Kirjoittaja Aihe: AKK:n Tiedote 2-2005  (Luettu 8197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n Tiedote 2-2005
« : 29.04.05 - klo: 13.11 »
Lueskelin tässä AKK:n uusimman tiedotteen ja siihen liittyen heräsi muutama kysymys:

Lainaus
TSP-10 *luokkaa koskeva osanottorajoitus käsitellään syksyn kokouksessa.

Mistä tässä mahtaa olla kyse? Kuinka osanottorajoitusta ollaan mahdollisesti muuttamassa?

Lainaus
Uusi EFRA:n akkulista on jo julkistettu ja päätetty ottaa käyttöön 1.5.2005 alkaen. Uusi lista ei koske luokkia TSS-10 eikä S2-10. Myös vanhat akkulistat jäävät voimaan.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että uusi akkulista on myöskin voimassa TSP-10 luokassa? Jarkko kyseli toisessa ketjussa tästä asiasta ennen tätä tiedotetta, mutta onko tilanne nyt kuitenkin muuttunut? Itse ainakin tulkitsen tuon yllä olevan tekstin siten, että uusi akkulista vaikuttaa kaikkiin muihin luokkiin paitsi yllä mainittuihin kahteen vakioluokkaan.

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #1 : 29.04.05 - klo: 16.10 »
Katsotaanpa ensin sääntökirjasta kohta:
3.5.9.4 TSP-10
Touring Saloon ProStock. Kansallinen luokka. Osallistumisrajoitus: Kilpailija joka on sijoittunut kuluvan tai 2 edellisen kauden aikana saman PA-ryhmän EM- tai MM-kilpailun parhaaseen puolikkaaseen ei saa osallistua TSP-10 luokan kilpailuun. Tekniset säännöt kuten TSS-10, mutta viritetty EFRA-säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen moottori sallittu.

Eli olemme lajiryhmässä keskustelleet osanottorajoituksen poistamisesta.

Ja kuten sääntökohdassa 3.5.9.4 mainitaan, noudatetaan teknisissä säännöissä TSS-10:ä. Eli myöskin akkusääntö menee sen mukaisesti.
Selvyyden vuoksi olisi tietenkin voitu lisätä myös TSP-10 -luokka tuohon "uusi lista ei ..."

Toivonkin että tutustutte aina silloin tällöin myöskin sääntökirjan sisältöön. Pyrimme kyllä tulevaisuudessa skarppaamaan sääntöjen selkeyteen jottei epäselvyyksiä syntyisi, zemppiä kaikille.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #2 : 29.04.05 - klo: 16.56 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Eli olemme lajiryhmässä keskustelleet osanottorajoituksen poistamisesta.


Syynä tähään? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #3 : 29.04.05 - klo: 17.11 »
uni: Mäntsälän ja Ylistaron kansalliset "TSP-10" kisat jouduttiin ajamaan "TS-10 17t"-luokkana että kisaan pääsisivät kaikki kuskit (Christer Mäntsälässä ja Yli Ylistarossa) - mene ja tiedä onko tästä syystä mutta hyvä veikkaus ainakin   :wink:

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #4 : 29.04.05 - klo: 17.23 »
Uni: Juuri tuosta Heulin mainitsemasta asiasta on kyse.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #5 : 29.04.05 - klo: 17.28 »
Lajiryhmä varmasti on miettinyt eri aspekteista tätä mahdollista muutosta ja siitä varmasti tarkemmin tiedotetaan kun päätös asiasta on tehty.

Itse kuitenkin ehdottaisin, että mikäli muutoksia TSP-10 luokan osallistumisrajoituksiin tehdään, niin ne tehtäisiin kansallisia kilpailuja varten ja täten osallistumisrajoitus koskisi edelleen FinTrack-sarjan osakilpailuja.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #6 : 29.04.05 - klo: 21.37 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Itse kuitenkin ehdottaisin, että mikäli muutoksia TSP-10 luokan osallistumisrajoituksiin tehdään, niin ne tehtäisiin kansallisia kilpailuja varten ja täten osallistumisrajoitus koskisi edelleen FinTrack-sarjan osakilpailuja.


Kannatetaan.

Ja sinänsä, onkohan se nyt ollut niin suuri lisärasite laittaa kilpailukutsuun noihin kansallisiin kilpailuihin TS-10 luokan osalta 17t rajoitusta että se vaatisi erikseen sääntömuutoksen omasta mielestäni hyvään ja tarpeelliseen sääntöön. ProStock on tarkoitettu harrastajaluokaksi. Tai näin ainakin alunperin käsitin ;)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #7 : 29.04.05 - klo: 21.57 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Itse kuitenkin ehdottaisin, että mikäli muutoksia TSP-10 luokan osallistumisrajoituksiin tehdään, niin ne tehtäisiin kansallisia kilpailuja varten ja täten osallistumisrajoitus koskisi edelleen FinTrack-sarjan osakilpailuja.
Minun käsittääkseni kyse on juuri tästä. Eli osallistumisrajoitus poistettaneen sääntökirjasta, mutta FinTrack-ohjeistosta rajoitus löytyy. Käytännössä siis FT -sarja, kuten nytkin, mutta kansalliset kisat voidaan ajaa sääntökirjan mukaisena TSP:nä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #8 : 29.04.05 - klo: 23.30 »
Alkaisi olla myös pienen infon paikka, miten sääntömme kehittyvät harjattomien moottoreiden osalta. Jo kuluvana vuonna Euroopan GP-kilpailuissa ajetaan rinnakkain harjattomilla ja 8-lankaisilla harjallisilla, ja 2006 jopa EM-kisoissa harjattomat ovat sallittuja.

Mitä tekee Suomi - ja milloin? Kyseessä on suurin moottoriuudistus lajin historiassa. Siitä voisi vaikka vähän informoida.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #9 : 30.04.05 - klo: 11.09 »
TSP:n sääntökiemurat ja niiden kiertäminen 17t-TS-luokalla osoittaa jälleen, minkälaiseen pilkunviilaajien taivaaseen lajimme on johdettu. Mutta samapa tuo, riittäähän valvottavaa niille, joille se on tärkeätä.

Toinen huvittava esimerkki on huoltajalisenssimme, joka sähkö-pienoisautoilussa on pelkästään AKK:n byrokratiaa ja rahastusta.
Kosketus reaalimaailmaan saatiin viikko sitten pidetyissä LRP Masters -kisoissa, joka on jonkinlainen lajin sisäratakisojen No.1, maailmanlaajuisesti. Minkäänlaista lisenssipakkoa siellä ei ollut, huoltajalisenssipakosta puhumattakaan.
Itse asiassa taidamme olla ainoa kansakunta, joka pienoisautoilussa ylipäätään tuntee käsitteen "huoltajalisenssi", nimittäin rajojemme ulkopuolella siitä kysyminenkin aiheuttaa säälivää hymyilyä.

Aiemminkin on todettu, että huoltajalisenssi on merkittävä este uusien kisaajien mukaantulemiselle. Huoltajalisenssin saadakseen on liityttävä AKK:n alaiseen kerhoon, ja maksettava varsinaisen lisenssin lisäksi joissakin tapauksissa huomattavat kerhomaksut.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #10 : 30.04.05 - klo: 11.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Minun käsittääkseni kyse on juuri tästä. Eli osallistumisrajoitus poistettaneen sääntökirjasta, mutta FinTrack-ohjeistosta rajoitus löytyy. Käytännössä siis FT -sarja, kuten nytkin, mutta kansalliset kisat voidaan ajaa sääntökirjan mukaisena TSP:nä.


Tälläisenä ihan hieno homma.  8)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #11 : 30.04.05 - klo: 11.49 »
VesaK:

Muutaman kerran olen itsekin mm. mainitsemastasi asiasta maininnut myös AKK:n  tyypeille. Suomessa kaikesta vain on tehty niin hel*etin vaikeaa. Yksinkertaista. Ei jenkeissäkään ole lisenssikäytäntöä.

Tosiasiahan on että isot autourheiluseurat vain rahastavan pikkuautoilijoita kerhomakusilla yms, tosiasiassa kovinkaan moni seura ei tarjoa mitään vastineeksi.

Onhan lisenssin tuoma vakuutus toki hyvä juttu. Mutta olen IHAN varma että MONI jättää lähtemättä ekoihin kisoihinsa, koska ei oe huoltajalisenssiä tai ajajalisenssiäkään. Vaikka kalustoon käytettyyn rahaan verrattuna ne olisivatkin pieni investointi. Näin on käynyt mm. meidän kerholla, jossa n5 kuskia jätti omat kisat väliin ko. syystä.

Mutta tais mennä jo vähän Offtopikiksi....:)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #12 : 30.04.05 - klo: 12.05 »
Vakuutus on teoriassa ihan hyvä juu, mutta muistuuko kellekkään mieleen, että joskus olisi tositilanteessa vakuutuspapereita alettu täyttämään ?
Itselleni ei kohta  20 vuoden harrastamisen aikana tule yhtäkään tapausta mieleen (tosin enhän mie kaikkea tiedäkään).
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #13 : 30.04.05 - klo: 13.03 »
Vakuutus on sähköpienoisautoilussa yhtä tyhjän kanssa. Se ei ole edes honkkelivakuutus, ja kaikkein vähiten sitä tarvitsee juniorikisaajan huoltaja.

Keskustelu huoltajalisenssistä on vain aina ohjattu tuohon vakuutukseen. Juuri se on itseäni jurppinut eniten, että kaikki tietävät huoltajalisenssin i*ioottimaiseksi ja lajin kasvun hidasteeksi, mutta silti sitä yritetään perustella näennäisin syin. Kuten monia muitakin asioista lajissamme.
Tällä en tarkoita tähän keskusteluun osallistuneita.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #14 : 30.04.05 - klo: 13.06 »
Kaikki byrokratia on, koska ollaan AKK:n alaisia. Siinä syy.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #15 : 30.04.05 - klo: 13.43 »
Jos vakuutus on ainoa peruste lisenssille, niin asiahan on hoidettavissa muilla keinoilla. Veikkaan, että miltei jokaisella on olemassa  jonkinlainen vapaa-ajan vakuutus. Jos kisajärjestäjä haluaa varmistua vakuutuksen olemassaolosta, luulisi maksukuitti vakuutuksesta riittävän. Miksi vapaassa maassa pitää ottaa vakuutus jonkun järjestön kautta!!
Mitähän kilpailuviranomaiset sanoisivat moisesta pakkokauppaamisesta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #16 : 30.04.05 - klo: 14.32 »
Hyvä näkökohta.
Mutta kuten Vesa totesi, tämän turhuuden todellinen syy on AKK-lainen pysähtyneisyyden aikainen byrokratia. Vakuutusta käytetään verukkeena tosiasiallisen syyn piilottamiseksi. Ja meitähän viedään, niin kuin pässiä narussa.

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #17 : 30.04.05 - klo: 15.13 »
Lainaus
Vakuutus on teoriassa ihan hyvä juu, mutta muistuuko kellekkään mieleen, että joskus olisi tositilanteessa vakuutuspapereita alettu täyttämään ?


Kyllä niitä on ainakin kerran täytetty kun eräs kuski tippui ajaja korokkeelta ja sai jotain korvauksiakin muistaakseen sieltä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #18 : 30.04.05 - klo: 16.15 »
Lainaus käyttäjältä: "jtp"
Lainaus
Vakuutus on teoriassa ihan hyvä juu, mutta muistuuko kellekkään mieleen, että joskus olisi tositilanteessa vakuutuspapereita alettu täyttämään ?


Kyllä niitä on ainakin kerran täytetty kun eräs kuski tippui ajaja korokkeelta ja sai jotain korvauksiakin muistaakseen sieltä.


Aino sitten !
Ilman muuta jos kerran noin on käynyt.
Perun tietysti puheeni.
-Pekka

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #19 : 30.04.05 - klo: 16.30 »
Eikös sen vakuutuksen saa siitä lisenssistä pois kun esittää vaan AKK:lle todistuksen omasta vapaa-ajan vakuutuksesta joka kattaa pienoisautoilukilpailut?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #20 : 30.04.05 - klo: 20.49 »
Talven Finntrack-kisojen kierron yhteydessä on useampaankin otteeseen mietityttänyt tämä lisenssoidun huoltajan vaatimus.

Säännöissä sanotaan, että alle 18v kuskilla tulee olla huoltaja - ja tämä on ihan OK. Huoltajan olemassaolo ei kuitenkaan riitä, vaan säännöt edellyttävät että tällä huoltajalla tulee olla huoltajalisenssi, jonka numero pitää ilmoittaa järjestäjille.

Toimin oman juniorin (11v) mekaanikkona ja olen kisapaikalla koko kisan ajan.  Olen välillä ollut myös huoltajalisenssinumerona useammallekin seuramme varttuneemmalle juniorille.
Lisenssoidun huoltajan vaatimus on ihmetyttänyt esim. kun
-kisajärjestäjä haluaa neuvotella alaikäisen kuskin kanssa kisaorganisaation virheestä ja sen vaikutuksesta kisaajan "oikeusturvaan". Huoltajaa ei kutsuttu mukaan keskusteluun
-alaikäisen kuskin ilomoittautuminen onnistuu ilman huoltajalisenssin tarkistamista
-kukaan ei ole ollut kiinnostunut huoltajan läsnäolosta.

Olen sitä mieltä että perheet osaavat ilman AKK:n määräyksiä hoitaa asianmukaisella ja riittävällä tavalla sekä alaikäistensä valvonnan ja edustamisen RC-kisoissa että myös osaavat kantaa vastuun riittävästä vakuutusturvasta ilman AKK:n  pakottamista.

Summa summarum, en keksi pitäviä perusteluja moiselle huoltajan lisenssoimisen vaatimukselle.

Yllä olevia esimerkkejä kisaolosuhteista ei tule käyttää asiansa osaavien kisajärjestäjiemme moittimiseen millään tavalla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #21 : 01.05.05 - klo: 13.04 »
Lainaus käyttäjältä: "jtp"
Eikös sen vakuutuksen saa siitä lisenssistä pois kun esittää vaan AKK:lle todistuksen omasta vapaa-ajan vakuutuksesta joka kattaa pienoisautoilukilpailut?

Vakuutus on huoltajalisenssikysymyksessä sivuseikka. Pitää paikkansa se mitä jtb kirjoitti, mutta oleellista asiassa on huoltajalisenssin pakollisuus.

Asia ei ole rahallisesti ihan vähäinen. Esimerkiksi Jarkon ja omassa tapauksessani rahastus on kohtuutonta: liittymismaksu kerhoomme (VAU), vuosimaksu ja lisenssi tekevät ensimmäisenä vuonna yhteensä muistaakseni 92€. Joka siis maksetaan käytännössä täysin tyhjästä. Lisäksi samanaikaisesti tapahtuu yleensä myös juniorikisaajan itsensä liittyminen ja lisenssihankinta - maksuineen.

Kuten Jarkko kertoo: edes kisajärjestäjät eivät noteeraa sääntöjen edellyttämän huoltajan roolia millään tavalla. (Paitsi tilaamalla kilpailu- ja huoltajakiellon huoltajalle, jotka erehtyy luulemaan lisenssin oikeuttavan ajamaan huollettavansa oikeusturvaa kisoissa. Mutta se onkin taas toinen juttu.)

Kaikki tietävät totuuden huoltajalisenssistä: se on ainoastaan sääntöjen edellyttämä byrokraattinen rasite ja rahastuksen väline, ja toimii lajin kehittymisen esteenä. Vesan kertomus Oulun kisaajien poisjäämisestä omista kisoistaan oli konkreettinen esimerkki.
Kun ongelma on tiedossa, siihen voidaan puuttua. Jos todellista tahtoa löytyy. Kysymyksiä lajimme tämänhetkiselle järjestöjohdolle ja AKK:n edustajalle:

1. Millä tavalla perustelette huoltajalisenssin pakollisuuden sähköpienoisautoilussa?

2. Oletteko tehneet jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä?

3. Aiotteko tehdä jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä ja milloin?

Ja bonuskysymys:
4. Milloin aiotte informoida kilpailijoita moottorisäännön muutosaikataulusta harjattomien moottoreiden suhteen?


Surkeata, että näiden asioiden pitää jälleen lähteä harrastajakunnan taholta, vaikka sitä varten on olemassa edustajat. Itse olisin mieluummin pysynyt hiljaa ja katsellut sivusta, miten asiat hoituvat.

Kysymysten perillemenon varmistamiseksi lähetän ne myös sähköpostitse lajiryhmän pj:lle.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #22 : 01.05.05 - klo: 14.22 »
Yhteyshenkilönä olen ollut lajiryhmään yhteydessä juuri tuon moottorisäännön osalta pitkin talvea. Asiaa käsitellään virallisesti kai ensimmäisen kerran lajiryhmän sääntökokouksessa, mikä pidetään ymmärtääkseni loppukesästä.

Isot muutokset sääntöihin (kuten siirtyminen hiilettömiin koneisiin) pitää kuitenkin saamani tiedon mukaan tehdä "ylivuotisina". Eli tämän mukaan vielä ensi vuonna ei harjattomilla kisata ainakaan arvokisoja Suomessa. Kokeilukilpailuja varmaankin on.

* * *

Ja tähän samaan hengenvetoon voisin mainita uudesta sähkötouring korilistasta. EFRAssa on paletti sähköratapuolella täysin sekaisin, koska sähkörataedustaja lähti tehtävistään täysin varoittamatta. Tästä syystä korilistan julkaisu on viivästynyt. Mitään tarkkaa julkaisu päivämäärää EFRAsta ei suostuttu/pystytty kertomaan. Odottelemme uutta listaa vielä maanantaihin asti, mutta jos listaa ei vielä silloin ilmesty, ajetaan kesäkauden avauskisa vanhan korilistan mukaan ja uuteen siirrytään n. kuukauden viiveellä siitä, kun EFRA listan julkaisee. Lajiryhmä kuitenkin katsoo listan läpi vielä ennen hyväksymistä. Ja uudet korit koskevat kesän ajan vain viritettyä luokkaa. Tästä asiasta infotaan kuitenkin lisää (ja virallisesti) maanantaina ja sitten, kun uusi lista julkaistaan.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #23 : 01.05.05 - klo: 14.41 »
Kiitos Mr Cale.

Moottorisääntöuudistuksesta sen verran, että toivottavasti emme tällä aikataululla ole jälkijunassa. Kuten jo tuli esiin, ensi vuoden EM-kisoissa hyväksytään harjattomat ja 8-lankaiset harjalliset.

Onko jokin syy, miksi asia meillä etenee verkkaisesti?

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #24 : 02.05.05 - klo: 02.25 »
Huoltajalisenssi:
AKK:lla on lajeja noin kymmenkunta ja harrastajia tuhansia. Itse näen asian, että homma menee liiton kannalta yksinkertaisimmin kun kaikki lajit toimii samalla tavalla. Jos vakuutusta ei olisi, niin suurin osa ihmisistä ei ikinä tarkastaisi korvaako oma vakuutus vahingot kilpailussa vai ei. Lisenssi on helpoin ja yksinkertaisin tapa hoitaa asia. Jos vakuutusmaksu ei miellytä, niin sen saa vaadittua takaisin toimittamalla kuitin voimassaolevasta vakuutuksesta AKK:n toimistoon (muistaakseni 11 euroa). Mikäli ei halua maksaa huoltajalisenssiä, niin aina voi pyytää jotain yli kahdeksantoista vuotiasta kilpailijaa huoltajaksi. AKK:n pitää mennä tiettyjen sääntöjen mukaan ja en näe millään tapaa sitä mahdollisena, että hallitus hyväksyisi meidän pyynnön poistaa huoltajalisenssin pakollisuuden. Yritimme saadan hyväksynnän käyttää toimitsijalisenssiä huoltajalisenssinä ja sitä ei hyväksytty. En näe tämän hetken lisenssiasiassa ongelmaa ja hyvä, että tuli esiin tämä tapaus, että huoltajaa ei ole kutsuttu kuultavaksi kuskin lisäksi, niin saadaan tuokin asia ohjeistettua paremmin. Kehitetään hommaa eteenpäin, mutta hyväksykää tämä lisenssiasia niin kuin se nyt on, koska se ei tule muuttumaan ennen kuin käytäntö AKK:ssa muuttuu. Tämän tyyppisiä keskusteluja saa myös tulla lisää ja yritetään saada asioihin parempia ratkaisuja.

Seurat:
Seurojen tilanne on tiedostettu AKK:ssa ja sen takia tänä vuonna on käynnissä seurojen kehittämisprojekti ja siihen on kutsuttu kaikki suomen autourheiluseurat. Jos asia kiinnostaa vain, niin voin etsiä lisää infoa. Luulen, että AKK:n lehdessä asiaa on myös käsitelty. Miettikääs asiaa nyt hiukan tarkemmin, jos tuntuu siltä ettei jäsenmaksulle tule mitään vastinetta. Seuran pyörittäminen ei ole ilmaista eli jostain täytyy tulla rahaa toiminnan pyörittämiseen. Jos ajatus on se, että kaikki pitää tulla kuin Manulle illallinen, niin hirvittävän pitkään ei seurat pyöri. Seurat pyörii täysin vapaaehtoisten ja niiden antaman työpanoksen varassa. Jos tuntuu, että ei saa henkilökohtaisesti mitään vastinetta rahalle, niin sitten vain seuran toimintaan mukaan. Sille jäsenmaksulle on vaikea saada mitään vastinetta, jos käydään radalla treenamassa ja viikonloput on kisoissa. Vastineen saa rahoilleen vasta siinä vaiheessa, kun on toiminnassa mukana. Pystyn vain sanomaan omasta seurasta, että meillä on liikuntavuoro kerran viikossa ja viime kesänä seura tarjosi halukkaille reissun Ahvenistolle katsomaan ratakisaa. Nämä on siis normaalin toiminnan lisäksi. Nämä on myös hyviä keinoja päästä tutustumaan muihin seuran jäseniin. Homma kuitenkin toimii sillä tavalla, että tekijöitä palkitaan ja jos ei koskaan näy talkoissa tai töissä kisoissa, niin vaikea näitä ihmisiä on palkita. Asia johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota viime marraskuussa AKK:n palkintojenjaossa oli pienoisautoilijoiden vähäinen osallistujamäärä seminaareissa. Perjantain lajiparlamentin heikoin osallistumisen ymmärrän, koska kyseessä oli perjantai päivä eli ihmiset olivat töissä, mutta lauantaina suurinosa ihmisistä ei tietääkseni ole töissä. Syy miksi haluaisin nähdä meitä siellä enemmän on siinä, että porukka näkisi miten liitto toimii ja saisi tietoa, mitä koulutuksia / projekteja liitolla on menossa. Ja seurat yleensä kustantaa muutaman henkilön näihin koulutuksiin, jos vain halukkuutta löytyy.

Tämän tarkoituksena ei ole kaataa täyslaidallista valittajien niskaan vaan herättää ajatuksia miten toimintaa voisi kehittää sen sijaan, että odotetaan asioiden tapahtuvan muiden tekeminä. Ja seuraavaksi joku miettii, että olen aivopesty kaikilla liiton jutuilla ja näin varmasti onkin, mutta hauskaa on kuitenkin ollut. Aikaa olen käyttänyt touhuun kohtalaisesti ja mielestäni olen oppinut enemmän asioita kuin ikinä tulen oppimaan ABB:llä kahdeksasta neljään insinöörinä. Kaikkia ei vapaaehtoistoiminta varmasti kiinnosta eikä tarvisekaan, mutta muistakaa kuitenkin kunnioitus vapaaehtoisia kohtaan jotka tulevat tekemään teille kisoja.

Moottoriasiasta tiedän sen verran, että asiasta on keskusteltu ja asia tulee viimeistään esille elokuun sääntökokouksessa. Asiasta kyllä tiedotetaan, kun jotain uutta tulee meidän sääntöjä koskien.

Lajiryhmän ulkomaankirjeenvaihtaja,
Jussi Luopajärvi
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #25 : 02.05.05 - klo: 13.46 »
VesaY
Vuosikausia "kenttä" pyysi kertalisenssiä, juuri tuon vuoksi, että ekoihin kisoihin tulevat pääsevät kevyemmillä maksuilla ekaan kisaan mukaan...

Viimein ja vihdoin se saatiin myös PA:han, olisi suotavaa että sitä käytetään, kun se mahdollisuus on annettu, kuten sanoin "kentän" pyynnöstä!

Kertalisenssi maksaa ainoastaan 12€, eikä siis velvoita seuraan kuulumista... sinällään ikävää mikäli sitä ei osata markkinoida kerhoissa ja täten jää käyttämättä.

***
VesaK
1. (2., 3.) olemme aika ajoin yrittäneet puuttua asioihin, jotka koskevat kaikkia lajeja, olemme niihin yrittäneet saada "lajikohtaisiakin" muutoksia, mutta se ei aina ole onnistunut. Olemme yksi "tunnustettu" laji kaikkien muiden mukana ja tietyissä asioissa menemme "yleisten kuvioiden" mukaan. Ja sille emme mitään voi, niin kauan kuin haluamme olla mukana AKK:n toiminnassa.

Huoltaja/mekaanikkolisenssiin saimme yhden muutoksen aikaan (Kiitos Tonyn huomaavaisuuden), joka poisti vaatimuksen yli 18v kilpailijan "huoltajan/mekaanikon" -lisenssivaatimuksen. Syynä se että 18v on juridisesti itse oikeustoimikelpoinen ja täten hänen "huoltaja/mekaanikko" toimii ikään kuin hänen "piikkiin". Näin se on "isonkin" autourheilun puolella.

Sen sijaan alle 18v kilpailijalla se ei onnistu, koska hän on alaikäinen ja siksi juridisesti "oikeustoimikelvoton" ja tarvitsee tuon kilpailun aikaisen "huoltajan/mekaanikon", lisenssillä varustetun.

Yhdistämällä kaksi yllä olevaa kohtaa, voidaan todeta : jos kerho/tiimi ns. toimii ja sieltä kerhosta/tiimistä saa jonkun henkilön, joka toimii alle 18v kilpailijalla kilpailun aikaisena huoltajana sillä samalla kilpailijalla voi olla mekaanikko (esim. oma isä !), jolla ei tarvitse olla lisenssiä ja hän toimii myös tuon saman "lisenssillä varustetun" huoltajan piikkiin.

***
Jarkko
Tuomariston puhuttelussa yms... pitäisi sen "kilpailun aikaisen huoltajan" itse kiinnittää huomiota myös siihen, että menee "huollettavansa" mukaan, mikäli kutsu käy -> kilpailun johtajan/valvojan/tuomariston juttusille. Siihen hänellä on oikeus ja ennenkaikkea velvollisuus ! Joten jos jossain kilpailussa näin ei ole tehty, niin kyllä siinä tapauksessa myös ko. "kilpailun aikainen" huoltaja saa katsoa itsekin peiliin, ettei ole huollettavansa oikeuksista kiinni pitänyt.

Varmasti ohjeistusta yms. pitänee lisäillä myös kilpailun järjestäjiin päin ja valvojapäiville menee tästäkin "terveisiä".

***

Suomesta en itse tiedä yhtäkään järjestäytynyttä urheilulajia, jossa kilpailutoiminnassa mukana olevat voivat toimia ilman lisenssiä.

PA:ssa kerhokilpailuissa ja jopa alueelliset kerhojenväliset kilpailut ovat "lisenssistä" vapaita kilpailuja, joissa kuitenkin on esim. vakuutusasiat kunnossa ! Kunhan vain järjestävä seura/kerho on huolehtinut perusasiat kuntoon.

Tämänkin lisenssiasian, joku olisi voinut kaivaa "historian -topicci" kätköistä esille...

- nyt menee suurin osa näistä asioista täysin väärän topicin alle...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #26 : 02.05.05 - klo: 14.14 »
Meillä omissa kisoissa kertalisenssillä ajoi omista kuskeista noin 5+kpl, joten markkinointi toimi.

Joillekkin sekin on silti liian vaikeaa "hankkia".
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #27 : 10.05.05 - klo: 13.20 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

....
Kysymyksiä lajimme tämänhetkiselle järjestöjohdolle ja AKK:n edustajalle:
....
1. Millä tavalla perustelette huoltajalisenssin pakollisuuden sähköpienoisautoilussa?

2. Oletteko tehneet jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä?

3. Aiotteko tehdä jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä ja milloin?

Ja bonuskysymys:
4. Milloin aiotte informoida kilpailijoita moottorisäännön muutosaikataulusta harjattomien moottoreiden suhteen?

.....
.....



Kysymykset 1. -3. on ohjattu järjestöjohdolle...

4. Koska EFRA viime vuoden kokouksessaan päätti siirtyä vaiheittain harjattomiin moottoreihin (1.vaihe 2GP kilpailua 2005, 2.vaihe EM kilpailut 2006), lajiryhmä ei lähtenyt uudella asialla tekemään "hätäisiä" ratkaisuja, vaan jäi odottamaan vuoden 2005 vastaanottoa/kokemuksia harjattomia moottoreita kohtaan. Ko. moottorit koskettavat nimen omaan sähköradioautoilun ns. viriluokkia, joissa olemme pyrkineet noudattamaan teknisissä säännöissä EFRAn teknisiä sääntöjä. Jos tulevan syksyn EFRAn kokouksessa linja vielä pitää ja moottorit sallitaan myös EM kilpailuissa kuten alustavasti on suunniteltu, tullaan ko. moottorit sallimaan myös Suomessa "kesäkauden" 2006 alussa, eli 1.5.2006. Ns. viriluokkien suhteen olemme aina pyrkineet noudattamaan EFRAn linjaa ja tässä nimen omaisessa tapauksessa ns. "ylimenokautta" ei tarvita. Ylimenokausi tulisi vasta "kansallisessa" teknisessä säännössä kyseehin.


Bonusvastaus, ilman kysymystä...
Koska CS-27 renkaan valmistus loppuu, tullaan myös sähköradioautojen touring luokkien rengassääntö uusimaan tältä osin kokonaan 1.1.2006 lähtien ! Uuden vastaavan renkaan testit on jo aloitettu. Asiasta voi kysellä -Tonylta-.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #28 : 10.05.05 - klo: 13.26 »
Jos ko. asioista ilmaantuu keskusteluja, perempi olisi ne avata kokonaan omiin topicceihin...

Lisenssi (hakekaa se alkuperäinen ylös, jos tarvetta löytyy)

Rengas CS-27 --> ??

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n Tiedote 2-2005
« Vastaus #29 : 10.05.05 - klo: 20.02 »
Tumppi: Vaikka hiilettömiä koneita ei vielä sallita vuoden vaihteesta niin kai silloin on jo vapaat hiilelliset koneet EFRA-säännön tapaan?