Kirjoittaja Aihe: Traxxas E-Revo 1:16 rungon vaihto, vinkkejä?  (Luettu 2306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xanadu

  • Tulokas
    • Profiili
Traxxas E-Revo 1:16 rungon vaihto, vinkkejä?
« : 12.08.22 - klo: 08.50 »
Ostin pojalle Traxxas E-Revo 1:16 4WD:n. Aikamme sillä rällättiin, hauskaa touhua, kunnes sai tarpeekseen kohtelusta ja etupyörät jäi kieroon.

Aiempaa kokemustahan ei ole, tutkin youtubesta asiaan liittyviä videoita, aloin purkaa etupäästä ja osoittautui että runko on rikki. Pari muutakin hajonnutta osaa paikallistin (*) Nuo silmällä näkyvästi rikki, toivottavasti ei jäänyt jotain piilevää huomaamatta.

Itse kysymys: kun saan uuden rungon, niin onko mitään vinkkiä miten ehjät osat siirtäisi siihen vähemmällä vaivalla? Lähteekö jotain osioita isompina kokonaisuuksina, ettei tarvi kaikkea ihan osa kerrallaan siirtää? Onko jossain jotain ohjeita, vaan alanko vaan tutkimaan ja kokeilemaan?

*) hajonneita:

https://www.eurorc.fi/product/18602/traxxas-116-chassis
https://www.eurorc.fi/product/12402/traxxas-bulkhead-front-lr
https://www.eurorc.fi/product/10127/traxxas-front--rear-center-half-shaft-2 (ei välttämättä rikki, ajattelin tilata varmuuden vuoksi, kun pään hammastus voi olla nuljaantunut piloille)

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas E-Revo 1:16 rungon vaihto, vinkkejä?
« Vastaus #1 : 14.08.22 - klo: 14.26 »
Traxxasin RTR autojen manuaalit on todella surkeita niistä ei apua löydy. Se on itse tutkimalla tehtävä tuo homma
tulee ainakin auto samalla tutuksi, kun sen purkaa ja kasaa uudelleen.
Tästä linkistä saattaa löytyy jotain korjausvinkkejä.
https://traxxas.com/products/models/electric/71054-1erevo116?t=support

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Traxxas E-Revo 1:16 rungon vaihto, vinkkejä?
« Vastaus #2 : 16.08.22 - klo: 01.22 »
Tuo rungon vaihto operaatio on aika isotöinen. Noita on tullut ainakin pari vaihdettua tuohon isompaan malliin. Rakennehan molemmissa on aika pitkälti samanlainen. Erona lähinnä osien koko.

Keulasta ja perästä lähtee käytännössä kaikki osat kerralla irti, kun purkaa oikeassa järjestyksessä

  • Muovinen suojalevy irti keulasta ja perästä pohjassa
  • Muovinen suojalevy irti pohjassa keskellä pohjaa olevasta kardaani tunnelista
  • Kardaanin pidätinruuvit irti keskivaihteistosta
  • Servovarren irrotus ohjauslinkistöstä
  • Iskareiden yläpäiden kiinnitysruuvit
  • Keulasta ja perästä kolme pohjalevyn päällä näkyvää ruuvia (osa ruuveista pitää myös puskureita paikoillaan
Tässä vaiheessa pitäisi koko keulan ja perän irrota autosta
  • Irrota keskivaihteistoon mahdollisesti jääneet kardaanin pätkät
  • Keskivaihteiston kiinnitysruuvit (4kpl) löytyvät rungon pohjapuolelta ja tämän jälkeen koko laatikko irtoaa
Loput osat saakin sitten yksitellen ruuvata levystä irti.

Samalla melkein kannattaa huoltaa diffit (tasauspyörästöt). Työ on kuitenkin tehty melkein puoleenväliin, kun auto on jo palasina. Vakiona öljy on 30wt tai 30 000cst riippuen öljyvalmistajan käyttämästä asteikosta. Rasvana diffin ulkopuolella olevien rattaiden olen käyttänyt mustaa litium rasvaa tai valkoista teflonia, mutta siihen hommaan kelpaa melkein mikä tahansa rasva.

Tässä aika hyvä video diffin huollosta, josta voi olla myös apua rungon vaihtoon (näkyy miten keula ja perä irtoaa autosta)
https://youtu.be/Gnq6PQ2nDpg
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa xanadu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas E-Revo 1:16 rungon vaihto, vinkkejä?
« Vastaus #3 : 17.08.22 - klo: 10.24 »
Hyviä vinkkejä ja linkkejä ja video, kiitos!