Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour Sisärenkaat ja testaajat haussa kausille 2023-2024  (Luettu 5365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan sisärenkaita 2023-2024 ja niiden testaajia. Tämänhetkisten sisärenkauden sopimuskausi on loppumassa.

Sisärenkaat

Nykyiset sisärenkaat ovat osoittautuneet epätasalaatuisiksi ja niiden sopimuskausi on loppumassa, jonka johdosta renkaat kilpailutetaan.
Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemiänsä renkaita vaatimusten pohjalta.

- Tasalaatuinen
- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Mattoradoille tarkoitetut
- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas
- Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2024 asti, mielellään pidempään

Testaamista varten tarvitaan vähintään 9 settiä samanlaisia testirenkaita. Renkaiden osalta testauksessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tasalaatuisuuteen, pidon määrään uutena ja renkaan kuluessa, renkaan sottaavuuteen, liimauksen pitävyyteen ja renkaiden ajettavuuteen.

Testikuskit

Haussa siis myös testikuskit kilpailutettaville renkaille (testaukset suoritetaan todennäköisesti syksyllä 2022) seuraavien vaatimusten pohjalta:

- Pystyt arvioimaan ja raportoimaan renkaan tasalaatuisuutta, ajo-ominaisuuksia ja kulutuskestävyyttä
- Olet lahjomaton ja puolueeton
- Kierrät säännöllisesti FTT-kilpasarjaa (TSM-10, TSP-10, TSS-10)
- Sinulla on kalusto ja paikka testata renkaita

Mikäli täytät yllä olevat kriteerit ja sinulla on halua ja motivaatiota testata FTT-sarjan tulevan kauden renkaita ota yhteyttä 4.5.2022 mennessä.

Maahantuojien tulee ilmoittaa ehdottamiensa tuotteiden tiedot 4.5.2022 mennessä allekirjoittaneelle.
Kilpailutettavat tuotteet ja testikuskit hyväksytään AKK:n lajiryhmässä, jonka jälkeen ollaan yhteydessä maahantuojiin, sekä testikuskeihin.




Ystävällisin Terveisin
Valtteri
FTT-Sarjayhteyshenkilö
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Onko näissä valinnoissa mahdoton seurata mitkä ottavat ETS:ssä käyttöön ja valita samat? Siellä kuitenkin otanta on varmasti suurempi, ja palvelisi kisaajia jotka ajaa sekä Suomessa että Euroopassa.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Onko näissä valinnoissa mahdoton seurata mitkä ottavat ETS:ssä käyttöön ja valita samat? Siellä kuitenkin otanta on varmasti suurempi, ja palvelisi kisaajia jotka ajaa sekä Suomessa että Euroopassa.
Pitkän ajan seuranta on osoittanut että ETS-renkaat ovat yleensä liian kovat meidän pikkukisoihin. Se on ihan eri asia kun kisoissa on 150 kuskia jotka ajaa 4 päivää aamusta iltaan kuin meidän kisat missä 15 äijää ajaa pari hassua erää. Ei kerkiä tulemaan pitoa pienellä ajomäärällä. Tästä nyt on jauhettu monta vuotta että vähän ihmetyttä miksi pitää aina aloittaa alusta.

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sori, en ole ollut montaa vuotta lajin parissa. Mitä Matrixeista oli ittellä kokemusta niin melkeen samanlaiset oli kuin Rushitkin.

Onko näissä valinnoissa mahdoton seurata mitkä ottavat ETS:ssä käyttöön ja valita samat? Siellä kuitenkin otanta on varmasti suurempi, ja palvelisi kisaajia jotka ajaa sekä Suomessa että Euroopassa.
Pitkän ajan seuranta on osoittanut että ETS-renkaat ovat yleensä liian kovat meidän pikkukisoihin. Se on ihan eri asia kun kisoissa on 150 kuskia jotka ajaa 4 päivää aamusta iltaan kuin meidän kisat missä 15 äijää ajaa pari hassua erää. Ei kerkiä tulemaan pitoa pienellä ajomäärällä. Tästä nyt on jauhettu monta vuotta että vähän ihmetyttä miksi pitää aina aloittaa alusta.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sori, en ole ollut montaa vuotta lajin parissa. Mitä Matrixeista oli ittellä kokemusta niin melkeen samanlaiset oli kuin Rushitkin.
ETS Matrixit ovat olleet parhaimmillaan nopaammat kuin paskimmat Rushit. Mutta Rushit ovat nyt aika kaukana siitä mitä ne oli ennen koronaa kun niitä valittiin. Pito nyt paljon vähemmän ja epätasalaatua 6s/5 min. edestä hajontaa.

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Muutamia juttuja aiheeseen.

Näitä rengasasioita spekuloitaessa kannattaa muistaa aiempien renkaiden kokemukset, ja jos ei ole kokemusta niin kysellä niiltä jotka on esim 2010> ajaneet. Yhtään valittua rengasta ei ole vielä hanskattu läpi ongelmitta 2-3 vuoden aikavälillä, aina on tullut pieniä tai älyttömiä laatuvaihteluita. Xenon, Volante, Sweep. Sorexin kanssa taisi olla vähiten ongelmia laadun kanssa, mutta renkaan nopeus muuttui niin valtavasti ekan parin akun jälkeen hitaammaksi, että ongelmat olivat sitten muualla.

ETS-rengas ei tosiaan meillä toimi, koska syyt yllä, jotka jo tulikin esille. Ajatuksena toki hyvä ja onhan näitä mietitty reilu 20vuotta mutta matot täysin erilaiset Suomessa, kuten myös kuskimäärät, formaatit jne.

Ongelmaksi tulee aina se, ettei todellista toimivuutta saada selville, jos testataan kiinteällä radalla jossa pito on jo ajettu toisella renkaalla/pitoaineella hyväksi. Valitut rengastestaajat ajavat testit aina erilaisella matolla (3 mattotyyppiä aiempina vuosina, suomessa 4-5 mattotyyppiä seuroilla), jotta saadaan mahdollisimman laaja käsitys renkaan toimivuudesta eri olosuhteissa. Se, miten renkaat toimii testissä yhdellä kuskilla tietyllä radalla pienellä kuskimäärällä ei välttämättä kerro miten rengas toimii kun autoja radalla useampi. Nämä on aina ns. parhaita arvauksia rajoitettuun testaamiseen suhteutettuna. Laatuvaihteiluita ei oteta tuossa vaiheessa huomioon, koska niiden laatua ei voi tietää, kuten aiempi kokemus on osoittanut.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

Kovempi sen takia, että olen kuullut monelta harrastajalta valitteluja liian kovasta pidosta, kovemman renkaan myötä pito hieman heikkenee, kulutuskestävyys kasvaa ja kisoista tulee tasaväkisempiä kun myös ei-kiinteänradan -kuskit pääsevät ajamaan, eikä vain pelkäämään auton kippaamista. Tämänhetkisestä liian pehmeästä/liian pitävästä renkaasta kertonee myös se, että renkaan kylki on liimattava ennen ensimmäistä ajoa lähes pitopinnalle asti.

Tämänhetkiset renkaat likaavat lähes yhtäpaljon, kuin xenonit aikoinaan. Tämä puolestaan lisää järjestävien seurojen (toki myös seurojen, joissa FTT-kuskit treenaavat) työtaakkaa (varasinkin jos kisoja ei ajeta kiinteässä paikassa), kun paikat täytyy kuurata mustista käden-, jalanjäljistä ja renkaanjäljistä.

Kysymykset ovat aina tervetulleita, pyrin niihin parhaani mukaan vastaamaan. Ja toki kritiikkiäkin saa antaa, kunhan hoitaa sen mielellään asiallisesti ja rakentavasti  :wink:.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kovempi sen takia, että olen kuullut monelta harrastajalta valitteluja liian kovasta pidosta, kovemman renkaan myötä pito hieman heikkenee, kulutuskestävyys kasvaa ja kisoista tulee tasaväkisempiä kun myös ei-kiinteänradan -kuskit pääsevät ajamaan, eikä vain pelkäämään auton kippaamista. Tämänhetkisestä liian pehmeästä/liian pitävästä renkaasta kertonee myös se, että renkaan kylki on liimattava ennen ensimmäistä ajoa lähes pitopinnalle asti.

Tämänhetkiset renkaat likaavat lähes yhtäpaljon, kuin xenonit aikoinaan. Tämä puolestaan lisää järjestävien seurojen (toki myös seurojen, joissa FTT-kuskit treenaavat) työtaakkaa (varasinkin jos kisoja ei ajeta kiinteässä paikassa), kun paikat täytyy kuurata mustista käden-, jalanjäljistä ja renkaanjäljistä.

Kysymykset ovat aina tervetulleita, pyrin niihin parhaani mukaan vastaamaan. Ja toki kritiikkiäkin saa antaa, kunhan hoitaa sen mielellään asiallisesti ja rakentavasti  :wink:.

Valtteri

Ööh, aha? Itse kuulen nyt ekaa kertaa että renkaissa on liikaa pitoa ja että ne sottaa? Ikinä en ole Rusheilla liimannut eturenkaiden kylkiä. Mitä kippaamiseen tulee niin ajotyyli ja auton säädöt vaikuttaa siihen erittäin paljon. Rusheissahan on nyt vähemmän pitoa kuin 2 vuotta sitten ja nyt niissä on sitten liikaa pitoa? Kun vaihdettiin Rushein Volanteista niin suurin ero oli että Rushit ovat paljon ohjaavampia. Siitä lähtien omaan ajotyyliin ei ole sopinut ajaa samalla pitoaineella edessä ja takana vaan käytössä on ollut loivempi aine eteen. Suosittelen kaikille joilla on kippaamisongelmia. Auton säätämiseen kuuluu hyvin suuresti myös pitoaineen valinta. Ei ole pakko ajaa sillä kovimmalla aineella jos tuntuu että itselle on liikaa pitoa.

Kun tää renkaiden iso laatuvaihtelu kävi ilmi (taas) niin alkoi kyteä luokanvaihto ajatus koska ei vaan enää kiinnosta kun jatkuvasti tulee ongelmia kumirenkailla. Olen nyt ajanut "aikuisena" 6-7 vuotta ja kuten Vesakin totesi niin tämähän on aina vaan toistuva ongelma. Joku valmistaja keksii uuden renkaan ja brändin ja satsaa sen valmistukseen paremmalla raaka-aineella. Kun on sitten on saavutettu laaja käyttäjäkunta niin laatua tiputeaan jotta maksimoidaan voitto. Kuvio toistuu jatkuvasti rengasmerkistä riippumatta.

Sen takia rupesin ajamaan foumeilla jotka maksavat 12€/setti ja kestää virissä 30 akullista ilman sottaavaa pitoainetta. Siitä huolimatta auto on 0,5-0,8s/kierros nopeampi kuin kumirenkailla ja on kaikin puolin helpompi ja kivempi ajaa. Foumit ovat myös vähemmän kaatoherkkiä paremmasta pidosta huolimatta.

Tiedän että sitä päivää ei ihan heti tule että turisteilla palattasiin foumeihin matolla koska maailmalla ajetaan kumeilla. Sen takia en edes sellaista ehdota. Jos nyt halutaan vielä vähemmän pitäviä renkaita niin mun valinta on ihan selkeä. Luokanvaihto.

Kiitos & Anteex

Kim Elfström
« Viimeksi muokattu: 07.04.22 - klo: 16.31 kirjoittanut Screwed »

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rushit eivät ehkä ole helpoimmat renkaat ajaa hyvällä pidolla, mutta jos pelkää kippaamista on auton säädöt tai pidotus pielessä, ei renkaat. Siihen on paljon helppoja lääkkeitä, kuten: vähennä ulosjoustoja, laske maavaraa, löysennä keulaa, lisää haritusta, anti-dive, vähennä etu camberia, Jäykennä ehkä diffiä jne. Vähennä pidotusaikaa tai vaihda miedompaan aineeseen. Renkaan sivuja liimaan harvoin. Mutta ei ole tämän topicin aihe.

Mielestäni nykyisissä Rusheissa pito ja kestävyys on erittäin hyvässä balanssissa. Toivottavasti tämä suhde löytyy uusistakin, mutta voivat olla vähän eri luonteiset (helpommat ajaa). Rushit ovat hyvin kääntyvät, mikä myös edistää kippaamista.

Niin kauan kuin meillä on yksipäiväset kisat joissa uusi profiili, täytyy renkaassa olla pitoa. Liukastelu ei sovi tämän luokan luonteeseen. Ymmärrän myös, että sanamuoto oli ”mielellään kovemmat”, eikä lähtökohtaisesti haeta kovempia renkaita. Parempi sanamuoto voisi olla ”helpommat”, mikä palvelisi perus harrastajaa. Kuten vähän puskevammat.

Juho Koskivuo
« Viimeksi muokattu: 08.04.22 - klo: 10.44 kirjoittanut evok »

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Tälleen ihan asiasta mitään tietämättä tyhmä kysymys tähän väliin:
Jos kisaluokassa on yksityyppirengas, niin onko sillä yhtään mitään väliä, miten hyvä pito siinä on? Se on kuitenkin kaikille sama (jos ne renkaat vaan ovat tasalaatuisia).

Itse en ole RC-autoilla ikinä kisannut, mutta kartingissa kisasin nuorempana useita vuosia. Ajoin luokkaa, jossa oli yksityyppirenkaat. Aluksi ne olivat vähän huonommin pitäviä, kisat olivat tasaisia. Sitten yksi vuosi renkaat vaihdettiin saman merkin pitävämpiin kumeihin, kierrosajat paranivat tuntuvasti, mutta kisat olivat edelleen tasaisia, joskin tuo pitävämpi rengas ehkä hieman lisäsi esim. moottorin tehon merkitystä.

Jos itse olisin perustamassa kisaluokkaa, niin valkkaisin yksityyppirenkaaksi sellaisen, joka on tasalaatuinen, jonka pito säilyy kilpailukykyisenä mahdollsimman pitkään, ja jota on mahdollisimman laajasti, helposti ja edullisesti saatavilla.


 

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tälleen ihan asiasta mitään tietämättä tyhmä kysymys tähän väliin:
Jos kisaluokassa on yksityyppirengas, niin onko sillä yhtään mitään väliä, miten hyvä pito siinä on? Se on kuitenkin kaikille sama (jos ne renkaat vaan ovat tasalaatuisia).

Itse en ole RC-autoilla ikinä kisannut, mutta kartingissa kisasin nuorempana useita vuosia. Ajoin luokkaa, jossa oli yksityyppirenkaat. Aluksi ne olivat vähän huonommin pitäviä, kisat olivat tasaisia. Sitten yksi vuosi renkaat vaihdettiin saman merkin pitävämpiin kumeihin, kierrosajat paranivat tuntuvasti, mutta kisat olivat edelleen tasaisia, joskin tuo pitävämpi rengas ehkä hieman lisäsi esim. moottorin tehon merkitystä.

Jos itse olisin perustamassa kisaluokkaa, niin valkkaisin yksityyppirenkaaksi sellaisen, joka on tasalaatuinen, jonka pito säilyy kilpailukykyisenä mahdollsimman pitkään, ja jota on mahdollisimman laajasti, helposti ja edullisesti saatavilla.
Pienoisautoissa tehopainosuhde on ihan eri hehtaarilla kuin missään 1:1 autossa. Silloin kun renkaat ovat olleet tasalaatuisa pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Epätasalaatuisuus ilmenee sekä yllättävinä perän spinnauksina että hitaampina tuloksina. Lisäksi kisoissa radan pito muuttuu hyvin dramaattisesti kisapäivän aikana nimenomaan viriluokassa kun radalla ei ole saanut sääntöjen mukaan ajaa lainkaan. Enpä usko että myöskään F1-kuskit allekirjoittaisi sun oletuksen ettei pidolla ole väliä jos se on sama kaikille. Laitetaan vaan ne F1 autot ilman mitään ajoa radalle viivalle hard renkailla niin mitä luulet että siitä tulee? Kyllä, romurallia. Autot ovat tehty toimimaan tietyllä pidon määrällä ja kun ollaan sen toimintaikkunan ulkopuolella niin auto on mahdoton ajaa. Driftaus on erikseen ja sille löytyy myös pienoisautoluokka.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kaikille yhtä p*ska rengas ei ole kellekkään yhtään kiva  :cool:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JHa77

  • RSRCA
    • Profiili
Moi, tähän väliin yksi tyhmä kysymys vähän aikaa harrastaneelta. Miksi kaikille luokille TSS, TSP, ja TSM pitää olla sama rengas valittuna? Onhan TSS ihan eri tehon ja vauhdin auto kuin TSP ja TSM. Mun kokemus perustuu vain kahteen renkaaseen ja TSS tason autoihin. Eli aloittaessani oli volante ja nyt rush. Näistä kahdesta en koskaan vaihtaisi takaisin volanteeseen ja sen liimailuihin. Rusheja ei ole koskaan tarvinnut liimailla ja ovat olleet hyvinkin kestävät ja käyttäjäystävälliset renkaat kaikinpuolin verrattuna volanteisiin. Mutta jos esim volenteet tai jotkut muut toimisi paremmin noissa TSP ja TSM luokissa niin miksi ei niitä valittaisi niihin? Kaupallisuus asian suhteen en tähän halua vastausta vaan vain että olisiko järkevää olla kahdet renkaat valittuina jos ne toimii paremmin eri luokissa. -Jari

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Edelliseen kysymykseen vastaan kohtuullisen pitkällä harrastajakokemuksella ja erilaisissa rooleissa toimivan seura-aktiivin äänellä. Käytännössä kaikissa touringluokissa käytettävä yksityyppirengas on ylivoimaisen järkevä sekä harrastajille, että kilpailujen järjestäjille. Se ei ole jokaiseen luokkaan paras vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa rationaalisuus ajaa edelle. Pieni maa, pieni populaatio ja marginaalilaji pakottavat kompromisseihin, jos halutaan tehdä harrastamisesta mahdollisimman helppoa. Jokainen vakioitavissa oleva tekijä on askel helpompaan suuntaan. Yksityyppirengas vaikuttaa jopa siihen, miten helppoa tai vaikeaa on houkutella uusia harrastajia lajin pariin.

Rush on ollut keskimäärin paras rengas mitä on aikoihin ollut FTT-sarjassa käytössä. En ole kokenut eikä myöskään meidän kerhossa ole koettu, että rengas olisi perusolosuhteissa liian sottaava, tai liian pitävä. Minäkin edustan sitä koulukuntaa, jonka mukaan pidosta kippaaminen on ensisijaisesti säätökysymys, enkä ole renkaiden sivuja liimaillut sitten tahma-Xenoneiden. Meidän harrastajamäärillä ja kisojen osallistujamäärillä renkaan täytyy olla sellainen, että pito kehittyy nopeasti ja kun sitä syntyy, tilanteeseen reagoidaan säätämällä. Eli siis jos korvaavaa rengasta etsitään, soisin kernaasti sen olevan samalainen kuin Rush on ollut. Pitävä, kestävä ja tasalaatuisuudeltaan ensimmäisen Rush-vuoden tasolla.

Jyrki Malinen, LahUA
« Viimeksi muokattu: 24.04.22 - klo: 22.18 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Testit ovat loppusuoralla ja raportti lähtee AKK:lle 4.11.

Testattavina olivat

Volante V9X 1:10 CP 28R Indoor Carpet Rubber Tire Pre-glued - (4) V9X-PG28CP

Ja

HOT RACE TOURING EP RUBBER TYRES 1/10 SHORE 32 CARPET

Ilmoittelen heti kun tiedän kumpi valitaan.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?

Sitähän on tässä ooteltu, toimitin testausraportin AKK:lle tuolloin marraskuun alussa, sieltä ei ole päätöstä kuulunut kysymyksistä huolimatta.

Alustavasta ohjeistosta poimintoja:

”Siiven on mahduttava suorakulmion mallisesta reijästä, jonka leveys on 40,0 mm ja korkeus 20,0 mm. Takasiiven maksimi leveys on 190,0 mm”

” Korin paino: Vähintään 80 grammaa ja korin nimellinen paksuus vähintään 0,65mm - korit tarkastetaan harjoitusten aikana ja merkitään hyväksytyksi. Takasiiven on oltava kaupallinen lexanista valmistettu 1/10 sähkötouringin siipi. Takasiipeä ei saa korottaa millään tavalla.
Ylimääräinen teippi tai muu ylimääräinen materiaali eivät saa lisätä korin painoa. Ylimääräiseksi materiaaliksi luetaan kaikki muu paitsi kori, takasiipi ja takasiiven kiinnikkeet (M3 ruuvi/vastaava, mutteri ja kohtuulliset aluslevyt/vastaavat). Koritarrat ja pienet määrät suojateippiä pyörien yläpuolella korin suojaamiseksi ovat sallittuja. Mikäli korissa on materiaalia, joka lisää korin painoa, punnitaan kori ilman painoa lisääviä materiaaleja. Liian kevyeen koriin saa lisätä painoa ikkunalinjan yläpuolelle.”

Valtteri

EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Liitteenä lajiryhmällä käsittelyssä ollut ehdotus.

Sarjasäännöt julkaistu

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku