Kirjoittaja Aihe: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa  (Luettu 3544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« : 21.12.23 - klo: 00.30 »
Threadin idea on jakaa niitä hyviä ideoita puolesta ja vastaan mitä näiden käytössä on. Omat kokemukseni olen kerännyt lyhyessä ajassa yhdellä sähköpumpulla ja iskarileikeissä crossin, turren ja truggyn kanssa. Alla huomiot ja opit. Korjatkaa ja oikaiskaa kiitos, sillä alla oleva on suppea otanta.

Iskarileikeissä tärkeintä on aina lukea manuaali ja sitten lukea manuaali uudelleen ja tarkistaa myös tuliko se iskari kasattua oikein.

Pumpun plussat:
+ Nopeuttaa kuplintaa
+ Ihan yhtä likasta kuin aina öljyn kaa pelatessa, eli saa sen fiiliiksen kattoon.
+ Tekee herkemmin uudelleen, kun ei mene nappiin.
+ Kisapäivinä ainoa tapa saada iskarit kasaan nopeasti.

Miinukset:
- Ääni (moottoroidut mallit)
- Hankintahinta (moottoroidut mallit)

Huomiot omalla kohdalla iskarien kaa:
- Perus hidas täyttö ja varren "pumppailu" kuten aina
- 30 max 45 sekkaa riittää paineistukseen (riippuu varmasti moottorista, pumpusta ja säiliöstä)
- Kuplat saa paremmin nousemaan alipaineen antaessa olla putkilossa ja samalla hellästi naputtaen pumppua. (HELLÄSTI)
- Mikäli meni hyvin niin vikat kuplat nousee pintaan samalla, kun hiljalleen (korostan hitaasti) päästät paineet tasaantumaan.

Huomiot diffien kaa:
- Ainakin 10k (CST) nousee hienosti kuplia (muutama) ja tasaantuu pinta.
- Saa kasaan paremmin esim. Reiskan XB2 niin, että pinta tasaantuu ja ei tiiviste kastu. Kasaan siis vaa-alla käyttämällä diffit.

Muiden huomiot ja kommentit (molempiin suuntiin) olisivat erittäin tervetulleita.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #1 : 21.12.23 - klo: 06.18 »
Onko iskaripumpuista hyötyä emulsio iskunvaimentimissa joissa on ilmatila ja öljy on samassa tilassa ja ilma sekoittuu öljyyn joka tapauksessa? 

Kun ajon jälkeen avaa huolella ilmatun diffin, onko öljy kirkasta vai sakeaa? Jälkimmäisessä on ilmaa seassa koska diffi tasaa lämpötilan muutoksista johtuvaa painetta ulostulojen tiivisteiden kautta.

Mitä lisäarvoa saadaan alipainepumpuista kyseisissä tapauksissa?
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #2 : 21.12.23 - klo: 11.54 »
Toivotaan, että joku laitteen konkari kertoo kokemuksistaan, sillä minulla ei ole todellakaan riittävästi kokemusta.

Aina on hyvää se, että saat nopeasti pulputtamaan kuplat ja laitehan imaisee sen 4kpl iskareita kerralla niin teoriassa mikäli valmistelet iskarit identtisesti niin ko. Laitteella saat 4 samantyyppisesti kasattua iskaria suht. Nopeasti käyttökuntoon. Laitettiin kaverin Truggyyn 1000cst öljyä eteen niin näissä luonnollisesti kuplat nousee hyvin hitaasti. 350cst vastaavasti kuplii ylikin.

Diffejä en todellakaan availe muulloin kuin liian harvoin huollossa ja voin taata, että sinne jää varmasti ilmaa edelleen,

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #3 : 21.12.23 - klo: 21.55 »
Onko iskaripumpuista hyötyä emulsio iskunvaimentimissa joissa on ilmatila ja öljy on samassa tilassa ja ilma sekoittuu öljyyn joka tapauksessa? 
Saattaa olla, koska pumpulla saa pienetkin kuplat nesteestä pois ja samaan tilaan kolmen muun iskarin kanssa. Sitten kaikki vapaa ilma ajetaan yläkautta ulos ja suljetaan ruuvi iskarin ollessa painettuna kokoon. En siis itse varsinaisesti jätä sinne ilmaa. Pitkäksi vetäessä alipaine vetää nesteestä tarvitsemansa ilman. Iskarien lämmetessä neste hieman laajenee, jolloin iskarit ei pyri sitä vähääkään lyhenemään täydestä pituudesta.

Käytännössä etu lienee minimaalinen, koska isoja kuplia sinne männän alle ei jää piiloon ja pienetkin katoaa aika äkkiä itekseen. Hyviä ja tasaisesti toimivan oloisia iskareita on tullu koottua ilmankin. Aihe kiinnostaa lähinnä teoreettisen neppailun ja puuhastelun ilon vuoksi, mun ajotaidoilla tällaisilla seikoilla ei ole varmasti mitään merkitystä.

Diffit kokoan vaa’an kanssa tiettyyn tavoitepainoon, enkä näe kuplien poistossa mitään pointtia. Sisälle pitää kuitenkin ymmärtääkseni jättää pieni määrä ilmaa, jotta neste laajentuessaan ei paineistu liiaksi. Ilmaa kun voi puristaa kokoon, nestettä ei. Kun paino on mitä pitääkin, laitan kannen kiinni ja sisälle jää väistämättä valmistajan ohjeen mukainen määrä ilmaa. Onko jossain rattaan alla tai akselin välissä ilmakupla piilossa vai kuplattoman nesteen pinta vähän alempi, sillä ei ole väliä koska sekaisin se kuitenkin diffin vatkatessa menee.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #4 : 22.12.23 - klo: 06.12 »
Aika samoilla linjoilla ilmaamisen suhteen krossin iskareiden ja diffin osalta, sillä erotuksella että iskarit teen XB2 ohjeiden mukaan. Ensin iskari kasaan että ylimääräiset öljyt poistuu, imaruuvi muutaman kierroksen kiinni, 6 pumppausta, iskari pitkäksi, ruuvi auki, painetaan iskari kasaan ja ilmaruuvi kiinni. Tällä tavalla tehtynä iskariin ei tule suurta alipainetta koska ilmatila on riittävän suuri -> iskari ei ime lisää ilmaa sisään ajon aikana eikä rebound lisäänny.

Diffin kasaamisessa on eri koulukuntia, toiset laittaa täyteen, toiset käyttää vaakaa ja joku ei huolla diffejä kun kerran vuodessa.

Siitä päästiinkin iskarin ja diffien huoltoväliin, meillä molemmat tehdään 200-300 kierroksen eli ajopäivän jälkeen, oli siihen tarvetta tai ei. Samalla yleensä tehdään autoon täysi huolto, laakereiden tarkastus/vaihto/öljyäminen, vetareiden huolto, alustan herkkyyden tarkastus sekä pyöränkulmien ja ohjauksen epan tarkastus säätö. Vain tällä tavalla varmistetaan että auto pysyy näiltä osin mahdollisimman muuttumattomana ja kisa/treenikuntoisena. Varikolla näkee ihan liian paljon huoltamattomia autoja joiden toimivuutta sekä kestävyyttä sitten ihmetellään.
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #5 : 22.12.23 - klo: 23.15 »
Hyvää keskustelua ja kiitos siitä.

Mun pointti alipainepumpuilla diffin kasaamiseen on se, että saan ne öljyt asettuu nopeemmin ja pinnan laskemaan, eli käytän vaakaa aina ekana ja sit pumppaan. Noi jäykät öljyt (diffi) ottaa aina aikaa ja sinne jää nimenomaan varmasti sama määrä tilaa ilmalle, kun saan sen pinnan alas.

Poissa IlkkaS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #6 : 23.09.24 - klo: 12.53 »
Kokeilkaas irtoaako öljystä kaasuja laittamalla öljypurkki sinällään alipaineeseen niin että selviää onko öljyssä itsessään kaasuja eli pääsisikö koko öljyerästä kaasut ennakkoon poistamalla pikkasen vähemmällä painimisella iskareiden kanssa.

Huomasin aikanaan fillarin jarruja ison 60ml lääkeruiskun kanssa ilmaillessani että korkkaamattomasta purkista kaadetusta jarrunesteestä irtoaa aika reilut kuohat kun vetäisee ruiskuun alipaineen (ruisku ilmattomaksi, kärsä kiinni ja vetää männän taakse)
Jarruneste myös käyttäytyy kaasuttomana erikoisella tavalla sillä ruuvarilla koputettaessa se ilmeisesti kavitoi (Hetki kopautuksen jälkeen kuuluva terävä slapback napsaus) tai ainakin nesteeseen liuenneena ollut muu neste kiehahtaa. Ilmiö vähenee toistettaessa (kaasut pois ruiskusta ja uusi tyhjiö) joten todennäköisesti jäljelle jäävä neste on parempaa/kokoon puristumattomampaa/kaasuttomampaa kuin ilman käsittelyä.

FFUUuu: Säästyisi vaivaa kun googlaisi heti. Toimii. Öljy siis kannattaa alipaineistaa jo ennen iskariin valuttelua tai saman homman pääsee tekemään iskarissa huomattavasti hankalammin nähtävässä paikassa. Kunnolla kuoletettu öljy tuskin ehtii vetää kaasuja itseensä iskariin valutettaessa joten iskariin kaadon jälkeen tarvii poistaa enää iskarin ilmataskut.  https://youtu.be/ALd5_q_uRXE?si=3XMw0XDt67tH5GeP&t=599

-Ilkka

 :shocked: Ja nyt, tässä kohdassa, hetkeä ennen Lähetä-painikkeen painamista lienee syytä mainita että melko todennäköinen syy foorumin hiljenemiselle löytyy tuosta alta jos joka helvetin viestin yhteydessä on perusteltava olevansa ihminen. 

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alipainepumput iskarien ja diffien kanssa
« Vastaus #7 : 28.09.24 - klo: 14.58 »
Jarruja ilmatessa olen huomannu saman.

Iskariin pitää kuitenkin jäädä tietty määrä ilmaa jotta se ei imaise mäntää sisäänsä täydestä mitasta. En ole pitänyt olennaisena, onko tarvittava ilma öljyssä tai varsinaisena kuplana, kunhan jokainen iskari saa sisäänsä samanlaista öljyä ja ilmataan samalla tavalla.

Jos kaasun imaisee öljystä pois ennakkoon, luulisin että iskariin joutuu sitten jättämään ilmakuplan. Kuoletettu öljy ja täysin eliminoitu ilma tekee iskarin, joka pyrkii lyhenemään täydestä mitastaan turhan paljon.