Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - lepispe

Sivuja: [1] 2
1
No niin.. Right hommattiin ja onpa tyytyväinen muksu. kokeiltiin salilla nopeuskisaa ja vaikutti yhtä nopealta kuin oma slashi. Plussana tuossa vielä että leveämmät renkaat kuin omassa ja keveämpi auto, niin menee ulkonakin paljon paremmin kuin isin auto... Kiitos neuvoista teille!!! :azn:

2
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.03.15 - klo: 14.48 »
No niin, nyt kävi tuossa kaveri kylässä ja suomensi mulle tuota ohjekirjaa tuon purku/lataussyklin osalta, eli laturi on nyt hallussa.
Mutta kertokaapa hyvät ihmiset, millä ampeeri / volttimäärillä osaan tuon akun purkaa?
kyseessä siis traxxasin (1/18) akut. Tuossa akun päällä on seuraavia tietoja:
7,2V
1600mAh
cut off 5,4V

Niin olisko kellään heittää noita purkuarvoja kun ei osaa hatusta mitään itse noihin heittää?
Kyseessä siis UAC-50 laturi ja siihen pitäis amppeeri ja volttimäärät osata laittaa tuohon purkupuolelle.
(0,1-1,0A ja 0,1-25,0V)

3
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 08.03.15 - klo: 20.01 »
No niin, nyt kävi tuossa kaveri kylässä ja suomensi mulle tuota ohjekirjaa tuon purku/lataussyklin osalta, eli laturi on nyt hallussa.
Mutta kertokaapa hyvät ihmiset, millä ampeeri / volttimäärillä osaan tuon akun purkaa?
kyseessä siis traxxasin (1/18) akut. Tuossa akun päällä on seuraavia tietoja:
7,2V
1600mAh
cut off 5,4V

4
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.03.15 - klo: 19.54 »
Kysymys UAC-50 laturista
Käyttöohjeet siinä kyllä on, mutta kun ei taivu tuo englanti yhtään...
Eli pystyykö tuolla purkamaan nimh-akkuja? (eli pitäisi saada pari akkua kokeilla elvyttää)
Itsellä on pari traxxas 1/16 akkuja, mutta suurempi suoli olisi pojan uudesta right model-auton akusta, kun viikonloppuna poika sai auton ja 1100-akulla ei pysty ajamaan kuin 5-10min vaikka on ohjaimesta rajoitettu vauhti minimiin autosta. Itsellä kuitenkin pystyypi ajamaan sen 25-20min täydellä teholla omalla autolla (1500-akut) enkä jaksa uskoa, että olisi noin iso ero akuissa.

Ni-MH valikosta löytyy sekä discharge että cycle D/C (purku/lataus) tai C/D (lataus/purku) toiminto. Tuo jälkimmäinen sekä purkaa että lataa akun niin monesti kun asetuksesta laitat (1-5krt). Mutta ennen tuota pitää asettaa charge ja discharge kohtaan oikeat tiedot.

Onko akkua ladattu hidaslatauksella 0,1C täyteen vai jo uudesta asti 1C arvolla?


Öööö... Minä en nyt tiedä mitä tarkoitat noilla C-arvoilla.  :embarrassed:
Mulla on 1500mAh-akku ja olen välillä ladannut 1A ja välillä 1,5A arvolla.
Pojalla taas on tuo auton mukana tullut peruslaturi, jossa näyttää olevan output arvo 500mA.
Olen kyllä ajatellut tekeväni tuolle saman tempun kuin omallenikin, eli piuha poikki ja sokeripalalla liittää se tuon UAC:laturin liittimiin, niin sais sillä latailla.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.03.15 - klo: 15.16 »
Kysymys UAC-50 laturista
Käyttöohjeet siinä kyllä on, mutta kun ei taivu tuo englanti yhtään...
Eli pystyykö tuolla purkamaan nimh-akkuja? (eli pitäisi saada pari akkua kokeilla elvyttää)
Itsellä on pari traxxas 1/16 akkuja, mutta suurempi suoli olisi pojan uudesta right model-auton akusta, kun viikonloppuna poika sai auton ja 1100-akulla ei pysty ajamaan kuin 5-10min vaikka on ohjaimesta rajoitettu vauhti minimiin autosta. Itsellä kuitenkin pystyypi ajamaan sen 25-20min täydellä teholla omalla autolla (1500-akut) enkä jaksa uskoa, että olisi noin iso ero akuissa.

6
Sisällä ja ulkona. Kerran viikossa pääsee liikuntasalissa ajelemaan. Ulkona ajoalustana nurmikko ja soratie. Metsää on muuten, sinne ei nuilla kummallakaan olla asiaa...

7
Näinpä... Mielelläänhän sitä ostaisi lapsille kerralla kunnollista, mutta kun on 5 lasta ja haluaa olla tasapuolinen, niin ei sitä enempäänsä rahaa yhdelle riitä...

Toisena vaihtoehtona olis tuollainen:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/right-model-1-18-monster-truck-ep-sc-4wd-2-4-rc-auto#spca

8
Eipä täältä Hailuodosta oikein viitsi lähteä mihinkään keroihin, kun 1,5h suuntaansa, kun Oulussa lähtee käymään. Itsellä traxxas slash 1/16 jota saanut poikakin harjoitusmoodilla kokeilla. Rahatilanne vain niin tiukka, että pitää tosiaan kummiakin kysellä apuun ja nyt tässä pitäis yrittää pähkiä hyvää ja halpaa...  :embarrassed:

9
Pitääpä täältäkin kysellä, kun olisi pojalla synttärit (7v) ensi viikolla ja on poika autoa toivonut lahjaksi. Kummilta kyseltiin kans lähteekö mukaan ja 100€ on maksimihinta autolle. Hyviäkin autoja tuon ikäiselle näyttää saavan (ehtona kosteus(/veden) kesto ja että saa myös varaosia, niin olisi pitkäikäisempi). Muutama vaihtoehto tullut eteen, mutta kun ei ole kokemusta hirveästi noista, niin kyselläänpä täältäkin.
http://www.prorc.fi/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=1112&virtuemart_category_id=44
Tuossa olisi yksi vaihtoehto, onko tietoa saako tuohon "harjoitusmodia" päälle, kun tuntuu hirveältä tuo vauhti.
Tai onko parempia vaihtoehtoja?

Ja viime tippaanhan tämä jäi, kun perjantaiksi mielellään pitäisi paketti saada, kun ollaan menossa viikonlopuksi kummisetän luokse, niin siellä luovutettaisiin.

10
Ero on semmonen että jos ostat vielä laparenkaat niin se käy veneestä, eli tuo 5700kv mylly tuo sen verran kierroksia ja tehoja että kulkee veden päällä (en ole VIELÄ kokeillut :evil:).
.
.
.

Pitääpä tarttua tuohon "oljenkorteen". Itsellä ollut slashi reilun vuoden ja olen välillä kysellyt muita renkaita tuohon. (mulla vielä alkuperäiset) Mistäs noita muita renkaita saisi?

11
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.07.13 - klo: 19.15 »
Joskus jostain täältä olen lukenut noista nimh-akkujen säilytyksestä, mutta ei tähän hätään löytyny.
Eli mulla tuossa 1600 ja 1200 akut ollu käyttämättömänä varmaan 3-4 viikkoa kun ei ole muka kerenny ajelemaan. Ne on aikanaan taidettu ladata täyteen. Pitääkö mun nyt laittaa ne ennen käyttöä laturiin vai ajanko ensiksi tyhjiksi sen mitä niissä on jälellä?

12
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.06.13 - klo: 21.07 »
Mulla on tämmöne kuukauden vanha traxxas slash 4w4 1/16. Ku lähdin ajamaan ni kuuluu sieltä taka kardaanista semmone vinkuminen. Voisko olla joku kivi välissä vai kulunu vaan? Yritin avata vähän sitä mut en päässy sinne käsisks. Mitä kannattais tehdä? Vai ajetaanko vika irti? En tieny mihi laitan tän ni pistimpä nyt tänne. Kiitos! :D

Tuolla sählöautopuolella on oma osionsa näille 1/16 traxxaseille.
Sähköauto => traxxas

http://rc10.fi/index.php?topic=30827.2820

13


1. Jos auto kulkee hitaalla vauhdilla suoraan ja kovalla ei, veikkaisin että diffin tasauspyörästö on epätasapainoinen tai jossain renkaista on väärä aurauskula suhteessa toiseen renkaaseen.
2. Ota auto käteen/pölkyn päälle ja paina kaasua ja päästä kaasu ja katso pysähtyvätkö renkaat ns. samaan aikaan/mikä pysähtyy ekana ja mikä vikana. Jos suurta eroa on niin sitten tasauspyörästössä todennäköisesti häikkää.
3. Aurauskulmat laittaisin aluksi vain kohtisuoraan eteenpäin, enkä lähtisi vaikeasti säätämään 2 asteen aurausta taakse... Siitä sitten kokeilemalla löytää itselle mieluisen auraus kulman eteen/taakse.
Itse pidän että takarenkaat ovat kohtisuorassa ja eturenkaissa pienehkö auraus.
4. Toivottavasti saat aurauskulmat sopiviksi itsellesi!  :smiley:
[/quote]

Tosi iso kiitos näistä hyvistä vinkeistä...
Tässä ollut pari päivää taukoa, kun lapannut tuota porukkaa kylässä... Kun kerta tuossa autossa oli valmiina nuo kaikki aurauskulmat muuten oikein, mutta silmään hiukan tuo korjattu rengas näytti vinolta, niin piirsin isolle paperille kasan viivoja ja siihen 2 asteen vinoviivan ja sillä mallailin noita renkaita. Tuo yksi rengas oli senkin piirustuksen mukaan liikaa auralla ja suoristin sitä hiukan. Jospa sitä tänään pääsisi kokeilemaan että miten kulkee. Pitää vain lähteä ensiksi äkkiä paiskomaan lannoitteet nurmikolle...  :tongue:

14
Tsekkaa renkaiden kulma (camber) runkoon nähden, esim. E-Revo VXL:ssä tehdasvakiona kulma on -2 astetta ts. renkaat "nojaavat" sisäänpäin. Aurauskulman (toe-in / toe-out) suhteen tykkään itse, että sekä edessä että takana renkaat "auraavat". Mutta tarkkaan kulmaa en osaa sanoa. Näin auto ei ole ihan niin rauhaton.

Kiitos tästä, nytpä onkin sitten seuraavana pähkäilyssä, että miten ihmeessä mittaan kotioloissa tuon 2 astetta aurausta noihin takarenkaisiin. Onko oikeastaan muuta vaihtoehtoa, kuin piirtää paperille nuo kulmat ja koittaa siinä mallailla tuota kohdalleen?

15
Taas kysyttään tyhmiä, mutta ainapa täältä vastauksen on saanut...
Kertokaapa mistä tiedän, milloin autossa on aurauskulmat OK?
Epäilen hiukan että niissä vikaa, kun jouduin tässä taannoin vaihtamaan toisesta takarenkaasta sen osan, johon tulee ne kaksi kuulamutteria tukivarsien päähän.
Nyt on ongelmana ajossa se, että kun saan trimmillä säädettyä että menee hiljaisella vauhdilla auto suoraan, niin lisää kaasua painettaessa alkaa voimakkaasti vetämään vasempaan tuota autoa.
Tuossa kokeilin autotiellä, että ohjauspyörällä kompensoin tuota kääntymistä täydellä kaasulla ajettaessa, niin ei tahdo pysyä enää hallinnassa kun löysää kaasun, niin nakkaa samantien sitten kyljen edelle ja auto lähtee propellina katon kautta ympäri ojan pohjalle...

16
Uutena ostin. Liekö tuossa slashissa sitten eri välitykset.

17
Linkki vielä tuohon mainitsemaani taulukkoon (Sivu 24)
http://traxxas.com/sites/default/files/7009-manual-with-TQi-120227.pdf

18
Tuossa laskeskelin noita hampaita, niin vakiona näyttää olevan 31/45t (miksi tuohon muuten tuo t-laitetaan perään?) ja tuossa mukana tulleessa olisi 28 hammasta. Ohjekirjasta löytyi hieno taulukko johon on koottu noita hammaskokoja ja mikä passaa minkäkin kanssa, niin tuossa taulukossa on merkattu tuo 28/45 keltaisella ja selityksenä värille on Optional high-speed gearing. (Tuon jopa minä ymmärsin :smiley:)

Tämä on nyt tähän asti ihan selvää, ainoa nitä mietin, että miten päin ne hammatusjutut oikein menee, kun täällä puhutaan siitä motin kuumenemisesta väärillä välityksillä? Kun tuosta taulukosta saisi sen käsityksen, että jos tuo moottorissa oleva hammasratas (pinion gear) isonee, niin silloin enempi haittaa.

Eli minun järkeen (johon en enää luota täysin) kävisi taas että siitä ei pitäisi haittaa olla jos annan jatkossa olla tuon 28-hampaisen tuon orkkiksen 31-hampaisen tilalla, niin ylikuumenemista ei pitäisi olla. Periaatteessahan siinä pitäisi väännön parantua ja vauhdin hiukan vähentyä alkuperäiseen verrattuna.
Meneekö järkeily ihan metsään?

PS: ja Kiitokset rautalangan vääntämisestä...

19
Pakko kysyä taas kokeneimmilta kun tuo englanti ei tahdo taipua millään. :embarrassed:
Postissa olisi tulossa sarjakaapeli ja sattui tuossa silmään tuo paketin (slash) mukana tullut ylimääräinen hammaspyörä, jossa joku varoitus:
 Pinion gear fo 50+mph with dual battery packs. 
This pinion gear MUST be installed when operating the model with dual batery packs.

Eli Pitääkö tuo asentaa  moottoriin sen alkuperäisen tilalle?
Saako tuo olla paikoillaan vain kun ajetaan sarjakaapelilla?
Eli toisinsanoen saapiko tuon jättää paikalleen vaikka ajelee yhdellä akulla tai rinnakkaiskaapelilla, onko siitä haittaa? Tulee kuitenkin itsellä enempi ajeltua yhdellä akulla / rinnan kun ei ole noita paikkoja kovin, missä pystyisi sarjakaapelilla rälläämään...
Jos alotetaan siitä, että kyllä se auto kulkee ihan millä pinion gearilla tahansa. Voi ajaa tolla vaikka ei olisi sarjakaapelia mutta kyse on näissä aina välityksien (spur/pinion) suhteista. Tietyt hammastukset tuottaa PALJON enemmän lämpöä koneelle joka sitten lopulta rikkoo sun konees. Joten aina muutenkin kun ajelet millä tahansa pinionilla/spurrilla niin hyvä on tarkastella niitä lämpöjä ettei käy hassusti  :smiley:

Hyvät välitykset voi varmaan kertoa s.heinonen tai toinen itse auton omistaja joka on todennut tiettyjen välitysten olevan hyvät bashaamiseen/speed runeihin.

No mulla on 31/45t välit. Mutta mulla on tuo hpi:n vektor 4000 joka on siis 540 kokoluokan motti ja ei noilla väleillä vielä edes lämpene. Mutta sulla varmaan moottorina orkkis 380 velineon? Ja siihen aika sopivat välit on 28/50t jos ajaa 2s lipo akulla. Ja jos ajaa sarja nimheillä ni varmaa jotkuu 23/55t välit ois ok.


Juu, mulla alkuperäinen moottori ja välitykset (en ole laskenut, mitä tuossa on). Lipoja ei ole käytössä vaan nimh-akuilla mennään.

Kiitos kovasti neuvoista. Itse siis ihan noviisi näissä hommissa ja kun tuota kielipäätä ei ole yhtään, niin pitää kaikki aina varmistaa. (varsinkin jos noissa ohjeissa lukaa caution  :azn:)

20
Pakko kysyä taas kokeneimmilta kun tuo englanti ei tahdo taipua millään. :embarrassed:
Postissa olisi tulossa sarjakaapeli ja sattui tuossa silmään tuo paketin (slash) mukana tullut ylimääräinen hammaspyörä, jossa joku varoitus:
 Pinion gear fo 50+mph with dual battery packs. 
This pinion gear MUST be installed when operating the model with dual batery packs.

Eli Pitääkö tuo asentaa  moottoriin sen alkuperäisen tilalle?
Saako tuo olla paikoillaan vain kun ajetaan sarjakaapelilla?
Eli toisinsanoen saapiko tuon jättää paikalleen vaikka ajelee yhdellä akulla tai rinnakkaiskaapelilla, onko siitä haittaa? Tulee kuitenkin itsellä enempi ajeltua yhdellä akulla / rinnan kun ei ole noita paikkoja kovin, missä pystyisi sarjakaapelilla rälläämään...

21
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 15.04.13 - klo: 16.00 »
Tuossa olen yrittänyt etsiä traxxasin 1/16 slashiin uusia renkaita, mutta olen vissiin liian noviisi vielä kun ei satu millään silmään muita kuin noita alkuperäisellä kuviolla olevia ja ne taas ei tunnu pitävän lumella eikä asfaltilla eikä soralla. Mielellään saisi kotimaasta löytyä.
Kiitos etukäteen vaivaa näkeville.

22
Ei sattunut silmään tuossa kun yritin näitä topiceja katsella, että mitenkäs se on noiden NiMh-akkujen säilytys?
Välissä tulee väkisinkin taukopäiviä ja nyt kun on noita 1600 akkuja niin jäänyt tuo 1200 sivuun.
Eli säilytetäänkö täytenä vai tyhjänä?
Muistelen jostakin lukeneeni, että jos muutaman päivän käyttämättä, niin pitäisi ladata ennen käyttöä. Järkeen taas kävisi paremmin, että ensiksi ajetaan tyhjäksi ja sitten vasta lataukseen. Montako välipäivää kärsii jäädä jos tuo pitää sitten ladata?

23
Toivottavasti ei tule väärään topiciin...
Itsellä harrastus alussa ja ekana autona traxxasin 1/16 slash. Pitäisi alkaa iskariremppaa tekemään, eli tiivisteitä vaihtamaan ja öljyä lisäämään. Pyydän sievästi, että voisiko joku kieliä taitava etsiä linkkiä kuviin / videoon jossa näkyisi vaiheittain tuommoisen iskarin purku/kokoaminen. Itse yritin tankeroenglannilla googletella, mutta tuli vain henkiköautojen iskareista linkkejä  :embarrassed:

toinen toivottu linkki olisi noiden driffien purku (pitäisi niihinkin öljyjä katsella), miten menisi helpoimmalla. Kyllähän tuota nuo osat saa irti ja palasiksi kun vain alkaa vääntämään, mutta ohjeilla hommasta selviää tod.näk. murto-osalla ajasta... 

24
mites on muiden omat kestäneet kosteutta? omani vikkuu kuin jouluvalo eilisen ajelun jälkeen!!! loskaisella soratiellä ajoin et en edes lätäkössä!! taitaa lähteä rakaisin kauppaan mun revo
Kandee muistaa, et ne on roiskesuojattuja.. ei todellisia waterproofeja  :wink:

Itsellä ainakin on slash kestäny hyvin... Kopan alunen ollu ajojen jälkeen ihan täynnä lunta eikä ole auto ollut moksiskaan. Sisälle tultaessa tieten olen putsannu hyvin ja uunin päälle kuivamaan...

25
Voipiko sellaiselle asialle mitään, kun tuohon slashiin laittaa virrat päälle, niin kääntää heti eturenkaita vasempaan. Joutuu heti ohjaimesta ottamaan säätönapista puolet oikeaan että kulkee suoraan. Tuossa piti kääntää se ohjainservolle tuleva akseli toisinpäin, kun oli lohjennut päästä, niin kokeilin sieltä laittaa eri asentoon sitä akselia, mutta hammastus menee juuri niin, että seuraava pykälä jättää renkaat sitten aloituksessa oikeaan, jolloin joutuu ohjaimesta sitten säätämään vasemmalle...

26
ei muuta kuin viet takas liikkeeseen ni he saavat lähettää sen traxxasille tai minicarssille tai tutkia ite missä vika on. mistä liikkeestä ostit?

Rcm:ltä ostin ja postilla tuli. Pitääpä neuvotella asiasta.

27
itsellä oli joo sama vika eli pakkasella alko moottori pätkimään ja sisällä pelas ok.
en tiedä missä vika oli mutta auton kun olin ostanut uutena kärkkäiseltä ni vein motin ja noparin sinne ja he lähettivät sen minicarsille ja parin viikon päästä oli uus combo ja sit toimi hyvin.
oletko ostanut tuon slashin uutena vai käytettynä?

Uutena ostin ja tosiaan nyt kyselevät liikkeestä, että onko missä vika ja itsellä ei mitään hajua...

28
Itsellä meinaa tuo uusi 4x4 slash pätkiä pakkasella, eli ei aina vastaa kaasuun. Olen luullut ominaisuudeksi noissa, eli pakkasraja olisi max.-10. Tuossa viime viikolla sattui jossakin täältä silmään, että kuuluisi takuuseen, nyt olen pari päivää yrittänyt tätä topicia käydä läpi, jotta olisin löytänyt sen kohdan, ettei olisi tarvinnut kysellä, mutta ei satu silmään.
Kyselin asiasta myyjältä ja hän kyselli, että onko missä vika.
Itsellä ei mitään hajua missä voi olla vika, joten joudun nyt kyselemään teiltä, että onko ollut samanlaista ongelmaa?
Eli pakkasella kun olen tuolla ajellut, niin pysähdyttäessä ei aina heti reagoi uudelleen kaasuun vaan vasta muutaman liipasinvedon jälkeen ottaa taas kontaktia.

29
Sähköautot / Vs: Millainen laturi?
« : 21.02.13 - klo: 10.46 »
Näyttää olevan melko vanhoja nämä kysymykset näistä akuista.
Itse aloitin tässä kuukausi takaperin harrastuksen traxxasin 1/16 harjattomalla slashilla.
Siinähän on vakiona tuollainen 7.2V NiMH 1200 mAh-akku.
Nyt olisi ajatuksena ostaa toinen tai peräti pari akkua lisää ja tuon 6-tunnin laturin tilalle hiukan nopeampaa.
Tuossa yritin rcm:n sivuilta katella noita latureita, mutta mulle täyttä hepreaa nuo speksit ja tieto siitä, mikä passaa mihinkin...

Rahaa ei ole paljoa käytettävissä, joten päälle satasen laturit jää odottamaan sitä kaikkien toiveissa olevaa rikasta tulevaisuutta.  :wink:

Eli antakaapa hyviä vinkkejä...

(PS: Ei kuulu tähän topiciin, mutta saako tuohon autoon yli 1200-akkuja?)


30
Siis mulla itse mutteri hukassa. Manuaalissakin vilisee aika monessa paikassa tuo sana slipper clutch.
Laitoin tuohon linkin, sivulla 23 on joku kuva jossa puhutaan tuosta asiasta. Onko kyse juuri tuosta?
Eli sellainen ruuvi jossa on jousi siinä alla...

http://traxxas.com/sites/default/files/7009-manual-with-TQi-120227.pdf

Sivuja: [1] 2