Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597035 kertaa)

0 jäsentä ja 15 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4440 : 17.09.13 - klo: 22.26 »
Miksi ei saisi?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa sikki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4441 : 17.09.13 - klo: 22.50 »
mukana tulrvan balanssilaudan takana lukee:for flight power/thunder power. eli eri akkumalleille tehty.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4442 : 18.09.13 - klo: 08.27 »
Oliko tuo mulle? Ja jos oli, niin miten se muka liittyy siihen, että saako tasausjohtoja kytkeä laturiin suoraan vai ei?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa sikki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4443 : 18.09.13 - klo: 09.38 »
imaxin käyttöohjees kielletään akun balansointi johdon kytkeminen suoraa laturiin. en tiä miks.  eikä liity mitenkää siihen saakö kytkeä vai ei. paree ku katteelee toisen laturin.

Poissa Nopsajalka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4444 : 18.09.13 - klo: 09.44 »
Minkälainen katkaisu pitäisi asettaa kun lataa robitronic pro 2000 laturilla 4000mah nimh akkuja joita ei ole 9kk ladattu?

Lämpöanturi tuosta oli rikki, ajattelin 2-4A virralla herätellä henkiin, mutta laitanko katkaisun 4000mah kohdalla vai pitääkö laittaa vähemmän?

Ensimmäistä kertaa kun rupean akkuja näihin latailemaan, niin mielelläni vielä vinkkejä ottaisin vastaan ettei tule sellaista hups efektiä savun saattelemana :roll:

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4445 : 18.09.13 - klo: 14.26 »
mukana tulrvan balanssilaudan takana lukee:for flight power/thunder power. eli eri akkumalleille tehty.

Jännä homma kun ainakin Flight Power käyttää akuissaan XH mallin tasausliitintä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa sikki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4446 : 18.09.13 - klo: 18.45 »
empä omista kyseisen firman akkuja.. itellä o kaikis lipois xh liitin tasuris,eikä kyl sovi millää tohon lautaan.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4447 : 18.09.13 - klo: 20.16 »
Tuli ostettua tuo laturi: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20&product_id=120
ja tuo virtalähde: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=40&product_id=167

Laitoin ensimmäiseksi laturiin heti 20A ja aloin sillä lataamaan 2S lipoa. Huomasin,että kun nostin virtalähteen voltit tuonne 18V,niin heti alkaa tippua virtalähteestä ja laturista Ampeerit. Ja kun laittaa 12V virtalähteestä,niin Ampeerit nousee sinne noin 16-17A.

Lipo olis siis turnigy Nano-Tech 6600mAh. Laturi latasi sitä siis asetuksilla: virtalähteessä 12V ja laturissa 20A,lataus kesti 35min. mutta kennot olivat luokkaa 4.02V,eli ei ladannut täyteen,miksiköhän?

Seuraavaksi koitin laittaa laturiin 13A ja virtalähteessä edelleen se 12V. Kun latausta oli kulunut n. 8min. näytti laturi ainoastaan 9A ja virtalähde vähän alle. Akkuun oli mennyt n. 1000mAh.

Tuntuu jotenkin oudolta ja vanhalla laturilla tosiaan ei ollut ongelmia,kun latailin 5 Ampeerilla.

Apu olisi nyt tosiaan tarpeen.

Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.
« Viimeksi muokattu: 18.09.13 - klo: 21.46 kirjoittanut junnu_85 »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4448 : 18.09.13 - klo: 22.25 »
Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

En tiedä katosivatko kaikki ongelmat jo, mutta pari huomiota:
- Minullakin on tuollainen säädettävä virtalähde. Olen sitä joskus säätänyt latauksen aikana ja ainakaan minun laturini ei tykkää siitä - välillä tulee omituisia virheitä laturista. Jotta voit olla varma laitteiden toiminnasta, älä säädä sitä latauksen aikana.
- Kun akkua lataa 20A virralla, niin se virta alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa laskea, koska akun jännite ei kuitenkaan saa nousta yli 8.4V. Eli kun laturi on saavuttanut tuon jännitteen alkaa virta laskea. Kun virta on alun perin suuri, alkaa se laskea jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Akkujen pitäisi kyllä tulla täyteen ja sinun pitäisi pystyä lataamaan 20A virralla, kun akku on tyhjä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4449 : 18.09.13 - klo: 22.43 »
Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

En tiedä katosivatko kaikki ongelmat jo, mutta pari huomiota:
- Minullakin on tuollainen säädettävä virtalähde. Olen sitä joskus säätänyt latauksen aikana ja ainakaan minun laturini ei tykkää siitä - välillä tulee omituisia virheitä laturista. Jotta voit olla varma laitteiden toiminnasta, älä säädä sitä latauksen aikana.
- Kun akkua lataa 20A virralla, niin se virta alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa laskea, koska akun jännite ei kuitenkaan saa nousta yli 8.4V. Eli kun laturi on saavuttanut tuon jännitteen alkaa virta laskea. Kun virta on alun perin suuri, alkaa se laskea jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Akkujen pitäisi kyllä tulla täyteen ja sinun pitäisi pystyä lataamaan 20A virralla, kun akku on tyhjä.
Eipä ne nyt ihan niin ilmeisesti toimi,kuin ehkä pitäisi toimia. En ole nyt säätänyt niitä voltteja kesken latauksen. Koitin tuota akkua missä kennot oli sen noin 4V,niin ladata uudestaan tuolla 20A ja eihän se lataa akkua täyteen.
Aina,kun laskee vähän amppeereja,niin lataa enemmän täyteen. Koitin 5A tasailla kennoja viimeiseksi,mutta jää siihen noin 4.17V/kenno.

Koitan huomenna vielä uudestaan,kun saan ajettua akut tyhjiksi.

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4450 : 19.09.13 - klo: 07.41 »
Moro, onko normaalia kun lataan turnigyn accucel 6  laturilla 6s 3300mah 40c akkua 3.3 amppeerin virroilla niin laturi lataa vain 2.4A virralla? (Tämä tapahtuu siis myös isommilla virroilla) Loppuuko virtalähteestä poweri vai mitä?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4451 : 19.09.13 - klo: 09.44 »
Moro, onko normaalia kun lataan turnigyn accucel 6  laturilla 6s 3300mah 40c akkua 3.3 amppeerin virroilla niin laturi lataa vain 2.4A virralla? (Tämä tapahtuu siis myös isommilla virroilla) Loppuuko virtalähteestä poweri vai mitä?
Voit laskea montako wattia todellinen latausteho on noilla raameilla, ei taida vain riittää löyly laturissa enempään kuin 2,4 ampeeriin.

Jos laturin latausteho on 50 wattia ja latausvirta 2,4A, tulee tehorajat vastaan kun latausjännite saavuttaa 50 20,83 volttia. 6S-lipolla tarkoittaa, että kennokohtainen jännite on 3,47 volttia. 3,3 ampeerin latausvirta tarvitsisi 6S-lipolle luokkaa 80-wattisen laturin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4452 : 19.09.13 - klo: 09.45 »
Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

En tiedä katosivatko kaikki ongelmat jo, mutta pari huomiota:
- Minullakin on tuollainen säädettävä virtalähde. Olen sitä joskus säätänyt latauksen aikana ja ainakaan minun laturini ei tykkää siitä - välillä tulee omituisia virheitä laturista. Jotta voit olla varma laitteiden toiminnasta, älä säädä sitä latauksen aikana.
- Kun akkua lataa 20A virralla, niin se virta alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa laskea, koska akun jännite ei kuitenkaan saa nousta yli 8.4V. Eli kun laturi on saavuttanut tuon jännitteen alkaa virta laskea. Kun virta on alun perin suuri, alkaa se laskea jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Akkujen pitäisi kyllä tulla täyteen ja sinun pitäisi pystyä lataamaan 20A virralla, kun akku on tyhjä.
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4453 : 19.09.13 - klo: 11.57 »
Tuli ostettua tuo laturi: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20&product_id=120
ja tuo virtalähde: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=40&product_id=167

Laitoin ensimmäiseksi laturiin heti 20A ja aloin sillä lataamaan 2S lipoa. Huomasin,että kun nostin virtalähteen voltit tuonne 18V,niin heti alkaa tippua virtalähteestä ja laturista Ampeerit. Ja kun laittaa 12V virtalähteestä,niin Ampeerit nousee sinne noin 16-17A.

Lipo olis siis turnigy Nano-Tech 6600mAh. Laturi latasi sitä siis asetuksilla: virtalähteessä 12V ja laturissa 20A,lataus kesti 35min. mutta kennot olivat luokkaa 4.02V,eli ei ladannut täyteen,miksiköhän?

Seuraavaksi koitin laittaa laturiin 13A ja virtalähteessä edelleen se 12V. Kun latausta oli kulunut n. 8min. näytti laturi ainoastaan 9A ja virtalähde vähän alle. Akkuun oli mennyt n. 1000mAh.

Tuntuu jotenkin oudolta ja vanhalla laturilla tosiaan ei ollut ongelmia,kun latailin 5 Ampeerilla.

Apu olisi nyt tosiaan tarpeen.

Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

välikysymys, kai lataat  balance moodilla? ettet vahingos ois ladannut eri setupil?

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4454 : 19.09.13 - klo: 12.25 »
Tuli ostettua tuo laturi: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20&product_id=120
ja tuo virtalähde: http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=40&product_id=167

Laitoin ensimmäiseksi laturiin heti 20A ja aloin sillä lataamaan 2S lipoa. Huomasin,että kun nostin virtalähteen voltit tuonne 18V,niin heti alkaa tippua virtalähteestä ja laturista Ampeerit. Ja kun laittaa 12V virtalähteestä,niin Ampeerit nousee sinne noin 16-17A.

Lipo olis siis turnigy Nano-Tech 6600mAh. Laturi latasi sitä siis asetuksilla: virtalähteessä 12V ja laturissa 20A,lataus kesti 35min. mutta kennot olivat luokkaa 4.02V,eli ei ladannut täyteen,miksiköhän?

Seuraavaksi koitin laittaa laturiin 13A ja virtalähteessä edelleen se 12V. Kun latausta oli kulunut n. 8min. näytti laturi ainoastaan 9A ja virtalähde vähän alle. Akkuun oli mennyt n. 1000mAh.

Tuntuu jotenkin oudolta ja vanhalla laturilla tosiaan ei ollut ongelmia,kun latailin 5 Ampeerilla.

Apu olisi nyt tosiaan tarpeen.

Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

välikysymys, kai lataat  balance moodilla? ettet vahingos ois ladannut eri setupil?
Eli balance moodilla on koko ajan menty.
Nyt puran yhtä akkua. Laturiin laitoin 5A ja virtalähteessä se 17.8V. Laturi näyttää todellisuudessa nyt 3.2A ja virtalähde näyttää 0.2A,en tiedä missä on jotain outoa,mutta kaikki ei voi toimia niinkuin pitää.

Yritän vielä sitä latausta täydellä teholla,kun saan ensin purettua akkua.

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4455 : 19.09.13 - klo: 12.49 »
Kokeileppas lataamista esim 15.0 voltilla ja katso vaikuttaako se mihinkään?

Ottamatta kantaa laturisi/virtalähteesi toimivuuten, normaalisti tuo ampeereiden laskeminen voltteja nostettaessa on ihan normaalia, eli jos sinulla on tietty latausteho jota et muuta, ampeerimäärä kasvaa jännitteen noustessa. Esim virtalähteeltä laturille syötettäessa 18 volttia voisi ampeerit olla vaikka viisi ampeeria (90W). Samalla teholla jos tiputtaa virtalähteen jännitteen 15 volttiin, nousee ampeerimäärä kuuteen.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4456 : 19.09.13 - klo: 12.53 »
Kokeileppas lataamista esim 15.0 voltilla ja katso vaikuttaako se mihinkään?

Ottamatta kantaa laturisi/virtalähteesi toimivuuten, normaalisti tuo ampeereiden laskeminen voltteja nostettaessa on ihan normaalia, eli jos sinulla on tietty latausteho jota et muuta, ampeerimäärä kasvaa jännitteen noustessa. Esim virtalähteeltä laturille syötettäessa 18 volttia voisi ampeerit olla vaikka viisi ampeeria (90W). Samalla teholla jos tiputtaa virtalähteen jännitteen 15 volttiin, nousee ampeerimäärä kuuteen.
Voisin tuota volttien tiputtamista kokeilla seuraavaksi.

Edit: Kennoissa ennen latausta oli 3.45V ja latasin nyt sillä 20A ja 15V. Lataus kesti noin 36min ja akkuun meni noin 6500mAh.Laturi näytti että kennoissa olisi 4.16V ja Hobbywingin ohjelmointikortti näytti kennoille 4.1V/4.15V jännitteet.

Vähän aikaa sitten,kun purin akun,niin laturi ja kortti näyttivät täysin samat jännitteet kennoille. Enemmän luotan ehkä tuohon ohjelmointikorttiin.
« Viimeksi muokattu: 19.09.13 - klo: 13.53 kirjoittanut junnu_85 »

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4457 : 19.09.13 - klo: 15.35 »
Minkäslaiset jännitteet akkuihin jää jos lataat ne nimellisvirralla täyteen? (=6,6A)
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4458 : 19.09.13 - klo: 15.43 »
Minkäslaiset jännitteet akkuihin jää jos lataat ne nimellisvirralla täyteen? (=6,6A)
Laitoin juuri lataukseen. Vähän ajan päästä nähdään miten käy.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4459 : 19.09.13 - klo: 18.20 »
Minkäslaiset jännitteet akkuihin jää jos lataat ne nimellisvirralla täyteen? (=6,6A)
Laitoin juuri lataukseen. Vähän ajan päästä nähdään miten käy.
61min. kesti latauksessa ja laturi näytti kennoille 4.19V ja ohjelmointikortti näytti 4.15V ja 4.19V.
Ei taida siis mitään suoranaista vikaa missään olla,ei vaan tunnu nyt tasaavan noita kennoja ihan niin hyvin kuin saisi.
Itse en ainakaan keksi mitään sen kummempaa selitystä.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4460 : 19.09.13 - klo: 19.37 »
imaxin käyttöohjees kielletään akun balansointi johdon kytkeminen suoraa laturiin.

Jaa... Mielenkiintoista. Silti siinä kuitenki lienee tasausliittimet 2S-8S-akuille suoraa laturin kyljessä? Ja niitä ei saisi sitten muka yksittäin käyttää...

Itse oon kyllä käyttäny ihan ongelmitta nykyisin kakkoslaturina olevan iMax B6:sen tasuria aivan suoraa 2S ja 3S akkujen tasauslatauksessa. Käsittääkseni B8 ei ole oikeastaan sen kummallisempi laturina, sillä saa vaan 8S-akun lataukseen...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4461 : 19.09.13 - klo: 21.29 »
imaxin käyttöohjees kielletään akun balansointi johdon kytkeminen suoraa laturiin.

Jaa... Mielenkiintoista. Silti siinä kuitenki lienee tasausliittimet 2S-8S-akuille suoraa laturin kyljessä? Ja niitä ei saisi sitten muka yksittäin käyttää...

Kun katsoin sen laturin kuvaa, niin minusta siinä on vain erillisiä pinnejä laturin kyljessä. Jos siihen laittaa esim. 2S tasausliittimen, niin pitää olla tosi tarkkana, että se menee oikeisiin pinneihin. Luulen, että siinä on kyse vain tuosta. Ei sillä sähköisesti ole mitään väliä, onko siinä välissä joku lauta vai ei.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4462 : 19.09.13 - klo: 21.34 »
Eli balance moodilla on koko ajan menty.
Nyt puran yhtä akkua. Laturiin laitoin 5A ja virtalähteessä se 17.8V. Laturi näyttää todellisuudessa nyt 3.2A ja virtalähde näyttää 0.2A,en tiedä missä on jotain outoa,mutta kaikki ei voi toimia niinkuin pitää.

Yritän vielä sitä latausta täydellä teholla,kun saan ensin purettua akkua.

Ei noista purkuajan lukemista voi mitään päätellä. Ei sitä purettua energiaa sinne virtalähteeseen tungeta, joten tuohan on ihan uskottavaa: virtalähde syöttää laturiin 0.2A, jolla pidetään ledinäyttö päällä, ja laturi purkaa 3.2A virralla vastukseen laturin sisällä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4463 : 19.09.13 - klo: 21.37 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4464 : 19.09.13 - klo: 21.42 »
Eli balance moodilla on koko ajan menty.
Nyt puran yhtä akkua. Laturiin laitoin 5A ja virtalähteessä se 17.8V. Laturi näyttää todellisuudessa nyt 3.2A ja virtalähde näyttää 0.2A,en tiedä missä on jotain outoa,mutta kaikki ei voi toimia niinkuin pitää.

Yritän vielä sitä latausta täydellä teholla,kun saan ensin purettua akkua.

Ei noista purkuajan lukemista voi mitään päätellä. Ei sitä purettua energiaa sinne virtalähteeseen tungeta, joten tuohan on ihan uskottavaa: virtalähde syöttää laturiin 0.2A, jolla pidetään ledinäyttö päällä, ja laturi purkaa 3.2A virralla vastukseen laturin sisällä.
Selvä juttu. Ensimmäinen erillinen virtalähde ja siksi ihan ulapalla asioista.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4465 : 19.09.13 - klo: 21.46 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.
Tuo 4.17V olisikin ihan siedettävä. Mutta juuri se,että onko tuossa tapauksessa enemmän luottaminen laturiin vai Hobbywingin ohjelmointikorttiin.Ohjelmointikorttihan näytti tuon alhaisemman lukeman.Täytyy varmaan sillä jännitemittarilla erikseen vielä koittaa.

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4466 : 20.09.13 - klo: 12.52 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.
Tuo 4.17V olisikin ihan siedettävä. Mutta juuri se,että onko tuossa tapauksessa enemmän luottaminen laturiin vai Hobbywingin ohjelmointikorttiin.Ohjelmointikorttihan näytti tuon alhaisemman lukeman.Täytyy varmaan sillä jännitemittarilla erikseen vielä koittaa.

Kerro sitten, valehteliko HW:n ohjelmointipalikka paljon, kun ilmeisesti samanlainen laitos löytyy myös minulta :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4467 : 20.09.13 - klo: 19.35 »
imaxin käyttöohjees kielletään akun balansointi johdon kytkeminen suoraa laturiin.

Jaa... Mielenkiintoista. Silti siinä kuitenki lienee tasausliittimet 2S-8S-akuille suoraa laturin kyljessä? Ja niitä ei saisi sitten muka yksittäin käyttää...

Kun katsoin sen laturin kuvaa, niin minusta siinä on vain erillisiä pinnejä laturin kyljessä. Jos siihen laittaa esim. 2S tasausliittimen, niin pitää olla tosi tarkkana, että se menee oikeisiin pinneihin. Luulen, että siinä on kyse vain tuosta. Ei sillä sähköisesti ole mitään väliä, onko siinä välissä joku lauta vai ei.

Jaa, en oo kyllä kovin tarkkaa sitä kuvista tutkinu. Sen perusteella vaan, mitä lukenu ko. laturin kuvauksia eri sivustoilta, niin olettanu, että siinä on samalla tavalla JST-XH-tasausliitännät erikseen 2S-, 3S-, 4S-... jne akuille, aina 8S-akkuun saakka, kuten B6-mallissakin, mutta siis sillä erolla toki, että B6sessa on tasausliitännät vain 6S-akkuun asti.

Edit: Sitten kai siinä vasta tarkkana pitäisikin olla, jos vaan pelkät pinnit, meinaan siis, ettei pistä esim. tasurilaudan liitintä ihan totaalisesti väärinpäin...
« Viimeksi muokattu: 20.09.13 - klo: 19.49 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4468 : 20.09.13 - klo: 19.36 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.
Tuo 4.17V olisikin ihan siedettävä. Mutta juuri se,että onko tuossa tapauksessa enemmän luottaminen laturiin vai Hobbywingin ohjelmointikorttiin.Ohjelmointikorttihan näytti tuon alhaisemman lukeman.Täytyy varmaan sillä jännitemittarilla erikseen vielä koittaa.

Kerro sitten, valehteliko HW:n ohjelmointipalikka paljon, kun ilmeisesti samanlainen laitos löytyy myös minulta :P
Ohjelmointikortti näytti kennoille heittoa 0.05V,mutta yleismittarilla sain kennoille samat lukemat.

Poissa tpahula

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4469 : 20.09.13 - klo: 21.07 »
Olen tähän mennessä käyttänyt kolmea Accucell-6 laturia, mutta noiden kanssa balansoiva lataus kestää välillä yli parikin tuntia. Siten haluaisin löytää kohtuuhintaisen n. 100€ laturin, joka hoitaisi latauksen ja varsinkin balansoinnin nopeammin. Olen katsellut yksi ja kaksi kanavaisia latureita. Käytössä on Nanotech-akkuja, jotka kestävät suurempia latausvirtoja

Hobbykingin Euroopan varastosta löytyisi ainakin seuraava teholaturi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42760__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_EU_Warehouse_.html

Muitakin olen katsellut, kuten seuraavia:

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20_65&product_id=123

http://www.teamorion.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=58

http://www.lrp.cc/en/products/charge/charger-with-discharging-function/produkt/pulsar-touch-competition-system/details/

http://www.nosram.com/en/products/chargers/charger-with-discharger-function/produkt/nosram-stealth-touch-evolution/details/

Kaksi viimeistä on hieman kalliimpia yksikanavaisia. Kuorien perusteella lrp ja nosram eroaa vain värin puolesta. Onko noiden sisuskalut samat ? Mitkä näistä olisi suositeltavia vai olisiko joku muu selvästi parempi ?




Durango DESC210R / DESC410v2 / HPI Blitz ESE Pro