Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1596043 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3540 : 03.12.11 - klo: 23.35 »
Mulla ois tuossa läppärin telakan 16V 7,5A (120W?) poweri ylimääräisenä, mutta eihän sekään tietenkään tuon laturin kanssa varmaan mihinkään riitä jos täyttä 10A latausvirtaa haluaa käyttää. Mistähän tietäis pääsiskö tuolla powerilla edes alkuun yhden 2S LiPo:n latauksessa 1C (noin 5A) virroilla? Lataus veis silloin vain vajaa 50W, mutta paljonkohan tuollainen laturi hukkaa tehoa muualle kuin mitä sinne akkuun menee?
8,4V*5A=42W
8,4V*10A=84W

Tuo 5A toimii ihan väkisin ja löisin kyllä vetoa sen puolesta, että 10A toimii myös. Ei se voi millään hukata noin paljoa energiaa - se laturi paistuisi hetkessä. Itselläni on 4,5A/16V kannettavan virtalähde (=paljon heikompi) ja olen sillä ladannut 2S akkua 6A virralla. Virtalähde kuumenee ihan niin kuin tietokonekäytössäkin, mutta hyvin on toiminut.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa painepesuri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3541 : 04.12.11 - klo: 23.40 »
Mistä saisi HALVAN ni-cd akun(8,2v) tamiyan jaguar x jr-12 autolle? Siinä ole mitään erikoista liitäntää,en vain ole löytänyt myytäviä nicd akkuja täältä foorumin myynti ilmoituksista.
Hpi bliz       Kyosho mini-inferno    Tamiya jaguar x jr12

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3542 : 05.12.11 - klo: 08.54 »
Mistä saisi HALVAN ni-cd akun(8,2v) tamiyan jaguar x jr-12 autolle? Siinä ole mitään erikoista liitäntää,en vain ole löytänyt myytäviä nicd akkuja täältä foorumin myynti ilmoituksista.

Pikaisella googletuksella tuohon autoon ei sovi kuin 6-kennoiset 7,2 voltin pötköakut. Ja toiseksi nuo ni-cd akut ovat poistuneet myynnistä ja niiden korvaajaksi on tulleet ni-mh akut. Myös li-po akkuja löytyy tuohon autoon sopivia.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3543 : 06.12.11 - klo: 21.09 »
Noniin. Mikä virtalähde tähän laturiin kannattaisi ostaa?
« Viimeksi muokattu: 11.12.11 - klo: 11.05 kirjoittanut rc.fani »
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3544 : 06.12.11 - klo: 21.23 »
Noniin. Mikä virtalähde http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10946__HobbyKing_Simplex_1_4S_LiPo_LiFe_12_110_240v_charger_.html laturiin kannattaisi ostaa?
Eihän tuo mitään virtalähdettä tarvii.Siinä kun on sellainen itsessään eli ei kun töpseli seinään.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3545 : 06.12.11 - klo: 21.38 »
Tarvitseeko muuta kuin lipo säkkiin, piuhat laturiin ja johto seinään? Vai pitääkö siinä olla joku ihmeen lipo monitor?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3546 : 06.12.11 - klo: 21.40 »
Jos on lipo laturi niin ei tarvitse.  (eikä lipoja saa muulla ladatakkaan.)
pöö

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3547 : 06.12.11 - klo: 22.42 »

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3548 : 06.12.11 - klo: 22.43 »
Mikä olisi sitten parempi? Laita linkki.    :roll:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3550 : 06.12.11 - klo: 22.59 »
Millä lataus virralla tommosta 2S 5000 mah akkua kannattaa ladata?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3551 : 06.12.11 - klo: 23.11 »
Millä lataus virralla tommosta 2S 5000 mah akkua kannattaa ladata?
5A, jos ei siinä akussa anneta lupaa isomman virran käyttöön.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3552 : 07.12.11 - klo: 11.15 »
Kertokaas viisaammat että kuinka paljon tollasen nimh akun pitäis ottaa ittensä voltteja. Nyt kun tolla uudella imax b6 laturilla cykletän noita onnettomia kiina akkuja, niin nousi voltit 13,54v ja sehän siis on 8,4v akku. Onko toi ihan normaalia?

Koitan nyt tolla cyklellä herätellä niitä jos olis jotain apua, kun ovat kuitenkin uusia ja 3800maahisia.
Eli jos kuulostaa teidän korviinne kriittiseltä niin sanokaa toki etten polta pirttiä ja laturia.

Muutenhan tuo laturi vaikuttaa ihan hyvältä, verrattuna noihin edellisiin omistamiini ns. pika latureihin. Hyvä ostos 15€:lla.

Entä kun olen suunnitellut hommaavani sellasen 4200mAh 3s2p LiFePo4 akun, koska ilmeisesti ovat edes rahtusen turvallisempia kun LiPo:t. Onko niistä mihinkään? Ja riittääkö tossa mun powerissa potku, 12v 3.25A? Ei nyt tähän hätään löytynyt muutakaan niin GameCuben powerin nappasin.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3553 : 07.12.11 - klo: 12.32 »
Kertokaas viisaammat että kuinka paljon tollasen nimh akun pitäis ottaa ittensä voltteja. Nyt kun tolla uudella imax b6 laturilla cykletän noita onnettomia kiina akkuja, niin nousi voltit 13,54v ja sehän siis on 8,4v akku. Onko toi ihan normaalia?

On tuo ihan normaalia. En ole 7 kennoista NiMHiä itse ladannut, mutta sen kuuluu nousta tosi korkealle. Huolestua kannattaa lähinnä siitä, jos akku liikaa kuumenee - eli tuntuu polttavan kuumalta. Jos niihin akkuihin menee tyhjästä täyteen järkevä määrä mAhheja, niin ajoon vain.

Entä kun olen suunnitellut hommaavani sellasen 4200mAh 3s2p LiFePo4 akun, koska ilmeisesti ovat edes rahtusen turvallisempia kun LiPo:t. Onko niistä mihinkään? Ja riittääkö tossa mun powerissa potku, 12v 3.25A? Ei nyt tähän hätään löytynyt muutakaan niin GameCuben powerin nappasin.
Powerissa riittää potku, kun lataat rauhallisesti. Eli kun noissa tuo jännite on suunnilleen 10V, niin varmaan 3A virralla voisi koittaa ladata powerin puolesta... jos se kuumenee liikaa, niin sitten vähemmän.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3554 : 07.12.11 - klo: 12.42 »
Entä kun olen suunnitellut hommaavani sellasen 4200mAh 3s2p LiFePo4 akun, koska ilmeisesti ovat edes rahtusen turvallisempia kun LiPo:t. Onko niistä mihinkään? Ja riittääkö tossa mun powerissa potku, 12v 3.25A? Ei nyt tähän hätään löytynyt muutakaan niin GameCuben powerin nappasin.

Hiukan rajoillahan tuo poweri on. Mutta latausvirtaa rajoittamalla se jaksaa.

Lipojen vaarallisuus verrattuna muihin akkutyyppeihin on kyllä myytti. Nikkeliakkuja possahtelee ihan yhtälailla kun niitä väärin käytetään.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa j4neski

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3555 : 07.12.11 - klo: 17.42 »
Olen vielä noobi rc-maailmassa ylipäätään, olen lukenut foorumia etenkin akuista ja latureista, mutta en ole löytänyt vastausta mielessä pyörineeseen kysymykseen. Minulla on 8.4V/3000mAh NiMH akku ja sitä latailemassa Graupnerin laturi. Kuinka paljon akun pitäis ottaa vastaan noin suunnilleen virtaa, kun se ladataan oletettavasti täyteen? Kun ajan akun autolla tyhjäksi siten, ettei auto enää liiku, ja puran vielä loput laturilla ja sen jälkeen lataus 3A:lla (valmistajan suositus), niin akku ottaa virtaa noin 2400-2500 mAh. Akkua purettaessa jännitekatkaisu on 7V:ssa ja ladattaessa Delta peak cut-off 15mV/kenno. Laturi näyttää noin 10.6V:n jännitettä, kun se katkaisee latauksen. 3A virralla ladatessa latausaika on noin 50 min ja latauksen jälkeen akku on lämmin, mutta ei kuuma. Hyötyykö delta peak cut-offin nostamisesta mitään?
Traxxas Monster Jam Max D | Velineon 3500kV combo

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3556 : 07.12.11 - klo: 18.38 »
Kuinka paljon akun pitäis ottaa vastaan noin suunnilleen virtaa, kun se ladataan oletettavasti täyteen? Kun ajan akun autolla tyhjäksi siten, ettei auto enää liiku, ja puran vielä loput laturilla ja sen jälkeen lataus 3A:lla (valmistajan suositus), niin akku ottaa virtaa noin 2400-2500 mAh. Akkua purettaessa jännitekatkaisu on 7V:ssa ja ladattaessa Delta peak cut-off 15mV/kenno. Laturi näyttää noin 10.6V:n jännitettä, kun se katkaisee latauksen. 3A virralla ladatessa latausaika on noin 50 min ja latauksen jälkeen akku on lämmin, mutta ei kuuma. Hyötyykö delta peak cut-offin nostamisesta mitään?
Tuo sinun purkujännitteesi on siis 1V  * kennot = 7V eli hiukan korkea .. sen akun voisi purkaa hiukan tyhjemmäksi, vaikka 0.9V * kennot = 6.3V. Sitten sinne mahtuu hiukan enemmän. Mitä nyt Googlea käytin, niin 0.15mV on jo iso delta peak NiMH akuille, mutta voihan sitäkin kasvattaa, jos akut eivät kuumene.

Minusta olet vain törmännyt akkuihin liittyvään salaisuuteen, jota ei yleensä ole tapana sanoa ääneen: NiMH akuissa ei ole ajokelpoista energiaa läheskään niiden nimelliskapasiteettia. LiPoissa on. Eli purkamalla akun ihan tyhjäksi ja lataamalla piripintaan sinne NiMHiin saa sen verran kuin patterin kyljessä lukee, mutta ajo hyytyy mateluksi jo paljon ennen kuin kaikki tällä tavoin ladattu energia on käytetty. Sen sijaan LiPoilla usein pääsee tilanteeseen, jossa ajaminen kuluttaa akusta sen verran energiaa kuin akun kyljessä lukee.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3557 : 07.12.11 - klo: 21.28 »
Entä kun olen suunnitellut hommaavani sellasen 4200mAh 3s2p LiFePo4 akun, koska ilmeisesti ovat edes rahtusen turvallisempia kun LiPo:t. Onko niistä mihinkään? Ja riittääkö tossa mun powerissa potku, 12v 3.25A? Ei nyt tähän hätään löytynyt muutakaan niin GameCuben powerin nappasin.

Hiukan rajoillahan tuo poweri on. Mutta latausvirtaa rajoittamalla se jaksaa.

Lipojen vaarallisuus verrattuna muihin akkutyyppeihin on kyllä myytti. Nikkeliakkuja possahtelee ihan yhtälailla kun niitä väärin käytetään.

Joo myyttejähän on toki vaikka mitä, mutta ilmeisesti varsinkin noi lipot savuttaa kovasti ja tätä kerrostalo kämppää on hituc vaikea tuulettaa ilman palokunnan savuimuria. En tosin ajatellut niitä poksauttaa mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ja mitä lataamiseen tulee niin ei mitään kiirettä tosiaan ole, eli voi vaikka 1A virroilla ladata.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa j4neski

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3558 : 08.12.11 - klo: 09.02 »
Kuinka paljon akun pitäis ottaa vastaan noin suunnilleen virtaa, kun se ladataan oletettavasti täyteen? Kun ajan akun autolla tyhjäksi siten, ettei auto enää liiku, ja puran vielä loput laturilla ja sen jälkeen lataus 3A:lla (valmistajan suositus), niin akku ottaa virtaa noin 2400-2500 mAh. Akkua purettaessa jännitekatkaisu on 7V:ssa ja ladattaessa Delta peak cut-off 15mV/kenno. Laturi näyttää noin 10.6V:n jännitettä, kun se katkaisee latauksen. 3A virralla ladatessa latausaika on noin 50 min ja latauksen jälkeen akku on lämmin, mutta ei kuuma. Hyötyykö delta peak cut-offin nostamisesta mitään?
Tuo sinun purkujännitteesi on siis 1V  * kennot = 7V eli hiukan korkea .. sen akun voisi purkaa hiukan tyhjemmäksi, vaikka 0.9V * kennot = 6.3V. Sitten sinne mahtuu hiukan enemmän. Mitä nyt Googlea käytin, niin 0.15mV on jo iso delta peak NiMH akuille, mutta voihan sitäkin kasvattaa, jos akut eivät kuumene.

Minusta olet vain törmännyt akkuihin liittyvään salaisuuteen, jota ei yleensä ole tapana sanoa ääneen: NiMH akuissa ei ole ajokelpoista energiaa läheskään niiden nimelliskapasiteettia. LiPoissa on. Eli purkamalla akun ihan tyhjäksi ja lataamalla piripintaan sinne NiMHiin saa sen verran kuin patterin kyljessä lukee, mutta ajo hyytyy mateluksi jo paljon ennen kuin kaikki tällä tavoin ladattu energia on käytetty. Sen sijaan LiPoilla usein pääsee tilanteeseen, jossa ajaminen kuluttaa akusta sen verran energiaa kuin akun kyljessä lukee.

Kiitos vastauksesta. Pitää kokeilla tuota purkujännitten laskua ja katsoa mitä tapahtuu. Delta peak cut-off olikin näköjään 10mV, siihen en ajatellut koskea, koska akku lämpenee jo tuollakin.
 
Se on hyvä että joku puhuu salaisuuksista ääneen  :azn: . Olen toki jollain lailla kartalla LiPon ja NiMHin eroista, mutta ainakin toistaikseksi pojalle riittää tuon nykyisen akun kapasiteetti. Sen havainnon tein, että kun autossa oli kiinni Titan 550 harjallinen moottori, akun hyytyminen alkoi selvästi näkyä huomattavan paljon aiemmin, kun liike loppui kokonaan. Kyllästyin sitten ko. moottorien vaihteluun ja hankin tilalle Velineonin combon. Käyttäytyminen hyytymisen suhteen muuttui aika lailla, nyt meno loppuu liki kuin seinään, eikä sellaista pikkuhiljaa hyytymistä enää tapahdu.
Traxxas Monster Jam Max D | Velineon 3500kV combo

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3559 : 09.12.11 - klo: 17.36 »
Onko kellään tietoa tarviiko Team Orion IQ 605 laturiin olla mitään erillistä virtalähdettä?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Poissa pylvis

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3560 : 09.12.11 - klo: 17.40 »
Onko kellään tietoa tarviiko Team Orion IQ 605 laturiin olla mitään erillistä virtalähdettä?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Google olisi tiennyt ton , mutta tossa linkki -->  BMM Racing Team Orion QI 605 Lipo Charger

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3561 : 09.12.11 - klo: 17.44 »
Ajattelin vain varalta kysyä,mutta kiitos kuitenkin.

Poissa ana100

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3562 : 09.12.11 - klo: 18.34 »
tietääkö joku imax B6AC+ suomen kielisiä ohjeita laturiin ?? ei oikein tuo englanti taivu kovin hyvin. :smiley:
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3563 : 09.12.11 - klo: 21.54 »
Juurikin tota b6a laturia olen itekki ehkä hankkimassa. Miten tuo pitää kytkeä tähän akkuun? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18610__ZIPPY_Flightmax_6000mah_2S2P_35C_Hardcase_Car_Lipoly_.html

Siis voiko akusta ottaa noi piuhat irti niin kuin kuvassa, ja laittaa latauskaapelit sinne banaaniliittimillä, vai?
 
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3564 : 09.12.11 - klo: 21.57 »
Juurikin tota b6a laturia olen itekki ehkä hankkimassa. Miten tuo pitää kytkeä tähän akkuun? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18610__ZIPPY_Flightmax_6000mah_2S2P_35C_Hardcase_Car_Lipoly_.html

Siis voiko akusta ottaa noi piuhat irti niin kuin kuvassa, ja laittaa latauskaapelit sinne banaaniliittimillä, vai?
Eikun annat johtojen olla akussa kiinni ja yhdistät akun virtaliittimen laturin latausjohtoon ja tasausliittimen laturin tasausliittimeen.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3565 : 09.12.11 - klo: 22.02 »
Mutta jos ne eivät sovi toisiinsa :angry:
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3566 : 09.12.11 - klo: 22.03 »
Mutta jos ne eivät sovi toisiinsa :angry:
No sitten pitää vaihtaa liitin akkuun tai laturiin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3567 : 09.12.11 - klo: 22.05 »
Ai vaan leikata vanha pois ja juottaa uusi tilalle?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3568 : 09.12.11 - klo: 22.08 »
Ai vaan leikata vanha pois ja juottaa uusi tilalle?
Kyllä.
Ja muistaa yhdistää samalla tavalla uusiin liittimiin nuo tasausjohdot,siis jos akun liittimen vaihtaa.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3569 : 09.12.11 - klo: 22.11 »
Tai sitten voi tinailla adapterin jonka toinen pää sopii akkuun ja toinen laturiin. Semmosia on mulla käytössä kun on kertynyt muutamia liitintyyppejä käyttöön.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.