Päävalikko

KILPAILUKUTSU M8 & M8e SM 3 2025 SALO 16.8.2025

Aloittaja -Mika-, 24.07.25 - klo: 21.50

-Mika-

Salon Urheiluautoilijat ry toivottaa kaikki RC-autoilijat tervetulleiksi M8- ja M8e- luokkien kauden 2025 3. SM-osakilpailuun 16.8.2025 Saloon.

Luokat:
M8 ja M8e

AKK lupanumero 19279/PA/25

Kilpailupaikka
Kavilannummen pienoisautorata. Osoite: Kavilannummentie 160, 24130 Salo. Google maps

Rata
Pinta: Savi
Pituus: noin 330 metriä
Leveys: 3-4 metriä
Kiertosuunta: Vastapäivään
Harjoittelu mahdollista ti,ke,to klo 12:00-20:00 sekä la 11:00-16:00 hintaan 15 euroa/päivä.

Ajotapa ja alustava aikataulu
10.- 14.8. Rata suljettu

15.8. Perjantai
Rata on avoinna harjoittelulle klo 15:00 - klo 20:00.
Perjantai harjoittelu maksaa 15 euroa.
Mikäli perjantain harjoittelu peruutetaan (esim. sääolosuhteet), ilmoitetaan siitä viimeistään torstaina 14.8.2025 klo 18:00 mennessä.

16.8. Lauantai
Ilmoittautuminen 7:45 alkaen
Eräharjoitukset x 2
Alkuerät x 3
Finaalit osallistujamäärän mukaisesti
Palkintojenjako n. 19:30

Aikataulu on alustava ja lopullinen versio julkaistaan viimeistään torstaina 14.8.2025. Katso www.rc10.fi

Kilpailunjohto
Tuomariston puheenjohtaja    Juha Menna, TUA
Tuomarit        Kalle Kyyrö, SalonUA & Toni Liimatta, TUA
Kilpailunjohtaja    Mika Hurula, SaloUA
Ajanottopäällikkö    Sami-Pekka Laine, Fullspeed RC
Katsastuspäällikkö    Petri Laukkanen, SaloUA
Ratamestari        Toni Montonen, SaloUA

Lisenssi
Kilpailijalla ja tarvittaessa hänen huoltajallaan tulee olla voimassaoleva vuoden 2025 lisenssi.

Säännöt
Kilpailussa noudatetaan Autourheilun sääntökirja 2025, EFRA 2025 sekä M8- ja M8e-sarjasääntöjen mukaisia sääntöjä.

Vastuu
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Ilmoittautuminen ja suostumus henkilötietojen käyttöön
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy antamiensa henkilötietojen käsittelyn kilpailun järjestäjän toimesta sekä henkilötietojen julkaisun osanottajaluettelossa, tulosluettelossa, sarjapistetaulukossa yms. kilpailun viestinnässä.

Ilmoittautumiset kilpailuun viimeistään sunnuntaina 3.8.2025 klo 22.00 KITI:in osoitteessa:
https://akk.autourheilu.fi

Osallistumisrajoitukset sarjasääntöjen mukaisesti.

Ilmoittautumisen yhteydessä mainittava: nimi, seura, kilpailijanumero, lisenssinumero, luokka, vähintään 2 kpl 27/40 Mhz taajuutta tai 2,4 GHz, yhteystiedot, huoltajan tiedot (alle 18-vuotiaalla kuljettajalla) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista
Ilmoittautumismaksu on SM-luokissa 40 euroa per luokka. llmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä.

Kierroslaskenta
AMB RC4 dekooderi, RCM ohjelmisto. Tuetut transponderit, MyLaps RC4, MyLaps RC4 Hybrid ja MyLaps RC4 Pro.
Yksittäisen transponderin toiminnasta vastaa kuljettaja. Transponderien toimintaa seurataan kilpailun aikana ja rajatapauksiin puututaan ilmoitusluontoisesti.

Muuta
Huoltoalueena radan viereinen alue, jolta löytyy buffet, WC:t, paineilmaa ja vettä. Alue ei ole katettu, ota omat jatkojohdot, pöydät, tuolit ja teltat. Akkujen lataus aina latauspussissa.
Alueella on pysäköintimahdollisuus asuntoautolla/vaunulla tai teltalla, pysäköintimaksu 15 euroa / vrk
Korttimaksut ovat mahdollisia sekä ilmoittautuessa että buffassa.
Vapaan harjoittelun kierrosajat näkyvät osoitteessa https://speedhive.mylaps.com/Practice

Lisätietoja:
Mika Hurula / SaloUA
Puh: 0500 593 037
Email: mika.hurula(at)gmail.com

TERVETULOA!

-Mika-

#1
Varattu järjestäjän tiedotteille:

- Kiti auki ilmoitautumisille.
- Tietoa radasta löytyy täältä: https://www.salonua.fi/rata/
- Radan kunnon näet ratakamerasta

insjuip

Milloin tähän kisaan voisi ilmoittautua?


-Mika-

AIKATAULU

Ilmoittautuminen 7:45-9:15
Harjoitukset
M8E / M8  P1  P2
Erä 1  8:00  9:18
Erä 2  8:13  9:31
Erä 3  8:26  9:44
Erä 4  8:39  9:57
Erä 5  8:52  10:10
Erä 6  9:05  10:23

Tuomariston kokous  10:20 - 10:30
Ohjaajakokous  10:35 - 10:55

Alkuerät
M8E / M8  Q1  Q2  Q3
Erä 1  11:00  12:30  13:42
Erä 2  11:12      12:42  13:54
Erä 3  11:24      12:54  14:06
Erä 4  11:36      13:06  14:18
Erä 5  11:48      13:18  14:30
Erä 6  12:00      13:30  14:42

Laskentatauko
14:50 - 15:15

Finaalit (14 / 34)           
Luokka  Lähtö  Aika  Pituus  Nostajat
M8E  C1  15:15  2 + 10 min  M8e A
M8E  B1  15:31  2 + 10 min  M8e C (nro 1-10)
M8E  A1  15:47  2 + 10 min  M8e B
M8  B-Finaali  16:03  3 + 30 min  M8 A + M8e C (nro 11-12)
M8E  C2  16:45  2 + 10 min  M8e A
M8E  B2  17:01  2 + 10 min  M8e C (nro 1-10)
M8E  A2  17:17  2 + 10 min  M8e B
M8  Shakedown  17:33  10 min  -
M8  Last Chance  17:46  3+10 min  M8 A + M8e C (nro 11-12)
M8E  C3  18:05  2 + 10 min  M8e A
M8E  B3  18:21  2 + 10 min  M8e C (nro 1-10)
M8E  A3  18:37  2 + 10 min  M8e B
M8  A-Finaali  18:53  3 + 30 min  M8 B + M8e C (nro 11-12)

-Mika-

#5
ERÄLISTAT

Heat 1           
1    40    Nurmikumpu Antti    KotkaUA
2    50    Ylösmäki Emil    KyPak
3    45    Petäjämaa Miska    Fullspeed RC
4    54    Kainulainen  Hannes    Fullspeed RC
5    55    Montonen Toni    SaloUA
6    25    Joutsa Vesa    Fullspeed RC
7    33    Honkasalo Martti    VihUA
8    51    Ylösmäki Erkko    KyPak

Heat 2           
1    52    Takkinen Sami    LahUA
2    27    Kauppinen Teo    Fullspeed RC
3    22    Laaksonen Tomi    HyUA
4    47    Tetri Marko    PRCA
5    42    Haapsaari Sami    RSRCA
6    18    Pohjamo Tomi    PRCA
7    34    Kiiski Janne    Fullspeed RC
8    32    Pöhö Hermanni    KotkaUA

Heat 3           
1    8    Kaitamo Mika    PRCA
2    11    Hovi Jani    HyUA
3    23    Mäki Oskari    VUA
4    16    Lehmus Jimi    PRCA
5    13    Jämsä Kai    TUA
6    9    Ullakko Ilmari    VUA
7    12    Koivisto Janne    RiiUA
8    20    Koskivuo Juho    Fullspeed RC

Heat 4           
1    3    Metsola Oiva    Fullspeed RC
2    1    Ullakko Kristian    VUA
3    21    Uotila Lauri    AAU
4    14    Martikainen Leevi    RiiUA
5    7    Kauppinen Teppo    Fullspeed RC
6    5    Mairue Tomi    HyUA
7    4    Kekkonen Joonas    Fullspeed RC
8    48    Valtonen Heikki    PRCA

Heat 5           
1    29    Kääpä Timo    PRCA
2    14    Kokkonen Jarno    PRCA
3    22    Virta Jussi    Fullspeed RC
4    16    Luotonen Janne    TUA
5    27    Hanhilammi Tapio    PRCA
6    30    Rinne Mika    Fullspeed RC
7    25    Maula Janne    RSRCA

Heat 6           
1    3    Iivonen Pekko    KyPak
2    5    Salonen Tomi    TUA
3    7    Ullakko Kristian    VUA
4    2    Mört Max    Fullspeed RC
5    13    Sallmen Juha    Fullspeed RC
6    8    Ruotsalainen Lauri    Fullspeed RC

-Mika-

M8 & M8e SM III Salo


Lisämääräys 1


M8 SM Sarjasäännöstä poiketen kilpailussa ajetaan 8 kuljettajan A- ja B-Finaalit.
Alkueristä suoraan A-Finaaliin 5 kuljettajaa, B-Finaalista nousee 2 kuljettajaa ja Last Change -finaalista nousee yksi kuljettaja.

A- ja B-Finaalit ajetaan 3 + 30 minuutin mittaisina.


Salossa 14.8.2025 klo 14:00


Kilpailunjohtaja
Mika Hurula


Linkki Lisämääräykseen

-Mika-

KIOSKISSA TARJOLLA:

Lihamakaronilaatikko 8€ (tarjolla lauantaina lounas tauolla)
(sis. salaatti, leipä, ruokajuoma)
Makkaraperunat 6€
Makkara 2€

Kahvi 2€
Tee 2€

Pulla 1€

Limsat 2€
Vesi 2€

Mr-Chat

Siis mitä ihmettä?

Mitä m8 luokassa tapahtuu?

Alkuerien 5 nopeinta suoraan 30min? A finaaliin?

Muut jäävät B-finaaliin, josta nousee 2.

Loput 5 kuskia ajaa lastchangen josta voittaja nousee?

Ja finaalissa ajaa 8 ukkoa?

Kuka ja mikä on syy että ko. Ratkaisuun on päädytty?

Sarjasäännöissä lukee että pääfinaalissa ajaa 11 kuskia?

Miksi muutosta ei tehty kilpailukutsuun silloin kun kutsu julkaistiin?

Onko tällainen sääntövälppäys yleensäkään mahdollista kun kilpailu on ylihuomenna?

-Janne
Vauhti korjaa puuttuvan taidon...

mikari

#9
m8 A ja B finaali on tosi hyvä tolla määrällä👍👍 kiitos

PJL-Racing

Eikös se ole tuolla kisaaja määrällä ihan sopivat..Eri asia olisi jos täällä riittäisi kuskeja edes m8:ssa muutaman erän verran. Nostajiakin tarvitsee olla. Ja parhaimmat edelleen pääsee sinne A-Finaaliin  :wink: 

Max

Lainaus käyttäjältä: Mr-Chat - 14.08.25 - klo: 15.32Siis mitä ihmettä?

Mitä m8 luokassa tapahtuu?

Alkuerien 5 nopeinta suoraan 30min? A finaaliin?

Muut jäävät B-finaaliin, josta nousee 2.

Loput 5 kuskia ajaa lastchangen josta voittaja nousee?

Ja finaalissa ajaa 8 ukkoa?

Kuka ja mikä on syy että ko. Ratkaisuun on päädytty?

Sarjasäännöissä lukee että pääfinaalissa ajaa 11 kuskia?

Miksi muutosta ei tehty kilpailukutsuun silloin kun kutsu julkaistiin?

Onko tällainen sääntövälppäys yleensäkään mahdollista kun kilpailu on ylihuomenna?

-Janne

Täs on ihan valideja kysymyksiä niin yritän tässä avata jokasen yksitellen.

Eli syyt siihen että muutos on tehty ovat seuraavanlaiset:
  • M8 A-finaalia ei voida ajaa 11 autolla jos ei ole nostajia, tällöin B finaali ajetaan vain sillon kun M8 autoja on 15 tai enemmän, jos mennään sarjasääntöjen mukaan
  • Koska M8 kuskeja ei yhdesskään tämän kauden kisassa ole ollut yli 15 on M8E-luokan A-finaali joutunut nostamaan M8 A-finaalin, mikä luonnollisesti ei heille ole ideaali tilanne
  • Tasoerot M8 luokan sisällä ovat aivan valtavat, Vaasassa noin 6 sekuntia läpillä
  • Useat kuljettajat ovat valittaneet ajamisen mielekkyydestä kun A-finaali on 45 minuuttia pelkkää tilanantoa, muutama jopa vaihtanut M8E-luokkaan kesken kauden juuri tästä syystä
  • M8-luokan jatko on aika kriittisessä pisteessä ja meillä ei ole varaa jatkaa nykyisellä järjestelmällä jos se ajaa harrastajia pois luokasta

Eli miksi muutosta ei tehty kilpailukutsuun vaikka asia oli Vaasan jälkeen jo tiedossa? Osittain siksi että toivoin ja luotin, että Salossa saataisiin 15 kuljettajaa täyteen, koska Salossa on aikaisempina kausina ollut aina hieman korkeampi määrä polttiskuskeja. Osittain siksi, että en ollut saanut omien kiireiden ohella tällaisen muutoksen laittamista liikkeelle tarpeeksi hyvissä ajoin. Tästä siis voi vapaasti meikäläistä syyttää!

Mitä tulee siihen, että meneekö muutos pykälien mukaan niin lyhyt vastaus on kyllä. Kilpailunjohtajalla on mahdollisuus tehdä lisämääräys mikäli sen näkee aiheelliseksi. Tästä asiasta mielipiteitä olen henk koht saanut suhteellisen suuren osalta kuskeista  joista käsitys oli vahvasti se, että A-finaalissa erot on liian suuret. Laitoin aiemmin tällä viikolla myös vielä kyselyä eri kerhojen ROA puolen vetäjille siitä millainen konsensus heidän kerhon sisällä asiasta on ja se vahvisti sitä, että tällä muutoksella mentäisiin oikeaan suuntaan.

Sitten se syy miksi finaalit on 30 min pitkiä on se, että nyt kilpailupäivän pituus ei muutu ja M8E kuskien nostaessa toiset eivät joudu nostamaan enempää kuin toiset.

Mikan kysbäriin vastauksena, M8E kuskit eivät suinkaan aja tuossa finaalissa vaan ovat nostamassa tuota finaalia. Noihin nostosuunnitelmiin tulee  vielä päivitystä, esim Last Chance ei vaadi sähkönostajia ja M8 B ja A finaalin otetaan eri kavereita nostamaan siten, että kaikki nostavat 30 min yhteensä ja M8 finaaliin suoraan ajaneet 40 min yhteensä. Tällä formaatilla käytännössä kaikki nostavat yhtä paljon kun ajavat.

Mr-Chat

Jaa...

Tasoerot on finaalin sisällä liian suuret...

Eli jatkossa F1 kisoissakin alapään tallit rankataan pois ettei ole vetomiesten jaloissa?

Onko suomen kirkkain rc-kärki tosiaan tälläisella diivailun tasolla että ajo "häiriintyy" ku joutuu kierroksella ohittelemaan.

Mulle oli peruste osallistua ko. Karkeloon vain ja ainoastaan mahdollisuus päästä ajamaan 45min finaali, mutta ei näköjään onnistu ku oon liian p*ska ajamaan huippujen kanssa...

Sitte vielä kehdataan ihmetellä miksi M8 ei kiinnosta...

Pitää vissii oikeen laittaa puhtaat hanskat ku pääfinaalia pääsee nostamaan..ettei vetomiesten vehkeet vaan mene huonoks...

Toivottavasti a finaalin 8 lähtevä on myös rattimiehiä...jos tuurilla pääsee mukaan on vaan tiellä ja pilaa kärjen kisan..

Enää ei puutu ku et b-finaalista ja last changesta poistetaan nousumahdollisuus, ni kohta m8 luokkaa kiertää enää alle kymmenen kuskia

Kiitos tästäki vähästä!

-Janne
Vauhti korjaa puuttuvan taidon...

mikari

#13
äh, kivempihän se on meidän huonompien kisata omassa erässä ja voihan joku yllättääkin! pidetään hyvät kisat! ja mieli korkeella :) tylsää ois 13:sta jättää 2 rannalle finaalin ulkopuolelle sitten kun ovat kuitenkin mukanakin koko päivän eiks vaan olettaen että kaikki tulee paikalle. voihan olla että paikalle tuleekin vain 11...

mikari

Lainaus käyttäjältä: Max - 14.08.25 - klo: 20.00
Lainaus käyttäjältä: Mr-Chat - 14.08.25 - klo: 15.32Mikan kysbäriin vastauksena, M8E kuskit eivät suinkaan aja tuossa finaalissa vaan ovat nostamassa tuota finaalia. Noihin nostosuunnitelmiin tulee  vielä päivitystä, esim Last Chance ei vaadi sähkönostajia ja M8 B ja A finaalin otetaan eri kavereita nostamaan siten, että kaikki nostavat 30 min yhteensä ja M8 finaaliin suoraan ajaneet 40 min yhteensä. Tällä formaatilla käytännössä kaikki nostavat yhtä paljon kun ajavat.

joo mä huomasin virheeni kun luin kännykästä vähän huonosti ;) kiitos kuitenkin!

Mr-Chat

Lainaus käyttäjältä: mikari - 14.08.25 - klo: 20.21äh, kivempihän se on meidän huononpien kisata omassa erässä ja voihan joku yllättääkin! pidetään hyvät kisat! ja mieli korkeella :)
osallistujalistaa ku kattoo... Ni yhdellä tai maks 2 on mahdollisuus ajaa a finaaliin... Muut on vaan työlapasia
Vauhti korjaa puuttuvan taidon...

timomk

Oma mielipide M8 häntäpään kuskina että uudistus on tervetullut.
Ajan mieluummin 30min kilpaa kun joka kolmas mutka päästän nopeempia, kierroksella (useilla) ohittavia ohi 45min. Ei siinäkään loppujen lopuks ole mitään tekemistä laadukkaan, jännitystä täynnä olevan kisaamisen kanssa.
Toivottu muutos täältä suunnalta.
Ja kyllä, on formuloissakin eri luokat F1, F2 jne... Vauhtiero suunnilleen sama vaasassa kärjen kuin häntäpään välillä mitä F1 ja F2 luokkien välillä on...
Ny muuten hajos joku :D

Max

#17
Lainaus käyttäjältä: Mr-Chat - 14.08.25 - klo: 20.19Jaa...

Tasoerot on finaalin sisällä liian suuret...

Eli jatkossa F1 kisoissakin alapään tallit rankataan pois ettei ole vetomiesten jaloissa?

Onko suomen kirkkain rc-kärki tosiaan tälläisella diivailun tasolla että ajo "häiriintyy" ku joutuu kierroksella ohittelemaan.

Mulle oli peruste osallistua ko. Karkeloon vain ja ainoastaan mahdollisuus päästä ajamaan 45min finaali, mutta ei näköjään onnistu ku oon liian p*ska ajamaan huippujen kanssa...

Sitte vielä kehdataan ihmetellä miksi M8 ei kiinnosta...

Pitää vissii oikeen laittaa puhtaat hanskat ku pääfinaalia pääsee nostamaan..ettei vetomiesten vehkeet vaan mene huonoks...

Toivottavasti a finaalin 8 lähtevä on myös rattimiehiä...jos tuurilla pääsee mukaan on vaan tiellä ja pilaa kärjen kisan..

Enää ei puutu ku et b-finaalista ja last changesta poistetaan nousumahdollisuus, ni kohta m8 luokkaa kiertää enää alle kymmenen kuskia

Kiitos tästäki vähästä!

-Janne

Jos luit mitä kirjotin niin muutosta ovat halunneet nimenomaan ne häntäpään kuskit eivät kärkikuskit. Tän hetken SM top 5 tietääkseni ketään ei ole vaatinut muutoksia formaattiin tavalla tai toisella ja itsekkin näihin kuuluvana olisin ihan hyvin voinut jatkaa samalla formaatilla.

Mitä tulee tuohon finaalin pituuteen niin nyt sekä A, että B finaali on 30 minuutin pituinen, jotta kaikilla osanottajilla olisi mahdollisuus ajaa ns pitkä finaali. Joo 30min ei ole yhtä pitkä kun 45 min mutta 45 min ei myöskään ole yhtä pitkä kuin 60 min. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että 30 min ja 45 min finaalin ero ei ole maailmaa mullistava ja noita 30 minuutin finaaleja on ajettu aikaisemminkin Suomessa.

Mr-Chat

No lauantaina se nähdään, ku siellä on ilonen rivi häntäpään miehiä sutimassa keskenään!

Vauhti korjaa puuttuvan taidon...

mikari

#19
No nythän on hyvä mahdollisuus että sade pilaa nämäkin leikit ja halukkaat pääsee kaikki pääfinaaliin 😞 ja hyvin menee: unohdin ostaa kisarenkaat tänään kun kävin HF hakee fulia 😂 urpo!

Max

Lainaus käyttäjältä: mikari - 15.08.25 - klo: 15.46No nythän on hyvä mahdollisuus että sade pilaa nämäkin leikit ja halukkaat pääsee kaikki pääfinaaliin 😞 ja hyvin menee: unohdin ostaa kisarenkaat tänään kun kävin HF hakee fulia 😂 urpo!

Hobbyfactoryllä on kisapaikalla renkaita!

mikari