Mielipiteitä on monia, yritän tuoda tässä jotain sellaisia pointteja joita ei olisi vielä keskustelussa tullut esiin.
Itse odotan positiivisellä mielenkiinnolla betonialustaa. Betoni- ja kaakeli/laattapinnat eroavat aina toisistaan, riippuen vähän siitä kuinka huokoista/karkeaa betoni on. Aiemmista kisaradoista ainakin Nokialla betoni saatiin toimimaan hienosti ja siinä oli yllättävänkin kova pito. Myös Tiksissä tilanne parani ensimmäisen talven jälkeen aivan oleellisesti kun keksittiin uusia keinoja (tolu, primer) kaakelin pidotukseen. Toki rata pitää aina huoltaa ja iskarivahingot tuovat aina pitovaihtelua.
Mattotyyppejä on myös monenlaisia. Minusta EOS-matto on kaikkein huonoin vaihtoehto, tykkäsin itse tennismatosta paljon enemmän koska tennarilla pito edes uusilla Minipinneillä ei nouse niin kiskomaiseksi kuin EOS-matolla. Tennarilla pystyi myös ajamaan kuluneilla, slicksiksi menneillä renkailla koska matto on niin karkeapintaista että jopa sileä rengas pitää lämmettyään. EOS-matolla piikin mentyä matalaksi autosta hävisi vetopito aika lailla kokonaan, jolloin edes jonkinlainen tavoitteellinen säätäminen ja treenaus vaati aina uudet renkaat.
Henkan pointti siitä, että valitaan sopivat renkaat kulutuksen tasapainottamiseksi on myös hyvä. Tähänhän pyrittiin viime talvena testaamalla erilaisia rengasmalleja, kuten Schumin Blockit, Venomit buggyissä ja Traxxaksen renkaat SC-sarjassa. Ongelmana vaan on, myös kisat pitäisi tällöin ajaa vastaavalla rengastyypillä.
Tästä tulee loistava talvi PK-seudun RC-autoilulle! Joko voidaan aloittaa ratojen rakentaminen?