Kirjoittaja Aihe: FTT ja 12TT tulevaisuudesta  (Luettu 1804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« : 11.03.23 - klo: 09.45 »

Tästä on taustalla ollut puhetta jo pitkän aikaa, mutta koska muutama ihminen ei voi kuin aavistella kilpailijoiden mielipiteitä ja ajatuksia ja kilpailut tehdään kuitenkin kilpailijoita varten, haluaisin asiallisia kommentteja FTT ja 12TT:n yhdistämisestä puolesta ja vastaan. Toivon että tähän vastailevat pääasiassa kilpailunjärjestäjän ja ne, jotka ajavat tai suunnittelevat ajavansa jompaa kumpaa sarjaa.

Toivon että vastailette omalla nimellänne ja kerrotte vaikka roolinnekin (esim Valtteri Pausio, FTT -kuski, ajatuksissa myös 12TT) Ajatuksensa voi toki laittaa vaikka mulle YV:nä niin voin nimettömänä julkistella niitä tänne.

Tämä ainakin FTT:n osalta vaatii pieniä uudelleenjärjestelyjä. Minun ajatukseni olisi, että TSS ja TSP yhdistetään yhdeksi luokaksi, esim 17.5t kiinteällä välityksellä.

Mielestäni kumirengasluokat (tämä yhdistetty stanu-poro ja TSM) ajettaisiin toisena päivänä ja 12TT luokat toisena. En ota kantaa kumpi ajetaan la ja kumpi su. Kumirengas -päivänä olisi touringille sopiva rata ja Foam -päivänä mattisrata.

Uskoisin että tämä lisäisi molempien sarjojen osallistujamääriä, karrikoidusti yksillä matkakustannuksilla saat kaksi kisaa —> osa touring -kuskeista ajaisivat varmasti myös mattissarjaa ja toisinpäin. Lisäksi tämä helpottaisi kilpailunjärjestäjiä vapauttamalla viikonloppuja ja resursseja muille sarjoille ja muuhun toimintaan.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa Kanki80

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #1 : 11.03.23 - klo: 22.01 »
Kuulostaa ainakin näin omalta kantilta ajateltuna hyvältä idealta kun tulee ajeltua näitä molempia sarjoja.
Esim. toi Härmän kisavkl ollut varsin onnistunut missä ajettu 12TT ja Kerhocup osakilpailut samana vkl.

Vaikka olikin esimerkki niin välitykset pitäisin kuitenkin vapaina. Päiviä voisi vaikka vuorotella.

Jukka Kankaanpää ftt ja 12tt kuski

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #2 : 11.03.23 - klo: 23.12 »
Mielestämme Valtterin avaama ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä.
Plussat
  • Kilpailujen järjestäjien kannalta paljon järkevämpää järjestää yksi isompi kisaviikonloppu kuin kahta pienempää. Kisaviikonloppuun voisi panostaa enemmän – olla enemmän tapahtuma ja taloudellisesti järkevämpää järjestää.
  • Mitä enemmän RC kuskeja suomessa, sen parempi. Mitä enemmän hienoja RC tapahtumia suomessa, sitä parempi. Tässä olisi mahdollisuus nostaa profiilia.
  • Kilpailujen päällekkäisyydet vähenee ja antaa mahdollisuuden vapaiden viikonloppujen mielessä kerhokisoille.
  • Stanun ja Prostokin yhdistämisestä 17.5T stock luokaksi joka ajetaan lauantaina poistaisi nykyisen Prostokin dilemman: jos haluaa pärjätä sunnuntaina on melkein pakko tulla lauantaiksi ajamaan.
  • 17.5T stock luokka olisi hyvä kompromissi. Stanun vauhtiin varmasti moni turtuu nopeasti ja ProStock voi olla liian vauhdikas jos kokemusta ei vielä ole kertynyt.
  • Stanu erityisesti on kärsinyt viimeisenä parina vuonna osanottajapulasta, tämän kauden kisoissa kuskeja on ollut tähän mennessä 7/5/8. Yhdistettyyn Stock-luokkaan saataisiin todennäköisesti kriittinen massa kuljettajia.
  • Touring ja 12-luokkien välillä voisi tapahtua ”ristikkäinpölytystä” – Tustikiskit voisivat kokeilla mattista ja mattiskuskit turistia. Tiputtaisi ainakin kynnystä huomattavasti.


Miinukset:
  • Touring ja 12-luokat suosivat vähän eri henkistä rataprofiilia. Kuitenkin kilpailujärjestäjälle voisi jättää option vaihtaa profiili sunnuntaiksi. Velvollisuutta tästä mielestämme ei pitäisi tehdä. Jokainen kilpailuja järjestävä tietää, että laadukkaasti profiilin tekemiseen voi kulua kuusikin tuntia. Hyvin hapokas homma pitkän kilpailupäivän jälkeen.
  • Jotka nimenomaan haluavat ajaa kahtena päivänä Touringia, poistuu heiltä tämä mahdollisuus.

Muuta
  • Kilpailukalenteri tulisi ehdottomasti olla syksy-kevät, eikä kaikki neljän kevätkuukauden sisään.

Terveisin,
Juho Koskivuo, FTT -kuski ja osallisena kilpailujärjestelyissä
Mikko Mäkelä, FTT -kuski, edellinen FTT-luokkayhteyshenkilö, 12TT kiinnostunut

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #3 : 11.03.23 - klo: 23.13 »
Aiheesta on käyty keskustelua aina aika-ajoin vuosien varrella ja tekniset aspektit jäävät yleensä muun varjoon.
Heitetään jotain kokemuspohjaista, onhan mattoautoilla tullut ajettua suomessa yhtäjaksoisesti kaikki paitsi ~5 sarjakilpailua Suomessa sitten 1995.

Aikaan ennen kuin touring oli SM-luokka, ajettiin FT- sarjaa jossa molemmat luokat olivat mukana, lisäksi oli erilliset SM-kisat C-12 ja silloiselle TS-10 luokalle. Myöhemmin 2000-luvun alussa jatkettiin samalla, kun kuskeja riitti kisoihin nykyistä paremmin. Pitoaineiden ja renkaiden kehitys on kuitekin muuttanut 2010 luvulla ja sen jälkeen oleellisesti asioita, mikä oli yksi syy jonka takia 12Track syntyi palvelemaan mattoautoluokkia luokalle ominaisemmilla radoilla lentokenttäratojen sijaan. Näin saatiin myös mattoluokkien suosio nousuun.

Avataan hieman aihetta enemmän.

Nykyisin, ja jo vuosia touring luokissa on käytetty "muovinpehmenninpohjaisia" pitoaineita, kun taas mattoautoilla ja foameilla ajetaan öljypitoisilla pitoaineilla. Näiden sekottaminen samalle profiilille saa aikaan sen, että pito on erittäin "outo" eikä kummallekkaan autolle mielekäs ajaa. Se että edellispäivänä rata on "kyllästetty" toisella näistä aineista, vaikka profiilia vaihtaakin, pito on niin epätasainen että varsinkaan viriluokassa eli c-12 ja TSM-10:ssä ajaminen on lähinnä selviytymistaistelua rataa ympäri. Useilla matoilla myös kumirenkaat aiheuttavat efektin, jossa matosta irtoaa karvaa, joka tarttuu foameihin, joka tarkoittaa, että ajaminen on yleensä 4-6min jälkeen mahdotonta C-12 luokassa. Tämä vaihtelee mattotyypeittäin, mutta "outo-pito" efekti oli erittäin jokapäiväistä 2000-201X vuosina kun ajettiin samana viikonloppuna. Eli se miten autot ja renkaat toimivat treeneissä samalla radalla, jossa niitä testataan ja säädetään ja miten ne toimivat kisoissa on melkoisesti eri asia. C-12 luokassa on sen verran paljon tarvetta pidolle, koska vauhtia on paljon enemmän kuin touringluokissa (kierrosajoissa mitattuna ajetaan noin sekuntia kovempaa kärjen osalta TSM-10 luokkaan verrattuna keskimäärin radasta riippuen), että sen kustannuksella ei kannata luokkaa pilata.

Tämä pitoasia on varmasti tuttu Hakkilassa ajaneille, joten siellä ajaneet tietävät miten miellyttäväksi pito ja rengaskulutus muuttuu kun pitoaineita miksataan rataan (toki ei samassa mittakaavassa, koska kisoissa rajattu aika ja uusi profiili vs kiinteä rata).

Se, toisiko 12Trackin ajaminen yhdessä FTT-kisojen kanssa lisää harrastajia vai ei, on kaksiteräinen miekka. Muutama voi tulla lisää mutta varmuudella myös muutama jää pois. SM-kisoja ei ole ajettu sunnuntaisin hyvin pitkään aikaan talvella ihan siitäkin syystä, että kisapäivä venyy sääntömääräisillä ja järkevillä eräväleillä sinne 19 pintaa mikä on monelle liikaa.

Luokkien osallistujamäärät vaihtelevat aina aikakausittain, ja välillä toinen luokka on suosiossa enemmän kuin joku toinen. FTT-sarjassa oli vielä muutama vuosi sitten yli 100 osallistujaa viikonloppuna, nyt osallistujamäärät ovat jossain 30 paikkeilla. 12Track sarjassa oli sarjan alettua enemmän tai saman verran osallistuja kuin FTT-sarjan kyljessä, ja lisäksi oleellinen asia oli, että luokille saatiin:

-ominaiset radat
-järkevät pito-olosuhteet
-vakioluokka mukaan ohjelmaan vuosien jälkeen (GT-12 muodossa)
-kilpailupäiväksi lauantai pääosassa kisoja
-"normiseokset" toimivat parhaiten

FTT-sarjassa näkisin ehdottomasti, että prostock olisi jatkossa 17.5 ja korvaisi samalla tss-luokan, eli olisi vain kaksi luokkaa. 13.5t koneella on ajettu jo vuosia lähes samoja tuloksia kuin virillä, joten vauhtia on liikaa stokkiluokaksi.

12Track tourin luokkayhteyshenkilönä ja aktiivisena kv-kilpailijana ja 2020 asti FTT sarjaa aktiivisesti ajaneena mun mielipide on, että kumirenkaita ja foameja ei pidä sekottaa samalle radalle samana viikonloppuna. Lähtisin mieluummin rakentamaan kokonaisvaltaista pakettia, jossa kerhokisasarja olisi mukana oikeasti joka kisassa, eikä erillisenä kaikesta SM-sarjatouhuista, kun kerran radatkin on valmiina lauantain jäljiltä.

Uuden profiilin tekeminen lauantain kisapäivän jälkeen on melkoinen suoritus mutta se olisi pakollinen, jos sunnuntaina olisi eri sarja kyseessä. Jos matot on teipattu valmiiksi, kunnon radan tekemiseen menee se 1-2h ainakin.

12Trackin osallistujamäärät ovat olleet virissä vähemmän kuin kuuluisi, mutta silti virissä on ollut kaudesta toiseen kärjessä erittäin hyvä taso, tänäkin vuonna melkein koko top 10 oli pienellä marginaalilla tuloksissa. Määrä ei korvaa laatua, C-12 on vaikea luokka tulla mukaan, se on valitettava tosiasia. Gt-12 luokkaan sen sijaan on ollut porukassa uutta verta aika ajoin, ja ensi talveksi näkisin, että ehdotettukin 17.5t GT-12 luokka voisi olla tosiasia, ja kolmantena olisi kyselty CS-12 luokka, eli yhteensä 3 luokkaa. En ole yleisesti uusin luokkien luomisen ja keksimisen kannalla, mutta tuo voisi olla ensi kauden suunnitelma 12Trackin osalta.

Se, että touringin suosio on laskenut oleellisesti covid-aikana (12Trackissa sama määrä kuskeja ennen ja jälkeen, itseasiassa jopa enemmän) ei mielestäni ole syy sotkea toimivaa 12Track tour konseptia. Jos ja kun (?) jatkossa olisi TSM-10 ja toisena luokkana 17.5t blinky, olipa sitten nimeltään TSS- tai TSP-10, näkisin että osallistujamäärät laskevat touringissa entisestään, koska aika moni ajaa kahta luokkaa nytkin.

12Track tourin kisakausi on ollut alkaen marras-joulukuussa ja loppunut maaliskuun alussa viikolla 9-10, ja näin se toimii mielestäni parhaiten, koska maalis-huhtikuussa on EM-kisat. Huhtikuussa mattoautoilla kisaaminen ei ole ollut osallistujamääriltään koskaan suosiossa. Kevätkauden FTT-kausi on aivan liian tiivis kaikkien kisojen ajoittuessa alle 10 viikon sisään. Satunnaiselle ajajalle joka ajaa 1-2 kisaa kaudessa muutoksille on varmaan se ja sama, jos ei ymmärrä edellä mainittuja ongelmia oman kokemuksen kautta. Itse voin ne kuitenkin allekirjoittaa C-12 luokan osalta. Ja SM-luokkana on mentävä SM-luokan ehdoilla. Tai sitten on siirryttävä pienempitehoisiin luokkiin, joissa aihe ei ole niin iso ongelma.

Jotain varmasti unohtui, lisään kun tulee mieleen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.23 - klo: 23.49 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #4 : 12.03.23 - klo: 00.50 »

Tästä on taustalla ollut puhetta jo pitkän aikaa, mutta koska muutama ihminen ei voi kuin aavistella kilpailijoiden mielipiteitä ja ajatuksia ja kilpailut tehdään kuitenkin kilpailijoita varten, haluaisin asiallisia kommentteja FTT ja 12TT:n yhdistämisestä puolesta ja vastaan. Toivon että tähän vastailevat pääasiassa kilpailunjärjestäjän ja ne, jotka ajavat tai suunnittelevat ajavansa jompaa kumpaa sarjaa.

Toivon että vastailette omalla nimellänne ja kerrotte vaikka roolinnekin (esim Valtteri Pausio, FTT -kuski, ajatuksissa myös 12TT) Ajatuksensa voi toki laittaa vaikka mulle YV:nä niin voin nimettömänä julkistella niitä tänne.

Tämä ainakin FTT:n osalta vaatii pieniä uudelleenjärjestelyjä. Minun ajatukseni olisi, että TSS ja TSP yhdistetään yhdeksi luokaksi, esim 17.5t kiinteällä välityksellä.

Mielestäni kumirengasluokat (tämä yhdistetty stanu-poro ja TSM) ajettaisiin toisena päivänä ja 12TT luokat toisena. En ota kantaa kumpi ajetaan la ja kumpi su. Kumirengas -päivänä olisi touringille sopiva rata ja Foam -päivänä mattisrata.

Uskoisin että tämä lisäisi molempien sarjojen osallistujamääriä, karrikoidusti yksillä matkakustannuksilla saat kaksi kisaa —> osa touring -kuskeista ajaisivat varmasti myös mattissarjaa ja toisinpäin. Lisäksi tämä helpottaisi kilpailunjärjestäjiä vapauttamalla viikonloppuja ja resursseja muille sarjoille ja muuhun toimintaan.

Valtteri

Moi. Kannatan ideaa, kunhan toteutus on juuri tuollainen kun Valtsu ehdotti.

Olen ajanut 97-00 mattoautoja, 2000-2011 lähes yksinomaan touringia (ainakin viimeinen kausi myös mattista) ja siitä eteenpäin vain mattoautoja talvisin.
FTT radat on tullut koettua missä touring profiililla ajanut mattoautoa, keskivauhdit nousi huimiksi ja korkeat takeoffin mollat turmioksi.

Tuo kaksi erilaista rataa ja päivää luokkakohtaisesti on hieno idea . Kisajärjestäjille ehkäpä kokonaisuutena helpompaa sekä kisaajilla mahdollista ajaa enemmän halutessaan.
Ehkä ratkaisu la su päivien luokkajakoon on kauden kisojen kesken vuorotella touring ja foam päivää?
8min eräpituus vaihtoineen pidentää päivää yllättävän paljon.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa MAKES

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #5 : 12.03.23 - klo: 09.28 »
Valtsun ehdotus on hyvä ja monipuolisesti perusteltu. Tärkeätä on että sunnuntaille rakennetaan kokonaan uusi rata, kuten Valtteri ehdottikin. Kisajärjestäjän näkökulmasta se tarkoittaa että lauantaina on kisan jälkeen ratatalkoot. FTT-profiilin tekemiseen Hakkilassa menee n kuusi tuntia mutta tässä on mukana välialueiden merkkaaminen erivärisellä matolla. Jos välialueet jätetään merkkaamatta, uskoisin että n kolme tuntia riittää laadukkaan radan tekemiseen. Tämä on kova urakka kisapäivän jälkeen mutta ei mahdoton. Kannatan formaatin kokeilemista.

Make Seppälä, FTT kisakuski, osallistun kilpailuiden järjestämiseen
« Viimeksi muokattu: 12.03.23 - klo: 09.56 kirjoittanut MAKES »
Shepherd Velox V8.2

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #6 : 09.04.23 - klo: 10.29 »
Mielestäni jotain näille sarjoille pitää nyt tehdä.
Jos halutaan järjestää sääntökirjan mukaisia SM-kilpailuja niin alkaa monella kerholla loppua rahkeet tähän.
Minimi toimitsija määrä tällä hetkellä 8kpl. Joista 2-3 pitää olla seuran ulkopuolisia. Vaatimuksien muutoksella voitaisiin saada tähän järkeä mutta esitykset pitäisi saada AKK.n käsittelyyn kesän aikana jotta niistä olisi hyötyä ensi kaudelle.

Sarjojen yhdistäminen keventäisi kalenterin osalta järjestäjien taakkaa. Toimitsijoita helpompi löytää kun viikonloppuja vähemmän.

Tuo outo pito on ollut aina keskustelussa mukana kun on kumin ja foumin yhdistämisestä puhuttu. Suurimmalla osalla harjoitus radoista ajetaan kumi ja foumi autoilla sekaisin saman päivän aikana. Niin kiinteät ja väliaikaiset. Taitaa olla kolme rata joilla pääpaino foumilla Oulu, Aasi areena ja Turunpienoisautokeskus.
Uskoisin tähän pito ongelmaan löytyvän ratkaisu rengas-pitoaine kombon oikein valinnalla.
Hyvin näyttävät myös maailmalla mahtuvan jopa samaan päivään foumi ja kumi kilpailu.

Itse saattaisin ajaa myös FTT.n jos saisi samalle  viikonlopulle kun 12TT.

Mielestäni profiilin muutos ei olisi kynnys kysymys kun sen vain jo suunnittelu vaiheessa huomiotu. Härmän kisa profiilien tekoon meni puoli päivää yksin.

Tällä hetkellä emme ole järjestämässä ensi kaudelle Härmän kisa viikonloppuja erikseen. Meillä mattopuolen kerho toiminta pyöriin oman harrastamisen ympärillä ja aika on parina viime syksynä ollut niin kortilla ettei pysty järjestämään järkevää kerho toimintaa jolla saisi uusia kuskeja.

FTT:n luokkien vähentäminen on mielestäni hyvä homma. Vaikka ei viikonloppuja yhdistettäisi saataisiin kilpailut yksi päiväisiksi joka keventää niin kilpailijoiden kuin järjestäjien kuormaa.

12TT:n en alkaisi luokkia lisäämään. Nykyiselläkään ei liikaa kuskeja per luokka. Vauhti erot tällä  hetkellä 2 kierrosta A-finaalin sisällä vaikka 8 kuskilla maksimissan ajetaan.
GT12 vauhdin tiputus tekisi luokasta helpommin lähestyttävän.
Oulun 12tt kisassa ajoin launtain testlogger kyydissä. Dataa tutkiessa seuraavat huomiot. Alkuerissä kaasu pohjassa 97% erästä ja nostot 0,05-0,4s.

Näkisin sarjojen yhdistämisen kokeilemisen arvoisena temppuna tässä tilanteessa. Jos ei toimi todetaan kokeilu epäonnistuneeksi ja palataan vanhaan. Jos ei jotain muutosta saada niin homma alkaa kuihtumaan monessa luokassa.


Jaakko Huhmarsalo, 12track kisakuski, Kilpailunjärjestäjä

Poissa Jarno Pottonen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« Vastaus #7 : 12.04.23 - klo: 20.50 »
Kaksi kautta molempia sarjoja olen kiertänyt ja tehtiin niin tai näin tulen todennäköisesti kiertämään ensikautenakin. Aito huoli luokkien olemassa olosta kuitenkin huolettaa. Sääliksi on käynyt järjestäjiä jotka joutuu näkemään niin paljon vaivaa muutamien kuskien vuoksi. Tästä syystä olen avoin kaikille muutoksille ja 12TT:n yhdistäminen FTT sarjan kanssa on ehdottomasti kokeilemisen arvoista. Huomiotavaa on myös se, että mikäli 12TT ajetaan edelleen omana sarjana voi oikeasti olla niin, että meillä ei ole halukkaita järjestäjiä kuin ehkä Oulussa.

Ajamisen kannalta ymmärrän mielipiteet puolesta ja vastaan. Ei varmasti ole ideaalitilanne ajaa kumipyöriä ja foameja sekaisin, mutta niin kuin Jaakkokin kommentissaan totesi foamin "outo" pito olisi varmasti ratkaistavissa erilaisella foamseoksella tai pitoaineella. Ajoimme Oulussa FTT:n lisäluokkana sunnuntaina C-12 kiilaa enkä kokenut, että ajaminen olisi ollut mahdotonta kumipyörien jälkeen. Toki minun ero kärkeen taidettiin mittaa ennemmin kierroksissa kuin sekuinneissa, mutta se ei oudosta pidosta kuitenkaan johtunut. Kovat oli kovia silläkin kerralla.

Mikäli 12TT ajetaan yhdessä FTT:n kanssa on se huomioitava rataprofiilissa. Sama rataprofiili ei mielestäni toimi molemmille luokille.

Jarno Pottonen
Suomen paras ja kovin FTT ja 12TT yhdistelmä kuski vuonna 2023😂