Kirjoittaja Aihe: M8 | M8E SM 2024 - INFO  (Luettu 1799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
M8 | M8E SM 2024 - INFO
« : 30.01.24 - klo: 03.33 »
Luokkayhteyshenkilön tervehdys

Vuosi 2024 tulee olemaan minulle toinen vuosi luokkayhteyshenkilönä. Ensimmäisestä vuodesta on opittu ja vaikka ulkoisetkin vaikeudet kuten sää koettelivat sarjaa, kausi saatiin silti hyvin ajettua läpi. Tavoite vuodelle 2024 on parantaa kisoja harrastajille kustannusten ja kisojen laadun myötä ja sitä kautta saada harrastamista mukavemmaksi. Edellisen vuoden tehdyt muutokset finaalikaavioon ja kiinteiden numeroiden käyttöönotto on saanut pääosin positiivista palautetta, joten näkisin että suunta on ollut oikea.

Max Mört


Sääntömuutokset vuodelle 2024

Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.

Ykstyyppirenkaan mallin vaihto

Uusi ykstyyppirengas valittiin edelliselle kaudelle vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan. Viime vuoden valittu rengas ei täyttänyt odotuksia saatika vaatimuksia. Tämän seurauksena tein päätöksen kilpailuttaa renkaat uudestaan viime kesänä ja nyt vuoden 2024 renkaaksi on valittu huomattavasti kestävämpi rengas. Tulen liittämään ketjun ensimmäiseen viestiin testauksen kokonaisvaltaisen raportin, jonka olen toimittanut lajiryhmälle sekä rengastestauksien datan, jotta kaikki pystyvät näkemään testauksen kulun.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TPro
  • Malli: Sniper ZR T3 Soft
  • Tuotekoodi:  TP3313ZR03T3
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Kiinteän aikataulun käyttö

Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan entistä johdonmukaisempi ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua. Viime kesänä tämän laitoin aluilleen, mutta selkeästi pohja tarvitsi vielä hieman viilausta ja täydennystä poikkeustilanteiden huomioon ottamiseen.


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on tullut vuodelle 2024 totuttuun neljään kisaan yksi kisa lisää. Tein tämän päätöksen, koska viime kesänä aluille yritettyyn Finnish Openiin oli erittäin vaikea saada mukaan järjestäjia ja kuljettajia. Kuitenkin kisaintoa monilla on, joten nyt Finnish Openeiksi suunnitellut lisäkisat ovat siirtyneet kokonaisuudessaan hieman pidempään SM-sarjaan

Kilpailukalenteri:
  • 25.5. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
  • 15.6. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
  • 29.6. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
  • 13.7. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
  • 17.8. Helsinki (Fullspeed RC)


Sarjasäännöt

M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf

M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1   Pekko Iivonen
2   Kasper Haahti
3   Tomi Salonen
4   Jamiel Gabrielsson
5   Ilari Langenoja
6   Joona Lempiäinen
7   Kristian Ullakko
8   Niko Saarinen
9   Tom Thusberg
10   Jarno Kokkonen
11   Heikki Valtonen
12   Kimmo Sukanen
13   Max Mört
14   Lauri Ruotsalainen
15   Mikko Maula
16   Niilo Laurila
17   Juha Sallmen
18   Juuso Teuronen
19   Arttu Syrjänen
20   Jani Mäkinen
21   Ari Heinonen
22   Jukka Kankaanpää
23   Riku Laukkanen
24   Kari-Heikki Salonen
25   Janne Maula


Kuljettajanumerot M8E SM

1   Tomi Salonen
2   Pekko Iivonen
3   Mikko Luopajärvi
4   Oiva Metsola
5   Kristian Ullakko
6   Tomi Mairue
7   Ilari Lamminsivu
8   Jani Hovi
9   Jarno Siltanen
10   Joonas Kekkonen
11   Max Mört
12   Lauri Uotila
13   Mika Kaitamo
14   Kai Jämsä
15   Leevi Martikainen
16   Ilmari Ullakko
17   Tony Nyman
18   Kalle Järvinen
19   Toni Montonen
20   Tomi Pohjamo
21   Marko Tetri
22   Jussi Rinne
23   Eemeli Suomalainen
24   Matias Jäntti
25   Emil Haahti
26   Tomi Laaksonen
27   Jimi Lehmus
28   Aki Kari
29   Jarmo Halme
30   Sammy Pajalin
31   Tommi Tirroniemi
32   Ari-Pekka Kyykkä
33   Martti Honkasalo
34   Juho Koskivuo
35   Akseli Syrjänen
36   Aapo Koro
37   Hannes Kainulainen
38   Kalle Kyyrö
39   Vesa Joutsa
« Viimeksi muokattu: 17.04.24 - klo: 18.57 kirjoittanut Max »

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #1 : 30.01.24 - klo: 03.50 »
UUSI YKSTYYPPIRENGAS

Kesällä 2023 tehtiin rengaskilpailutus SM-sarjan ykstyyppirenkaasta. Testeihin valittiin renkaita, joita maahantuojilla oli halukkuus sekä mahdollisuus toimittaa. Kokonaisvaltaisen raportti on .pdf tiedostona liitteessä.

Alustusta testeistä

Tein luokkayhteyshenkilönä kartoitusta renkaista joita testeihin lähtökohtaisesti otettaisiin mukaan sillä perusteella, että testeissä olisi mukana mahdollisimman montaa eri vaihtoehtoa, joissa kulutus olisi vähäistä. Edellisissä rengasvalinnoissa ongelmana oli, että valittiin testien paras, mutta koska testattavat renkaat olivat kaikki kulutukseltaan heikkoja oli näin myös luonnollisesti tämä valittu rengas.

Rengastesteistä tiedotettiin RC10.fi foorumilla ja otin kaikkiin minun tiedossa oleviin suomalaisiin RC-renkaiden maahantuojiin myös henkilökohtaisesti yhteyttä. Oma tavoitteeni on ollut lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä testausprosessi ja siitä myös mielelläni kuulen parannusehdotuksia mikäli parannuskohteita löytyy.

Valittu rengas

Valitun renkaan kulutuskestävyys oli testatuista renkaista omaa luokkaansa, ja kontrolloiduissa testiolosuhteissa verrattuna vuoden 2023 ykstyyppirenkaaseen kestävyys oli noin kolminkertainen. Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli. Olen itse suhteellisen optimistinen nykyisestä rengasvalinnasta ja uskon sekä toivon, että myös harrastuskustannuksia voidaan vihdoin saada oikeasti kuriin.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TPro
  • Malli: Sniper ZR T3 Soft
  • Tuotekoodi:  TP3313ZR03T3
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
« Viimeksi muokattu: 30.01.24 - klo: 03.55 kirjoittanut Max »

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #2 : 30.01.24 - klo: 10.48 »
Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.

Company Name   SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name   TPRO Racing
TEL   +886-3-538-7638
FAX   +886-3-538-7328
Address   No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail   sales@sworkz.com.tw
Establish   2005, April


http://www.tproracing.com/about-us


Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #3 : 30.01.24 - klo: 11.44 »
Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.

Company Name   SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name   TPRO Racing
TEL   +886-3-538-7638
FAX   +886-3-538-7328
Address   No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail   sales@sworkz.com.tw
Establish   2005, April


http://www.tproracing.com/about-us

Joo hyvä tarkennus, renkaat tuotetaan edelleen Taiwanissa, mutta nykyään TPro on siis toiminnaltaan Itävaltalaisen MW RC Productsing alla, joka pyörittää myös Sworkzin toimintaa. Se miksi tämä saattaa hyödyttää meitä on, että yrityksellä on varastoa Euroopassa josta hätätilanteessa voidaan renkaita toimittaa.

Tavoite pitkällä tähtäimellä on maailman vallitsevasta tilasta johtuen ollut se, että saataisiin ykstyyppituotteet EU:n alueelta tuotettuna. Valitettavasti ainakin tällä hetkellä syyt miksi EU alueella sijaitsevat valmistajat eivät ole olleet testeissä vaihtoehtoina on niiden selkeästi korkeampi hinta. Seuraaviin rengastesteihin pyrin tekemään taustatyötä suoraan valmistajien kanssa, jotta tätäkin vaihtoehtoa voidaan pitää yllä. Viime kesä paljasti selkeästi, että vähintään Eurooppaan keskitetty jakelu on välttämätöntä. Aikaisempina vuosina ollut HB rengas, jonka kanssa kaikki sujui ongelmitta, on myös tuotettu Taiwanissa ja Neidhartin toiminta Euroopassa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.24 - klo: 13.11 kirjoittanut Max »

Poissa Vaasan UA

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.vaasanua.net
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #4 : 30.01.24 - klo: 16.21 »
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.

-Juha

Poissa tom

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #5 : 30.01.24 - klo: 20.20 »
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.

-Juha

Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?

-Tomi Salonen

Poissa Vaasan UA

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.vaasanua.net
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #6 : 31.01.24 - klo: 08.28 »
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.

-Juha

Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?


-Tomi Salonen

Jahka kisakalenteri julkaistaan, näette ettei vapaita viikonloppuja juurikaan ole mm. kansainvälisten kisojen vuoksi. Vaihto muiden kanssa on tietenkin mahdollista mutta järjestäjät ovat naulanneet omat paikoilleen. Tuon ajankohdan kanssa kävi valitettava lapsus, kun teimme kalenteria AKK:n kokouksessa joulukuun alussa.

-Juha

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 & M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #7 : 31.01.24 - klo: 14.20 »
Ilmeisesti toinen sokos hotelleista eli Royal on varattu tuohon Kalevan kisoihin. Toinen Sokos hotelleista näyttää vielä vapaita huoneita ja hotellivälitys-sivustoilta löytyi ainakin omenahotellia ja paikallisia pienempiä hotelleja vapaana. Jos tämä näyttäytyy esteelliseksi ongelmaksi tehdään kalenteriin tarvittavat muutokset, mutta tällä hetkellä ainakin huoneita on vielä vapaana ja on myös mahdollista, että huoneita vapautuu Sokoksen Royalista kesällä.

Tässä alla muutamia hotelleja mitä nopealla googlauksella löysin:

Hotellit:
https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna
https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode=

Muut:
https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking
https://echostel.booking.site/fi

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 | M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #8 : 08.04.24 - klo: 18.06 »
Tuomariston puheenjohtajakoulutus

Tuomariston puheenjohtaja on SM-kisoissa aina välttämätön pesti ja tämän koulutuksen käyneitä ei koskaan ole ollut liikaa. Koulutuksen käymisestä ei ole koskaan ainakaan mitään haittaa ja tuomariston puheenjohtajana toimiminen mahdollistaa SM-kisojen pitämisen myös jatkossa.

Esittely koulutuksesta ja tarkemmat tiedot:
https: //www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/

Ilmoittautuminen KITI:n kautta täältä:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 | M8E SM 2024 - INFO
« Vastaus #9 : 10.04.24 - klo: 19.56 »
Sarjasäännöt kaudelle 2024 julkistettu

Viralliset SM-sarjasäännöt on nyt julkaistu. Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.

M8 SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf

M8E SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf