Tämä onkin vähän "hullunkurista" (Lankoja vähemmän = tehoja enemmän), normaalistihan sähkömoottoreissa pyritään maksimaaliseen ankkurin täyttöasteeseen optimi langan vahvuudella.
RC autojen moottorin on langan vahvuus "määrätty" säännöksin (Muistaakseni, korjatkaa jos olin väärässä), siksi ilmeisesti on vain vähennettävä lankakierroksia jotta tehoa saadaan enemmän (Mutta taitaisi jo yksi lankainen moottori olla enemmänkin kiuas kuin huipputehokas moottori).
Tuota samaa "lankaahan" ei voi vain lisätä ankkuriin (Jotta tehoja saataisiin), silloin toki hyötysuhde kasvaisi mutta tehot alenisi.
Mitä lyhyempi "lanka" sitä suurempi vastus, suurempi vastus taas lisää lämpöä ja sitäkautta hyötysuhteen alenemista.
Automoottoreissahan ei ole painolla ja hyötysuhteella niin suurta merkitystä kuin lennokeissa, lennokkien sähkömoottoreissa nuo kaikki kolme (Teho, hyötysuhde ja paino) ovat liki yhtä tärkeitä ominaisuuksia. Siksi niissä pyritäänkin optimaaliseen täyttöön ankkurilla, tällöin voidaan lankakierroksia ja langan vahvuutta kasvattaa josta seuraa automaattisesti parempi hyötysuhde.
Joskus ihmetyttääkin että ei tehdä "pihasudittelumoottoreita", siis sellaisia jossa olisi samat tehot kuin "vähempilankaisissa" moottoreissa.
Mitään teknistä estettähän ei ole, käämittäisiin ankkuri vain täyteen vahvemmalla käämilangalla (Saataisiin parempi hyötysuhdekin ja sitä kautta pisemmät ajoajat).
Lennokit netissä onkin paljon testattu moottoreiden täyttöasteen vaikutusta tehoihin (optimaalisella langalla) ja vajaalla täytöllä on tehohäviöt selkeitä (Pää asiassa hyötysuhteen alenemisen johdosta).
Tuosta hyötysuhteesta ja tehohäviöistä onkin keskusteltu paljon täällä
http://lennokit.net/viewtopic.php?t=4566Tuolla optimaallisella langalla tarkoitan vain sitä että on käämitty tietylle volttimäärälle ja ampeereille (Langan vahvuus ja mittahan vaikuttaa suoraan moottorin ottamaan ampeerimäärään ja sitä kautta tehoihin, niin kuin l150040 tuossa aiemmin totesikin).
Harjattomat moottorit ovatkin sitten asia erikseen, niissä ei ole lankakierroksia "säästelty" ja ne on "vedetty" niin tiukkaan jottei hyttynenkään väliin pistäisi.........
Periaatteessahan harjattomat autonmoottorit ovat "nurinpäin käännettyjä" harjallisia moottoreita, ne ovatkin hyvä esimerkki siitä mihinkä tehoihin on mahdollista päästä 540 kokoluokan moottoreilla kun "rajoituksia" ei ole.
Juttu projektista harjallisesta harjaton voi lukea täältä...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=2948749#post2948749