Päävalikko

Sähkömoottori kysymys :?:

Aloittaja tototv, 05.04.05 - klo: 11.32

tototv

Eli voisiko joku vähän selventää minulle... Eli kasvaako tehot jos lankojen  määrä kasvaa? Eli onko 10 lankanen tehottomampi kuin 12 lankanen moottori?

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "tototv"Eli voisiko joku vähän selventää minulle... Eli kasvaako tehot jos lankojen  määrä kasvaa? Eli onko 10 lankanen tehottomampi kuin 12 lankanen moottori?
Mitä vähemmän käämikierroksia, sitä tehokkaampi.
Eli 10 lankanen on noista tehokkaampi...

GolluB

Juuri päivastoin. Tietysti riippuu myös magneettien voimakkuudesta jne. mutta periaatteessa 10T on tehokkaampi kuin 12T

TTKoo

Yksinkertaistettu vastaus: Juurikin päinvastoin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

tototv

No nyt menin ihan pihalle.... Mutta pystyykö käyttämään 10 lankasessa moottorissa elektronista nopeudensäädintä jossa on lanka rajoitus 16 ilman että säädin hajoaa???

l150040

Käytännössä et pysty. Nopeudensäätimesi on nopeasti entinen.

Yksinkertaistettuna 10-lankaissa moottorissa käämilankaa on ankkurin ympärillä lyhyempi matka, ja se on paksumpaa. Tällöin käämin vastus on pienempi, jolloin käämin läpi menee enemmän virtaa. Tästä seuraa se, että moottori on tehokkaampi. Nyt kun nopeudensäätimesi on suunniteltu minimissään 16-lankaiselle moottorille, niin se kestää hyvin 16-lankaisen moottorin käämin läpi menevän virran. Kun 10-lankainen moottori vaatii enemmän virtaa, nopeudensäädin ylikuormittuu ja hajoaa. Paremmissa nopeudensäätimissä on kuitenkin suojausominaisuudet ylikuormittumisen varalle, jolloin se katkaisee virransyötön ylikuormitustilanteessa.

SlidSlide

Osta lankarajaottamaton motti, vai miten se nyt sanotaankaan :) .

s.m.

Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"Osta lankarajaottamaton motti,

Tarkoitit varmaan nopeudensäädintä!

tototv

Kiitos vastauksista. Helpotti ainakin vähän.. Ei ole varaa nyt ostaa uutta rajoittamatonta säädintä. kun ostin juuri uuden säätimen (Nosram tomahawk) ja nytten pitää vielä ostaa sille moottori...

Duster1

Mitenkäs nuo ennakot vaikuttaa tehoihin (esim. 1mm, 2mm jne.) ja voiko ennakon kanssa peruutella yhtään koneen kärsimättä?
Axial SCX 10 TR

SlidSlide

Siis joo tarkotin mottia. Kone kyllä kärsii lähes aina kun pakittaa, mut aika mitätöntä se on pihasudittelijalle.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"Siis joo tarkotin mottia.

- Motti eli moottori
- Nopari eli Nopeudensäädin...

Siis et varmaankaan tarkoittanu mottia? :?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Hermanni

Tämä onkin vähän "hullunkurista" (Lankoja vähemmän = tehoja enemmän), normaalistihan sähkömoottoreissa pyritään maksimaaliseen ankkurin täyttöasteeseen optimi langan vahvuudella.
RC autojen moottorin on langan vahvuus "määrätty" säännöksin (Muistaakseni, korjatkaa jos olin väärässä), siksi ilmeisesti on vain vähennettävä lankakierroksia jotta tehoa saadaan enemmän (Mutta taitaisi jo yksi lankainen moottori olla enemmänkin kiuas kuin huipputehokas moottori).
Tuota samaa "lankaahan" ei voi vain lisätä ankkuriin (Jotta tehoja saataisiin), silloin toki hyötysuhde kasvaisi mutta tehot alenisi.
Mitä lyhyempi "lanka" sitä suurempi vastus, suurempi vastus taas lisää lämpöä ja sitäkautta hyötysuhteen alenemista.
Automoottoreissahan ei ole painolla ja hyötysuhteella niin suurta merkitystä kuin lennokeissa, lennokkien sähkömoottoreissa nuo kaikki kolme (Teho, hyötysuhde ja paino) ovat liki yhtä tärkeitä ominaisuuksia. Siksi niissä pyritäänkin optimaaliseen täyttöön ankkurilla, tällöin voidaan lankakierroksia ja langan vahvuutta kasvattaa josta seuraa automaattisesti parempi hyötysuhde.
Joskus ihmetyttääkin että ei tehdä "pihasudittelumoottoreita", siis sellaisia jossa olisi samat tehot kuin "vähempilankaisissa" moottoreissa.
Mitään teknistä estettähän ei ole, käämittäisiin ankkuri vain täyteen vahvemmalla käämilangalla (Saataisiin parempi hyötysuhdekin ja sitä kautta pisemmät ajoajat).
Lennokit netissä onkin paljon testattu moottoreiden täyttöasteen vaikutusta tehoihin (optimaalisella langalla) ja vajaalla täytöllä on tehohäviöt selkeitä (Pää asiassa hyötysuhteen alenemisen johdosta).
Tuosta hyötysuhteesta ja tehohäviöistä onkin keskusteltu paljon täällä  http://lennokit.net/viewtopic.php?t=4566
Tuolla optimaallisella langalla tarkoitan vain sitä että on käämitty tietylle volttimäärälle ja ampeereille (Langan vahvuus ja mittahan vaikuttaa suoraan moottorin ottamaan ampeerimäärään ja sitä kautta tehoihin, niin kuin l150040 tuossa aiemmin totesikin).
Harjattomat moottorit ovatkin sitten asia erikseen, niissä ei ole lankakierroksia "säästelty" ja ne on "vedetty" niin tiukkaan jottei hyttynenkään väliin pistäisi.........
Periaatteessahan harjattomat autonmoottorit ovat "nurinpäin käännettyjä" harjallisia moottoreita, ne ovatkin hyvä esimerkki siitä mihinkä tehoihin on mahdollista päästä 540 kokoluokan moottoreilla kun "rajoituksia" ei ole.
Juttu projektista harjallisesta harjaton voi lukea täältä...  http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=2948749#post2948749
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"RC autojen moottorin on langan vahvuus "määrätty" säännöksin (Muistaakseni, korjatkaa jos olin väärässä), siksi ilmeisesti on vain vähennettävä lankakierroksia jotta tehoa saadaan enemmän (Mutta taitaisi jo yksi lankainen moottori olla enemmänkin kiuas kuin huipputehokas moottori).

Kyllä autojen moottoreissa voidaan käyttää useamman vahvuisia lankoja. Eli yleensä vähennettäessä lankoja myös niiden paksuutta kasvatetaan. Näillä langoilla onkin melkoisesti temppuiltu. Eli on käytetty useampia rinnakkaisia lankoja. Paras esimerkki taitaa olla vuosien takaa, kun omistin 14x6 koneen. On kikkailtu lankojen paksuuksilla. Nykyään on esim. useampia versioita 12X1 koneista (1,1; 1,2 ja 1,3 mm langoilla). On myöskin kikkailtu langan sijoittamisella ankkurille. Esim. kiedotaan lanka mahdollisimman lähelle ankkurin ulkokehää. Kaikilla näillä pystytään vaikuttamaan koneen luonteeseen. Eli aina ei ole eduksi autossakaan huipputeholla. Merkitystä voi olla enemmän esim. sillä kuinka nopeasti kone ottaa kierroksia.

Vastuksen ja tehon pystyisi pitämään samana lankakierroksia lisätessä langan paksuutta kasvattamalla, mutta jossain vaiheessa tila vain loppuu.

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Mitä lyhyempi "lanka" sitä suurempi vastus, suurempi vastus taas lisää lämpöä ja sitäkautta hyötysuhteen alenemista.

Tämähän meni juuri päin vastoin. Jos puhutaan samasta langasta, niin pituuden kasvattaminen kasvattaa vastusta.

SlidSlide

Nyt oon kyllä ihan höyryissä, siis tarkotin noparia enkä sitä prkl mottia. Näköjään kädet kirjottanu ilman minkäänlaista ajatusta :? , ja vielä 2 kertaa väärin :shock:

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Tämähän meni juuri päin vastoin. Jos puhutaan samasta langasta, niin pituuden kasvattaminen kasvattaa vastusta.

Aivan, niinhän se on.....
Tulikin pienoinen "ajatuskatkos"....  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.