Kirjoittaja Aihe: Blitzer Beetlen kokoajat?  (Luettu 1885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heinäsirkka

  • Tulokas
    • Profiili
Blitzer Beetlen kokoajat?
« : 03.07.24 - klo: 18.32 »
Kokosin nyt kolmannen autoni, tuon Tamiya Blitzer Beetlen. Onkohan autossa suunnitteluvirhe, kun pinioniratas koskettaa "spur gearia" vain alle 50 prosentisesti tämän kosketuspinnasta? Näinhän sen ei kuuluisi olla, tämä on selvää. Tarkasti ohjeen mukaan on tehty ja pinionin etäisyyden määrittämiseksi käytetty mukana tullutta muoviosaa. Pidemmälle yritin siirtää, mutta silloin pinioni ei kiristynyt suoraan moottorin akseliin nähden, vaan jäi vinoon. Ostin autoon myös Tamiya Sport Tuned motorin. Paketin kyljessä on merkintä 23T, Kun taas pinioni on 13T. Voisiko moottori olla sopimaton... Jos joku ko auton koonnut osaisi vastata... Ei nyt tällaisia lapsuksia pitäisi Tamiyalle tulla, vaikka hinta halpa olisikin...

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #1 : 07.07.24 - klo: 12.09 »
Moottorin 23T viittaa käämien kierrosmäärään. Siitä ei voi suoraan päätellä pinionin hammaslukua, vaikka yleensä ottaen vähemmät käämikierrokset koneessa vaatii pienempää pinionia.

Kuulostaa oudolta, ettei pinioni olisi täydeltä leveydeltä isorattaan kanssa kosketuksissa. Ottaisitko kuvan tilanteesta, niin ehkä joku muu huomaa jotain?

Poissa Heinäsirkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #2 : 20.07.24 - klo: 02.19 »
En tietty ehtinyt ottaa kuvaa kun avasin jonka jälkeen vielä liimasin moottorin vastinkappaleen... Kaikki on kyllä oikein tehty, en voi muuta nähdä. Mutta oli ne rattaat sittenkin 65 pros kosketuksissa. Pidän sitä vaan huonona suunnitteluna... Nyt vaan sit ajoa:)
« Viimeksi muokattu: 20.07.24 - klo: 02.30 kirjoittanut Heinäsirkka »

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #3 : 31.08.24 - klo: 15.09 »
Olisko tuo suunniteltu stock moottorille, eli Sport Tuned moottori on lyhyempi jolloin ei pinioni ylety koko matkalta, tarkemmin sanottuna akseli ei ylety riittävän pitkälle.

Esim Lunch Boxiin joutuu tekemään adapterin moottorille jos haluaa jonkun muun kuin Tamiyan oman pitkän 11t pinionin.

Moottorin T luku ei ole sama T luku kuin pinionissa, nämä asiat kannattaa pitää erillään.

Tamiyan ohjeet on tarkoitettu ihmisille jotka kasaavat auton niistä osista jotka paketissa tulee mukana. Jos jotain omiaan alkaa säveltään niin voi juurikin mennä sormi suuhun varsinkin jos ei netistä osaa kaivaa tietoa itse.

Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #4 : 31.08.24 - klo: 17.55 »
Hyvä selkeä vastaus edelliseltä henkilöltä.

En tiedä onko missään enää sitä vanhaa nyt jo netistä kadonnutta suomenkielistä arkistoa rc-autoilusta, jossa käytiin kaikki oleellinen läpi hyvin maallikko termein liittyen pikkuautoiluun. Itse sen kautta sain 2013 tms kaiken oleellisen tiedon harrastuksesta. Tuon kaltaisen sivuston linkin voisi joku postata tänne tai muualle.

T = Turns (koneista puhuttaessa esim 13,5t tai 8T) tarkoittaa koneen "kieppejä" pieni T-arvo kiertää hurjasti, mutta ei väännä ja vastaavasti iso arvo esim. 21,5t vääntää kovasti kiertää maltillisemmin. Sillä onko merkintä pieni tai iso T-kirjain ei ole merkitystä.

T = Teeth (rattaista puhuttassa) tarkoittaa "hampaiden" määrää ja vastaavasti ei merkitystä kirjaimen muodolla (iso/pieni) jotta asia ei olisi liian simppeli niin rattaita on usella DP-luvulla ja spurrin sekä pinjonin pitää olla samalla DP-luvulla esim. 48, 64 M01, Tamiya, jne jne...

DP:tä en ala tarkemmin selittämään, mutta seon hampaiden suhde halkasijaan tms. Se ei ole oleellista miten se lasketaan vaan se, että neon samat molemmissa rattaissa.

Yleisiä esimerkkejä:
Tamiya = Tamiya (ehkä 0,6?)
32 en tiedä missä käytetään ?
48 yleinen nk. Buggy tyypin autoissa.
64 yleinen nk. Touring tyyppisissä autoissa
M01 yleinen nk. 1/8 kokoluokan buggy tyyppissä autoissa

Lisäksi noissa on poikkeuksia ja kaikkia ihania variaarioita, kuten lyhyt ja pitkä varsi jne jne.

Tamiyan parhaat puolet ovat: Hinta, laatu ja toimivuus paketista, mutta "modatessa" auto muuttuu mielenkiintoiseksi urakaksi. Noi nk. Kilpamerkit esim. AE, Schumacher, Xray ovat sitten eri juttu.

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #5 : 01.09.24 - klo: 10.40 »
Hyvä selkeä vastaus edelliseltä henkilöltä.





DP:tä en ala tarkemmin selittämään, mutta seon hampaiden suhde halkasijaan tms. Se ei ole oleellista miten se lasketaan vaan se, että neon samat molemmissa rattaissa.

Yleisiä esimerkkejä:
Tamiya = Tamiya (ehkä 0,6?)
32 en tiedä missä käytetään ?
48 yleinen nk. Buggy tyypin autoissa.
64 yleinen nk. Touring tyyppisissä autoissa
M01 yleinen nk. 1/8 kokoluokan buggy tyyppissä autoissa

Lisäksi noissa on poikkeuksia ja kaikkia ihania variaarioita, kuten lyhyt ja pitkä varsi jne jne.

Tamiyan parhaat puolet ovat: Hinta, laatu ja toimivuus paketista, mutta "modatessa" auto muuttuu mielenkiintoiseksi urakaksi. Noi nk. Kilpamerkit esim. AE, Schumacher, Xray ovat sitten eri juttu.

Ei näitä tavis harrastajan tarvikkaan tietään, teollisuudessa puhutaan moduulista hammaspyörien yhteydessä. Mod1 on ainoa siihen viittaava käsite näissä vehkeissä.

Lisäuksenä vielä. 32p on tarpeeksi lähellä 0.8mod hammaspyöriä, ellei jopa sama.

32p on hyvin yleinen 3S Arrmoissa esim, myös Crawlereissa paljon käytetty.

DIY miehille hyvä vinkki myös, näistä pinioneista voi rakennella mitä vaan, 5mm akselia Puuilosta ja sekä lattarautaa niin syntyy vaikka millaisia välitettyjä kokonaisuuksia. Kunhan siis moduuli on sama tietenkin.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #6 : 09.09.24 - klo: 22.54 »
Olisko tuo suunniteltu stock moottorille, eli Sport Tuned moottori on lyhyempi jolloin ei pinioni ylety koko matkalta, tarkemmin sanottuna akseli ei ylety riittävän pitkälle.
Tamiyan RS-540 vakio ja Sports tuned -moottoreiden ulostulevat akselit taitaa olla kyllä saman pituiset. Blitzer Beetle -autoa en tunne mutta tästä ongelmasta löytyy keskustelua ulkomaisilta foorumeilta, ja on ilmeisesti tunnettu ongelma. Eli kitissä on mukana liian kapea pinioni. Ratkaisuna siis hankkia moottori jossa pitempi akseli tai sitten leveämpi pinioni.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-2024 - Vintage/Modern

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Blitzer Beetlen kokoajat?
« Vastaus #7 : 10.09.24 - klo: 13.30 »
Meillä ainakin mukana tulleen moottorin akseli näytti "lyhyeltä" verrattuna aiempiin hopeakannuihin ja pituus riitti juuri ja juuri sen pidätin ruuvin yli, hammaskosketus oli kyllä kohdallaan niillä valmiiksi tehdyillä reijillä
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...