Moi,
Kilpailukausi polkaistaan käyntiin toukokuussa ja muutama muutos on tehty kaudelle 2023.
Isoin asia on uuden "vakio" -luokan mukaantulo. Tästä on ollut keskusteluja ja moitteitakin että pääluokkaan mukaantulo on liian kallista joka karkoittaa uusia kilpailijoita. Nyt ei ole mukaantulo tästä kiinni. Vain muutamat optio-osat ovat sallittuja eivätkä nekään ole pakollisia.
Vakio -luokka ajetaan Mini Challengen sisällä joka mutkaton tapa toteuttaa uusi luokka ja on kilpailunjärjestäjille mahdollisimman helpoksi tehty (vertaa LS-5 seniori). Kilpailuformaatti ja pistelaskenta on sama kuin Mini Challengessa. Noheva kuski voi pokata samasta kisasta kaksikin podiumia.
FG Mini Challengen säännöistä on poistettu alustan ripustusgeometrian rajoitukset. Käytännössä jo edellisen sääntömuutoksen myötä auton muuttaminen on ollut hyvinkin vapaata joten nyt myös ripustusgeometrian muutokset ovat sallittuja. Tämä mahdollistaa mm. iskunvaimentimien asennon monipuolisemman säädön.
Rengassääntöjä on muutettu niin että Slick-renkaat lisättiin kiellettyjen listalle. Kuljettaja saa jatkossa myös itse päättää ajaako hän sadekelin renkailla jos radan pinta on vähäänkään kostea. Tällöin vastuu ilmoittamisesta poistuu kilpailunjärjestäjältä ja rengasvalinnan voi tehdä itsenäisesti varikolla jo ennen erän alkua.
Ajokaaviota on muutettu niin että alkuerien määrä on nyt vähintään 3-alkuerää (ennen 2-alkuerää).
FG Mini Challengen ja Vakio-luokan sääntöjen järjestys vastaa toisiaan joten luokkien teknisten sääntöjen vartailu keskenään on helppoa.
Säännöt ovat liitteenä.
Terveisin,
Sami Koppanen
Luokkayhteyshenkilö 2023