Kirjoittaja Aihe: Neulojen säädöt  (Luettu 2344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gekko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neulojen säädöt
« : 07.05.05 - klo: 14.17 »
Moi!
Ajelen tuolla GS15R moottorilla ja alkaa pikkuhiljaa säädöt löytyä, mutta minua harmittaa se kun en tiedä miten suhteuttaa ylä- ja alaruuvin säätämiset. Eli jos kiristän yläruuvia niin pitääkö silloin avata alaruuvia ja toisinpäin, vai kiristänkö molempia vähän kerralla. Ja mistä huomaan jos esimerkiksi alaruuvi on säädöissä? Yläruuvi kai on säädöissä kun kone huutaa melkein hoosiannaa?

Tykkäisin jos tietäisin perussätämisestä jotain, sillä se on suuri osa tätä harrastusta. Kiitos etukäteen vastauksista. Haluaisin pitää tämän aiheen auki ainakin hetken, sillä tekemällä oman aiheen saa helpoiten vastauksia.

Niko

Poissa PJ

  • Jäsen
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #1 : 07.05.05 - klo: 14.30 »
Minun moottorin manuaalin mukaan järjestys on:

yläneula
tyhjäkäynti
alaneula

Ohjekirjan mukaan alaneulan säädöt voidaan testata antamalla auton olla tyhjäkäyntiä ~30 sekuntia ja sen jälkeen painetaan kaasua 3/4. Siitä sitten voi pohtia onko säädettävää. :?
Savage SS 4.6 + 3-speed

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #2 : 07.05.05 - klo: 14.31 »
Tuolta löytyy kattavat ohjeet moottorin säätöä varten:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin%20rakenne

Kannattaa kyllä muutenkin selata nuo sivut läpi, sieltä nimittäin löytyy muutakin kiinnostavaa luettavaa.
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa gekko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #3 : 07.05.05 - klo: 14.33 »
Lainaus käyttäjältä: "PJ"
Minun moottorin manuaalin mukaan järjestys on:

yläneula
tyhjäkäynti
alaneula

Ohjekirjan mukaan alaneulan säädöt voidaan testata antamalla auton olla tyhjäkäyntiä ~30 sekuntia ja sen jälkeen painetaan kaasua 3/4. Siitä sitten voi pohtia onko säädettävää. :?


Mistäs sen sitten tietää että onko se yläneula säädöissä jos muut neulat eivät ole? Pitääkö se yläneula tässä vaiheessa säätää niin piikille että jos sitä kirsitää enemmän niin kone ei enää käy?

Poissa ossi v

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://kotisivu.dnainternet.fi/marvirt/index.html
Neulojen säädöt
« Vastaus #4 : 07.05.05 - klo: 16.35 »
Jos kone käy suurilla kierroksilla "hyvin" niin sitten vika ei ole yläneulassa.

Poissa R/C hirmu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.mbnet.fi/tanu-89
Neulojen säädöt
« Vastaus #5 : 07.05.05 - klo: 22.06 »
Minä olen lukenut ohjeita, koittanut säätää, hermostunut, säätänyt, lukenut ohjeita, mutta siltikin on se sama vika. Kun auto on käynyt tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, se lähtee siitä ihan mallikkaasti. Joskus  ei tosin oikein tunnu lähtevän, vaan jää booailemaan. Kaasupohjassa voi ajaa n. 3 sekuntia ja sitten yhtäkkiä rupee rankasti hiipumaan. Tämän jälkeen auto kulkee taas hetken nykimällä. Vähän ajan tyhjäkäynnin jälkeen lähtee taas normaalisti liikkelle.

Vikaa pää-, vai alaneulassa?

Tanu
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Neulojen säädöt
« Vastaus #6 : 07.05.05 - klo: 22.13 »
Laitappa noi ruuvin ihan tehdas asetuksiin ja alota alusta... niin se on kaikkein helpointa koska sillon on tie vaan laihemmalle... ja muista ajaa kone  kunnolla lämpimäksi ennenkun alat säätään.. muuten siinä vaan sekoo pää ;)

Ja mulla itellä on myös toi kone tossa wildissä... ei kyllä oo koskaan ollu säätämisessä ongelmia :S mistä sää vaan alakierrosneulan löydät? mää oon löyt'ny vaan yläkierrosneulan ja tyhjäkäynti neulan... :S
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #7 : 07.05.05 - klo: 22.16 »
Vai olisiko jonkinlainen valmistevika?
Nekinhän on vain ihmisten tekemiä!

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Neulojen säädöt
« Vastaus #8 : 07.05.05 - klo: 22.17 »
Tai vika voi olla vaikka servon säädössä. Jos polttoaineen seos on oikee mut jos servo on jarrulla. Sekin on tullu koettua. Auto kulkee välillä mut välillä yhtäkkiä jää paikalleen. Mut jos servon vipu on oikein niin veikkaisin et alaneulassa 65% varmuudella.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Neulojen säädöt
« Vastaus #9 : 07.05.05 - klo: 22.18 »
Sakkeri91, ihmiset kokoo ne autot, mut muuten ne tehdään pääasiassa konetuotannolla, eli liukuhihnakamaa  :wink: .

Poissa gekko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #10 : 07.05.05 - klo: 22.37 »
Noniin eli tänään kävin taas ajamassa, ja luulempa että syy miksi auto ei ole käynyt kunnolla on että se on käynyt liian kylmänä. Minulla on tuossa autossa kiinni lisätuuletin, ja olen ajanut ilman koppaa, eli kone käy aika viileänä. Auto toimi heti paremmin kun ajoin hetken täydellä kaasulla ja kone lämpeni. Pari kertaa annoin auton seistä hetken paikallaan (tuulettimen pyöriessä tietenkin), ja tämän jälkeen auto (moottorin ollessa viileämpi) ei lähtenyt kunnolla, mutta kun taas ajoin hetken ja kone lämpeni, se toimi taas kunnolla. Pientä tehon (ja radan) puutetta...

Kiitosta kaikille auttaneille, saatan tosin palata aiheeseen jos säätöongelmia esiintyy!

Niko

Poissa R/C hirmu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.mbnet.fi/tanu-89
Neulojen säädöt
« Vastaus #11 : 07.05.05 - klo: 23.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Ghostman_132"
Laitappa noi ruuvin ihan tehdas asetuksiin ja alota alusta... niin se on kaikkein helpointa koska sillon on tie vaan laihemmalle... ja muista ajaa kone  kunnolla lämpimäksi ennenkun alat säätään.. muuten siinä vaan sekoo pää ;)


Olisi hyvä homma joo... Ongelmana nyt on ohjekirjan puuttuminen.
Jos joltain löytyy tuon Hyper21 8port koneen ohjekirja niin voisko sanoo ne tehdasasetukset tai laitta kuvana tai jotenkin muuten?

Jatkan vielä huomenna auton säätämistä..

Pitääkö muuten teoriassa talvella olla rikkaammala kun kesällä vai toisinpäin?

Tanu
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Poissa kallek

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.hut.fi/~kkyyro
Neulojen säädöt
« Vastaus #12 : 07.05.05 - klo: 23.50 »
Sulla on oireista päätellen yläneula liian laihalla.

Poissa Hevimies

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neulojen säädöt
« Vastaus #13 : 08.05.05 - klo: 00.20 »
Lainaus käyttäjältä: "kallek"
Sulla on oireista päätellen yläneula liian laihalla.

Veit sanat suustani.