11
« : 01.04.16 - klo: 14.32 »
Tuossa tuli vähän kysymystä että mitä tuollaiseen autoon kannattaa varata itselle varaosiksi mukaan. Päätin sitten vastata tänne julkisesti koska ehkä joku muukin on asiasta kiinnostunut.
Hihnat..
Takahihna kestää tyypillisesti näissä autoissa sellaisen 5tuntia ajoa. Se kun purkaantuu, niin samalla menee sileäksi vaihdeakselilta se pikkuhihnapyörä. Kannattaa siis tarkkailla molempien kuntoa ja vaihtaa ajoissa. Myös pikkukivet pitää kaivaa hampaiden väleistä pois jos niitä sinne ilmestyy.
Pitkä hihna, tämä on pitkäikäinen ja yleensä hajoaa niin että yksittäisiä hampaita irtoilee ensin, eikä muita vaurioita yleensä synny, vaikka vaihdon jättäisi viime tinkaan.
Etuhihna, kestoikä jopa tuplat takahihnaan verrattuna. Varoittaa rikkoontumisestaan yleensä siten että auto muuttuu kiihdytyksissä yliohjaavaksi ja jos hihnan vaihtaa silloin heti, niin muita vaurioita ei pääse syntymään.
Hifistelyä jos haluaa harrastaa, voi hihnoja myös voidella erilaisilla aineilla. Joillain valmistajilla on oma öljy olemassa tätäkin varten. Itse olen tyytynyt lähinnä pesemään pitkän hihnan selkäpuolelle kertyvän lian aina välillä pois. Hihnankiristinlaakerit tavallaan mankeloivat irrallisen lian kiinni hihnaan.
Hihnapyörät..
Kestävät monta kesää, jos puhtauden kanssa ollaan tarkkoina ja hihnat vaihdetaan ajallaan. Pienet hihnapyörät menee joskus sileeksi, isot on ikuisia.
Pinionit ja rattaat..
Sama juttu, puhtaus ja radalla pysyminen on puoli ruokaa. Ykkösvaihde kuluu selvästi nopeammin kuin kakkonen. Niitä voi muutamia pitää varaosina mukana.
Laakerit..
- Pyöränlaakerit on ns. isompaa kokoa ja kun niitä joskus pesee ja voitelee, kestävät monta kesää
- Takaspooli ja etu-onewayn laakerit sama juttu.
- Vaihdeakselin ja etuväliakselin laakerit. Näitä voi pitää pakissa varalla, samoin vaihteen kakkos-spurrin laakereita.
- Vaihteen one-way vaatii säännöllistä huoltoa, laita muutama tippa one-way-öljyä muutaman kerran ajopäivän aikana, jolloin one-way-laakerin elinikä on noin 10-15tuntia. Kun se hajoaa, vaihda samalla myös vaihdeakseli. Tätä komboa en ostaisi pakkiin varmuuden vuoksi, vaan vasta sitten kun tilanne on päällä.
Kytkin..
- Oikein käytettynä kestää ilman osien vaihtoa koko kesän. Kasattava ja säädettävä jokaista ajopäivää varten uusiksi ja tarkistettava klapit, välykset ja jousen kireys. Painelaakeri voideltava 1-2 kertaa ajopäivän aikana, esim Capricornin mustarasva tai Mugenin Super joint grease on OK tähän (muista aina pesu kliinerillä ennen rasvausta). Uutta painelaakeria on hyvä pitää pakissa mukana. (kannattaa katsoa YouTubesta esim Michael Salvenin pro-tips-kytkimenkasausohje)
Kone..
- Huolla ilmanputsari vähintään ennen joka ajopäivää. (pesu ja öljyäminen)
- Nätisti ajeltuna tulppa voi kestää pitkäänkin. Seuraa langan kuntoa, jos se muuttuu vaalean harmaaksi tai selkeästi vääntyy johonkin suuntaan, on hyvä vaihtaa uusi tulppa. Jos näin käy usein, ajat todennäköisesti liian laihalla..
Renkaat..
- Aja vain tuoreilla, saman vuoden renkailla
- Aja vain oikeankokoisilla renkailla. Sorvaa renkaat tai osta valmiiksi sorvattuja renkaita.
- Sopiva renkaan lähtökoko on edessä 69mm ja takana 76mm. Tarkkaile kokoeroa kun renkaat kuluu, sopiva kokoero on 6-7mm.
- Sopiva kovuus Suomessa kaikille radoille, kaikkiin olosuhteisiin, kaikille kuskeille on 32 eteen ja 35 taakse. Merkillä tai vanteella ei ole väliä, mutta edessä ja takana pitää olla samanmerkkiset ja samanikäiset ja samanlaisilla vanteilla olevat renkaat.
- Normaalina kisa/treenipäivänä renkaita menee noin 2-3sarjaa.
- Jos rengas repeää osumasta, lopeta ajo välittömästi, etsi irronnut pala ja liimaa se kontaktiliimalla takaisin. Voit jatkaa sillä renkaalla ajamista seuraavalla kerralla kun liima on kuivunut kunnolla.
- Muistisääntö joka tilanteeseen, jos auto menee huonosti, etkä löydä siitä vikaa, on vika todennäköisesti renkaissa..
Kori..
- Aja vain ehjällä korilla
- Osta vain hyviä koreja. Hyviä koreja ovat tällä hetkellä mm. Protoform 909, Protoform PFR18 ja Matrix R8.
- Älä aja ihmeellisillä koreilla, vaikka olisitkin saanut ne halvalla jostain. Siihen on syy miksi ne oli halpoja.
Muut osat..
- Kaikki autot menee kolarissa rikki. Minun kokemukseni mukaan tuossa aiemmassa tarinassa oli ne osat joita kannattaa sinällään varastoida. Loput osat ostaa sitten tarpeen mukaan.
-A-
- Edit 6.4.2016, lisätty pikkujuttuja sinne tänne.