Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1595983 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3600 : 27.12.11 - klo: 18.08 »
Ei ole, 1s lipojen lataukseen soveltuu sellaisenaan ja 2s, 3s jne. kanssa tarvii erillisen balanserin.

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3601 : 30.12.11 - klo: 15.59 »
Onko kannattava ostos, palvelee koko rc-harrastuksen ajan, voi ladata niin monia eri akkuja yms.
 > http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6478__IMAX_B6_AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html
Kannaattako ostaa jostai muualta?

Ulkoinen virtalähde tarvitaan vissiin vain jos jossain ulkona käyttelee, verkkovirrasta voi ottaa kuitenkin virran myös?

Poissa samp-pa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3602 : 30.12.11 - klo: 16.28 »
Ulkoinen virtalähde tarvitaan vissiin vain jos jossain ulkona käyttelee, verkkovirrasta voi ottaa kuitenkin virran myös?

Kyllä, tuolle kelpaa sekä verkkovirta että 11-18v tasajännite.

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3603 : 30.12.11 - klo: 16.36 »
Kiitos varmistuksesta.

Onko kannattava ostos, palvelee koko rc-harrastuksen ajan?

Kannaattako ostaa jostai muualta?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3604 : 31.12.11 - klo: 18.04 »
Kiitos varmistuksesta.

Onko kannattava ostos, palvelee koko rc-harrastuksen ajan?

Kannaattako ostaa jostai muualta?

Ilmeisesti halusit näihin vielä jotain lisävastausta? Imaxin latausvirta on vain 5A ja maksimiteho 50W, joten vaikka se onkin ihan ok laturi, niin ei se välttämättä "palvele koko rc-harrastuksen ajan". Jos innostut autoista, joissa on 4S tai 6S akkuja, niin ne latautuu tuolla aika hitaasti.

Vastaavan laturin saa Suomesta 60€ hintaan, silloin siinä on takuu. Saat itse päättää onko takuu hintaeron arvoinen. (Tuolta: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/veneet-akut-ja-laturit/expert-ld-15z-r01004 eri tarrat, samat ominaisuudet.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3605 : 31.12.11 - klo: 19.09 »
Osaisiko kukaan sanoa,mikä olisi järkevin valinta RC-auton ohjaimeen ladattavaksi NiMh AA-Paristoksi?
Elikkä olen hankimassa uusia paristoja,kun entisiä on tullut käytettyä jonkin verran.
Käytössä tällä hetkellä on siis 8KPL Sanyo Superlattice Alloy EVO AA NiMh 2700 mAh. Olen miettinyt Ansmann Professional Mignon AA 2850 mAh 1,2V NiMh hankkimista,muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa. Samalla ajattelin hankkia myös uuden vastaanottimen akun. Vastaanottimen akkuna käytössä 4KPL Sanyo Superlattice Alloy EVO AA NiMh 2700 mAh. Elikkäs uusia Vastaanottimen akkujakin saa ehdottaa, kun en ole niitä hirveästi vielä katsellut ja autona Kyosho MFR.
Kiitokseet vastauksista jo etukäteen.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3606 : 31.12.11 - klo: 19.21 »
Osaisiko kukaan sanoa,mikä olisi järkevin valinta RC-auton ohjaimeen ladattavaksi NiMh AA-Paristoksi?

Onko sinulla joku syy miettiä tätä näin tarkkaan? Olen muutamaa erilaista akkua pitänyt ohjaimissa ja kaikki ovat toimineet hyvin.

Minusta sinne sopii paremmin sellaiset, joita mainostetaan hitaasti purkautuvina. Niissä on yleensä vain 2200mAh kapasiteettia, mutta lataus pysyy akuissa viikosta toiseen. Minulla on ollut GP:n tekemiä Recykoja - ihan Suomesta Pristamasta ostettuja...

Vastaanottimen akkuna käytössä 4KPL Sanyo Superlattice Alloy EVO AA NiMh 2700 mAh. Elikkäs uusia Vastaanottimen akkujakin saa ehdottaa, kun en ole niitä hirveästi vielä katsellut ja autona Kyosho MFR.

Polttista en omista, mutta olen monta kertaa lukenut, että vastaanottimeen pitäisi laittaa juotettu akku, jotta se ei pätki ajossa. Parhaita varmaan olisi 2S LiFE akut, mutta NiMH akkukin on ok, jos vaan on juotettu kiinni ettei se pätki ajossa.

(Vastaanottimessa taas tarvitaan kunnon purkuvirta servoille, joten ainakaan niitä hitaasti purkautuvia Recykoja en sinne laittaisi.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3607 : 31.12.11 - klo: 19.28 »
Eipä minulla ole mitään erikoista syytä miettiä noita ladattavia paristoja mitenkään hirveän tarkkaan,mutta ajattelin vaan kysyä , että onko noissa ladattavissa paristoissa mitään hirveitä eroja. Kun ei vielä ole hirveästi kokemusta näistä ladattavista akuista ja paristoista.
« Viimeksi muokattu: 31.12.11 - klo: 19.33 kirjoittanut Joo »

Poissa Maukka70

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3608 : 31.12.11 - klo: 20.04 »
Mikähän vikana kun en saa vaihdettua life moodille laturia. Olen kokeillut kaiken mahdollisen. Latasin viimeksi syksyllä life akkuja ja silloin se pelasi ihan ok.

Laturi on sky rc e6650.
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3609 : 31.12.11 - klo: 21.55 »
Mikähän vikana kun en saa vaihdettua life moodille laturia. Olen kokeillut kaiken mahdollisen. Latasin viimeksi syksyllä life akkuja ja silloin se pelasi ihan ok.

Laturi on sky rc e6650.
Kuvassa ainakin tuo näyttää tuollaiselta "peruskiinalaiselta", joten auttaisiko tällainen ohje Accucel6 mallista:
Type nappia, kunnes näytössä on USER SET PROGRAM->
Start, näytössä LiPo V.Type 3.7V
Start, 3.7V vilkkuu
-, näytössä LiFe V.Type 3.3V
Start, vilkkuminen loppuu
Type
Type, näytössä PROGRAM SELECT LiFe BATT
Start, jne.

Vai oliko sinulla jotain ihan muita ongelmia siinä?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3610 : 31.12.11 - klo: 22.08 »
Ilmeisesti halusit näihin vielä jotain lisävastausta? Imaxin latausvirta on vain 5A ja maksimiteho 50W, joten vaikka se onkin ihan ok laturi, niin ei se välttämättä "palvele koko rc-harrastuksen ajan". Jos innostut autoista, joissa on 4S tai 6S akkuja, niin ne latautuu tuolla aika hitaasti.

Vastaavan laturin saa Suomesta 60€ hintaan, silloin siinä on takuu. Saat itse päättää onko takuu hintaeron arvoinen. (Tuolta: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/veneet-akut-ja-laturit/expert-ld-15z-r01004 eri tarrat, samat ominaisuudet.)
Kiitos taas! Eikö tosiaan oo minkäänlaista takuuta tuolta minun linkistä tilattuna? Eikai ne 4S lipotkaan nyt hirveen hitaasti lataudu.. Kauankos siinä sitten menis, pari tuntia per 4S lipo?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3611 : 31.12.11 - klo: 22.14 »
Ilmeisesti halusit näihin vielä jotain lisävastausta? Imaxin latausvirta on vain 5A ja maksimiteho 50W, joten vaikka se onkin ihan ok laturi, niin ei se välttämättä "palvele koko rc-harrastuksen ajan". Jos innostut autoista, joissa on 4S tai 6S akkuja, niin ne latautuu tuolla aika hitaasti.

Vastaavan laturin saa Suomesta 60€ hintaan, silloin siinä on takuu. Saat itse päättää onko takuu hintaeron arvoinen. (Tuolta: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/veneet-akut-ja-laturit/expert-ld-15z-r01004 eri tarrat, samat ominaisuudet.)
Kiitos taas! Eikö tosiaan oo minkäänlaista takuuta tuolta minun linkistä tilattuna? Eikai ne 4S lipotkaan nyt hirveen hitaasti lataudu.. Kauankos siinä sitten menis, pari tuntia per 4S lipo?

4S akun maksimi latausjännite on 16,8V joten tuolla 50W laturilla voi ladata maksimissaan 2,97A virralla täydellä hyötysuhteella. Eli riippuu täysin akun kapasiteetista kauanko menee lataukseen...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3612 : 31.12.11 - klo: 22.19 »
4S akun maksimi latausjännite on 16,8V joten tuolla 50W laturilla voi ladata maksimissaan 2,97A virralla täydellä hyötysuhteella. Eli riippuu täysin akun kapasiteetista kauanko menee lataukseen...
Eli vaikka 5000mAh (onko LiPojen kapasiteetti jotakin tätä luokkaa..?) menis 2,97A:lla 1,68 tuntia, eli 1h ja 40min. Ei miusta hirveenkään paha aika, jos meni laskut oikein.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3613 : 31.12.11 - klo: 23.11 »
Eli vaikka 5000mAh (onko LiPojen kapasiteetti jotakin tätä luokkaa..?) menis 2,97A:lla 1,68 tuntia, eli 1h ja 40min. Ei miusta hirveenkään paha aika, jos meni laskut oikein.
Joo, noin, mutta koska lataus hidastuu lopussa tuo on oikeasti noin kaksi tuntia. Lisäksi on oletettavaa, että akkujen kapasiteetit ja suurimmat sallitut latausvirrat kasvavat jatkossa yhä suuremmiksi, jolloin huippulaturilla saa akun ladattua puoleen tuntiin.

Mutta kyllähän minäkin aloitin vastaukseni toteamalla, että se on ihan hyvä laturi. En vain menisi lupaamaan, että se riittää mihin tahansa käyttöön moniksi vuosiksi.  :smiley:

HobbyKingistä saa kai takuun, mutta takuu ei kata tuotteen lähettämistä takaisin sinne vaihtoon. Ja sen lähettäminen takaisin sinne on niin kallista, että ei yleensä kannata, kun siinä voi kuitenkin sitten käydä niin, ettei sitä korvatakaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3614 : 31.12.11 - klo: 23.26 »
Juu kiitti. 2WD Slash ois ajatuksissa, siitä jos ja kun harjallinen vakiomoottori hajoaa niin ehkä harjatonta ja 2S tai 3S lipoa..

Poissa Maukka70

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3615 : 01.01.12 - klo: 10.40 »

Kiitos pijokela, sain antamillasi ohjeilla "toimimaan" :)
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3616 : 01.01.12 - klo: 11.56 »
Osaisiko kukaan sanoa,mikä olisi järkevin valinta RC-auton ohjaimeen ladattavaksi NiMh AA-Paristoksi?

Onko sinulla joku syy miettiä tätä näin tarkkaan? Olen muutamaa erilaista akkua pitänyt ohjaimissa ja kaikki ovat toimineet hyvin.

Minusta sinne sopii paremmin sellaiset, joita mainostetaan hitaasti purkautuvina. Niissä on yleensä vain 2200mAh kapasiteettia, mutta lataus pysyy akuissa viikosta toiseen. Minulla on ollut GP:n tekemiä Recykoja - ihan Suomesta Pristamasta ostettuja...

Vastaanottimen akkuna käytössä 4KPL Sanyo Superlattice Alloy EVO AA NiMh 2700 mAh. Elikkäs uusia Vastaanottimen akkujakin saa ehdottaa, kun en ole niitä hirveästi vielä katsellut ja autona Kyosho MFR.
...(Vastaanottimessa taas tarvitaan kunnon purkuvirta servoille, joten ainakaan niitä hitaasti purkautuvia Recykoja en sinne laittaisi.)

Mielestäni kyllä normaali nimh AA antaa erittäin huonosti virtaa ulos "hitaasti purkautuviin" malleihin verrattuna. Hitaasti purkautuminenhan perustuu yksinkertaisesti pieneen ominais resistanssiin akun sisällä minkä takia se ei pura itseään läheskään niin nopeasti, kun normaalit nimh akut purkavat itseään. Itse oon käyttänyt jo yli 2vuotta pelkkiä "hitaasti purkautuvia - low disharge mallesia" akkuja. Kaikkialla missä noita tulee käytettyä. RC ohjaimet on noilla täytetty, kauko-ohjaimet, järkkärin kaikki akut. Kaikki akut käytännössä mitä on AA tai AAA kokosina. Merkkeinä on ollut legendaarinen Sanyo Eneloop, Recyco ja esim. Hobbykingin Turnigyn tekemät low discharge -akut.

Esim. eneloop pystyy luovuttamaan vielä 4A virtaa jännitteen pysyessä järkevällä tasolla, veikkaan että mikään kaupoista löytyvä "2850mah tai muuta vastaavaa ilmotettu" akku ei pysty tollasiin purkuvirtoihin. Näin ollen sanoisin että juuri "hitaasti purkautuvat" akut ovat loistava valinta sinne servon kuormitettavaksi.  Toki vielä parempi on liFe tms tyyppinen ratkasu.

Mut tärkeimpänä hitaasti purkautuva akku ei todellakaan tarkoita, että se antaisi virtaa hitaasti. Vaan sitä ettei se laitteessa seistessään pura itseään tyhjiin. Niinkun normaali AA akut tekevät yleensä muutamassa viikossa, siitä syystä en normaaleja AA akkuja käytä enään missään ovat enemmän haitaksi kun hyödyksi :)

Sanyo Eneloop purkukäyrä.
http://www.eneloop.info/typo3temp/pics/5a160d92fc.gif

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3617 : 01.01.12 - klo: 12.52 »
Mut tärkeimpänä hitaasti purkautuva akku ei todellakaan tarkoita, että se antaisi virtaa hitaasti. Vaan sitä ettei se laitteessa seistessään pura itseään tyhjiin. Niinkun normaali AA akut tekevät yleensä muutamassa viikossa, siitä syystä en normaaleja AA akkuja käytä enään missään ovat enemmän haitaksi kun hyödyksi :)
Joo, oikeastihan se tosiaan on Low Self Discharge eli hitaasti itsestään purkautuva, eikä hitaasti purkautuva niin kuin kirjoitin. Kuvittelin, että niissä olisi huonompi purkuvirta lähinnä siksi, että ne (minun Recykoni) kuumenevat ladatessa enemmän kuin tavalliset ladattavat NiMH akut. Hyvä saada lisää tietoa tuostakin.

Sikälikin hyvää tietoa, että sitten kannattaa kyllä ostaa noita hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä pelkästään ja jättää ne tavalliset kauppaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa hobari55

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3618 : 01.01.12 - klo: 16.04 »
Paljon maksaa hpi bullet fluxiin akut ja laturi?

vastatkaa!

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3619 : 01.01.12 - klo: 16.59 »
Paljon maksaa hpi bullet fluxiin akut ja laturi?

vastatkaa!

eipä tähä oikein muuta osaa sanoa kuin KVG.
melkeimpä vois verrata siihen että menee autokauppaan ja kysyy mitä maksaa auto,sen enempää muusta välittämättä.

halvimmillaan saat 2kpl lipoja+laturin jotain 60€ ja toisessa päässä ei oikein rajaa sit olekkaan.kerroppas vähän millaisia haet ja millä budjetilla?
Kesämies!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3620 : 01.01.12 - klo: 17.51 »
Mut tärkeimpänä hitaasti purkautuva akku ei todellakaan tarkoita, että se antaisi virtaa hitaasti. Vaan sitä ettei se laitteessa seistessään pura itseään tyhjiin. Niinkun normaali AA akut tekevät yleensä muutamassa viikossa, siitä syystä en normaaleja AA akkuja käytä enään missään ovat enemmän haitaksi kun hyödyksi :)
Joo, oikeastihan se tosiaan on Low Self Discharge eli hitaasti itsestään purkautuva, eikä hitaasti purkautuva niin kuin kirjoitin. Kuvittelin, että niissä olisi huonompi purkuvirta lähinnä siksi, että ne (minun Recykoni) kuumenevat ladatessa enemmän kuin tavalliset ladattavat NiMH akut. Hyvä saada lisää tietoa tuostakin.

Sikälikin hyvää tietoa, että sitten kannattaa kyllä ostaa noita hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä pelkästään ja jättää ne tavalliset kauppaan.

Juuh tuolla nimellähän niitä virallisesti sanotaan. Itsellä tuo kuumeneminen johtuu ainakin siitä että laturit ei tunnu osaavan pysäyttää latausta yhtä järkevästi kun normaalien akkujen kanssa. Ja taas kuumenemista aiheuttaa pieni sisäinen resistanssi, akun tullessa täyteen. Juuh ite en oo ainakaan viel keksinyt mitään syytä käyttää normaali akkuja, Eneloop antaa vielä uskomattoman hyviä tuloksia pakkasessa työskennellessä siitä en ole varma miten muut low self discharget pärjää pakkasessa.

Poissa hobari55

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3621 : 01.01.12 - klo: 17.58 »




eipä tähä oikein muuta osaa sanoa kuin KVG.
melkeimpä vois verrata siihen että menee autokauppaan ja kysyy mitä maksaa auto,sen enempää muusta välittämättä.

halvimmillaan saat 2kpl lipoja+laturin jotain 60€ ja toisessa päässä ei oikein rajaa sit olekkaan.kerroppas vähän millaisia haet ja millä budjetilla?
noin 400e ois budjetti. jonkilaisia akkuja joilla jonki aikkoo ajaa, ja laturi joka lattais akut nopeesti.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3622 : 07.01.12 - klo: 08.09 »
Minulla on laturissa jst/xh tasuriliitin ja nyt pitäisi saada tasattua tuo GM:n 2s pötkölipo,jossa on tuo jst/g2 liitin.
Osaako joku sanoa löytyisikö tuohon väliin joku piuha jostain?
Olen yrittänyt etsiä,mutta ei ole tullut vastaan.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3623 : 07.01.12 - klo: 09.42 »
Soita lähimpään liikkeeseen ja kysy. Kaikki tavarat eivät ole nettikaupassa.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3624 : 07.01.12 - klo: 09.57 »
Mitä ilmeisimmin Graupner/GM käyttää jst-eh-liitintä.
Täältä löytyy ainakin tuollainen: http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=2592
Liikaa Kyoshoja

Poissa Jampuli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3625 : 07.01.12 - klo: 10.30 »
jos NiMH akulle tekee putkulatauksen tekee niin kuinka vähäksi voltti lukema pitää purkaa?
Kyosho Ultima DB

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3626 : 07.01.12 - klo: 10.38 »
0.9v per kenno

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3627 : 07.01.12 - klo: 20.42 »
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3628 : 07.01.12 - klo: 21.13 »
Onko tuo mistään kotoisin vaiko terveestä?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/__13765__Turnigy_T_20Pro_Quality_16A_Power_Supply_180_240V_220W_.html
Ostin tuollaisen. Se piti jo uutena uskomattoman kovaa ääntä, kun tuuletin huusi koko ajan. Tämä on ilmeisesti ominaisuus, kun kaverin puoli vuotta myöhemmin ostettu on ihan samanlainen. Sain sen hiljaisemmaksi laittamalla ledin sarjaan tuulettimen kanssa.

No, alle vuoden ikäisenä se sitten kuitenkin hajosi. Ja ei kyllä ikinä ylikuumentunut ja vähällä käytöllä oli muutenkin. En ostaisi toista, koska Suomestakin saa laadukkaamman takuulla vain kaksi kertaa kalliimmalla. Säästää itsensä nopeasti takaisin, jos kestää kaksi vuotta ja kuulemma osaa oikeasti ohjata tuuletinta lämpötilan mukaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3629 : 07.01.12 - klo: 21.19 »
Thanks,

Onko tuolla HK kaupassa mitään järkevää laitetta, tuo olisi seuraavaksi mielessä...

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/__16534__Hobbyking_PS35_DC_Power_Supply_for_Chargers_35A_350W_.html
Revo ja pari pienempää nelipyörästä