Kirjoittaja Aihe: RTR autossa liian tehoton moottori?  (Luettu 1694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
RTR autossa liian tehoton moottori?
« : 15.09.23 - klo: 00.00 »
Tämä on ensimmäinen viestini foorumille. Eli moi vaan kaikille.

Hetihän se on tietenkin "visainen" kysymys viestin aiheena. Onko mahdollista, että RTR pollttisautossa on vain liian tehoton moottori? Vai onko niin, että en vain osaa säätää moottoria käymään?

Minun edelliset kosketukseni RC auto-maailmaan ovat -80 luvulta, mutta lennokkien kanssa olen puljannut (polttistenkin) aika paljon viime vuosina. Lupasin kaverileni vilkaista josko hänen vanhan (ilmeisesti uudesta asti melko toimimattoman) RC autonsa saisi toimimaan. Kaikenlaista pientähän siltä löytyi, rikkinäisestä kytkimestä, katkenneisiin takaripustuksiin ja vähän muutakin. Varsinainen ongelma on kuitenkin se, että auto (linkin takaa löytyvä vehje https://bestebooksresources.wordpress.com/2010/10/08/110-sprint-vh-l1-radio-control-18-engine-nitro-gas-rc-truck-new/) ei mielestäni jaksa kulkea.

Sain moottorin säädeltyä mielestäni niin hyvin kuin sen vain säätöihinsä saa. Käy tyhjää paikallaan niin kauan kuin malttaa käyttää ja säntää ihan kivasti matkaan kun kaasua antaa. Ei stumppaa millään. Penkissä (pyörät ilmassa) moottori laulaa meilestäni nätisti, mutta ajaessa jotenkin vetoja uupuu. Kulkee kyllä kunhan matkaa on tarpeeksi kiihdyttää, mutta jotenkin tuntuu, että ei jaksa edetä. Sama homma osakaasulla ajaessa. Jotenkin tuntuu, että auto hidastaa kääntäessä, eikä kaasullakaan saa moottorin kierroslukua nousemaan (vauhti kasvaa kyllä sitten kun pyörät ovat suorassa). Loppuviimein minulla on fiilis, että moottorissa ei vain riitä voima, mutta olisiko täällä enemmän kokemusta ko. laitteesta ja sen toimivuudesta? Mitään rakettia tai kisavehjettä tästä ei ole tarkoituskaan saada, kunhan vain kehtaa antaa auton takas kaverille takapiha-ajeluun ja sanoa, että "tuon parempaa siitä ei saa".

Polttoaineeksi laitoin 20% nitroa ja 18% Klozzia (synteettistä), koska sitä sattui olemaan valmiina. Rasvaahan tuossa seoksessa on reilusti, mutta haitanneeko tuo paljoa, kun moottori muuten käy hyvin? Tulppana tuolla on joku missä on merkintä F toisella puolella ja 5 toisella. En ole ihan varma onko kyseessä joku ns. "turbo tulppa". Mitään kuparirenkaita ei kuitenkaan ollut auton mukana tulleiden tulppien pussissa. Suikkasin kuitenkin varulta, lennokkipakista, Ossin tiivisterenkaan tulpan juureen. Tuskin siitä mitään haittaa on?  Lämpöarvoltaan tuntuisi tulppa kuintenkin sopivalta. Moottori käynnistyy, käy, eikä stumppaa vaikka mitä tekisi.



T. Janne
 

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #1 : 15.09.23 - klo: 21.40 »
Vielä vähän ongelmaa pohtiessa mieleeni tuli, että voisiko "vika" olla vaihteistossa? Jospa "auto" haluaa vaißhtaa liian aikaisin kakkoselle ja siksi puutuu? Pitääpä vähän kiristää vaihteistoa ja käydä kokeilemassa.

Janne

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #2 : 17.09.23 - klo: 23.11 »
No joo.
Ei voi kun ihmetellä tätä tietämyksen tulvaa, jonka tältä foorumilta löydän.
Onhan se sanomattakin selvää, että se on tietämättömän hankala jakaa viisautta, jota Google ei löydä. Eli siinä mielessä alkuperäinen kysymykseni on suunnattu "miehille", ei "räkänokille". Jos "yhteiseen hiileen puhaltaminen" ja julkinen ongelmien ratkominen on kuitenkin tällä foorumilla näinkin suosittua, niin ei ole meitsin juttu.

Säätelenpä tämän Atalanaikaisen vehkeen omineni toimimaan. 

Janne

ps. se joka osaa neuvoa, että palauta tehdasasetuksiin ja ala siitä säätämään, on hyvä ja kertoo mitkä ne tehdasasetukset ovat.
 

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #3 : 18.09.23 - klo: 12.14 »
Oletko mitannut idle gapin, siis paljonko kaasarissa on rakoa tyhjäkäynnillä? Liian iso idle gap vaatii tyhjäkäyntiruuvin avaamista, mikä saa tyhjäkäynnin hyväksi mutta vaikeuttaa kaikkea muuta.

Jos tehtaan suosittelema idle gap ei ole tiedossa, aloita vaikka jostain 0.5–0.6 millistä. Jos riittävän pientä tulkkia ei löydy, käytä vaikka 1 mm poranterää ja selvitä tyhjäkäyntiruuvin nousu, niin saat tietoosi säädön määrän / kierros.

Laihenna tyhjäkäyntiä ja pienennä idle gappia vuoron perään. Jos alkaa sammahdella, meni liian pieneksi.

Kun tyhjäkäynti on hyvä niin pienellä idle gapilla kuin on vielä järkevää, säädä kakkosruuvilla huipputehot kohdilleen.

En tiedä oliko tää perusjuttuja tai muutenkaan avuksi, mutta tällaista tuli mieleeni edes yhdeksi vastaukseksi. Kyllä RTR-koneillakin pitäisi käsittääkseni ihan kiva ajokokemus saada, vaikka ne ei kisakoneita ole.

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #4 : 18.09.23 - klo: 23.35 »
Nyt alkaa tämänkin "kiinan kikkareen" toiminta selkiytymään.

Idle gap, eli kaasuttimen luistin avauma joutokäynillä, on tosiaan asettunut ihan korvakuulolla tuohon n. 0,5mm. Ihan tarkasti en tuota ole mitannut, mutta silmämääräisesti hyvin lähellä. Muutenkin alapään säädöt tuntuisivat olevan kohdallaan. Joutokäynti on tasainen, "moottori" ottaa kierroksia epäröimättä kun kaasun avaa ja asettuu jälleen tasaiselle joutokäynnille kaasua höllätessä. Yläpäässäkin kone kiertää ihan hyvin ja yskimättä. Eli seoksen säädöt ovat aika liki kohdillaan. Tähän asti ongelma vain on ollut se, että ajaessa laite ei jaksa vetää.

Tänään oli aikaa käydä vähän urheilukentällä säätämässä ja niinhän se vetämättömyyden syy löytyikin vaihteistosta. Ihan reilusti piti kiristää vaihteistoa vaihtamaan myöhemmin, ja jo vain toimii taite edes sinne päin. Pitää vielä käydä parempi pintaisella ja isommalla kentällä kokeilemassa vaihteiston säätöjä, mutta tuollaisella 60 m pitkällä, huonopintaisella sorakentällä alkoi jo vauhti hirvittämään.

Vaihteisto"ongelman" ratkettua kokeilin vielä kuumempaa (OS A3) tulppaa ja sekin antoi mukavasti "joustoa" moottorin käytettävyyteen.

Yksi juttu tässä jäi vielä mysteeriksi. Sopiva paine pollttoainetankissa? Äkkiseltään tuntuu, että tankkiin kertyy liikaa painetta kaasua nopeasti avatessa, koska satunnaisesti "ampuu" tankin korkin irti. Letkut sentään pysyvät paikoillaan. Alkuperäisestä tankin korkista ei tietenkään ole edes muistoja jäljellä. Pitääkö näissä autoissa tankin olla täysin tiivis, kuten lennokeissa, voi pitääkö ylimääristä (äänenvaimentajan paineletkusta tulevaa) painetta rajoittaa tai päästää vuotamaan ulos?

Janne

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #5 : 19.09.23 - klo: 21.55 »
Yksi juttu tässä jäi vielä mysteeriksi. Sopiva paine pollttoainetankissa? Äkkiseltään tuntuu, että tankkiin kertyy liikaa painetta kaasua nopeasti avatessa, koska satunnaisesti "ampuu" tankin korkin irti. Letkut sentään pysyvät paikoillaan. Alkuperäisestä tankin korkista ei tietenkään ole edes muistoja jäljellä. Pitääkö näissä autoissa tankin olla täysin tiivis, kuten lennokeissa, voi pitääkö ylimääristä (äänenvaimentajan paineletkusta tulevaa) painetta rajoittaa tai päästää vuotamaan ulos?

Janne
Tankin kuuluu olla täysin tiivis, eikä painetta rajoiteta. Eli ihan kuten lennokissa ja autoon voi asentaa myös lennokin tankin, joskin tankkaaminen auton tankin kanssa on aika lailla näppärämpää. Autoissa myös käytetään paine- ja polttoainepuolella samaa letkukokoa. Joissain lennokeissa muistaakseni paineletku saattoi olla ohuempaa, mutta sekin taisi olla enemmän tankin valmistajasta (Dubro / Sullivan / jokin muu) kiinni.

En olisi yhtään yllättynyt jos tankin korkin jouset olisivat joko kuoleentuneet tai olleet jo uudesta asti turhan löysät. Jokunen vuosi tuli vietettyä pikkuautokaupan tiskin takana - veikkaisin että samoihin aikoihin kun aiheen auto oli uusi - ja noita tuli nähtyä muutamaankin kertaan. Aiheuttavat todella helposti käyntihäiriöitä kun tankki ei pysykään (riittävästi) paineistettuna. Kilpavehkeissä tankin korkin jouset ovat varsin jäykät, eikä niiden kanssa juuri koskaan ole/ollut paineongelmia kunhan vaan korkin tiivisteet on ehjät.

Tämän kohdalla moottorin käynti on vissiin saatu jo kuntoon, mutta yksi yleinen ongelmakohta on myös tankin ryyppynappula (jos tankissa sellainen on), joka vikaantuu helposti ja päästää tankista painetta karkaamaan.

Mikä polttoaineeseen tulee, kovaa ajoa vaan tolla mitä käytössä on. Öljyä voisi olla vähemmänkin, mutta Klotz on täyssynteettisenä öljynä verrattain ohutta, eikä varmasti aiheuta ongelmia. Kilpamoottoria en välttämättä yrittäisi tuolla säätää, mutta RTR-koneelle varmasti ihan käypää kamaa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa veltsu73

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #6 : 20.09.23 - klo: 19.34 »
Tuohon tulpan tiivisteeseen..eiköhän sinne puristuksia tule enempi ku ei ole sitä tiivistettä..eli tehoja lisää.
Tai laske kantta .

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #7 : 21.09.23 - klo: 14.46 »

Tankin kuuluu olla täysin tiivis, eikä painetta rajoiteta. Eli ihan kuten lennokissa ja autoon voi asentaa myös lennokin tankin, joskin tankkaaminen auton tankin kanssa on aika lailla näppärämpää. Autoissa myös käytetään paine- ja polttoainepuolella samaa letkukokoa. Joissain lennokeissa muistaakseni paineletku saattoi olla ohuempaa, mutta sekin taisi olla enemmän tankin valmistajasta (Dubro / Sullivan / jokin muu) kiinni.

En olisi yhtään yllättynyt jos tankin korkin jouset olisivat joko kuoleentuneet tai olleet jo uudesta asti turhan löysät. Jokunen vuosi tuli vietettyä pikkuautokaupan tiskin takana - veikkaisin että samoihin aikoihin kun aiheen auto oli uusi - ja noita tuli nähtyä muutamaankin kertaan. Aiheuttavat todella helposti käyntihäiriöitä kun tankki ei pysykään (riittävästi) paineistettuna. Kilpavehkeissä tankin korkin jouset ovat varsin jäykät, eikä niiden kanssa juuri koskaan ole/ollut paineongelmia kunhan vaan korkin tiivisteet on ehjät.

Tämän kohdalla moottorin käynti on vissiin saatu jo kuntoon, mutta yksi yleinen ongelmakohta on myös tankin ryyppynappula (jos tankissa sellainen on), joka vikaantuu helposti ja päästää tankista painetta karkaamaan.

Mikä polttoaineeseen tulee, kovaa ajoa vaan tolla mitä käytössä on. Öljyä voisi olla vähemmänkin, mutta Klotz on täyssynteettisenä öljynä verrattain ohutta, eikä varmasti aiheuta ongelmia. Kilpamoottoria en välttämättä yrittäisi tuolla säätää, mutta RTR-koneelle varmasti ihan käypää kamaa.

Alkuperäinen tankin korkki on kadonnut matkan varrella ja korkin tappisaranan korvakkeetkin ovat poikki. Tein lennokin tankin korkista tulpan ja nyt pysyy paikallaan. Ensimmäinen viritys oli cyanoliimapurkin korkista tehty ja ilmeisesti liian heppoinen. Tankin "ryyppynupikka" toimii ihme kyllä hyvin ja on riittävän tiiviskin.

Auton käynnin sain tosiaan kuntoon, mutta vaihteistoa pitää vielä mahdollisesti hiukan hienosäätää. Kunhan pääsee kokeilemaan jossain missä voi kunnolla ajaa kaasupohjassa.

Janne

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #8 : 21.09.23 - klo: 15.06 »
Tuohon tulpan tiivisteeseen..eiköhän sinne puristuksia tule enempi ku ei ole sitä tiivistettä..eli tehoja lisää.
Tai laske kantta .

Ja minä kun olen luullut, että se tiiviste on siellä tarkoituksella. Sormituntumalla tuo ei muutenkaan kaipaa lisää puristuksia. Enään tarvitsee saada vaihteenvaihtotapahtuma sopivaan kohtaan ja sen jälkeen vaan ajoa.

Janne

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #9 : 21.09.23 - klo: 15.39 »
Tuohon tulpan tiivisteeseen..eiköhän sinne puristuksia tule enempi ku ei ole sitä tiivistettä..eli tehoja lisää.
Tai laske kantta .
Öö, ei. Ilman tiivistettä tulppa tulee alemmas ja puolipallomaisen palotilan muoto muuttuu oleellisesti. Normaalitilassa hehkulanka on hyvin pitkälti ylin kohta palotilaa ja ilman tiivistettä koko tulppa tulee "tappina" alaspäin. Nitrokoneessahan lanka hehkuu myös koneen käydessä, joten tulpan asentaminen ilman tiivistettä todennäköisesti heikentääkin tilannetta.

Tavallisessa ja turbotulpassa on itseasiassa eri kierteet, joten turbokannelliseen ei tavallista tulppaa saisi asennettua ilman kierretappia. Tai liiallista voimaa.

Kannen laskeminen taas .. noh.. Mietitään kilpamoottoria: jos otetaan geneerinen kaikille markkinoille tarkoitettu moottori, se on - tai pikemminkin oli - tehtaalla shimmattu toimivaksi noin 20-30% nitron kanssa suurinpiirtein merenpinnan korkeudessa. Mikäli nitropitoisuutta tiputettiin, tiputettiin kantta. Rataluokissa moottoreita shimmataan myös rataolosuhteiden mukaiseksi (ehkä enemmän ison maailman juttuja), mutta krossiluokissa en oo kuullu sellaista touhuttavan. Nykyinen 12% eurofuili tarkoittaa, että kisapannut on euroopan markkinoille rakennettu ajettavaksi 12% nitropitoisella fuililla, jenkkimarkkinoilla yhä 25-30%. Jenkkikoneelle optimitehojen ja toimivuuden saaminen tarkoittaisi siis kannen tiputtamista, mutta tästä moottorin ohjekirjassa olisi kyllä  tarkat speksit.

RTR-koneet taas on sellaisia, joissa valmistaja ei ole voinut tietää tai edes arvata mitä polttoainetta tullaan käyttämään. En tosin ole vakuuttunut, onko kiinalaiset edes miettineet asiaa, eikä ketjun aloittajan moottorin valmistusaikaan europolttoaineesta ollut hajuakaan, mutta lähtökohtaisesti moottorit on tehty toimimaan laajalla alueella helposti. Koska ketjun aloittajalla on 20% nitroa käytössä, se voi olla yli sen keskiarvon, mille moottori on rakennettu. Kantta tiputtamalla saattaisi jopa tehdä käyntiongelmia aikaiseksi, varsinkin reilummalla öljypitoisuudella ajettaessa. Tai optimitilanteessa saataisiin pieni tehonlisäys, mutta ero ei olisi valtava.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #10 : 21.09.23 - klo: 15.58 »
Niin ja tulpan lämpöarvolla, nitropitoisuudella, ilman lämpötilalla, ilmankorkeudella / happipitoisuudella, kannen korkeudella ja jossain määrin pakoputkellakin on suora yhteys toisiinsa. Näistä löytyy intternetistä juttua vaikka ja kuin, mutta toki lähdekritiikkiäkin kannattaa käyttää.

Asiaa ei kuitenkaan kannata monimutkaistaa turhaan: koska RTR-laitos, OS 8 tai OS A3 on hyviä lähtökohtia kun ei optimia lähdetä hakemaan. Eli ne tutut lennokkimoottoritulpat (F-sarjaa ei kannata koittaa :cool:)
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #11 : 22.09.23 - klo: 00.25 »
Asiaa ei kuitenkaan kannata monimutkaistaa turhaan: koska RTR-laitos, OS 8 tai OS A3 on hyviä lähtökohtia kun ei optimia lähdetä hakemaan. Eli ne tutut lennokkimoottoritulpat (F-sarjaa ei kannata koittaa :cool:)

Tämähän on sanomattakin selvää, että pidetään ne F-tulpat siellä mihin ne kuuluvatkin (laadukkaissa nelitahtimoottoreissa).

Äkkiähän minä, kokeilemista varten, sotken polttoainetta eri sekoituksilla, mutta tuolla sattumalta valmiina olleella (20% nitroa ja 18% Klozzia) moottori käy riittävän hyvin. Räppäsin sitä tänään pihamaalla, n. 80m pitkää L-muotoista rataa pitkin (tyyliin täyskaasua, jarrua, kaasua jarrua), ihan huolella ja moottorin lämmötkin pysyvät ihan kurissa. Tulpan juuresta sain mitattua korkeimmilaan 105 astetta ja pakoputken lähdöltä 150 astetta. Vähän tuo käy rikkaalla, mutta vetää riittävästi ja toimii "jouheasti". Sen verran tuo "ylenmääräinen" rasva polttoaineessa tuntuu, että pitää välillä päästää moottori kiertämään, muuten alkaa "tukehtumaan".

Uskon, että "huoletonta" käyttöä varten säädöt ja polttoaine on kuitenkin ihan ok. Tämä on kuitenkin kaverini, jolla ei ole ihan yhtä tarkka säätökorva kuin minulla (jos minullakaan sitä on), auto. Eli turvallisempi säätää periaatteella, se mitä voimassa hävitään, se matkassa voitetaan.

Seuraavaksihan tuosta tulee särkymään kytkin ja veto rattaat. Mikä olisi hyvä kauppaa ostaa niihin varaosia? Jotain merkkikohtaisia löytyy kyllä helposti, mutta kun ei ole merkkituote. Melko varmasti joku ihan perus 16/21 kaksi vaihteinen kytkin ja vaihteisto.

Janne



Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #12 : 22.09.23 - klo: 16.56 »
Noin yleisesti sanottuna kytkimet ovat sellaisia, missä valmistajat eivät ole alkaneet keksimään pyörää uudelleen. Kytkinpaloja ja -jousia voinee soveltaa muiltakin valmistajilta (kunhan on saman tyyppinen kytkin) ja voi olettaa, että ne toimivat riittävän hyvin. Toki jos kytkin on tehty ihan eri halkaisijan kytkinkellolle, ei kytkin tule toimimaan kunnolla.

Spurrit eli päärattaat taas voivat olla kinkkisempiä. Todennäköisesti hammastus on standardin mukainen, mutta kiinnitys akseliin/vaihderumpuun tms voi olla hyvinkin merkkikohtainen. Kymmenisen vuotta sitten olisin ehdottanut katsomaan Kyoshon ja Thunder Tigerin autojen räjäytyskuvia ja arpomaan jotain mikä näyttää olevan hyödynnettävissä olevalla kiinnityksellä, mutta TT taitaa enimmäkseen olla poistunut skandimarkkinoilta, Kyoshonkin vanhempiin ei taida ihan hyllytavarana enää osia saada. Se on juuri näiden off brand autojen murhe, että muuten toimiva laite voi jonkin pienen varaosan johdosta jäädä kaapin pohjalle.
Osien saaminen voi mennä aika pitkälti Ebay hommiksi, mutta sen tarkemmin en itse osaa enää nykyisin neuvoa.

Tuosta moottorin lämpötilasta on vielä pakko huikata: toki se on näppärä keino tietää, että ollaan säätöjen suhteen kartalla, mutta kovin moni tuiottaa sitä turhankin paljon. Toki jossain vaiheessa tulee piste, jolloin moottori käy aivan liian kuumana ja voiteluöljykin alkaa palamaan, mutta yleisesti riittää että lämpötila on tulpasta mitattuna sata ja jotain. Alle sen tarkoittaa, että kartiomallisella ABC-sylinterillä varustettu kone käy turhan kylmänä, jolloin moottori kuluu ennenaikaisesti. Jos kone käy kivasti ja tuntuu ettei säädöt vaella, on ihan sama näyttääkö mittari sataviis vai satakakskytviis.

Tuota paikallaan käydessä tapahtuvaa tukehtumista ilmenee kyllä vähemmälläkin öljypitoisuudella. En tiedä luinko aiemmat viestit huonosti, mutta ei käynyt ilmi onko kysessä yksi- vai kaksineulainen kaasari? Jos yksineulainen, kuten lennokeissa, täytyy kehua että olet saanut paketin keskivertoa paremmin toimimaan. Jos taas kaksineulainen, voi alaneulaa (luistin päässä, liikkuvassa osassa) koittaa pistää hitusen kiinnipäin. Alaneula käytännössä vain kuristaa pääneulan säätöä lisää, joten se ei vaikuta siihen, miten kone kiertää tms.

Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #13 : 23.09.23 - klo: 00.59 »
Noin yleisesti sanottuna kytkimet ovat sellaisia, missä valmistajat eivät ole alkaneet keksimään pyörää uudelleen. Kytkinpaloja ja -jousia voinee soveltaa muiltakin valmistajilta (kunhan on saman tyyppinen kytkin) ja voi olettaa, että ne toimivat riittävän hyvin. Toki jos kytkin on tehty ihan eri halkaisijan kytkinkellolle, ei kytkin tule toimimaan kunnolla.

Sepä se kun kello alkaa olla aika heikossa kunnossa. Liekö liian pehmeää materiaalia tai jotain verrattuna alumiinisiin limppuihin, mutta aika härskisti on kulunut urille sisäpuolelta. Ihan yksinkertainen kaksi limppuinen kytkin, limppujen ympäri venytetyllä jousella, tuossa on. Jousihan tuolta oli poikki kun auto minulle pöydälle tuli, mutta onneksi niin läheltä päätä, että sain vielä taivuteltua sen toimivaksi. Kello vaan on tosiaan niin pahasti urilla, että menee puhki kohta. 

Spurrit eli päärattaat taas voivat olla kinkkisempiä. Todennäköisesti hammastus on standardin mukainen, mutta kiinnitys akseliin/vaihderumpuun tms voi olla hyvinkin merkkikohtainen. Kymmenisen vuotta sitten olisin ehdottanut katsomaan Kyoshon ja Thunder Tigerin autojen räjäytyskuvia ja arpomaan jotain mikä näyttää olevan hyödynnettävissä olevalla kiinnityksellä, mutta TT taitaa enimmäkseen olla poistunut skandimarkkinoilta, Kyoshonkin vanhempiin ei taida ihan hyllytavarana enää osia saada. Se on juuri näiden off brand autojen murhe, että muuten toimiva laite voi jonkin pienen varaosan johdosta jäädä kaapin pohjalle.
Osien saaminen voi mennä aika pitkälti Ebay hommiksi, mutta sen tarkemmin en itse osaa enää nykyisin neuvoa.

Kaupankäynnin siirtyminen asiantuntevista kivijalkamyymälöistä verkkoon on kyllä luonut tämän valitettavan ongelman. Nykyään on kauhean hankala hankkia yhtään mitään mallikappaleen perusteella. Nykyään kysytään tarvikekaupan tiskillä heti ensimmäiseksi, että mihin tämä osa on menossa, vaikka ei sillä mitään väliä ole, kunhan samanlaisen vain saisi. ATKn ihmeellisessä maailmassa harva kauppias nykyään ilmoittaa tuotteen mittapiirroksia. Tyytyvät vain kertomaan, että sopii siihen, tähän ja tuohon. Saattaisi sopia sama tuote moneen muuhunkin paikkaan, mutta eivät jaksa mittoja ja muita teknisiä tietoja ilmoittaa turjakkeet. Turhauttaa vanhan liiton ukkoa joka osaa soveltaa, sekä käyttää mauseria ja mikrometriä.
No pitääpä kuitenkin valmiiksi kaivella ja tilata sopivia nippeleitä. Ei muuten, mutta minun nurkkiinihan tuo taas kannetaan kun se särkyy ja harrasteluhuone on muutenkin aika turvoksissa.

Tuosta moottorin lämpötilasta on vielä pakko huikata: toki se on näppärä keino tietää, että ollaan säätöjen suhteen kartalla, mutta kovin moni tuiottaa sitä turhankin paljon. Toki jossain vaiheessa tulee piste, jolloin moottori käy aivan liian kuumana ja voiteluöljykin alkaa palamaan, mutta yleisesti riittää että lämpötila on tulpasta mitattuna sata ja jotain. Alle sen tarkoittaa, että kartiomallisella ABC-sylinterillä varustettu kone käy turhan kylmänä, jolloin moottori kuluu ennenaikaisesti. Jos kone käy kivasti ja tuntuu ettei säädöt vaella, on ihan sama näyttääkö mittari sataviis vai satakakskytviis.

Justiinsa näin minäkin ajattelen, enkä yleensä moottorin lämpöjä mittaile. Säätää vaan koneen niin, että toimii jouheasti ja terve savu tupruttaa putkesta. Tämän kanssa oli kuitenkin pakko mitata lämpötila, oman mielen rauhan vuoksi varmistaakseni, että lämpiää tarpeeksi. Jotenkin lennokkikokemuksella, joka on "selkäytimessä", perstuntuma väitti, että aika rikkaalla käy toimiakseen (edellisestä rc auoton säätämisestä on kuitenkin yli 30v). Noilla säädöillä se nyt kuitenkin käy ja kukkuu.

Tuota paikallaan käydessä tapahtuvaa tukehtumista ilmenee kyllä vähemmälläkin öljypitoisuudella. En tiedä luinko aiemmat viestit huonosti, mutta ei käynyt ilmi onko kysessä yksi- vai kaksineulainen kaasari? Jos yksineulainen, kuten lennokeissa, täytyy kehua että olet saanut paketin keskivertoa paremmin toimimaan. Jos taas kaksineulainen, voi alaneulaa (luistin päässä, liikkuvassa osassa) koittaa pistää hitusen kiinnipäin. Alaneula käytännössä vain kuristaa pääneulan säätöä lisää, joten se ei vaikuta siihen, miten kone kiertää tms.

Onneksi on sentään kaksineulainen kaasutin (on muuten myös joissain lennokkimoottoreissakin). Ei kai tuommoista pelkän ilmaruuvin (vai olisiko ohivirtausruuvi) kanssa kukaan jaksaisi. Jotenkin olen ymmärtänyt, että alaneula vaikuttaa itseasiassa aika laajalla moottorin toiminta-alueella, täysikaasua lukuun ottamatta, mutta se nyt lienee sivu seikka. Moottori ei tukehdu/tukkeudu paikallaan käydessä, vaan tuntuu hiukan puutuvan jatkuvan "väännätyksen" alla riippumatta kaasun asennosta (ehkä puutumisen ilmaantuassa pieni kaasun keventäminen helpottaa tilannetta). Esimerkiksi, jos autolla ajaa pitkällä nurmella, jossa se ei oikein jaksa edetä niin tuntuu, että meno hyytyy koko ajan vain huonommaksi kunnes pääsee ajamaan hetken matkaa pinnalla jolla moottori jaksaa kiertää vapaasti. Huippukierroksia ei tarvita, puolikaasulla ilman "suurta vastusta" riittää "selvittämään" moottorin minkä jälkeen se taas jaksaa laulaa. Ongelmahan on sinäänsä aika triviaali, mutta koeajo on koeajoa ja kaikki puutteet on koitettava löytää.

Janne 

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #14 : 23.09.23 - klo: 10.30 »

Kaupankäynnin siirtyminen asiantuntevista kivijalkamyymälöistä verkkoon on kyllä luonut tämän valitettavan ongelman. Nykyään on kauhean hankala hankkia yhtään mitään mallikappaleen perusteella. Nykyään kysytään tarvikekaupan tiskillä heti ensimmäiseksi, että mihin tämä osa on menossa, vaikka ei sillä mitään väliä ole, kunhan samanlaisen vain saisi. ATKn ihmeellisessä maailmassa harva kauppias nykyään ilmoittaa tuotteen mittapiirroksia. Tyytyvät vain kertomaan, että sopii siihen, tähän ja tuohon. Saattaisi sopia sama tuote moneen muuhunkin paikkaan, mutta eivät jaksa mittoja ja muita teknisiä tietoja ilmoittaa turjakkeet. Turhauttaa vanhan liiton ukkoa joka osaa soveltaa, sekä käyttää mauseria ja mikrometriä.
No pitääpä kuitenkin valmiiksi kaivella ja tilata sopivia nippeleitä. Ei muuten, mutta minun nurkkiinihan tuo taas kannetaan kun se särkyy ja harrasteluhuone on muutenkin aika turvoksissa.

Heh nojoo. Tuosta muistui heti mieleen aika kun itse olin tiskin takana: asiakkaat kiikuttivat jonkin Maruin tai vastaavan 80/90 luvulta, johon kysyttiin ratasta tai mitä lie ripustuksen osaa. Kovin koitti olla pyörittelemättä silmiään asiakkaan nähden ja kiikutti tiskille jonkin random rattaan kun asiaa n+1 kertaa aiemmin tongittuaan tiesi, ettei valikoissa edes tilaamalla olisi ollut mitään, mitä olisi edes muokkaamalla saanut sovitettua. Silti tuli aina asiakasta neuvottua, mistä ko. osaa voisi lähteä metsästämään.

Käsitin noista aiemmista, että tässä autossa kytkinkellossa olisi kaksi ratasta? Eli kuten rata-autoissa vielä nykyään: https://www.serpent.com/xcart/imgserpent/ex_views/804439p1.jpg
Ratalaitteissa kytkin on siis täysin erilainen, eikä noita voi soveltaa tähän laitteeseen, kuva vain ensimmäinen joka vastaan tuli.

Jostain 2000-luvun alkupuolelta nuo valtamerkit ovat vieneet kaksivaihteisuuden erilliseen vaihteistoon, mihin on tapauskohtaisesti ympätty vielä pakkia yms. Eli Traxxas, HPI yms käyttävät yksirattaisia kelloja ja yksinkertaisia päärattaita. En nyt itse ainakaan äkkiseltään keksi merkkiä / mallia mistä tuollainen kaksirattainen kytkinkello voisi olisi hyödynnettävissä.


Onneksi on sentään kaksineulainen kaasutin (on muuten myös joissain lennokkimoottoreissakin). Ei kai tuommoista pelkän ilmaruuvin (vai olisiko ohivirtausruuvi) kanssa kukaan jaksaisi. Jotenkin olen ymmärtänyt, että alaneula vaikuttaa itseasiassa aika laajalla moottorin toiminta-alueella, täysikaasua lukuun ottamatta, mutta se nyt lienee sivu seikka.
Kyosho ainakin tykkäsi käyttää noita yksineulaisia ja kaasarit oli vielä usein rumpumallisia. Sen sai joko kiljumaan kovaa tai käymään tyhjäkäyntiä, mutta yleensä ne olivat niin hankalia säätää, että noviiseilla paloi hermo. Mikä taas on ironista, koska juuri noviisit noiden kohdemarkkinana oli.

Alaneulan mekaaninen vaikutusalue on osakaasulla, mutta koska autoilla ajaessa liipasimen asento vaihtuu "jatkuvasti" jarrusta täyskaasuun, muuttuu moottorin käyttäytyminen kyllä osakaasua pidemmällekin.

Tarkoitan tolla siis sitä, että alapään ollessa turhan rikkaalle säädetty, kestää kaasua painaessa verrattain pitkään ennenkuin moottori pääsee ylimääräisestä eroon. Tai vastaavasti laihalle säädettynä kaasua painaessa kestää hetki kunnes pääneula pystyy palauttamaan seoksen oikealle tasolle. "Verrattain pitkään" ja "hetki" ovat siis suhteutettuja siihen, että moottori kiertää yli 10k ja kaasua voidaan jatkuvasti rämpätä päälle-pois niin nopasti ettei kaasuservokaan pysy mukana. Ei siis puhuta mistään sekunneista, vaan sen osista.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa lepidus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« Vastaus #15 : 23.09.23 - klo: 11.53 »
Käsitin noista aiemmista, että tässä autossa kytkinkellossa olisi kaksi ratasta? Eli kuten rata-autoissa vielä nykyään: https://www.serpent.com/xcart/imgserpent/ex_views/804439p1.jpg
Ratalaitteissa kytkin on siis täysin erilainen, eikä noita voi soveltaa tähän laitteeseen, kuva vain ensimmäinen joka vastaan tuli.

Joo. Kaksi ratasta on kellossa. Saman näköisiä kytkimiä kyllä löytyy internetin syövereistä https://www.walmart.ca/en/ip/destyer-1-10-RC-Car-Kit-rc-car-replacement-Clutch-Springs-Bearing-Spare-Parts-Set-Upgrade-Parts-for-HSP-RC-Car-Accessory-Double-Gear/57NNLP6DPY60, mutta noiden myytävien mittoja ei useinkaan ilmoiteta. Pitää vaan koittaa sitkeästi kaivella.

Janne