Blackfoot on mulle muistutus siitä miksi olen harrastuksen aloittanut eli puhtaasti hauskan pito. Myös kunnian osoitus tekniikan maailma lehdelle, mistä kipinä lajiin on saanut alkunsa. 80-luvulla TM lehdessä oli paljon juttuja rc autoista, niitä "luin" ennen kuin opin edes lukemaan. Kaikki TM lehdet, missä oli rc juttuja omin isältäni omiin arkistoihin. 90-luvun alussa lehdet alkoi olemaan loppuun luettuja, toisin sanoen silppua.
Lehdessä oli juttu myös Blackfootista ja se ei ollut musta vaan metallihohto tummansininen, kultaiset monsterbeetlen vanteet ja keltaiset cva iskarit. Siitä otettu kuva oli tajunnan räjäyttävä se on jäänyt ikuisesti mieleen ja on edelleen mielestäni hienoin rc auto kuva minkä olen tähän mennessä nähnyt.
Tarkoitus oli tehdä tästä uudesta samanlainen, mutta keltaisia iskarin osia ei taida enää erillisinä saada niiden valmistus on lopetettu. Täytyy vissiin hommata vielä jossain vaiheessa monsterbeetle, että saa projektin loppuun.
En tykkää käydä haudalla, niin tämä myös muisto isästä, joka alunperin on mahdollistanut koko homma.
Näiden vanhojen tamiya autojen rakentaminen on ihan omanlaisensa kokemus verrattuna uusiin autoihin, joissa
osat on valmiiksi lajiteltu pusseihin jokaista rakennus vaihetta varten. Tamiyan vanhuksissa yhdistyy pienoismallin ja rc auton rakentaminen. Tamiyan kiteissä osat tulee osapuissa, jotka on merkitty kirjaimilla ja jokainen osa on numeroitu. Lähes poikkeuksetta jokaisessa rakennusvaiheessa osia tulee useammasta osapuusta ja en ole mikään järjestelmällinen ihminen niin äkkiä rakennustilan täytti läjä muovia. Ruuvit taisi olla kahdessa eri pussissa, nekin piti tonkia esiin. Mutta sitten kun sai hommasta kiinni eli etsi osat valmiiksi mitä siinä kohdassa tarvitsi, kiroilu väheni huomattavasti. Oikean kokoiset ristipää/phillips ruuvarit on oikotie onneen.
Kovamuovi korin maalaamista jännitin eniten koko operaatiossa. Mutta ei se ollut vaikeaa, kun maalit on spraymaaleja. Ennen kaikki korit maalattiin pensselillä. Pohjamaali oli todella nopeasti kuivuvaa ja hyvin levittyvää, siinä hommassa ei kauaa mennyt. Pinta maali kuivuu sitten huomattavasti hitaammin ja kaksi purkkia riitti juuri ja juuri tuon kokoisen korin maalaamiseen. Sitten koriin piti maalata vielä etumaski, ikkunan pokat ja ovenkahvat, sekä kuski.
Tämmöisen rakentaminen ei ole mikään parin tunnin homma, mulla meni pari päivää, että sain valmiiksi.
Jossei koskaan mitään tämmöistä ei ole rakentanut, suosittelen kokeilemaan. Kokemuksena todella mahtava!