Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mitza

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« : 08.10.13 - klo: 16.42 »
Kiitokset vinkeistä. Jommankumman laturin tilaan tuolta, mikäli tuleva järjestelmä sen vaatii.
Mitäs mieltä näistä http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14074__ZIPPY_Flightmax_8400mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html ? 2 kappaletta noita, niin johan pyöräilee!

Tosin oon kuullut että näissä pyörissä käytetään melko pitkälle samoja komponentteja 24v ja 36v ja jotkut ovat jopa laittaneet suoraan 36v akun 24v pyöräänsä. Noh pysytään nyt kuitenkin tässä 24v.

Jos ylläolevia akkuja laittaisi 2 kappaletta, niin mitenkä toimisi helpoiten lataus? Nykyisellä laturilla pystyisin lataamaan, mutta pitäisi ladata molemmat erikseen.
Tarkoitus on tehdä latauksesta mahdollisimman helppoa, että muutkin sen minun lisäkseni voivat hoitaa. Akkujen irroittelu / rinnankytkettyjen johtosarjojen muuttaminen joka lataukselle ei olisi kovin suotavaa. Balanceripuhat vedän akkukotelosta ulokupuolelle.

2
Yleinen keskustelu / Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« : 07.10.13 - klo: 22.07 »
No mulla meni taas rinnan ja sarjaankytkennät sekaisin. Olisin vaan voinut sanoa että fillarissa on 24v 12ah akkukapasiteettiä. Mielestäni Imax B6 ei ole huono laturi, mutta ei sovellu vain 7s lipoille.

Sanotaanko että perustiedot lipoista on hallussa, ja aina olenkin tähän saakka ladannut balancerilla niitä. Autossa on siis 2x 3s akkuja, jotka lataan erikseen.

Olisiko tässä kytkennässä nyt mitään oikotietä onneen? Eli jos homaisin 2kpl 7s 5000mah akkua, rakentaisin ne siihen nykyiseen koteloon turvallisesti = liposäkin sisään molemmat ja vetäisin balancerin johdot kanssa jotenkin helposti kytkettäväksi. Akkukotelohan tuosta lähtee aina irti ja virta-avain on itse kotelossa. Eli ei syötä pohjien pinneistä yhtään jännitettä ennenkuin avainta on käännetty.

Jos päädyn kahteen akkuun, niin mikä laturi? Riittääkö nykyinen virtalähteeni? (14v20ah turnigy)

3
Yleinen keskustelu / Lipo akkuja sähköfillariin
« : 06.10.13 - klo: 22.44 »
Menee nyt hieman asian vierestä, mutta kuitenkin mielestäni riittävän läheltä.
Tuli hommattua sähkäfillari, enkä ole kovin tyytyväinen akkukapasiteettiin / kestoon. Akkuna toimii 2x 12V 12Ah akkua rinnan kytkettynä. Akkukotelo on melkoisen iso, sieltä löytyisi hyvin tilaa useammallekin lipolle. Olemassaolevaa johdotustakin voisi käyttää ja lähtisi edelleen avaimesta "käyntiin".

Olen harkinnut että voisi laittaa koteloon 2-4kpl 7S 5000mah lipoa sarjaan.  Tässä tuleekin ensimmäinen ongelma. Nimittäin näiden lataus? Onko balancerijohtoa aina pakko käyttää? Kuinka suuri on riski että akku ottaisi kipeää ellei sitä käytä? Jos akut olisivat sarjassa. Ajatellaan vaikka 15ah kapasiteettiä, voisiko ne ladata kaikki kerralla ja ilman balansointia?

Omistan Imax B6 laturin, ja tämähän ei tietenkään riitä 7s akuille. Eli mitä laturia suosittelisitte tulevalle kokoonpanolle? Multa löytyy 14v 20ah virtalähde, mutta tämäkään ei taida riittää tulevalle laturille, vai onko näissä latureissa joku systeemi (hakkuri tms?) joka muuttaa jännitteen isommaksi? Latausajalla ei ole väliä, akku lataantuu aina yöaikaan. Fillarilla poljetaan läpi kesästä talveen.

Ehdotuksia akkupaketeista ja latureista otetaan vastaan. Hobbyking on tuttu ja turvallinen satama itselleni.

Jonkin verran siis pohjatietoa akuista löytyy RC-autojen puolelta.

4
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 08.10.11 - klo: 22.26 »
Mikä on kun kardaanin päässä olevat diffiä pyörittävät pinjonit ei vaan kestä?

Moottorina on hobbykingin 6000kv 5.5t.

Mulla oli auto projetipöydällä jonku pari kuukautta. Uusin aivan kaikki saatavilla olevat aluosat yms. Laakeripesät ei ole kuluneet, kun kaikki osat ovat ihan uusia.
Edessä lukko ja takanakin joku kuuladiffi. Kun pääsin ajelemaan niin takapinjoni kesti minuutin ja matka jatkui etuvetoisena noin 10min, kunnes sekin hajosi.

En ole vielä avannut ja katsonut tuhoa. Tosin pinjonit olivat niitä valkoisia. Mulla on uudet mustat olemassa, mutta tuntuu vähän turhalta vaihtaa jos nekin kestää vain muutaman minuutin.
Rasvana mulla oli siellä reilu kerros jotain ihan perus vaseliinia tai jotain laakerirasvaa. Eikait se siitä johtunut?

Olisikohan kallista teettää jollain pajalla metallirattaat tähän?

5
Elikkäs tänään tuli nuo "tuning" osat. Tilailin vähän osia varastoon ja "kokeiluun" Kun kokeilemalla kerran oppii.
Tuossa kuvassa näkyy noi kaksi diffiä. Tuo lappu kertoo mikä on edessä jo valmiiksi kiinni. Eli One way unit.
Kumman noista pistän taakse kiinni, ja millätavoin auto käyttäytyy niillä verrattuna vakioon?




Ja heitänkö noihin kaikkiin rattaisiin vaseliinia? Vai laitetaanko sitä vain spurriin ja pinioniin vai pelkästään bevel pinion geariin? Tuon vaseliinin kuulin ihan RC kauppiaalta, kun yritin ostella ratasrasvaa.

6
Jees. Näillä mennään sitten. Toi motti lähtee huomenna tilaukseen. Tilaan samalla 2.4ghz radio / vastari paketin. Mietin vaan, että olisko tota vakio ohjaus-servoa mitään syytä päivittää? Kun ohjaukseenkin on tulossa kaikki osat alumiinista.

Katonko vain jotain akkua missä on yli 35c purkuvirta, vai onko syytä katsoa vieläkin parempaa?

7
Ei löydy ohjekirjaa, ja noparissa ei lue mitään muutakuin tuo merkki LRP.

Eli jos vain moottorin päivittäisi, niin mitä suosittelisitte hobbykingin valikoimista? Kun sieltä tilauksen teen jokatapauksessa.

Myyjä sanoi että noparin "pitäisi" kestää 3.5t moottori. Siinävaiheessa noi oli vielä mulle hepreaa ja saattoi mennä vähän asioita ohi korvien :)


8


Noillakin toi kulki ihan kivasti, mutta nälkähän tässä kasvaa.
Akkuna on turnigy 2s 5000mah. Kasvaako teho, jos hommaa 3s akun tuohon?

Tottakai kasvaa nopeus, ja ihan mukavasti kasvaakin. Tuntuu todennäkösesti ihan eri autolta kun pistät 3s:n 2s:n tilalle. =)

Eli siis nopari ja moottori kestää korkeamman jännitteen? Tarviiko noparille tehdä jotain säätöjä, jos vaihtaa isompijännitteisen akun?

Noita pinjoneita mulla onkin tossa mukava kasa. Pitää vaan luntata ohjekirjasta tuo moottoripukki asetukset.
Tossa oli 58T ratas kiinni. Mukana olis 55T varmaan sen vois kansa heittää yhdessä pienemmän pinjonin kanssa?

9
Tässä olen pari viikkoa yrittänyt opiskella näitä lipoja, nopareita harjattomia moottoreita yms.

Eli mitä mottia, noparia & akkua suosittelisitte Tamiyan TT-01 kaveriksi? Tahtoisin että auto kulkisi niin maan perhanasti. Tilasin juuri kaikki ripustukset yms voimansiirrot ja moottoripukit alumiinisina. Jotta kestäisi. http://www.rcmart.com/catalog/rc-tt01-yeah-racing-ttck01-coversion-tamiya-tt01e-p-28691.html?cPath=595_744_708 (lisäksi jotain diffirattaita yms pientä tilpehööriä.)

Auto siis odottaa noita yllämainittuja osia. Ajattelin samalla, että voisi päivittää koko auton. En saa mitään tietoa irti moottorista, enkä noparista. Tässä kuitenkin kuva niistä:



Uploaded with ImageShack.us

Noillakin toi kulki ihan kivasti, mutta nälkähän tässä kasvaa.
Akkuna on turnigy 2s 5000mah. Kasvaako teho, jos hommaa 3s akun tuohon?

Olen siis tekemässä tilausta hobbykingistä. Uutta akkua joka tapauksessa, ja mahdollisesti uusi motti ja nopari.
Eli mitä suosittelisitte?

10
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 05.07.11 - klo: 22.01 »
Saako jostain tuota bevel pinion gearia metallisena? Sehän on tuon heikoin lenkki.

Hommasin käytettynä tuossa talven aikana ja nyt kävin ensimmäisen kerran kokeilemassa. Kesti 5min ja tuo ratas takaalta sorvaantui käyttökelvottomaksi. Liekkö kulunut, vai onko liikaa tehoa.

Uusi "alalla", joten en osaa sanoa yhtään mitä tuossa on kiinni. Joku Novakin brushless moottori, mutta mitään T lukua tai KV lukua en löytänyt. Nopari on lrp, mutta siitäkään ei enempää tietoa irronnut.

Noh testiajolla tuo auto tuntui kulkevan kuin tauti. Siis ihan järkyttävä nopeus. Pikkaisen muuttunut vehkeet, kun joskus aikoinaan pikkupoikana ajelin tamiyan blizer beetlellä :)

Sivuja: [1]