani tuputamassa harrastuksiani hänellekin.

9
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.12.12 - klo: 13.38 »
Ostin lapsille ja vähän itsellekin tällaisen lahjaksi. Onko se totta, että se on ready to run niin kuin valmistaja väittää? Vai pitäisikö tai kannattaisiko sille tehdä jotain ennen ajoa? Entä kestääkö se oikeasti märkiä oloja? Ajattelin ajaa pihatiellä viimeistään joulupäivänä, jolloin tie on joko märkä tai luminen. Entä meneekö tuo auto helposti rikki? Siinä oli joku aloittelijamoodi, mitä kannattanee käyttää, mutta arvatenkin se liikkuu silläkin kosmisella nopeudella. Lapset (8 v) eivät ole koskaan edes kokeilleet ja minulla on huima kokemus pikkuveljen Nikko-autosta 25 vuoden takaa.

10
Sain säätimen tehtyä. Vaiheet piti hakea kokeilemalla, mutta kun ne löytyivät, homma alkoi pelata. Noissa on kuusi tapaa kytkeä (kolme johtoa), yksi toimii oikein, kaksi huonosti ja kolme ei ollenkaan. Säätimessä on takaisinkytketyn moottorinohjauksen lisäksi mahdollisuus ohjata valoja kulkusuunnan mukaan ja näyttö testidatan lukemista varten.

Novakin pieni 380-sarjan kone pyörii hienosti. Dualskyn 540 kokoluokan kone on karkeakäyntisempi ja eri suuntiin epäsymmetrinen. Siinä on ennakon säätö, jolla keskiasennon voi etsiä.

Voimaa noissa on jumalattomasti, mikä tietysti oli odotettavaa. Vastapainoksi ampeerit maistuvat makealle, kun aletaan vääntämään. Moottorivaunussa, johon moottoria ensiksi testasin, välitys on aivan liian pitkä. Kyllä se vahvalla moottorilla kulkee mäkeenkin, mutta lyijyakku ei pidä 8 A:n purkuvirrasta. Täytyy tilata hammaspyöriä ja hienosäätää välityksiä.

Täällä kohdassa Dm2 on kuvia ja teknsiiä tietoja ohjaimesta ja moottorivaunusta. Se Dv12 toimii (ainakin vielä) tavallisella tasavirtakoneella.

http://personal.inet.fi/koti/hkoskenvaara/juna.html

11
Sen verran mielenkiintoinen projekti, että laita ihmeessä infoa kun edistyy.

Joo, täytyy laittaa. Kyseessä on siis tällainen projekti. Teen seuraavaksi uuden yksinkertaisesti detaljoidun veturin lasten leluksi, jossa samalla harjoittelen itselleni uusia tekniikoita, kuten harjatonta moottoria, kiertokankimekanismin tekoa ja valettuja puolapyöriä, tulevia vetureja varten. Yleensä noissa metallihommissa tulee kakkoslaatua aluksi, joskus elektroniikassakin, mutta tuollainen "ei niin millin päälle" -projekti on hyvä testimahdollisuus.


Lainaus
Liitteessä taannoin ottamani skoopin näyttö kaasu pohjassa A ja B johtimen välistä. Se hitaan huonous johtunee siitä, että virtaa katkotaan kun mennään hitaampaa. Eli tuo kohtuu nätti sini muuttuu aika kuraksi.

Yleensä noilla BLDC-moottoreilla ei tarvita hyvää siniä. Ne on optimoitu ennemminkin juuri tuollaiselle "trapetsoidi"-aaltomuodolle, joka on helpompi tuottaa (tai ainakin oli joskus, modernit PWM-mikrokontrollerit tuottavat samalla hardwarella yhtä lailla siniä). Enneminkin kyse on käsittääkseni siitä, että useimmiten harjattomia moottoreita asennetaan suuren tehon takia nopeaksi tarkoitettuihin autoihin, helikoptereihin, joilla kierrokset ovat aina yli puolet täydestä arvosta ja vastaaviin, ja kaupalliset säätimet on sitten tehty sen mukaan. Kukaan ei kai ajele RC-autolla alle 10 %:lla huippunopeudesta tai halua parkkeerata sitä millintarkasti.

Harjaton moottori soveltuu rakenteensa puolesta kuitenkin erinomaisesti tarkkaan hidasajoon ja paikoitukseen (esim. teollisuuden servot tai vaihtotyöt veturilla). Itse valitsin reippaasti ylitehoisen harjattoman myös siksi, että sen jäähdytysominaisuudet ovat paremmat. Suuren momentin tuottaminen pienillä nopeuksilla vaatii suuren staattorivirran ja siten lämmittää moottoria, mutta toisaalta ilma ei virtaa niin kuin isoilla kierroksilla. Ihmettelen kyllä, että tuossa moottorissa ei ollut minkäänlaista tuuletinta sisällä. Pitäsikö siihen laittaa ulkoinen puhallin?

Vielä parempi olisi siniaallolle käämitty moottori, koska sen saa käymään täysin ilman nykimistä. Niitä tehdään servokäyttöön, mutta hinnat ovat jotain aivan toista kuin harrastuslaitteille. Toisaalta veturissa, jonka huippunopeus on noin 1,5 m/s, välitys on niin suuri, että moottorin nykiminen ei näy liikkeen epätasaisuutena.


PS. Voiko täällä poistaa omia viestejä?

12
Kiitos tiedoista. Moottorin (Dualsky XM540TF-21.5D) mukana tuli johto, jonka värikoodit täsmäävät ViX:n antaman linkin kanssa. Kokeilen ensin, josko se olisi oikea järjestys.

13
Ostin DualSkyn harjattoman moottorin puutarharautatien veturia varten. Sen mukana ei tullut mitään informaatiota sensorisysteemin kytkennästä, enkä pikaisella googlaamisellakaan löytänyt tietoa. Tietääkö täällä kukaan miten se toimii? Ilmeisesti se on normaali hall-antureista koottu kytkentä, mutta mitenköhän ne johdot pitäisi kytkeä? Onko RC-moottorien sensorien kytkentä standardoitu (tai muuten sama eri valmistajilla)? Tarkoitus on tehdä nopeudensäädin itse. Nuo kaupalliset eivät käsittääkseni toimi kunnolla erittäin hitailla nopeuksilla, jotka ovat veturikäytössä välttämättömiä. Ja rakentelu on hauskaa.

Sivuja: [1]