Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1Hooligan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1290 : 19.05.09 - klo: 14.08 »
  Terve.
Kertokaas onko tämmönen virtalähde pätevä lipolaturille:

 http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1384&productID=11821
 
 
Laturin tiedot:
Operating volt:DC 11.0¨18.0 V/5A
max charge power: 50W
max disch 5W
Charge current: 0.1-5.0A
Disch. current: 0.1-1.0A

Kyselen vaan kun ei toi sähköoppi oo mikään "tuttu juttu" mulle...
|Traxxas Slash|CC Sidewinder 5700kv|  -MasUa- (Mad-angry-SLASH-ultimate asylum)  |

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1291 : 19.05.09 - klo: 17.27 »
Kelpaa alle 4S lipoihin asti, jos ei ole kiire.
Uskoisin tolla oivan jatkuvasti ladata alle 4A teholla.
Riittää siis 1C-ladattaville normaaleille 4000mAh lipoakuille tai pienempikapasiteettisille.
Sanovat suosituksissa, että max 80% saisi olla koko ajan käytössä virtalähteestä.
Muuten ei jäähdytys riitä / saadun jännitteen laatu on rajalla ,jne ongelmia.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 1Hooligan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1292 : 19.05.09 - klo: 18.06 »
 Ok.
Kiitos vastauksesta.

Tarkotus ois latailla Zippyn
Flightmax 2s 4000maH akkuja.
|Traxxas Slash|CC Sidewinder 5700kv|  -MasUa- (Mad-angry-SLASH-ultimate asylum)  |

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1293 : 19.05.09 - klo: 19.57 »
Kyse on ilmeisesti Turning Accucell 6 tyyppisestä laturista (arvoista päätellen). Mittasin em. laturin otto/antovirtoja ja kun latausjännite oli vajaa 9V ja teholähteen jännite 12V oli virrat (sisään ja ulos) käytännössä samat eli se 3V jäi häviöihin-> hyötysuhde noin 75%. Se 4A lataus (1C) pitäisi onnistua em. 80% säännön mukaan. 3s kennoilla voi pikkuisen jäädä uupumaan siitä 50W max. lataustehosta. Ihan kohtuuhintainen virtalähde noin pieneksi ja suomesta ostetuksi.

Poissa 1Hooligan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1294 : 19.05.09 - klo: 21.38 »
 Jep.
Vastaavan lainen laitos kyseessä,vain eri merkillä.
Eiköhän noi Hong Kong-tuonti tuotteet oo sisuskaluiltaan aikasen samanmoisia.
|Traxxas Slash|CC Sidewinder 5700kv|  -MasUa- (Mad-angry-SLASH-ultimate asylum)  |

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1295 : 19.05.09 - klo: 22.28 »
vanhojen käytettyjen lipojen jälkeen löin T4:ään uuden LRP:n 5300mAh 28C, slipperi huusi hoosiannaa ja keula oli pystyssä koko ajan. Vanhan lipon kanssa ajaessa ihmettelin että miten niin 5.5 kieppinen harjaton on liika tehokas tuohon autoon mutta nyt sen ymmärsin. :)
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1296 : 19.05.09 - klo: 22.48 »
Eiköhän noi Hong Kong-tuonti tuotteet oo sisuskaluiltaan aikasen samanmoisia.
Täällä on ihan maailman laajuista vääntöä samanlaisuudesta :smiley::
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=882297

Poissa 1Hooligan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1297 : 20.05.09 - klo: 00.38 »
Mulla on toi Mystery,eikä ainakaan linkin kaverilla mitään pahaa sanottavaa kennojen tasauksesta. Satuin saamaan Ebayn kautta kohtuu edullisesti,halvemmalla kuin kyseinen kaveri linkin arvostelussa.
 :grin:

http://tech.akom.net/archives/19-The-Mystery-B6-balancing-LiPoLiFENiCdNiMhPb-charger-review,-sort-of.html

Eikä toimituskaan kestänyt kuin 6 pv.
« Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo: 02.12 kirjoittanut 1Hooligan »
|Traxxas Slash|CC Sidewinder 5700kv|  -MasUa- (Mad-angry-SLASH-ultimate asylum)  |

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1298 : 20.05.09 - klo: 14.21 »
Graupner Ultramat 14 automaattilaturi onko tuossa tasuri?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1299 : 20.05.09 - klo: 15.33 »
Ainakin uudemmassa plus-mallissa on balanseri.

Poissa Pakkis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1300 : 21.05.09 - klo: 12.51 »
Olen lämmittelemässä harrastusta uudelleen ja edessä olisi laturin osto.

Valinta näyttäisi nyt kallistuvan Bantamin suuntaan, ja vaihtoehtoisina malleina olisi

BC6DC tai BC6-10.

Eroahan noilla on lataus- ja purkuvirroissa. Aikoinaan 1,2 Ah akkua ladattaessa tuo 5 amperia olisi ollut kova sana, mutta kuinkas nuo uudet, yli neljän amppeeritunnin NiMH-akut, kuinka kovilla virroilla niitä suositellaan ladattavaksi? LiPojen teoria on hanskassa, siihen käyttöön (jos sellaisia joskus ostan) en luultavasti tule tarvitsemaan tuota tehokkaampaa mallia, mutta nuo isommat Nixx-akut mietityttävät. Hintaeroa noilla latureilla on 40€.

Virtalähde laturille on sitten seuraava kysymysmerkki, mutta määräytyy toki laturin mukaan. Tuli tuossa vaan mieleen että kun alkuun olisi tarkoitus ladata noita vanhoja 1,2 - 1,7 Ah NiCD-akkuja (lähes 20v vanhoja ja toimii edelleen!), voisiko siihen tarkoitukseen käyttää läppärin virtalähdettä, josta lähtee 16V ja 4,5A. Sisäänmenojännite laturille näyttäisi olevan 10-18V, tosin laturin käyttöohjeessa sanotaan että se olisi suunniteltu 12 voltin jännitelähteelle. Onko kukaan kokeillut?

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1301 : 21.05.09 - klo: 22.12 »
Haussa laturi, jolla voisi hoitaa nykyisten NiMhien (1400mAh ja 4600mAh) sekä tulevien lipojen (2S ja +3100mAh) latauksen. Mielessä oli esim hinta-laatu-suhteeltaan hyvältä vaikuttanut Graupner, mutta miksei laturi voisi olla jokin halpis, eli esim tämä tai tämä?? NiMheille löytyy jo tollanen, eli periaatteessa pelkkä LiPolaturikin kävisi.

Onko tuossa Graupnerissa jotain erityistä, jota en tajua tarvitsevani?? Muita hyviä valintoja voi myös suositella!

EDIT: Väsyneenä kun kirjottaa, niin tulee yksoikosta tekstiä. Eli lisäyksenä, olen lukenut tätä ja Lipokeskustelua melko pitkälle ja monet vaihtoehdot on jo tuttuja. Ihmetyttää vaan, kun monasti suositellaan tuota halpisluokkaa (mikä se hobbycityn laite oli, mitä ylistettiin) mutta tuota Graupneria moititaan? Onko syynä pelkästään kalliimpi hinta vai jokin selkeä ero? Halvempiinhan tarvitsee usein virtalähteen ja pääsee askartelemaan liitinten kanssa. Graupner houkuttaisi yksinkertaisuudellaan ja selkeydellään. Mutta jääkö minulla joku juttu huomiotta??
« Viimeksi muokattu: 21.05.09 - klo: 23.31 kirjoittanut TomiKoo »

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1302 : 24.05.09 - klo: 17.49 »
Olen lämmittelemässä harrastusta uudelleen ja edessä olisi laturin osto.

Valinta näyttäisi nyt kallistuvan Bantamin suuntaan, ja vaihtoehtoisina malleina olisi

BC6DC tai BC6-10.

Eroahan noilla on lataus- ja purkuvirroissa. Aikoinaan 1,2 Ah akkua ladattaessa tuo 5 amperia olisi ollut kova sana, mutta kuinkas nuo uudet, yli neljän amppeeritunnin NiMH-akut, kuinka kovilla virroilla niitä suositellaan ladattavaksi? LiPojen teoria on hanskassa, siihen käyttöön (jos sellaisia joskus ostan) en luultavasti tule tarvitsemaan tuota tehokkaampaa mallia, mutta nuo isommat Nixx-akut mietityttävät. Hintaeroa noilla latureilla on 40€.

Virtalähde laturille on sitten seuraava kysymysmerkki, mutta määräytyy toki laturin mukaan. Tuli tuossa vaan mieleen että kun alkuun olisi tarkoitus ladata noita vanhoja 1,2 - 1,7 Ah NiCD-akkuja (lähes 20v vanhoja ja toimii edelleen!), voisiko siihen tarkoitukseen käyttää läppärin virtalähdettä, josta lähtee 16V ja 4,5A. Sisäänmenojännite laturille näyttäisi olevan 10-18V, tosin laturin käyttöohjeessa sanotaan että se olisi suunniteltu 12 voltin jännitelähteelle. Onko kukaan kokeillut?

Itse ostin tuon BC6-10:n. Tunnelmat ovat hieman kaksijakoiset. Aiemmin tässä ketjussa jo muutamasta "ongelmasta" kyselin, mutta eipä kukaan vastannut. Itse laturi on toiminut moitteettomasti, mutta joko en osaa käyttää toimintoja oikein, tai sitten ostin minulle "toiminnoiltaan väärän" laturin. Kohdallani ongelmaksi muodostui latauksen automaattikatkaisuun liittyvä delta-peak arvo. Lataan monenlaisia NiMh akkuja, ja jos säädän d-p arvon sopivaksi yhdelle akulle, on se liikaa toiselle. Esimerkiksi Maxx:in ajoakuille sopiva d-p on 10mV, tällöin akku lämpenee latauksen lopussa noin 37-38 asteiseksi. Jos lataan samalla d-p arvolla vaikkapa startterin akkua, lämpenisi se turhan kuumaksi ellei käytössä olisi lämpökatkaisua. Tuota delta-peak arvoa en saa millään akkukohtaiseen muistipaikkaan talteen, vaan se on aina sama kaikille NiMh:eille. NiCd:lle saa säätää erikseen oman arvon. Lisäksi akkukohtaisia muistipaikkoja ei voi nimetä tyyliin "Losin vastari" tai "Maxxin ajoakku", niinkuin kaverin laturissa, vaan muistipaikat ovat tyyliin "01 7.2v 4200mAh". Tästä ei tietty ole sen kummempaa haittaa, paitsi jos sattuu omistamaan kaksi saman jännitteen ja kapasiteetin omaavaa akkua jotka vaatisivat erilaista latausta. Tällöin akut tosin erottaisi muistipaikan numerosta. En siis todellakaan tiedä saako muissakaan latureissa säädettyä tuota d-p arvoa akkukohtaisiin muisteihin, mutta kiva olisi ollut. Lisäksi latauksen lopussa laturi ei ilmeisestikään osaa pienentää latausvirtaa, vaan lataa isolla virralla loppuun asti. Olen antanut itseni ymmärtää että tuolla loppua kohti pienentyvällä latausvirralla saataisiin tuupattua akkuun juuri ne ratkaisevat lisämilliampeerit, mutta tiedä sitten... :grin:

NiMh akkujen latausvirtoja etsiskelin itsekin netistä. Jotkut valmistajat ilmoittavat tiedot, toiset eivät. Jos varmaa tietoa ei löydy, olen ladannut virralla 1x kapasiteetti, tai vähän päälle. Esim 4200 mAh akkuja lataan 4,5A:lla. Virtalähteeksi ostin ihan oikean (mutta halvan) :cheesy: 20A powerin. 13.8V sen pitäisi syöttää, mutta laturi näyttää n. 14V.

Poissa vilujanalka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1303 : 24.05.09 - klo: 19.47 »
Tuli radion mukana http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Muchmore-2100mAh-Lipo-akku-Futaba-radioille-100354 tälläinen akku.

Kysynpäs nyt ennen kun alan tuota lataamaan, eli eikös tuon voikin ladata lipolaturilla ilman balanceria?
Kun tuossa ei ole tasausliitintä(?). Kennot on matched, eli käyttäytyvät samaan tapaan ladattaessa jolloin kaikkiin kennoihin jää sama jännite?

Koitin haeskella vastausta kysymykseen muttei ainakaan haun kautta tullut mitään..


Poissa Fabe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1304 : 24.05.09 - klo: 20.24 »
Virtalähde laturille on sitten seuraava kysymysmerkki, mutta määräytyy toki laturin mukaan. Tuli tuossa vaan mieleen että kun alkuun olisi tarkoitus ladata noita vanhoja 1,2 - 1,7 Ah NiCD-akkuja (lähes 20v vanhoja ja toimii edelleen!), voisiko siihen tarkoitukseen käyttää läppärin virtalähdettä, josta lähtee 16V ja 4,5A. Sisäänmenojännite laturille näyttäisi olevan 10-18V, tosin laturin käyttöohjeessa sanotaan että se olisi suunniteltu 12 voltin jännitelähteelle. Onko kukaan kokeillut?


Varmaan voi käyttää. Itseasiassa tosi sopiva.

Poissa puistokuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1305 : 24.05.09 - klo: 22.13 »
Omituista vilkkumista balanserissa.
Elikä laturina graupner ultramat 14 ja perässä lipo balanseri 5 plus samalta valmistajalta
Nyt kun laittaa akun kiinni ,vilkuttaa 3+2  kertaa  rauhallisesti ja saman vielä toiseen kertaan jonka jälkeen menee ilmeisesti energy save modeen(tämä siis disconnect modella)
Connect modella  rupee tasaamaan(ehkä) cell ledit kyllä vilkkuu oikean näköisesti.Aikasemmin,  ja nytkin välillä mennään ohjekirjan mukaisesti.
Uskaltaakohan tohon luottaa, vai enkö taaskaan osaa käyttää/lukea ohjeita.
En viitsisi pilata akkuja jos balanseri on rikki.


Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1306 : 25.05.09 - klo: 06.57 »
Ainakin Hyperionin balancerilla piti kytkennät tehdä juuri oikeassa järjestyksessä jotta sai pelaamaan.

Ensin tasuri kiinni laturiin, sitten akku tasausliittimestään tasuriin, tämän jälkeen napista painallus "connect-modeen", ja vasta sitten akun piuhat laturiin. Naps ja laturi käyntiin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa puistokuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1307 : 25.05.09 - klo: 07.11 »
Muuten samoin olen tähän asti laittanut , mutta kaikki on ollu kiinni kun olen napauttanut "connect modeen" ,tasurinhan pitäisi tasata myös "disconnected" tilassa.
Pitänee vielä tarkkailla tuleeko vilkkumiseen järkeä jos ei niin uuden balancerin aika.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1308 : 25.05.09 - klo: 08.16 »
Kun kytket akun kiinne se välkyttää kytkettyjen kennojen valoja muutaman kerran. Se monta kertaa se niitä välkyttää kertoo korkeimman ja matalimman kennon jännite eron (ohjekirjassa on että monta väläystä vastaa mitä eroa).

 Jos ei ollut jännite eroa ei sen alku välkyttelyn jälkeen pala mikään valo vaan se menee power save modeen. Power save modessa kun painat status/reset nappulaa eka painallus "herättää" tasurin ja sitten alku välkyttelyn aikana kun painaa uudestaan niin saa connected moden päälle. (eli power save tilassa yksi painallus ei vielä kytke connected modea)

Kun se tasaa. Olipa sitten connected tai disconnected mode sen kennon valo välkkyy jota tasataan. Jotenkin hankala tuo alkuun oli minustakin ja luulin jo jossain välissä että ei siitä ota kukaa mitäänselkoo, mutta kyllä se siitä avautu ja toimii hienosti

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1309 : 25.05.09 - klo: 18.53 »
Mullon Carsonin universaali laturi (3A)
Ja 3000mAh.n akku.

Lataus on pitkä mut kyllä montulla ryömitäänki sitte senkii eestä.
Pikalataus kestää semmosen tunnin mut akut kuumenee ihan älyttömästi.
Hidas lataus onkin sitten jo semmoset 17 timmaa. kyllä kypsää odotella.
Toinen akku. Heti.
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1310 : 25.05.09 - klo: 19.27 »
Nyppäät poisa kun alkaa kovin hehkumaan. Vähän saa kättä poltella muttei liikaa. Noihin halpisten katkasuihin ei kannata luottaa, lataa vaan pikana ja ota irti kun alkaa kuumeta.
Jere M

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1311 : 25.05.09 - klo: 19.38 »
Nyppäät poisa kun alkaa kovin hehkumaan. Vähän saa kättä poltella muttei liikaa. Noihin halpisten katkasuihin ei kannata luottaa, lataa vaan pikana ja ota irti kun alkaa kuumeta.
Kiitti.

Näin oon tehnykki. Luin oikein manuaalia ja siel sanottin et akku on täys kun se on noin 40 astetta.
Tänään tosin pikan ladates unohin tarkkailla tilannetta. Oli hottia.
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1312 : 25.05.09 - klo: 20.08 »
Mulla on nykyisessä laturissa myös lämpökatkaisu, mikä on kyllä tosi hyvä. Edellisessä itsetehdyssä laturissa ei ollut minkaanlaista automaattikatkaisua, joten käytössä oli ihan perus munakello. Ei nyt välttämättä ultimate high-techia, mutta toimii. Lataa akut pari kertaa ja katsoo kellosta pitkäänkö menee ennenkuin lämpenee liikaa. Jatkossa vain pyöräyttää kellon raksuttamaan kun laittaa akut laturiin, eipähän unohdu. Tuohon noin 40 asteeseen törmäsin usein itsekin kun etsin tietoa akuista.

Poissa puistokuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1313 : 25.05.09 - klo: 20.18 »
Kun kytket akun kiinne se välkyttää kytkettyjen kennojen valoja muutaman kerran. Se monta kertaa se niitä välkyttää kertoo korkeimman ja matalimman kennon jännite eron (ohjekirjassa on että monta väläystä vastaa mitä eroa).

 Jos ei ollut jännite eroa ei sen alku välkyttelyn jälkeen pala mikään valo vaan se menee power save modeen. Power save modessa kun painat status/reset nappulaa eka painallus "herättää" tasurin ja sitten alku välkyttelyn aikana kun painaa uudestaan niin saa connected moden päälle. (eli power save tilassa yksi painallus ei vielä kytke connected modea)

Kun se tasaa. Olipa sitten connected tai disconnected mode sen kennon valo välkkyy jota tasataan. Jotenkin hankala tuo alkuun oli minustakin ja luulin jo jossain välissä että ei siitä ota kukaa mitäänselkoo, mutta kyllä se siitä avautu ja toimii hienosti
Juu aivan,mutku. Ohjeissa on jotta jos 3 kertaa väläyttää niin ero oli suurempikuin 0,2 v pitäisi tasata ennen latausta.En ohjeista löytäny 3+2 välkkymistä, eli 1+1 väläys ok 2+2 ok 3+3 tasaa ennen latausta,
niin mikä tää 3+2 ja sammuu on ,nyt ei tajua . Pakko hakea uusi tasuri oman mielenrauhan säilyttämisesksi.

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1314 : 25.05.09 - klo: 20.20 »
Mulla on nykyisessä laturissa myös lämpökatkaisu, mikä on kyllä tosi hyvä. Edellisessä itsetehdyssä laturissa ei ollut minkaanlaista automaattikatkaisua, joten käytössä oli ihan perus munakello. Ei nyt välttämättä ultimate high-techia, mutta toimii. Lataa akut pari kertaa ja katsoo kellosta pitkäänkö menee ennenkuin lämpenee liikaa. Jatkossa vain pyöräyttää kellon raksuttamaan kun laittaa akut laturiin, eipähän unohdu. Tuohon noin 40 asteeseen törmäsin usein itsekin kun etsin tietoa akuista.
Ha Haa, taidampa tarkistaa onko kännykäs ajastinta. Jos ei nii herätekello saa kelvata.
Johan tuli hi tekkiä...  :laugh:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1315 : 25.05.09 - klo: 21.00 »
Joojoo :grin: Mulla on sellainen paprikan näköinen. Se on haitekkia se  :lol: Mutta asiansa se hoiti hyvin, ei jäänyt enää akut laturiin liian pitkäksi aikaa.

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1316 : 26.05.09 - klo: 12.39 »
Okei, tässä harrastellaan hieman haitekkiä. Laitoin Carssonin jytäämään pikana ja nykäsin teipillä tommosen marketin ulkolämpömittarin anturin akun kylkeen kiinni. Nyt on lataus kestäny 30 minsaa ja laturi ilmottaa et 50% ladattu. Lämpö on 29.4 selsiusta ja akku, no joo, tuntuu lämpösälle. Ei polttele.

Akku siis on se 7.2V 3000mAh

Nyt tarkkailu vasta alkaakin kun on sen toisen 50% vuki.  :wink:




Jo vain. Tunti siinä meni. Akku lämpes 37.8 asteeseen ja akussa voltteja 8.61V
Sit montulle kellottaan kauan kestää ryömiä. Kyllä keljutta kun aurinkokin paistaa...  :grin:



Puoli tuntia meni että hujahti. Ei väsymyksen merkkejä akussa. Nälkä tuli, oli pakko pysähtyä essolle nappaan parit nakit... Ajo oli etupäässä sitä ryömimistä ja kiikkumista ties mihin. Täyttä tolla on turha koittaa ajaa ko ei toi ees kule mihikään. Mut jos lujaa oisin halunnu ajaa, oisin kai laittanu mäntämoottorin. :grin:
« Viimeksi muokattu: 26.05.09 - klo: 15.53 kirjoittanut Manny »
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1317 : 26.05.09 - klo: 15.25 »
Tuota en ole honannukkaan,että 40 astetta ois noin optimikatkaisu,koska itsellä simpropin älylaturilla latasin täyteen,kasattua 7.2V pakettia niin pari kennoa näytti 70 astetta eli rupeaa jo kiehumaan :shocked:

Sen kyllä tiesin,että kättä ei saa polttaa ja siitä viisastuneena hommasin Swallowin eq laturin jossa on delta peak,niin ei kiehu enää.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1318 : 06.06.09 - klo: 15.20 »
Mites kun mulla menee LiPo akun jännite yli 8.4v ladattaessa?  Laturi lataisi vielä lisääkin jos antaisin ladata.
Laturi on http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=719
Ensimmäisen kerran kun latailin lipo akkuani niin se vaan näytti että ei ole ladannut vielä niin sitten kun katsoin mittarilla paljonko virtaa niin sielä oli noin 8.7 volttia? Nyt olen lataillut sillä sillein että tarkistan akun jännitteen välillä ja sitten kun se on 8.4v niin otan pois latauksesta.

Poissa Toni2000

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1319 : 19.06.09 - klo: 13.08 »
Tuli hommattua tuollainen http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39987&grpid=5017 akku.
Juotin alkuperäisen liittimen tilalle deanssin liittimen, ei oikareita eikä ylikuunemista.
Sitten akku lataukseen (imax b5) 0,3A.lla, laturi ilmottaa connection break?
eikä lataa.
Yleismittarilla mitattuna, navat oikein ja jännite vähän yli 10v, kokeiltu akkua autossa ja toimii.
Laturissa kokeiltu toista akkua ja sitä lataa normaalisti.

Olisiko ideoita missä mättää, tai mitä tein väärin.

T. Toni
Sähköä, Bensaa ja Nitroa. Maalla ja ilmassa